Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-26@16:16:01 GMT

روز لُرها در جشنواره ملی موسیقی جوان

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۹۸۶۰۲

روز لُرها در جشنواره ملی موسیقی جوان

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان؛ فرهنگسرای نیاوران در پنجمین روز برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان از نوازندگان لرستانی میزبانی کرد و آن ها در مقابل هیأت داورانی متشکل از رضا فرج علیپور، علی اکبر شکارچی و پرویز زاده به رقابت پرداختند.

براساس این گزارش، صبح روز جمعه بیست و ششم مردادماه با نوایی از کمانچه، موسیقی لرستان آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمانچه نوازان که در سه گروه سنی الف، ب و ج تقسیم بندی شده بودند، به نوبت روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را نواختند.

محمد امینی راد، حمیدرضا آزاد بخت،کامیار با جلاوند، محمدرضا بارانی، عرفان مریدی محمد آبادى و پویا یگانه در گروه سنی الف حضور داشتند. سپس سبحان امرائی از گروه سنی ب به عنوان اولین شرکت کننده روی صحنه آمد. بعد از او به ترتیب سعید پانسته، ساسان جعفری مجد، سینا خویه و حسن سالاروند از این رده سنی برای اجرا مقابل داوران قرار گرفتند.

بعد از استراحتی کوتاه رده سنی ج با چهار شرکت کننده حاضر شد و در این قسمت مهرداد عزیزی، پوریا قلاوند، نوش آفرین کشوری و سجاد لیریائی کمانچه نوازی کردند تا بخش کمانچه موسیقی لرستان به پایان برسد.

در بازه زمانی 14 الی 16 جشنواره به بخش آواز، سرنا و تنبک موسیقی لرستان رسید. در ابتدا صدای خوانندگان در سالن پیچید. خوانندگان آواز لرستان تنها در دو گروه سنی الف، ب با هم رقابت کردند. علیرضا کرنوکر در گروه سنی الف و سعید رحیمی پور در گروه سنی ب شرکت کنندگان این بخش بودند.

پس از آواز نوبت به تنبک رسید که تنها دو شرکت کننده در گروه سنی الف داشت. پارسا باجلاوند از کرج با پنج سال سن کوچکترین شرکت کننده این روز بود که روی صحنه آمد. پس از او علی باجلاوند از دورود برای نواختن تنبک حاضر شد.

در بخش ساز سرنا چهار شرکت کننده در گروه سنی الف، یک شرکت کننده در گروه سنی (ب) و دو شرکت کننده در گروه سنی ج به مرحله نهایی سرنا نوازی راه یافته بودند. امیرحسین بسطامی، اهورا دلفانی، محمدرضا رشید زاده فرد و عرفان مریدی محمد آبادى اسامی شرکت کنندگان گروه الف بودند که یک به یک سرنای خود را به صدا درآورند. پس از آن علی الواری در گروه سنی ب هنر خود را ارئه کرد.

حضور علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی برای دومین بار در جشنواره و همچنین درخشش یک نوازنده 5ساله(پارسا باجلاوند) و تبحر عجیبش در نوازندگی که توجه هیأت داوران و حاضرین در سالن را به خود جلب کرد بطوری که نه تنها از او فیلم و عکس گرفتند بلکه یکی از اساتید بعد از اتمام اجرای صحنه ای او را در آغوش گرفت از جمله مهمترین حاشیه های پنجمین روز برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان در فرهنگسرای نیاوران بود.

انتهای پیام/

279 / 165 جشنواره موسیقی جوان لر روز پنجم

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: جشنواره موسیقی جوان لر روز پنجم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۸۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کسری حاجی‌زاده خواننده، آهنگساز، تهیه کننده، مدیر هنری و مدیر شرکت فرهنگی و هنری «نوای هنر آرنا» است. وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقه‌مند به آواز شد. پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» درآمد و در چندین کنسرت در تالار وحدت، تالار اندیشه، سالن محک، ایوان شمس و … حضور داشت.

