Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ سال‌هاست شاهد تأسیس مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی در هر منطقه از کشورمان هستیم، مراکزی که از همان ابتدای فعالیت‌شان به مباحثی چون آموزش قرآن و تربیت قرآن‌آموزان پرداختند و با گرفتن مجوز از نهادهای قرآنی از جمله(وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی) در این راه قدم گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان به فراخور منطقه‌‌ای که این مراکز قرآنی در آنجا پایه‌ریزی شدند، مشکلات و موانعی بر سر راه فعالیتشان قرار گرفت. مشکلاتی چون نبود مکان مناسب، تجهیزات آموزشی و غیره که همه اینها از همان ابتدای کار دغدغه مدیران مؤسسات قرآنی شد.

شاید بتوان گفت از ابتدایی‌ترین مشکلات‌ مؤسسات قرآنی، مشکلات مالی از قبیل عدم توان خرید وسایل مورد نیاز آموزشی تا اجاره‌بها و یا بودجه کافی برای خرید هدیه در راستای تشویق قرآن‌آموزان است و گاهی برخی از همین مشکلات موجب شده تا موجبات تعطیلی مؤسسات قرآنی را فراهم کند.

در این میان یکی از استان‌هایی که با وجود بیش از 100 مؤسسه قرآنی همچنان با مشکلات متعددی روبرو است، استان هرمزگان است. بخش قابل توجهی از مؤسسات این استان در بندرعباس است و با توجه به اینکه این منطقه جزو مناطق محروم کشور محسوب می‌شود بر آن شدیم تا با بیان دغدغه مدیران این مراکز قرآنی بتوانیم گوشه‌ای از مشکلات آنها را مطرح و از مسئولان بخواهیم تا برای رفع این موانع و مشکلات قدیم بردارند.

در همین راستا ایکنا با مدیران مؤسسات و مراکز قرآنی استان هرمزگان گفت‌وگویی داشته که در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود.

دوبرابر شدن اجاره‌بها در استان هرمزگان از ‌مشکلات بزرگی است که مؤسسات و خانه‌‌های قرآنی این استان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که در اینجا صحبت‌های سیداحمد موسوی‌متقی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت یاسین بر این گفته صحه می‌گذارد.

متقی اجاره‌بهای سنگین مکان مؤسسات قرآنی را مانع ادامه فعالیت می‌داند و از مسئولان درخواست کرد تا متولیان ‌امور قرآنی، تسهیلات ویژه‌ای را برای مؤسسات قرآنی در نظر بگیرند.

منصور حسونی، مدیر مؤسسه منهج‌الحیات و ناصر جعفرزاده، مدیر مؤسسه شمیم وحی هرمزگان از دیگر مدیران مؤسسات قرآنی هرمزگان با اشاره به این‌که اجاره‌بها مکان مؤسسات قرآنی بسیار بالا بوده است‌ و با توجه به پائین‌ بودن سطح مالی مردم و هزینه‌های زیادی که برای برگزاری کلاس‌ها اختصاص می‌یابد از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار شد تا برای رفع این مشکلات مبلغی را به صورت ثابت به این مراکز قرآنی اختصاص دهد.

نبود بودجه کافی برای تهیه هدیه برای تشویق قرآن‌آموزان و خرید وسایل رفاهی(گرمایشی و سرمایشی) برای مؤسسه از دیگر مشکلاتی است که این مؤسسات با آن‌ها روبرو هستند و در همین زمینه مثال بارزی که می‌توان عنوان کرد مؤسسه آل‌طه بندرعباس با مدیریت علی‌‌اصغر سلیمی است که در فصل تابستان و با وجود گرمای طاقت‌فرسا آن به دلیل نداشتن وسایل رفاهی و نبود امکاناتی چون میز و صندلی استقبال قرآن‌آموزان از کلاس‌های این مرکز خیلی پائین و موجب شده تا به نوعی مؤسسه کارایی لازم را نداشته باشد.

