Web Analytics Made Easy - Statcounter

آستارا - ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا از اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و بازسازی بنای بقعه شیخ محمود خیوی از اماکن زیارتی و گردشگرپذیر این شهرستان خبر داد.

داریوش ملک زاده روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: بنای این بقعه با نمای آجری در دل جنگل از جذابیت خاصی برخوردار است و بازسازی قسمتی از آن که به دلیل قدمت، فرسایش یافته؛ به زودی آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: وضعیت راه بقعه به طول حدود 600 متر نامناسب است و انتظار داریم دهیاری روستای عنبران و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای آستارا به بهسازی آن اقدام کنند.
وی بیان کرد: برای توسعه اماکن مقدس باید بستر درآمدزایی آنها فراهم شود و در طرح بازسازی این بقعه، محلی برای اسکان و پذیرایی گردشگران منظور شده است.
شیخ محمود خیوی از عرفای سده هشتم هجری و متوفی به سال 732 ه.ق است و بقعه سنگی وی به شکل مکعب مستطیل با شش متر ارتفاع و 28 متر مربع مساحت، بین روستاهای عنبران و ویرمونی بخش مرکزی آستارا ساخته شده و در داخل آن، سه قبر از دوران ایلخانان موجود است و قبر میانی به شیخ محمود و قبرهای دیگر به نزدیکان یا جانشینانش تعلق دارد.
این بقعه در سال 1352 به شماره 951 در فهرست آثار ملی ایران ثبت و بعدها بخش هایی از ساختمان آن بر اثر بلایای طبیعی یا توسط قاچاقچیان عتیقه تخریب شده است.
بندر مرزی آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع و چهار اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
7105 / 7124 / 2007

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي گيلان آستارا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۸۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای تعریض و بهسازی پل فجر ساری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، استاندار مازندران در بازدید از پل فجر شهرستان ساری با اشاره به اینکه این منطقه از ظرفیت بالای گردشگری برخوردار است، گفت: تسریع در روند اجرای عملیات عمرانی این منطقه را متحول می‌کند.

سید محمود حسینی پور با اشاره با اینکه عملیات تعریض و بهسازی این پل باید ظرف ۲۴ ساعت آینده آغاز شود از تامین بودجه و اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهره برداری راه موقت جهت اتصال به این پل خبر داد.

در ابتدای این بازدید فرماندار ساری با تقدیر از نگاه خوب و حمایت استاندار مازندران نسبت به اجرای پل فجر، اظهار داشت: برای اجرای روگذر و کریدور اقتصادی تا امیرآباد به ۳۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امیدواریم در سفر ریاست جمهوری به مازندران مصوب شود.

محمدعلی نوبخت، افزود: به منظور بهره برداری از پل فجر نیاز هست تا قراردادی فی مابین پیمانکار و شهرداری فرح آباد منعقد شود تا کار تعریض، بهسازی و آسفالت، روشنایی معابر و سرعت گاه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای کامل پروژه باید بخشی از زمین‌های این منطقه تملک شود، بیان داشت: با توجه به وجود معارضین باید با ایجاد یک کارگروه مشترک بین مالکان، آب منطقه‌ای و راه شهرسازی نسبت به رفع اختلاف و توافق اولیه اقدام شود.

نوبخت، گفت: برای اصلاح، تعریض و بهسازی راه موقت این پل به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز هست.

وی افزود: با تخصیص این اعتبار، این پروژه به صورت ترک تشریفات در اختیار شهرداری فرح آباد قرار می‌گیرد تا عملیات عمرانی کار آغاز شود.

دیگر خبرها

  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • ماشین‌آلات راهداری خراسان جنوبی تجهیز و بازسازی شد
  • مرمت و بازسازی دیوار صوتی بزرگراه شهید حکیم
  • ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار به راه‌آهن اردبیل - میانه اختصاص یافت
  • بازنگری طرح هادی ۸ روستای آستارا در دستور کار قرار دارد
  • ۵۰ درصد بناهای تاریخی تایباد خراسان رضوی نیازمند مرمت است
  • نگاهی به حال و روز ناخوش گذر تاریخی ابولولو در آران و بیدگل + فیلم
  • انتقال نخستین سری از تابلو عکس آماده شده شهدا به شهر گچساران
  • اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای تعریض و بهسازی پل فجر ساری
  • ثبت ۱۲۶۱ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است