او همچنین به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکه‌های مختلف تلویزیونی و همچنین برنامه تلویزیونی «باهمستان موسیقی» را دارد و در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش نقش بسزایی داشته است. با این هنرمند گفت‌وگویی انجام دادیم از نظرتان می‌گذرد:

کمی درباره مشکلات گروه کُر در ایران صحبت کنید.

مشکلاتی که درباره هنر در ایران وجود دارد فقط مختص به گروه‌های کُر نیست ولی بیشترین مشکلات مختص گروه‌های کر و ارکستر‌ها است. مگر می‌شود از هیچ سمت حمایتی از این گروه‌ها نشود؟ آنقدر بی تفاوتی به گروه‌های کُر و ارکستر‌ها شده است که بیشتر آنها تعطیل شده‌اند و دیگر کسی تمایل به همکاری ندارد و ترجیح می‌دهند یا در گروه‌های پاپ فعالیت کنند یا به کار‌های غیر از موسیقی بپردازند. متاسفانه نه حمایت از سوی ارگانی صورت می‌گیرد و نه اطلاع رسانی درستی از این گروه‌ها می‌شود در نتیجه انگیزه‌ای برای اعضای این گروه‌ها نمی‌ماند.

مخاطب امروز با کنسرت‌های گروه کُر ارتباط برقرار می‌کند؟

مخاطب امروز پذیرای چیزی است که آن را ببیند. وقتی کسی غذایی را نه هرگز دیده و نه هرگز خورده معلوم است که پذیرای آن نمی‌شود. تمام تبلیغات، تمام سالن‌ها و تمامی رسانه‌ها تمایل زیادی برای نشان دادن این گروه‌ها ندارند، چون سال‌های سال است که فقط به موسیقی پاپ اهمیت داده شده و درآمد بالایی از این راه دارند. انگار موسیقی پاپ انحصار موسیقی ایران شده است. نه فقط گروه‌های کر بلکه ما در چند سال اخیر تبلیغاتی از اجرا‌های سنتی، گروه‌های بانوان و دیگر گروه‌ها هم نمی‌بینیم.

چه مخاطبانی جذب این کنسرت‌ها می‌شود؟

متاسفانه الان مخاطبانی که عاشقانه این فضا را دوست دارند یا از قدیم با این گروه‌ها آشنا بودند فقط مخاطب این کنسرت‌ها هستند. مشکل ما ریشه‌ای است و زمان می‌برد تا حل شود. آموزش‌هایی که در فضای مجازی داده می‌شود به این مشکلات دامن زده است. بیشتر اساتیدی که واقعا سواد بالایی در موسیقی دارند بیکار نشسته اند تا عده‌ای با آموزش‌های تجربی بدون اصول این مشکلات را بیشتر کنند.

در کشور‌های دیگر به چه صورت است؟

بر خلاف ایران در کشور‌های اروپای غربی از دوران رنسانس با این فضا آشنایی دارند و در کلیسا‌ها گروه‌های کر فعالیت داشتند و آواز‌های مذهبی اجرا می‌کردند و در دوران باروک به اوج خودش رسید. علاوه بر آن وقتی از دوران کودکی در مدارس موسیقی تدریس می‌شود همه افراد گوش موسیقیایی دارند و درست را از غلط به راحتی تشخیص می‌دهند. برای همین است که خوانندگان آنها همه بسیار کوک و ژوست اجرا می‌کنند، چون مردم به راحتی فالش خواندن خواننده را متوجه می‌شوند. علاوه بر تمامی این جریانات مردم تصمیم می‌گیرند که چه نوع موسیقی را گوش دهند نه اینکه برای آنها تصمیم گرفته شود.

آیا ارکستر و گروه کر در ایران با شکست مواجه شده است؟

هنر همیشه راه خودش را پیدا می‌کند و یک زمانی تاریخ انقضای این موسیقی‌های بی سر و ته هم تمام می‌شود، اما با سیاست‌های گرفته شده در ارتباط با ارکستر‌ها و گروه‌های کر فعلا دچار یک خفقان بزرگی شدیم که امیدوارم به زودی با حمایت مسئولین از این بحران بزرگ عبور کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان 
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • چرا دانلود غیرقانونی آهنگ را دوست داریم؟