نداشتن مکان ثابت و جابه‌جایی‌های هرساله
جابه‌جایی‌های هرساله و نداشتن مکان ثابت برای برپایی کلاس‌های قرآنی از دیگر مشکلات مؤسسات قرآنی هرمزگان است که این امر سبب ریزش تعداد قرآن‌آموزان مؤسسه می‌شود. در این راستا، الهام رحیمی، مدیر مؤسسه دوستداران خامس آل‌عبا بندرعباس، با اشاره به این‌که این مؤسسه برای برپایی کلاس‌‌هایش محل ثابتی ندارد، استیجاری بودن مکان‌ مؤسسه را دغدغه خود عنوان کرد و گفت متأسفانه به دلیل مشکلاتی که عنوان شد قرآن‌آموزان ما ریزش پیدا کرده‌اند و دیگر هیچ استقبالی از کلاس‌ها نمی‌شود.

مؤسسه ریحانة‌النبی(س) با مدیریت محمدحسین لاله‌زاری از دیگر مؤسساتی است با وجود تمامی مشکلاتی که پیش‌رو دارد باز هم از فعالیت‌های قرآنی دست نکشیده و از ترویج آموزه‌‌های قرآنی دلسرد نشده‌ است و با اتکا به داشته‌های خود دوره‌ها و کلاس‌ها قرآنی مختلفی را برای قرآن‌دوستان برگزار می‌کند.

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالمهدی نیز با وجود تمامی مشکلاتی که پیش‌رو دارد، دست از فعالیت برنداشته و با اهتمامی که به آموزش قرآن به قرآن‌آموزان دارد در نظر دارد تا شعبه دیگری را نیز در همین راستا افتتاح کند.

مؤسسه فدک‌الزهرا(س) که مدیریت آن با محمود مریدی‌نژاد است با گله‌ از مسئولان قرآنی از آنها خواست تا مبلغی که به مدت سه سال است، مصوب شده تا به دست مؤسسات قرآنی استان برسد، برای انجام فعالیت‌های قرآنی اختصاص دهند.

در نظر گرفتن وام با درصد کم

در ادامه این گزارش برخی از مدیران مؤسسات و خانه‌‌های قرآنی استان هرمزگان پیشنهاداتی را در راستای رفع مشکلات این مراکز قرآن عنوان کرده‌اند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

عقیل خردنیا، مدیر مؤسسه نورالقلوب بندرعباس یکی از مدیرانی است که علاوه بر درخواست حمایت مالی مسئولان قرآنی از مؤسسات از سازمان تبلیغات اسلامی خواستار شد تا طرح‌های قرآنی مصوبی را برعهده مؤسسات قرآنی گذارد تا هم به مؤسسات کمک مالی شود و هم اینکه توانایی این مراکز دیده شود.

دشواری کار به‌دلیل نبود حمایت‌‌های مادی و معنوی از مؤسسات و خانه‌های قرآن استان هرمزگان از دیگر موانع کاری است که فخرالدین پیشوایی، مدیر مؤسسه سیدالشهدا(ع) و راضیه خدیر، مدیر مؤسسه رهروان بشارت خلیج‌ فارس به آن اشاره کردند و برای رفع این مشکل، دادن وام با درصد پایین به مؤسسات قرآنی از سوی نهادهای مربوطه را پیشنهاد دادند.
مؤسسات قرآنی به سمت تعطیلی می‌روند

مشکلات برخی از مؤسسات قرآنی استان هرمزگان را شنیدیم و برای روشن‌ شدن موضوع و به امید برطرف‌ شدن برخی از این مشکلات با رضا ساعد، مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآنی استان هرمزگان گفت‌وگویی داشتیم که وی در رابطه با علت وضعیت مالی نامطلوب مؤسسات استان هرمزگان اظهار کرد: بیشتر مشکلات مؤسسات در این استان عدم حمایت مالی و نبود بودجه برای اجاره‌بهاست.

