Web Analytics Made Easy - Statcounter

زیبایی شهرها یکی از مهمترین ملاک‍‌ها و معیارهای سنجش پیشرفت شهری و رفاه شهروندان آن شهر، است که همین زیبایی سال‌هاست با کدنویسی شرکت‌های خدمات‌رسان ‌روی درب شهروندان به یک رویه نا‌مطلوب بدل شده و اسباب خسارت و زیان مردم را فراهم کرده است. ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴ استانها آذربایجان غربی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، قطعاً هر فردی که برای نخستین‌بار به شهر وارد شود فقط می‌تواند درباره زیبایی شهر سخن بگوید و مقایسه‌ها و سنجش‌هایش هم بر همین اساس باشد که در گزارش پیش‍رو به این مقوله می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطعاً اگر یک فرد غیر‌ایرانی و یک گردشگر خارجی از شهرهای ایران دیدن کند، یکی از شگفت‌انگیزترین مسائل برای وی، ظاهر درب‌های ایرانی است که علاوه بر برچسب‌های تبلیغی فراوانی که بر روی درب منازل وجود دارد، اعداد و حروفی که با ماژیک نوشته شده‌اند هم برای وی بسیار جالب توجه می‌شود.

اگر یک بار به درب منازل خود دقت کنیم اعدادی عجیب و غریب را مشاهده می‌کنیم به طوری که هیچ چیزی از آن‌ها متوجه نمی‌شویم و گاهی در کنار این اعداد، حروفی هم نوشته می‌شوند که به شگفت انگیز بودن این اعداد کمک می‌کنند.

اما راز این اعداد و ارقام چیست؟ در این گزارش برخی از این اعداد را یافته و برخی دیگر همچنان یک سؤال هستند که هیچ کس جز نویسنده‌های آن‌ها از معنی و مفهوم آن‌ها چیزی نمی‌داند؛ برخی از این اعداد و ارقام مربوط به دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون گاز، برق و آب و حتی پلاک شهرداری هستند و نکته قابل توجه هم این است که هرکدام از این کد شناسه‌ها می‌توانند به عنوان نشانی آدرس مورد استفاده قرار بگیرند و دیگر نیازی به اعلام آدرس‌های عجیب و غریب همچون جنب و یا روبه‌روی فلان مغازه یا ساختمان نباشد اما با این وجود معنی برخی دیگر از حروف و اعداد را هم نتوانستیم متوجه بشویم مثل ع 126، گ 21365 و یا آمار 5367.

ضرورت یکسانسازی کد اشتراک شرکت‌های خدمات رسان

شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی که یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های خدمات رسان است بر اساس کد اشتراک به مشترکین خود ارائه خدمت می‌کند که این کد را اغلب به صورت پلاک به درب منازل نصب می‌کنند و یا اینکه با ماژیک سیاه رنگ بر روی آیفون و یا درب منازل می‌نویسند.

رسول اکبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی در پاسخ به سئوال تسنیم درباره اینکه آیا امکان یکسان‌سازی کد اشتراک تمامی واحدهای خدمات رسان وجود دارد یا نه؟ اظهار داشت: بله، امکان یکسان سازی کد اشتراک دستگاه‌های خدمات رسان وجود دارد و لازمه آن مدیریت واحد شهری و هماهنگی است که این کار حتی با کد پستی هم امکان اجرایی‌شدن دارد.

اتمام کدنویسی شرکت توزیع نیروی برق بر روی درب منازل

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی هم درباره نحوه خدمات‌رسانی به مشترکین بیان کرد: در گذشته برای شناسایی مشترکین، کد شناسه پنج رقمی را بر روی درب منازل به صورت ریز و نه بزرگ می‌نوشتند.

اکبر حسن بگلو در پاسخ به سؤال تسنیم که آیا نوشتن کد اشتراک زیبایی شهری را از بین می‌برد یا نه؟ با تاکید بر اینکه امروزه سیستم‌های این شرکت بروز رسانی شده تصریح کرد: امروزه با استفاده از موقعیت جغرافیایی و سیستم "جی آی اس" اطلاعات هر مشترک بر سامانه وجود دارد و دیگر نیازی به نوشتن کد شناسه وجود ندارد.

وی با رد و غیر ممکن دانستن سؤال تسنیم درباره امکان یکسان سازی کد مشترکین اظهار داشت: در حال حاضر هیچ حرکتی برای یکسان سازی صورت نگرفته است و از طرفی دیگر هم این امکان وجود ندارد چرا که اداره برق به تمامی افراد ارائه خدمات می‌کند و این در حالی است که مثلاً فاضلاب شهری شامل شهرها می‌شود و یا اینکه به هر نقطه‌ای گاز رسانی نشده و کد پستی هم در هر مکانی وجود ندارد.

ننوشتن کد اشتراک گاز بر روی درب منازل

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان غربی هم با رد هرگونه نوشتن کد شناسایی گاز بر روی درب منازل گفت: شرکت گاز به هیچ عنوان کد اشتراک را بر روی درب منازل نمی‌نویسد بلکه بر روی قبض صورت حساب مشترک نوشته می‌شود.

علیرضا شیخی امامزاده درباره یکسان سازی کد شناسایی مشترکین هم تصریح کرد: باید این امر مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد که آیا این امکان وجود دارد یا نه، اما هم‍خوانی و هماهنگی کد شناسایی مشترکین دستگاه‌های خدمات رسان سخت است.

