Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@18:31:48 GMT

سامان انرژی با سامانه خورشیدی

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۹۵۷۲۴

سامان انرژی با سامانه خورشیدی

سنندج - ایرنا - کاهش بارندگی و منابع آبی در چند سال گذشته و به تبع آن بحران تولید انرژی در کشور باعث شد راهبرد تولید برق و جریان الکتریسیته مورد نیاز از طریق سامانه های خورشیدی و انرژی های تجدیدپذیر، بیش از پیش اهمیت پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از آنجایی که مصرف بی ‌رویه برق از معضلاتی است که جامعه جهانی با آن دست و پنجه نرم می‌کند بنابراین کشورها بدنبال یافتن راه های تازه‌ای هستند تا با هدر رفت کمتر منابع، به بهترین نتایج دست یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سوخت های فسیلی هم اکنون به مقدار بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرند ولی این انرژی های تجدید ناپذیر سرانجام روزی به اتمام می رسند کما اینکه پیش بینی شده منابع نفت تا 70 سال آینده و منابع گاز تا 150 سال آینده تمام شوند.
بشر باید به فکر انرژی های جایگزین سوخت های فسیلی باشد در غیر این صورت در آینده با بحران روبرو خواهد شد و نسل آینده با مشکل بزرگی در زمینه تامین انرژی مورد نیازش مواجه می شود.
موضوع تولید برق و ایجاد نیروگاه خورشیدی یکی از راهکارهای نوین است که امروزه در جهان نگاه ویژه‌ای به آن هست چرا که با بازده بالا و هزینه کم به انرژی قابل مصرف الکتریکی تبدیل می شود.
به گفته کارشناسان، کشور ایران در طول یکسال بیش از 300 روز آفتابی یا به عبارت دیگر بطور متوسط دارای حدود 2800 ساعت خورشیدی است که ظرفیت بسیار ارزشمندی برای تولید برق و انرژی از طریق پنل های خورشیدی محسوب می شود.
سازمان انرژی های نو ایران (سانا) با هدف برنامه ریزی برای تولید برق از خورشید ایجاد شد که مسئول پیگیری و توسعه و ساخت نیروگاه های تجدید پذیر در کشور است.
سازمان سانا با مسئولیت وزارت نیرو طی چند سال گذشته در این زمینه کار توسعه و فرهنگ سازی بخصوص در زمینه انرژی های خورشیدی را آغاز کرده و در سال های 92 و 93 آن را به صورت جدی پیگیری کرده است.
دولت تدبیر و امید حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در صورت استفاده از سامانه های خورشیدی را در دستور کار خود قرار داده و براساس طرحی، اگر سرمایه گذاران در این بخش در سطح خرد و کلان، نیروگاه خورشیدی هر چند کوچک ایجاد و به شبکه سراسری برق متصل و بار این شبکه را کم کنند، برق تولیدی شان را با نرخ حدود 10 برابر قیمتی که برق به مشترکان می فروشد، برای مدت 20 سال خریداری می کند.
همچنین در سال 94 دولت بخشنامه ای صادر و ادارات دولتی را ملزم کرد 20 درصد از انرژی برق مورد نیاز خود را از طریق ایجاد سامانه های خورشیدی تامین کنند.
طبق این بخشنامه ادارات دولتی و سازمان ها موظفند تا پایان 6 ماهه اول سال 97 نسبت به اجرای این مهم اقدام کنند در غیر این صورت، 20 درصد هزینه برق مصرفی آنان به قیمت خرید برق تولیدی از سامانه های خورشیدی (به ازای هر کیلووات ساعت مصرف هشت هزار ریال) محاسبه و دریافت می شود.
براساس آمار شرکت توزیع برق کردستان تاکنون فقط چهار اداره از جمله شرکت گاز، بیمه سلامت، شرکت توزیع برق و سازمان فنی و حرفه ای کردستان نسبت به نصب سامانه های خورشیدی اقدام کرده اند در حالیکه هشت سامانه توسط مشترکان خانگی در این استان احداث شده که نشان می دهد مشترکان خانگی در این حوزه بهتر عمل کرده اند.
اقبال بخش خصوصی و مشترکان خانگی نسبت به راه اندازی پنل های خورشیدی از ادارات بهتر است و چند روز پیش هشتمین سامانه خورشیدی خانگی نیز با 320 میلیون ریال هزینه در شهرک مولوی سنندج راه اندازی و به شبکه سراسری تولید برق متصل و برق آن وارد مدار شد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در این رابطه می گوید: براساس بخشنامه وزارت نیرو، شرکت توزیع برق طبق قرارداد به مدت 20 سال برق تولیدی نیروگاه های خورشیدی نصب شده توسط مشترکان بخش خصوصی را خریداری می کند.
فرید مظهری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر متقاضی می تواند در محل زندگی و کار خود به اندازه قدرت انشعاب در اختیار، در زمینه نصب نیروگاه های خورشیدی زیر 100 کیلووات ساعت اقدام کند.
وی با اشاره به اینکه هر 2 ماه یکبار برق تولید شده مشترکان خریداری می شود، افزود: به ازای هر کیلووات ساعت برق تولیدی، هشت هزار ریال به مشترکان پرداخت می شود در حالیکه شرکت توزیع هر کیلووات ساعت برق را با قیمت 800 ریال به مشترکان می فروشد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق کردستان تاکید کرد: حدود 20 متقاضی برای نصب و راه اندازی این سامانه ها ثبت نام کرده اند که تلاش می شود هر چه زودتر با نصب تجهیزات، آنان نیز به تولید کنندگان برق خورشیدی بپیوندند.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه هزینه نصب تجهیزات ویژه برای هر تولید کیلووات ساعت برق خورشیدی اکنون بیش از 60 میلیون ریال و تامین آن برای متقاضیان سخت است، انتظار می رود بانک ها در این زمینه با ارائه تسهیلات، متقاضیان را کمک کنند.
تاکنون 6 سامانه تولید برق خورشیدی خانگی در سنندج، یک مورد در سقز و یک سامانه نیز در روستای بلده دستی دهگلان راه اندازی و وارد مدار تولید برق شده و برق تولیدی خود را براساس قرارداد منعقد شده به شرکت توزیع کردستان می فروشند.
به گزارش ایرنا، شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان دارای 628 هزار مشترک است که حدود 85 درصد مشترکان را انشعاب های خانگی تشکیل می دهند.
ضریب نفوذ برق در بخش شهری و روستایی کردستان 100 درصد است و تمام روستاهای زیر 10 خانوار هم از نعمت برق برخوردار هستند.
7355/9102

