Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ حامد عادل سرپرست پایگاه میراث فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان گفت: طرح مطالعات سازه‌ای و مقاوم سازی منار سلجوقی بسطام با حضور آقای حجازی متخصص سازه و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان آغاز شد.

وی افزود: با توجه به حرکت مشهود منار و خارج شدن از حالت شاقولی و وجود ترک‌های سازه ای، کار مطالعات سازه‌ای منار برای استحکام بخشی این اثر تاریخی در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عادل تصریح کرد: با توجه به حساسیت موضوع و لزوم انجام مستند نگاری دقیق و تهیه گزارش فنی از وضع موجود، همزمان با حضور دکتر حجازی از دیگر تیم‌های متخصص از جمله متخصصان نقشه‌برداری و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برای بررسی راهکار‌های مناسب و انجام مطالعات ژئوتکنیک، تعیین سرعت موج برشی و مقاومت اجزاء دیوار برای حضور در مجموعه دعوت شده است.

وی گفت: در حال حاضر فاز نخست مطالعاتی منار آغاز شده و پس از انجام تجزیه و تحلیل‌های لازم و تکمیل گزارش، مقدمات اجرایی طرح به انجام می‌رسد.

منار سلجوقی بسطام با قدمتی ۹۰۰ ساله از شاخص‌ترین آثار مجموعه تاریخی بسطام است که با توجه به خارج شدن از حالت تعادل از چهل سال گذشته تا کنون، توسط داربست‌های فلزی محصور شده است.

مجموعه بایزید بسطامی آثاری از دوران سلجوقی به بعد را شامل می‌شود و در کنار آن مرقد و خانقاه متعلق به «ابویزید طیفور بی عیسی بن سروشان بسطام» ملقب به «سلطان العارفین» و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار دارد. مجموعه بایزید بسطامی شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام، امامزاده محمد، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.

انتهای پیام / گ

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۷۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیوان محاسبات گزارش «تفریغ بودجه» را به موقع به مجلس داده است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس و در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مبنی بر لزوم قرائت گزارش تفریغ بودجه پیش از بررسی جداول در مجلس، گفت: دیوان محاسبات به موقع گزارش تفریغ بودجه را به مجلس ارائه کرد و کمیسیون تلفیق نیز در زمان بررسی لایحه بودجه به این گزارش توجه کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته مجلس درگیر بررسی لوایح برنامه و بودجه بود، فرصتی برای قرائت این گزارش در صحن مجلس فراهم نشد، اما در زمان خود در مجلس قرائت خواهد شد.

کد خبر 6091917 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • جدیدترین قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران
  • دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه را به موقع به مجلس داده است
  • دیوان محاسبات گزارش «تفریغ بودجه» را به موقع به مجلس داده است
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • نرخ ناباروری زنان جوان آمریکایی در حال افزایش است
  • گذر زمان بر پل زمانخان سامان
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود
  • کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه ساماندهی می‌شود