Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@22:07:20 GMT

اعمالی که در دهه اول ماه ذی‌الحجه سفارش شده است

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۹۶۵۸۵

اعمالی که در دهه اول ماه ذی‌الحجه سفارش شده است

سیدمهدی ذاکری، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: مهم‌ترین اعمالی که در دهه ذی الحجه  وجود دارد و خداوند برای میهمان ویژه خود مقدر کرده، اعمال حج است و خداوند متعال بهترین انسان‌ها را به عنوان میهمان در میهمان‌خانه حرم امن الهی دعوت می کند تا مسلمانان اعمال حج را انجام ‌دهند؛ همانطور که از حضرت ابراهیم(ع)، حضرت اسماعیل(ع) و سایر انبیا(ع) بزرگ در این برهه زمانی دعوت کرد تا اعمال و مناسک حج را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: یکی از مهم‌ترین و مشهورترین اعمال، اعمال حج است که حاجی‌ها باید در حج مُحرم شوند و در مکه اعمالی را انجام دهند و در سرزمین عرفات حضور پیدا کنند و آن مناسک و اعمال حج را که شامل مسائل مختلفی است، انجام دهند. حجاج سپس باید در شهر مکه حضور پیدا کنند و در مسجدالحرام طواف را انجام دهند. مهم‌ترین این‌ها طبیعتا اعمال حج است که بهترین مکان و زمان را خدا برای میهمانان ویژه خود  قرار داده است.

خدا یک میهمانی عام و یک میهمانی خاص دارد که در ماه‌های مشخص انجام می‌شود  
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه عده‌ای از افراد محروم هستند و نمی‌‌توانند به خانه خدا مشرف شوند تا اعمال حج را انجام دهند، گفت: از میان 80 میلیون جمعیت در کشور تنها 85 هزار نفر مشرف می‌شوند. افرادی که محروم هستند، می‌توانند نمازی که در دهه اول ماه ذی الحجه سفارش شده را بخوانند. دو رکعت نماز در بین نمازهای مغرب و عشاء که معروف به نماز «و واعدنا» است.

وی اضافه کرد: نماز دهه اول ذی الحجه از نمازهای مستحب است که توصیه شده در 10 شب اول ماه ذی الحجه خوانده شود. در این نماز بعد از سوره اخلاص باید آیه ۱۴۲ سوره اعراف نیز خوانده شود. به این نماز، نماز «و واعدنا» گفته می‌شود. بنا بر حدیث نقل شده از امام باقر(ع) به کسی که این نماز را بخواند ثواب اعمال حج داده خواهد شد.

ذاکری تصریح کرد: خواندن این نماز کمتر از 5 دقیقه طول می‌کشد و به حسب احادیث و روایات صحیح و معتبر و متواتر کسی که آن را به جای آورد در ثواب همه حاجیان شریک می‌گردد، بدون اینكه از ثواب آنان چیزی كاسته شود. از دیگر اعمال ماه ذی الحجه روزه گرفتن است که در 9 روز اول این ماه انجام می‌شود و در روز دهم که عید قربان است؛ روزه گرفتن حرام محسوب می‌شود و فردی که در این روزها روزه بگیرد، روایت داریم که  ثواب روزه تمام عمر برای او ثبت می‌شود و فرد اگر 70 سال عمر کند، برایش پاداش 70 سال نوشته خواهد شد.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: در ماه ذی الحجه دعاهایی وجود دارد که بعد از نماز صبح و پیش از نماز مغرب خوانده می‌شود و این دعاها در مفاتیح الجنان آمده است که 5 بخش دارد و با «اٌشهدُ» به معنی شهادت شروع می‌شود و خوب است که این دعا خواده شود.

وی گفت: حداقل چیزی كه بر مؤمنین لازم است در این ماه بر آن مداومت كنند هر روز 100 بار صلوات بر محمد و آل محمد. هر روز 360 مرتبه «الحمد لله رب العالمین» گفته شود. هر روز 70 مرتبه استغفرالله، 70 مرتبه اتوب الی الله، 100 مرتبه سبحان الله، 100 بار الحمدلله، 100 مرتبه لا اله الا الله، 100 مرتبه الله اكبر، 100 مرتبه لا اله الا الله الملك الحق المبین، 100 مرتبه لاحول ولاقوة الا بالله است که در این ماه سفارش شده است.

این استاد حوزه علمیه در پایان بیان کرد: هر روز از ماه ذی الحجه ممکن است اعمالی داشته باشد و روز نهم ماه ذی الحجه روز عرفه است و در روایات داریم «همچنان که ما در میان شب‌های سال شبی را مانند قدر نداریم، در تمام روزهای سال نیز مانند روز عرفه نداریم» و بسیار سفارش شده که توبه، استغفار و عبادت در شب عرفه انجام شود و هر کس که این کار را انجام دهد گویی 70 سال عبادت کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی معارف ذی الحجه قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۶۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر سازمان هواپیمایی کشور درباره از سرگیری پروازها

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد با هماهنگی‌های انجام شده ، محدودیت عملیاتی اعمال شده در برخی فرودگاه‌های کشور برطرف شده است.

جعفر یازرلو اظهار داشت؛ ضمن عرض پوزش از مسافران محترم به دلیل مشکلات ناشی از ابطال و یا تاخیر برخی پروازها، به اطلاع می رساند با هماهنگی های انجام شده محدودیت عملیاتی اعمال شده در فرودگاهها برطرف و شرکتهای هواپیمایی مجاز به انجام پروازهای برنامه ریزی شده می باشند.

مسافران محترم می توانند جهت آگاهی از زمان دقیق پرواز خود با اطلاعات پرواز فرودگاه مبدا پرواز در تماس بوده و یا به پیامک های ارسالی از شرکت هواپیمایی توجه نمایند.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896925

دیگر خبرها

  • محدودیت‌های پروازی فرودگاه‌های کشور رفع شد
  • خبر سازمان هواپیمایی کشور درباره از سرگیری پروازها
  • ماجرای ماشین پلیس‌های دوربین‌دار چیست؟
  • استفاده پلیس از ماشین‌های دوربین‌دار در تهران + عکس
  • ماجرای ماشین پلیس های "دوربین دار" تهران چیست؟
  • ماشین پلیس‌های دوربین‌دار در شهر تهران
  • ماجرای ماشین پلیس‌های "دوربین‌دار" تهران چیست؟
  • گشت خودرهای پلیس دوربین‌دار در شهر تهران
  • ماجرای ماشین پلیس‌های دوربین‌دار در تهران چیست؟
  • ماجرای ماشین پلیس‌های دوربین‌دار در شهر تهران چیست؟