سخنان مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان غربی در حالی است که بر روی بسیاری از منازل حرف بزرگ "گ" و در کنار آن ارقام مختلفی به چشم می‌آیند که اگر کد پرنده اشتراک گاز و متعلق به شرکت گاز نباشند معلوم نیست که مربوط به کدام دستگاه خدمات رسان است.

کد پستی به منزله کد شناسایی هر واحد ساختمانی است

مدیرعامل شرکت پست آذربایجان غربی نیز با اشاره بر زیبایی بیرونی و ظاهری منازل بیان کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی برای کد هویت مکان، ملاک کد پستی ده رقمی است.

مجید فرخی مقدم در پاسخ به سؤال تسنیم درباره امکان استفاده از کد پستی به عنوان کد یکسان شناسایی اماکن اظهار داشت: بلی این امکان وجود دارد و همین الان هم در قبوض دستگاه‌های خدماتی مثل برق یا تلفن شماره کد ده رقمی پستی درج شده است و معنی آن کار، این است که عملاً قبول کرده‌اند که کد پستی ملاک است و پلاک‌های شناسایی خود را قبل از آن نصب کرده‌اند و باید بعد این پلاک نصب نکنند.

وی با تاکید بر اینکه کلیه اماکن استان دارای کد پستی هستند افزود: برای کلیه کلیه مکان‌های مسکونی و تجاری شهری و روستایی آذربایجان غربی کد پستی ده رقمی صادر شده است و چون پروانه شهرداری ملاک اخذ کد پستی نیست، لذا به حاشیه‌های شهری هم کد پستی صادر شده است.

مدیرعامل پست آذربایجان‌غربی در پاسخ به این شبهه که اگر به فرض یک دستگاه ساختمانی بعد از مدتی بر تعداد طبقات و واحدهای خود اضافه کند، تکلیف واحدهای اضافی چه می‌شود؟ گفت: کدهای پستی ده رقمی هستند که شش رقم اول مشخصه منطقه و ناحیه بوده و چهار رقم آخر، کد واحد را نشان می‌دهد و بین اماکن 10 رقم فاصله گذاری شده تا اگر در آینده نیاز بود به واحدهای جدید داده شود.

پلاک شهرداری به واحدهای دارای پایان کار تعلق می‌گیرد

شهردار ارومیه هم درباره پلاک شهرداری اظهار داشت: برای هر واحدی که پایان کار از شهرداری بگیرد پلاک شهرداری اهدا می‌شود و طبیعتاً هر واحدی که پایان کار نداشته باشد امکان دریافت پلاک شهرداری ندارد.

خوی در حال بررسی یکسانسازی پلاک‍ها

رئیس شورای شهر خوی هم به عنوان دومین شهر بزرگ و پرجمعیت آذربایجان غربی بعد از ارومیه با تاکید بر زیبایی ظاهری شهر، درباره امکان یکسان سازی بیان کرد: به زودی با مدیر پست شهرستان جلسه‌ای در این باره برگزار می‌کنیم تا امکان یکسان سازی پلاک‌ها بررسی شود.

این که دستگاه‌های خدمات رسان از کد شناسایی یکسانی استفاده کنند امروزه یک اصل محسوب می‌شود و دارای اهمیت بسیار فراوانی است که اولین آن‌ها در نمای ظاهری شهرها است و شاهد اعداد و حروف عجیب و غریب بر روی منازل نخواهیم بود.

دومین و مهم‌ترین فایده و مزایای یکسان سازی کد اشتراک منازل سهولت در شناسایی محل مورد نظر است چرا که هر خانه‌ای دارای آدرس منحصر به فردی است که همین موضوع امکان پیدا کردن آن محل را با سختی‌های غیر قابل توجیهی روبه رو می‌کند که با یکسان سازی کد اشتراک‌ها دیگر این مشکل برای همیشه از بین می‌رود.

گزارش از مرتضی محمد صادقی

انتهای پیام/ ز

R41361/P41362/S6,48/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۸۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،در این جلسه که به ریاست رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی و با حضور کلیه اعضاء تشکیل شد، برنامه‌ها و طرح‌های مربوط به شناسایی و وصول منابع مالی و همچنین روش‌های کاهش هزینه‌های غیر ضرور و مدیریت هزینه‌ها ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در این جلسه بر ضرورت تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها جهت ارائه خدمات مطلوب و پایدار به مردم  استان و افزایش رضایتمندی آنان تاکید کرد.

دیگر خبرها

  •  پیروزی ۱۵ بر صفر تیم شرکت گاز آذربایجان غربی در زنجان
  • توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات
  • زارع‌پور: امسال ماهواره‌های سنگین‌تر با برد بیشتر پرتاب می‌شود
  • استقرار مدیرسرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی
  • حل مشکل ۳۲ ساله مسکن شهرک شاهد ارومیه
  • برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال ۱۴۰۳
  • ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد
  • توزیع حدود هشت هزار تن کود یارانه‌ای در شهرستان میاندوآب در سال ۱۴۰۲
  • دلیل تأخیر ارسال مرسولات پستی در ایام عید چه بود؟
  • بیش از هزار و ۲۰۰ حلقه چاه‌غیرمجاز در آذربایجان‌غربی مسدود شد