Web Analytics Made Easy - Statcounter

در عرصه داخلی آمریکا می‌توان تحریم را به عنوان جایگزین جنگ قبولاند و مخالفان را جنگ‌طلب یا سازش‌کار توصیف کرد و بر این اساس ظاهری آرامش‌بخش درباره سیطره مداوم واشنگتن بر جهان تدارک دید. ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵ بین الملل اروپا دیپلماسی ایران نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه نشنال‌اینترست با انتشار یادداشتی تحت عنوان «آمریکا به تحریم معتاد شده است» به این نکته اشاره کرده که بهترین شیوه برای اندیشه درباره نقش تحریم‌ها در سیاست خارجی آمریکا، در نظر گرفتن آن به عنوان یک «اعتیاد»‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این یادداشت که از سوی نیکولای پترو، استاد صاحب کرسی مطالعات صلح در دانشگاه رودآیلند آمریکا نوشته شده، آمده است: ناتوانی در تغییر رفتار آماتورترین و کهنه‌ترین دولت‌ها برای کسانی که سکان‌دار تنها ابرقدرت جهان هستند، باید مسئله‌ای ناامید‌کننده باشد. این مسئله قاعدتا باید به جستجو برای یافتن راه‌های کاهش این حس ناکامی و اطمینان‌بخشی دوباره به آمریکایی‌ها درباره سیطره جهانی دائمی آن‌ها منتج شود. در این وضعیت، تحریم‌ها می‌تواند به خوبی این مسئله را حل کند. اول از همه، تحریم‌ها را می‌توان به عنوان جایگزین جنگ به دیگران قبولاند؛ و بر این مبنا مخالفان تحریم را می‌توان بسته به گرایش و سابقه سیاسی‌شان به عنوان جنگ‌طلب یا سازش‌کار به تصویر کشید. دوم، از آنجا که تاکنون معیارهای معناداری درباره موفقیت یا ناکامی [تحریم‌ها] مطرح نشده است، موفقیت [تحریم‌ها] تماما به نگاه افراد بستگی دارد. در این صورت، هرآنچه که رخ می‌دهد را می‌توان به تحریم‌ها نسبت داد - البته اگر در راستای منافع و مقاصد دولت باشد. در این شرایط به سختی می‌توان سیاستمداران را مقصر اشتیاقشان در استفاده از تحریم‌ها دانست. تحریم‌ها مفری عالی از دست دنیای واقعی و خسته‌کننده مذاکرات دیپلماتیک فراهم می‌کنند.

با این حال، در نهایت کار، دستاورد سیاسی تحریم‌ها از کف می‌رود؛ نامطبوع بودن جهان بار دیگر خود را بروز می‌دهد و سیاستمداران محتاج یک تغییر دیگر می‌شوند... دوستان آمریکا تلاش داشتند به ایالات متحده هشدار دهند که رفتار دمدمی‌مزاجش در حال صدمه زدن به آن‌ها نیز است... نهایتا، در شرایطی که دیدگاه آمریکا به دنیا به محدوده شهر واشنگتن محدود می‌شود، چیزی غیر از تصویر و واقع‌نمایی رسانه‌های آمریکایی اهمیت نمی‌یابد. با این وضعیت، تحریم تنها چیزی است که می‌تواند ظاهری آرام‌بخش را فراهم کرده و تنها امدادی باشد که سیاستمداران می‌توانند به آن تکیه کنند و در این وضعیت است که تحریم به یک عادت‌واره تبدیل می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید که چنین اعتیادی تا چه حد نقش‌آفرینی می‌کند، به ماجرای اوکراین نگاهی بیاندازید. اوکراین برای تقویت و قطعیت بخشیدن به «انتخاب تمدنی» خود [رویگردانی از مسکو و گرایش به غرب] و تنبیه روسیه به خاطر الحاق کریمه به خاکش، خرید مستقیم گاز طبیعی از روسیه را متوقف کرد، خدمات پرداخت مالی و بانکی روسی را معلق کرد، دسترسی به وبگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های تلویزیونی و وبگاه‌های تجاری روسی را مسدود کرد، واردات کتاب‌های روسی را ممنوع کرد، پرواز هواپیماهای خطوط هوایی تجاری [روسی] را معلق کرد و هم‌اکنون در حال بررسی پایان بخشیدن به ارتباط ریلی با روسیه است. اما در واقع، تمامی این خدمات همچنان ادامه دارند، زیرا در اوکراین تقاضای زیادی برای آن‌ها وجود دارد، تنها تفاوتش در این است که هزینه این خدمات برای اوکراینی‌ها بیشتر شده است.

در چنین شرایطی، روس‌ها همچنان اصلی‌ترین سرمایه‌گذار در اوکراین است، (هرچند از نظر فنی جایگاهش به رده سوم و پس از قبرس و هلند تنزل یافته است، اما همه می‌دانند که این دو کشور بهشت امن روس‌ها برای مخفی کردن سرمایه‌گذاری‌هایشان است.) اما از آنجا که اوکراین از هرگونه ارتباط تجاری عادی با همسایه‌اش سرباز می‌زند، خزانه دولت کی‌یف به معنای حقیقی کلمه خالی شده است و در سال جاری تنها توانسته است 5 درصد هزینه‌های جاری را در قیاس با سال گذشته به دست آورد.

