Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-26@19:45:04 GMT

دلایل تشکیل نشدن ساک حاملگی

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۹۸۵۹۱

دلایل تشکیل نشدن ساک حاملگی

به گزارش پارس نیوز، 

ساک حاملگی (gestational sac) ساختاری است که جنین را در مراحل اولیه رشد و نمو احاطه می کند. نه تنها جنین بلکه مایع آمنیوتیک که باعث تقویت و حفاظت از جنین است را نیز در بر دارد. در حقیقت ساک بارداری از اولین نشانه های حاملگی است که در سونوگرافی می توان مشاهده نمود.

ساک حاملگی چیست؟

ساک حاملگی یکی از اولین نشانه های بارداری است که می تواند در سونوگرافی واژینال و شکمی دیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ساک معمولا در سونوگرافی در هفته 5 حاملگی مشاهده می شود اما گاهی اوقات در سونوگرافی در هفته 3 حاملگی نیز قابل مشاهده است. قطر ساک حدود 2 تا 3 میلی متر است و لبه سفید و مرکز روشن دارد.

 

اگر تست های حاملگی کمی (آزمایش های hCG) انجام می دهید، هنگامیکه سطح هورمون بارداری به 1500 تا 2000 برسد، ساک حاملگی قابل مشاهده می شود. داشتن ساک حاملگی اطلاعات زیادی در مورد سلامتی بارداری شما نمی دهد و مشخص نمی کند که نطفه وجود دارد یا خیر. ساک حاملگی اساسا ساکی است که جنین را احاطه کرده و حاوی مایع آمنیوتیک است. گام بعدی در سونوگرافی معمولا مشاهده کیسه زرده در داخل ساک حاملگی است. کیسه زرده به عنوان تغذیه ای برای جنین در حال رشد می باشد و معمولا در هفته 5.5 تا 6 حاملگی در سونوگرافی واژینال دیده می شود.

دلایل عدم وجود ساک حاملگی در سونوگرافی اولیه

اگر ساک حاملگی در سونوگرافی واژینال در هفته 5 حاملگی دیده نشود، موارد متعددی می تواند رخ دهد. این موارد عبارتند از:

 - برای مشاهده ساک حاملگی خیلی زود است.

 - بارداری خارج از رحم است.

 - سقط جنین رخ داده است.

 

ساک حاملگی در سونوگرافی واژینال بین هفته سوم تا پنجم مشاهده میشود

 

این موارد را به صورت جداگانه بررسی می کنیم:

1- برای مشاهده ساک حاملگی خیلی زود است:

ساک حاملگی معمولا در سونوگرافی واژینال بین هفته سوم تا پنجم مشاهده می شود یا زمانیکه hCG به 1500 تا 2000 رسیده باشد.  اگر بارداری از هفته پنجم گذشته باشد، یا سطح hCG بالاتر از 2000 باشد، عدم وجود ساک حاملگی به احتمال زیاد نشان دهنده یک مشکل است. در غیر این صورت باید مجددا سونوگرافی انجام شود.

 

2- بارداری خارج از رحم است:

هنگامی که ساک حاملگی در رحم قابل مشاهده نباشد، احتمال حاملگی خارج از رحم وجود دارد (علائم بارداری خارج از رحم چیست؟). حاملگی خارج از رحم می تواند خطرناک باشد و موجب مرگ شود. اما معمولا عدم وجود ساک حاملگی مربوط به تاریخ اشتباه بارداری است.  پزشک قادر به تشخیص حاملگی خارج از رحم است و درمان مورد نظر را توصیه می کند. اگر این حاملگی ها زود تشخیص داده شوند، اورژانسی نیستند و گزینه های درمان جراحی نیست.

 

3- سقط جنین رخ داده است:

اگر در ابتدای حاملگی خونریزی دارید یا علائم سقط جنین را تجربه کردید، عدم وجود ساک حاملگی به معنای سقط زودهنگام است. اگر سطح هورمون بارداری کاهش یابد و ساک حاملگی نیز مشاهده نشود، تشخیص قطعا سقط جنین است.

 

اگر ساک حاملگی تشکیل نشد چکار کنم؟

معمولا در صورت عدم مشاهده ساک حاملگی، تشخیص یکی از موارد بالا برای پزشک دشوار است. بنابراین، احساس نگرانی و اضطراب کاملا طبیعی است.

 

ممکن است به شما گفته شود بارداری شما در محلی نامشخص رخ داده است که به سادگی نشان می دهد سونوگرافی ساک حاملگی را نشان نداده است، و پزشک مطمئن نیست آیا حاملگی خارج از رحم رخ داده است یا سقط جنین یا بارداری طبیعی است و سونوگرافی زود انجام شده است.