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد انرژي سامانه خورشيدي كردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۵۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام استانهای کشور پر بارش تر بودند؟/ ایران پیشتاز تولید نفت اوپک

به گزارش خبرنگار مهر، ایران پیشتاز تولید نفت در اوپک، بارش‌های بالای ۲۰۰ میلی‌متر سبب سیلاب در ۲ استان شد و تعرفه برق مشترکان خانگی تغییر نمی‌کند، از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

یک میلیون مشترک پرمصرف به کنتور هوشمند مجهز می‌شوند

حامد احمدی مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فن آوریهای نوین توانیر گفت: امسال نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکان پرمصرف در تمامی تعرفه‌ها از جمله مشترکان خانگی و تجاری در دستور کار قرار گرفته و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، بالغ بر یک میلیون مشترک برق پرمصرف امسال به کنتورهای هوشمند مجهز می‌شوند.

وی این اقدام را در ادامه طرح هوشمندسازی صنعت برق ذکر کرد و افزود: مطابق این برنامه امسال یک میلیون مشترک خانگی با مصرف بیش از ٢.٥ برابر الگو به همراه مشترکان تجاری با بیش از ٢٠٠٠ کیلووات ساعت مصرف در مناطق عادی و بیش از ٣٠٠٠ کیلووات ساعت مصرف در مناطق گرمسیر، مجهز به کنتور هوشمند خواهند شد.