وی در این راستا بیان کرد: خوشبختانه حضور در کلاس‌های قرآن طی این سال‌ها در استان هرمزگان فرهنگ‌سازی شده و مردم استقبال خوبی از کلاس‌های آموزش قرآن می‌کنند. اما حدود پنج سال است که مؤسسات قرآنی در این استان حمایت نمی‌شوند و متأسفانه خیلی از مؤسسات در حال تعطیلی هستند و از مسئولان می‌خواهیم تا به این موارد رسیدگی کنند.

ساعد در همین زمینه با اشاره به دیگر مشکلات این استان اظهار کرد: تمام مؤسسات درگیر مسائل مالی هستند و متأسفانه مبلغ ناچیزی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی می‌دهد، پیگیری نمی‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان هرمزگان افزود: از سال 94 به بعد دیگر بودجه‌ای وارد استان نشده است و اگر هم می‌شد از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی‌ و به برخی از مؤسسات بیشتر و برخی دیگر کمتر اختصاص می‌یافت.

ساعد با اشاره به این‌که استان هرمزگان یکی از قطب‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: اما برای قرآن سهمی لحاظ نشده است و نتیجه این است که 50 درصد مؤسسات تعطیل شده‌اند و مابقی هم رو به تعطیلی می‌روند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مؤسسات این استان با کمترین تجهیزات به فعالیت‌های قرآنی مشغول هستند، اظهار کرد: با همه این مشکلات و به دلیل نبود بودجه کافی فعالیت‌های قرآنی به سمت مردمی‌ شدن می‌رود و خانه‌ها و مساجد محلی برای برپایی این دوره‌هاست.

امید است که مسئولان مربوطه با مشاهده این گزارش که تنها گوشه‌ای از مشکلات پیش‌روی مؤسسات و خانه‌‌های قرآنی است تدابیری بیاندیشند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا قرآن مؤسسات قرآنی استان هرمزگان بندرعباس کلاس قرآن روخوانی روانخوانی قرآن روخوانی و روان خوانی خبر قرآنی مؤسسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۷۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها باید استفاده شود

آیت‌الله مصطفی محامی ضمن حضور در دانشگاه علوم قرانی زاهدان در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان اظهار کرد: در حوزه حقابه سیستان بنده سخنرانی‌ها و پیگیری‌های متعددی طی پنج سال گذشته داشته‌ام و عنوان کردم که ظاهرا خود آقایان در استان خشکسالی را باور نکرده‌اند و تازه ۲ سال است که موضوع حقابه سیستان تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است و حتی رئیس جمهور نیز هنگام حضور در استان نسبت به این مساله موضع گرفتند.

وی بیان کرد: پیگیری‌هایی هم از سوی وزارت امور خارجه صورت گرفت اما بنده در خطبه‌های نماز جمعه عنوان کردم که آقایان آن گونه که باید کار نکرده و از همه اهرم‌ها استفاده نکردند.

امام جمعه زاهدان گفت: بخشی از این مشکلات حاصل از کم کاری ماست چرا که مسوولان گزارش دادند که با وجود خشکسالی‌ها میزان بارندگی‌ سالانه در جنوب استان طی این سالها ۲ میلیارد متر مکعب بوده در حالی که حقابه سیستان از افغانستان ۸۰۰ میلیون متر مکعب است و اگر در استان سدهایی ساخته شود می‌توان این بارندگی‌ها را مهار کرد و از آن در مصارف مختلف بهره برد و در این صورت دیگر نیازی به حقابه یا استفاده از آب دریای عمان و دستگاه آب شیرین کن نیست.