 

به احتمال زیاد، از شما خواسته می شود دوباره سونوگرافی انجام دهید و سطح هورمون hCG را بررسی کنید. این تست های تکراری پاسخ را روشن می کند. صبر کردن دشوار است، اما لازم است تا پزشک به تشخیص دقیق برسد.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: رشد بارداری قطر تغذیه سقط جنین مرگ پزشک درمان جراحی بارداری پزشک رشد سقط جنین مرگ پارس نیوز پار س

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۸۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا نائیجی، با اشاره به اینکه سیستم تولید مثل زنان از رحم و تخمدان تشکیل شده است، اظهار کرد: یکی از قسمت‌های مهمی که بین تخمدان و رحم ارتباط برقرار می‌کند لوله‌های رحمی است.

وی افزود: نقش لوله‌های رحمی این است که تخمک آزاد شده از تخمدان را به فضای رحمی و اسپرم منتقل شده از واژن را هم به تخمک برساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در بسیاری از اوقات لقاح داخل لوله‌های رحم صورت می‌گیرد، گفت: حرکت صحیح لوله‌های رحمی به سمت فضای داخل رحم و انتقال تخم شکل گرفته باعث می‌شود بارداری اتفاق بیفتد.

نائیجی تاکید کرد: اگر به هر دلیلی در روند کار لوله‌های رحمی اختلالی ایجاد شود، بارداری ناموفق است.

این متخصص زنان و زایمان، با اشاره به اینکه گاهی لوله‌های رحمی دچار عفونت تناسلی نیز می‌شوند، ادامه داد: ورم لوله‌های رحمی یا هیدروسالپنکس منجر به عارضه‌هایی مثل دردهای مزمن شکمی و نازایی برای بیمار می‌شود.

نائیجی به نشانه‌های بسته شدن لوله‌های رحمی اشاره کرد و افزود: زمانی که لوله‌های رحمی بسته باشند، نشانه‌های این عارضه در زنان مختلف نیز متفاوت است، از دردهای شکمی تا نازایی و یا بارداری خارج از رحم بروز می‌کند.

وی درباره دلایل بسته شدن لوله‌های رحمی نیز، گفت: عفونت‌ها، مهم‌ترین علت بسته شدن لوله‌های رحمی هستند اما جراحی‌هایی که در شکم انجام می‌شود نیز می‌توانند چسبندگی ایجاد کرده و باعث این عارضه شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه ممکن است هر جراحی‌عارضه چسبندگی و یا بسته شدن لوله‌های رحمی را به دنبال داشته باشد، عنوان کرد: این عارضه می‌تواند به دنبال یک عمل سزارین تا جراحی ساده آپاندیس ایجاد شود.

این متخصص زنان و زایمان، درباره درمان بسته بودن لوله‌های رحم عنوان کرد: اگر علت بسته شدن لوله‌ها عفونت باشد، تکلیف روشن است، با انواع روش‌های دارویی و مصرف آنتی بیوتیک‌ها با تجویز پزشک متخصص این عارضه برطرف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که تنها یک لوله بسته باشد، امکان بارداری وجود دارد، ادامه داد: زمانی که هر دو لوله رحمی بسته باشد، درمان توسط روش‌های هیستروسکوپی یا کمک باروری مثل IVF انجام می‌شود.

به گفته نائیجی، حفظ بهداشت در زنان با هدف پیشگیری از عفونت‌های تناسلی از مهم‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از اختلال در عملکرد لوله‌های رحمی است.

وی تاکید کرد: جراحی‌های بی‌مورد و عمل‌های سزارینی که بدون دلیل جایگزین زایمان طبیعی می‌شود، از مهم‌ترین عوامل چسبندگی و انسداد لوله‌های رحمی است.

نائیجی به افرادی‌که جراحی‌های لگنی کرده‌اند و در پی آن عفونت داشته‌اند توصیه کرد: در صورت تأخیر در سیکل قاعدگی حتماً تست بارداری را انجام دهند چون بارداری خارج رحم مهمترین عارضه آسیب به لوله‌های رحم است.

کد خبر 6088837 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی
  • تشکیل کارگروه رصد: برای هفته‌های آخر لیگ
  • نبی: برای هفته‌های آخر لیگ کارگروه رصد تشکیل شده است/ واگذاری سرخابی‌ها آثار مثبتی دارد
  • برای هفته‌های آخر لیگ کارگروه رصد تشکیل شده است
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • دلایل بروز زانودرد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • دلایل بروز زانو درد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین
  • تشکیل قرارگاه هفته معلم در لرستان