Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@06:14:30 GMT

زندگینامه: یوسین بولت (۱۹۸۶-)

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۹۵۹۱۵

زندگینامه: یوسین بولت (۱۹۸۶-)

ورزش > ورزش‌های دیگر - همشهری آنلاین:
یوسِین بولت یا اوسِین بولت (Usain Bolt) ۲۱ اوت ۱۹۸۶ در شروود در کانتنت (جامائیکا) به دنیا آمد.

بولت دوندهٔ اهل جامائیکا سریع‌ترین انسان جهان است. او رکورددار و قهرمان المپیک دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر دنیاست و به‌همراه هم تیمی‌های جامائیکایش رکورد دو ۴ در ۱۰۰ متر امدادی جهان را در نیز اختیار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بولت نخستین دوندهٔ سرعتی است که شش مدال طلای المپیک را کسب کرده و از سال ۱۹۷۷، که ثبت اتوماتیک زمان دو اجباری شد، تا کنون، نخستین شخصی است که به‌طور هم‌زمان رکورد دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر را در اختیار دارد.

بولت نخستین بار رکورد دو ۱۰۰ متر را در ۳۱ مهٔ ۲۰۰۸ در مسابقات جایزه بزرگ ریباک در نیویورک به ۹ ثانیه و ۷۲ صدم ثانیه کاهش داد، که دو صدم ثانیه بهتر از رکورد هموطنش آسافا پاول بود.

بولت در المپیک پکن توانست سه مدال طلا کسب کند و هم‌زمان رکورد دنیا و المپیک را در سه مادهٔ دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر و ۴ در ۱۰۰ متر امدادی، بشکند. او در المپیک پکن توانست رکورد دنیا را در ماده ۱۰۰ متر به ۹٫۶۹ ثانیه ترقی دهد.[۳] او همچنین موفق شد در ماده ۲۰۰ متر، رکورد ۱۲ ساله مایکل جانسون به میزان ۱۹٫۳۲ ثانیه را شکسته، ۲۰۰ متر را در ۱۹٫۳۰ ثانیه بدود. او در رقابت چهار در صد متر المپیک ۲۰۰۸ هم، به عنوان سومین دونده تیم ملی جامائیکا دوید و با رساندن چوب به آسافا پاول، به همراه سه هموطن خود رکورد خارق‌العاده ۳۷٫۴۰ متعلق به تیم ملی آمریکا را به میزان ۳۰ صدم ثانیه بهبود بخشیده، به ۳۷٫۱۰ ثانیه رساندند. به این ترتیب، بولت با سه مدال طلا، سه رکورد المپیک و سه رکورد جهان از چین به جامائیکا بازگشت.

او در قهرمانی جهانی برلین ۲۰۰۹ مجدداً رکورد دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ جهان را به‌ترتیب به ۹٫۵۸ ثانیه و ۱۹٫۱۹ ثانیه کاهش داد.

او در المپیک ۲۰۱۲ لندن هم سه مدال طلای خود را در این سه ماده تکرار کرد و ۱۰۰ متر را ظرف ۹ ثانیه و ۶۳ صدم ثانیه طی کرده و رکورد المپیک را ۶ صدم ثانیه بهبود بخشید.

بولت در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵ پکن همچون دوره گذشته در سه ماده صاحب گردن آویز طلا شد. در دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر به ترتیب بازمان‌های ۹٫۷۹ ثانیه و ۱۹٫۵۵ ثانیه به مدال طلا دست یافت و در دوی ۴ در ۱۰۰ متر امدادی به همراه آسافا پاول، نستا کارتر و نیکل آشمید با رکورد ۳۷٫۳۶ ثانیه زودتر از سایر تیم‌ها از خط پایان عبور کرد و مدال طلا را به خود اختصاص داد. او این قهرمانی‌ها را در سن ۲۹ سالگی بدست آورد

یوسین بولت نخستین دوندهٔ جوان (۱۸ تا ۱۹ سال) بود که توانست ۲۰۰ متر را زیر ۲۰ ثانیه بدود. این ثبت رکورد در مسابقات قهرمانی جوانان جهان ۲۰۰۴ انجام شد که در آن بولت با زمان ۱۹٫۹۳ ثانیه، با شکستن رکورد جوانان جهان، که در اختیار روی مارتین قرار داشت، توانست رکورد این ورزشکار آمریکایی را بهبود بخشد.

همچنین وی توانست در المپیک ۲۰۱۶ ریو با ثبت زمان ۹ثانیه و ۸۶ صدم ثانیه در دو ۱۰۰متر قهرمان جهان شود.

رکورد شخصی او در ۴۰۰ متر نیز ۴۵٫۲۸ ثانیه است.