هرچند که مشخص است که ایالات متحده به اندازه اوکراین به روسیه وابسته نیست، اما حتی این حقیقت نیز گمراه‌کننده است. هرچند آمریکا بسیار ثروتمندتر است و احتمالا جیبش خالی از پول نمی‌شود، اما آمریکایی‌ها در جهانی به هم وابسته زندگی می‌کنند که در آن عملکرد یک کشور در خاورمیانه می‌تواند در شرق اروپا، قطب شمال، یا حتی در فضای خارج از جو نتیجه‌ دهد. فراتر از آن، باید به سود از دست رفته شرکت‌های آمریکایی (و در نتیجه تمامی آمریکایی‌ها) از عدم سرمایه‌گذاری در روسیه طی دهه‌ای که بازارش از چین سودآورتر بود نیز توجه کرد، جایی که بازار سهام آن پر رشد‌ترین بازار سهام در جهان بود. در واقع، کسری عجیب و غریب 21 تریلیون دلاری آمریکایی بدون کمک تحریم‌ها به دست نمی‌آمد.

در نتیجه، می‌توان گفت که وقتی مسیر تحریم را در پیش می‌گیرد، باید دو قبر را بکنید. یکی برای اقتصاد رقیب و یکی برای خودتان.

انتهای پیام/

R1016168/P36439/S8,89,95,1128/CT7 واژه های کاربردی مرتبط تیم ملی فوتبال اوکراین اخبار "روسیه" تحریم های ایران اخبار "آمریکا" دونالد ترامپ

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تیم ملی فوتبال اوکراین اخبار روسیه تحریم های ایران اخبار آمریکا دونالد ترامپ تیم ملی فوتبال اوکراین اخبار روسیه تحریم های ایران اخبار آمریکا دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۸۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

جان بولتون مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

به گزارش مشرق هفته نامه نیوزویک نوشت: سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد که هم چنین به عنوان مشاور امنیت ملی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکاخدمت کرده، در گفت‌وگوی تلفنی با این رسانه دیدگاه خود را درباره مسیر احتمالی پایان جنگ اوکراین مطرح کرد.

وی پیش بینی کرد که نیروهای روسیه در ماه های بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که احتمالا صحنه رقابت بین دونالد ترامپ جمهوری خواه و جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا خواهد بود، به جنگ ادامه دهند.

این سیاستمدار آمریکایی در این گفت‌وگو هر گونه تهدید روسیه برای استفاده از سلاح های هسته ای را «بلوف» خواند و گفت بعید می دانم در این مقطع، استفاده روسیه از سلاح های هسته ای جدی باشد.

بولتون خطر واقعی را فقدان مهمات کافی در اوکراین و بن بست در این جنگ توصیف و اذعان کرد که اکنون نیروهای روسیه پیشرفت بیشتری داشته اند و این امر در مذاکرات، پوتین را در موضعی قوی قرار می دهد.

این مقام آمریکایی گفت: پوتین ممکن است منتظر نتایج انتخابات نوامبر و شخص پیروز در انتخابات بماند. اگر ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان پیروز این انتخابات شود، از آنجایی که فکر می کنم پوتین بر این باور است که می تواند معامله بهتری با او داشته باشد، ممکن است خواستار آتش بس شود.

وی مدعی شد که اوکراینی ها کار برجسته ای را در غرق کردن کشتی های روسی در دریای سیاه انجام داده اند و این نشان داد که توان دفاع دریایی روسیه ضعیف است اما آزمون واقعی در جبهه زمینی جنگ است. در این جبهه اوکراین بیشتر در موضع دفاعی قرار داشته است.

بولتون در پاسخ به این پرسش که آیا پایان جنگ را در آینده نزدیک می بیند یا خیر، گفت امیدوار نیست آتش بس قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برقرار شود.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا درباره کمک بیشتر واشنگتن به اوکراین و مشارکت این کشور در این جنگ از اعضای کنگره خواست به عنوان اولین گام، بسته کمک به اوکراین را هر چه سریع تر امضا کنند.

این مقام آمریکایی با این حال گفت بعید می داند که موضوع کمک به اوکراین در صورت پیروزی بایدن یا ترامپ در انتخابات نوامبر تغییر کند.

دیگر خبرها

  • آمریکا تمام اطلاعات حمله تروریستی مسکو را به روسیه نداد
  • پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • درخواست آمریکا برای مشارکت ژنرال‌هایش در طراحی حمله به رفح
  • تدارک نتانیاهو برای اعزام هیاتی به آمریکا با محور عملیات در رفح!
  • وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است
  • وال‌استریت‌ژرونال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است
  • استعفای مقام آمریکایی در اعتراض به حمایت واشنگتن از تل‌آویو
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • واشنگتن: از پروژه گازی ایران و پاکستان حمایت نمی‌کنیم
  • دفاع اروپایی مقابل تکروی آمریکایی / خطر بازگشت ترامپ؛ قاره سبز چه گزینه هایی دارد؟