وی اظهار کرد: مشکل دیگر به خود مردم سیستان بر می‌گردد چرا که اتفاق نظر ندارند و هر کس حرف خود را می‌زند جهات سیاسی، قومی و حزبی را دنبال می‌کنند و برای نمونه یک نفر بحث آب ژرف را مطالبه می‌کند و فرد دیگر بر استفاده از آب دریای عمان تاکید دارد و هنوز توافقی صورت نگرفته که در این صورت مسوولان در مرکز کشور نیز ترتیب اثری نخواهد داد.

آیت الله محامی گفت: هزینه‌های زیادی در منطقه سیستان صورت گرفته اما طرح‌های اجرا شده بر اساس کارشناسی لازم نبوده با وجود اینکه در منطقه سیستان نیروهای شایسته و کارشناس کم نبوده است.

وی با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت است و ما به عنوان مسلمان باید نهایت بهره را از آن ببریم افزود: با وجود همه این ویژگی‌ها توجه کافی به قرآن صورت نگرفته است و به همین دلیل است که پیامبر اکرم(ص) با گلایه مطرح می‌کنند: "یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا" خداوندا قوم من قرآن را مهجور قرار دادند و آنگونه که باید به آن نپرداختند.

امام جمعه زاهدان با بیان اینکه فعالیت‌های علمی و پژوهشی در رابطه با قرآن کریم صورت گرفته اما کافی نیست و باید در عرصه‌های مختلف به کار و فعالیت بپردازیم تصریح کرد: رشته‌های قرآنی که در مراکز علمی و دانشگاهی طراحی شده بیشتر به مباحث جانبی می‌پردازد هر چند که مباحث مهمی است اما کمتر به اصل معانی قرآن پرداخته شده و این یکی از آسیب‌های کار است و دانشجویان دانشگاه علوم قرآنی باید در کنار واحدهای درسی به سراغ معانی و معارف قرآن نیز بروند.

وی اظهار کرد: قرآن کریم با علوم دیگر متفاوت است از این جهت که اگر تزکیه و پاکی دل نباشد ارتباط و فهم درستی از آیات و روایت کسب نکرده و به عمق قرآن پی نمی‌برند و با همین قرآن که کتاب هدایت است بسیاری از افراد هدایت شده و برخی نیز گمراه خواهند شد و گمراه شدن آنان به علت وجود نقص در خود آنهاست و اگر می‌خواهیم از هدایت قرآن بهره‌مند شویم باید به دل بپردازیم و دلمان را صاف و پاک کنیم.

آیت الله محامی در پاسخ به سوالات و مطالبات دانشجویان مبنی بر تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه، پیگیری حقابه سیستان، جلب توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی و جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم قرآنی زاهدان گفت: جهت تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه علوم قرانی در گذشته هم صحبت‌هایی صورت گرفت و مسوولان دانشگاه باید در این جهت تدابیری اتخاذ کنند و از ظرفیت خیرین بهره‌گیری کنند و در مواقع مورد نیاز بنده نیز قادر به پیگیری هستم.

وی در پاسخ به درخواست یکی از دانشجویان مبنی بر جلب کردن توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی اظهار کرد: بخشی از کار به خود شما بر می‌گردد و باید در جامعه حضوری فعال داشته و توجه‌ها را جلب کنید تا مردم تاثیرگذاری شما را ببینند و همواره درخواست استفاده از این ظرفیت را داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: افزایش تعداد اعضای هیئت علمی حرف منطقی است و دانشگاه باید در این حوزه برنامه ریزی داشته باشد چرا که اگر این کار صورت نگیرد به تدریج باعث تضعیف رشته و دانشجویان خواهد شد.

 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • قرآن همه چیز ماست
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • تعطیلی شنبه یا ۵ شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده است
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها باید استفاده شود
  • بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصران اصلی کمبود دارو در کشور
  • خطر بزرگ برای حقوق کارگران/ کاهش حقوق در موج شدید تورمی اتفاق می‌افتد؟
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
  • بیست‌وچهارمین دوره حفظ تخصصی مؤسسه جامعه القرآن‌ برگزار می‌شود