آغاز رویاهای فوتبالی سریع‌ترین مرد تاریخ | بولت در مستطیل سبز در همین زمینه: زندگینامه: محمدعلی (۱۹۴۲-۲۰۱۶) زندگینامه: رائول لوسیو لوزانو (۱۹۵۶-) زندگینامه: مایکل شوماخر (۱۹۶۹-) زندگینامه: والنتین یوردانف (1960 -) زندگینامه: ژاک روگ (1942 -) زندگینامه: مایکل فلپس (۱۹۸۵-) زندگینامه: میلان ارسگان (1916- 2011) زندگینامه: ادواردو گونسالس (1967-)

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۵۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد قایقرانی ایران برای المپیک پاریس

قایقرانی برای اولین بار توانست با بیشترین تعداد ورزشکار در بازی‌های المپیک حاضر شود.

به گزارش مشرق، مسابقات انتخابی المپیک رویینگ و آب‌های آرام در دو کشور کره‌جنوبی و ژاپن به پایان رسید و سهم قایقرانی ایران چهار سهمیه بود.

رویینگ دو سهمیه و آب‌های آرام دو سهمیه به دست آوردند.

رویینگ برای اولین بار توانست در قایق دونفره صاحب سهمیه شود. به این ترتیب تعداد ورزشکارانی که به المپیک پاریس می‌روند، پنج نفر هستند.

پیش از این بیشترین تعداد سهمیه قایقرانی در المپیک ۲۰۱۲ لندن بود که چهار سهمیه آن هم در انفرادی داشت.

ورزشکارانی که سهمیه المپیک را گرفتند:

فاطمه مجلل در رویینگ یک نفره سنگین وزن زنان

مجلل در بازی‌های آسیایی هانگژو توانست مدال نقره رویینگ چهار نفره را بگیرد. او سپس در مسابقات زیر ۲۳ سال آسیا دو مدال طلا در رویینگ یک نفره و رویینگ دونفره گرفت. مجلل در انتخابی تیم ملی هم توانست عنوان نخست را به دست آورد و در نهایت در انتخابی المپیک با کسب مدال برنز، سهمیه المپیک گرفت.

زینب نوروزی و مهسا جاور در رویینگ دونفره سبک وزن زنان

زوج جاور و نوروزی در بازی‌های آسیایی هانگژو تشکیل شد که حاصل آن مدال نقره دونفره بود. این دو نفر همچنین در رویینگ چهار نفره هم نقره گرفتند. پس از آن این زوج برای انتخابی المپیک آماده شدند که با تاریخ‌سازی توانستند برای اولین بار سهمیه رویینگ دونفره را بگیرند.
مهسا جاور نیز بازگشت خوبی به ورزش قهرمانی داشت و حاصل آن دو نقره بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک پاریس بود.

کانو یک‌نفره ۱۰۰۰ متر مردان

محمدنبی رضایی برای المپیک توکیو در انتخابی تیم ملی به عادل مجللی باخت و نتوانست به مسابقات کسب سهمیه المپیک برود. او بعد از گذشت سه سال در انتخابی المپیک پاریس توانست مدال طلا بگیرد و سهمیه را به دست آورد.

کایاک یک‌نفره ۱۰۰۰ متر مردان

علی آقامیرزایی برای دومین بار توانست سهمیه المپیک بگیرد. او در المپیک توکیو هم سهمیه گرفت و اکنون برای المپیک پاریس هم توانست این سهمیه را تکرار کند.

آقامیرزایی در انتخابی المپیک سوم شد و در این ماده دو سهمیه توزیع می‌شود. نماینده ازبکستان و قزاقستان اول و دوم شدند. با توجه به کسب سهمیه قایق دونفره قزاقستان و طبق قوانین فدراسیون جهانی اولویت سهمیه با قایق گروهی است و به همین دلیل سهمیه قایق یک‌نفره قزاقستان به نفر سوم تعلق گرفت.

تعداد سهمیه قایقرانی در ادوار المپیک

المپیک ۲۰۲۰ توکیو: دو سهمیه نازنین ملایی در رویینگ و علی آقامیرزایی در کایاک
المپیک ۲۰۱۶ ریو: دو سهمیه مهسا جاور در رویینگ و عادل مجللی در کانون
المپیک ۲۰۱۲ لندن: چهار سهمیه آرزو حکیمی و احمدرضا طالبیان در کایاک سلماز عباسی و محسن شادی در رویینگ
المپیک ۲۰۰۸ پکن : دو سهمیه محسن شادی و هما حسینی در رویینگ
المپیک ۲۰۰۰ سیدنی: یک سهمیه نادر عیوضی در کایاک

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • سرعت این نوجوان آمریکایی در حد برق و باد!
  • یوسین بولت: به بلینگام گفتم خوشحالم جلوی سه‌گانه منچسترسیتی را گرفتی
  • پنج فوتبالیستی که ماراتن را تجربه کرده‌اند (عکس)
  • قایقران گیلانی مسافر المپیک پاریس شد
  • قایقران گیلانی المپیکی شد
  • رکورد قایقرانی ایران برای المپیک پاریس
  • فاطمه مجلل المپیکی شد
  • پرنده سوئدی رکورد پرش با نیزه جهان را شکست
  • روز معمار ۱۴۰۳ چه روزی است + تاریخ در ایران، زندگینامه شیخ بهایی و فلسفه
  • آب‌های آرام انتخابی المپیک؛ صعود قایقران گیلانی به فینال ۱۰۰۰ متر کایاک