ایران، پیشتاز افزایش تولید نفت در اوپک

بر اساس تازه‌ترین گزارش دبیرخانه اوپک، ایران در ماه مارس ۳ میلیون و ۱۸۸ بشکه نفت خام تولید کرده که ۲۸ هزار بشکه بیشتر از فوریه ۲۰۲۴ بوده و به این ترتیب پیشتاز افزایش تولید در اوپک شده است.

مصرف برق کولرهای گازی ٦ تا ١٠ برابر کولرهای آبی

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر گفت: مصرف برق کولرهای گازی را ٦ تا ١٠ برابر آبی است و از مشترکان مناطق عادی درخواست می‌کنیم جهت رشد فزاینده مصرف و افزایش هزینه قبض برق از نصب این کولرها اجتناب کنند.

حدود ۲ درصد سطح کشور پوشیده از برف است

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب در خصوص آخرین وضعیت پوشش برفی کشور اظهار داشت: با توجه به گرم شدن هوا و ذوب برف، پوشش برفی کشور در روز ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ به زیر ۲ درصد رسیده است.

وی افزود: این میزان برف عمدتاً در البرز، زاگرس میانی و مناطقی از شمال غرب کشور واقع شده است و بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، گیلان، مازندران، البرز، تهران، لرستان و چهارمحال و بختیاری را در بر می‌گیرد.

خرابی تجهیزات سامانه هوشمند سوخت تهران به زیر ۳ درصد رسید

فریدون یاسمی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران گفت: مقدار خرابی تجهیزات سامانه هوشمند سوخت که به‌طور طبیعی و در اثر استهلاک قطعات ایجاد می‌شود، در منطقه تهران نسبت به پارسال کاهش ۱۲ درصدی داشته و به زیر ۳ درصد رسیده است.

یاسمی تأکید کرد: این موفقیت با تلاش شبانه‌روزی دو کارگاه تعمیرات تجهیزات فنی به‌دست آمده و هم‌اکنون بیش از ۹۷ درصد تلمبه‌ها در همه جایگاه‌های سوخت تهران فعال است و عملیات سوخت‌گیری در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

مردم نگران نباشند سوخت به اندازه نیاز تأمین است

جعفر سالاری نسب مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی: موجودی سوخت جایگاه‌ها و مخازن ذخیره تکمیل است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی تاکید کرد: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم نگران تأمین سوخت نباشند.

بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال

مرتضی شاهمیرزایی روز شنبه (۲۵ فروردین‌ماه) طی آئینی به مناسبت عید فطر از همه فعالان صنعت پتروشیمی خواست اهتمام جدی و هم‌افزایی بیشتری در مسیر تحقق اهداف راهبردی سال ۱۴۰۳ داشته باشند.

وی در حاشیه این دیدار با بیان اینکه نامگذاری سال جهش تولید با مشارکت مردم از سوی رهبر معظم انقلاب، نقش و مسئولیت فعالان صنعت پتروشیمی را مضاعف کرده است، یادآور شد: بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان امسال نقش تعیین‌کننده‌ای در رشد تولید و توسعه اقتصادی کشور دارد.

هرمزگان پربارش‌ترین استان در هفته جاری

بر پایه گزارش مؤسسه تحقیقات آب، برای هفته جاری (۲۶ الی ۳۱ فروردین) وقوع بارش‌ها در بیشتر مناطق نیمه جنوبی کشور پیش‌بینی می‌شود در این مناطق کشور مقادیر تجمعی بارش ۱۵۰-۱۰۰ میلی‌متر پیش‌بینی‌شده است.

بر اساس تقسیمات حوضه‌های درجه یک کشور، حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان با مقدار میانگین ۲۹.۶ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۱۸۸.۳ میلی‌متر پرباران‌ترین حوضه‌های کشور در هفته جاری خواهند بود.

۶۰ درصد از بار مصرفی شبکه برق با کنتورهای هوشمند مدیریت می‌شود

احمدی مدیرکل هوشمندسازی و فن آوریهای توانیر با اشاره به بهره‌گیری دولت سیزدهم از ظرفیت قانونی بودجه سال‌های ١٤٠٠ و ١٤٠١ (بند د تبصره ١٥ قانون بودجه) و قانون بودجه سال ١٤٠٢ (جز ٢ بند ز تبصره ١٥)، از نصب ٣ میلیون و ٦٠٠ هزار کنتور هوشمند برای انواع مشترکان شبکه برق کشور تاکنون خبر داد و افزود: در حال حاضر تقریباً تمامی مشترکان دیماندی کشور در تعرفه‌های مختلف به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند که نشان می‌دهد حدود ٦٠ درصد بار شبکه برق کشور قابل پایش و مدیریت است.

تعرفه برق مشترکان خانگی تغییر نمی‌کند / پرمصرف‌ها نقره داغ می‌شوند

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت توانیر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تعرفه قبوض خانگی در سال جدید افزایش پیدا نمی‌کند، گفت: در سال جاری افزایشی در تعرفه‌ها نخواهیم داشت و تعرفه‌ها مطابق گذشته است.

وی ادامه داد: برای آن دسته از مشترکانی که مصرف برقشان پایین‌تر از الگوی مصرف برق باشد به صورت یارانه و برای کسانی که میزان مصرف برقشان بیش از الگوی تعریف شده باشد، به صورت پلکانی محاسبه می‌شود.

مدیر عامل توانیر اضافه کرد: کسانی که در مناطق عادی هستند و از کولر گازی استفاده می‌کنند در صورتی که مراعات نکنند میزان مصرف برق آنها بیش از الگو می‌شود و در صورت استفاده بی رویه کولرهای گازی در این مناطق منجر به افزایش قبوض و سنگین شدن آنها می‌شود.

پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید

سخنگوی صنعت آب با اشاره به میزان پرشدگی سدهای کشور تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ را ۶۱ درصد اعلام کرد و گفت: بارش‌ها نباید این تصور را ایجاد کند که نیاز آبی کشور برطرف شد و همچنان به مدیریت مصرف هستیم.

مطالبه ۲۶۳ میلیون دلاری برقی ایران از ترکیه

مهرداد اقلیمی مدیرکل دفتر تجارت خارجی برق شرکت توانیر گفت: طلب ۲۶۳ میلیون دلاری شرکت توانیر از شرکت ترکیه‌ای گنت در مؤسسه داوری سوئیس رسیدگی می‌شود.

بر اساس اعلام توانیر، وی خاطرنشان کرد: بر اساس اصل ١٣٩ قانون اساسی و با هماهنگی معاونت حقوقی ریاست جمهوری لایحه دولت برای ارجاع موضوع به داوری تنظیم و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شده بود که به دنبال طرح موضوع در جلسه مورخ ١٩ فروردین امسال مجلس، ارجاع موضوع به داوری بین‌المللی به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

بارش‌های بالای ۲۰۰ میلی‌متر سبب سیلاب در ۲ استان شد

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب گفت: طبق هشدار قرمز هواشناسی، طی دو روز اخیر بارش‌های بسیار شدید در جنوب و جنوب شرق کشور در استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد شاهد بودیم به نحوی که در برخی نقاط، بارش‌های چند ساعته بالای ۲۰۰ میلیمتر نیز ثبت شد.

وی افزود: با توجه به حجم بارش‌ها و شدت بالای آنها، در رودخانه‌های جنوب کشور به‌ویژه در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان دبی‌های بسیار بالایی تولید شد و عمده سدهای این منطقه شروع به سرریز کرد.

کد خبر 6081603 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • کدام کشورها ۱۰۰ درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌کنند؟
  • کدام استانهای کشور پر بارش تر بودند؟/ ایران پیشتاز تولید نفت اوپک
  • شکست بزرگ‌ترین پروژه انرژی تجدیدپذیر تاریخ
  • بهره‌برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی فضا در یک قدمی واقعیت
  • ساخت پنج شهرک انرژی خورشیدی
  • قطع گاز در رشت
  • افزایش مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون نفر
  • فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی
  • چشم ایران به برق خورشید روشن می‌شود؟
  • واگذاری نزدیک به ۵ هزار فقره انشعاب آب و فاضلاب در شهرستان خوی