Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@00:07:46 GMT

نقش اروپا در مناقشه بین ایران و آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۹۹۰۷۵

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد  نوشت: برای پاسخگویی به این سوالت باید واقعیت های قدرت هژمون ایالات متحده آمریکا و همچنین واقعیت های نفوذ ایران در منطقه را در نظر گرفت. مسلم است که آمریکا و ایران از یک سو با یکدیگر در قطع رابطه قرار دارند و از سوی دیگر این نکته را باید در نظر داشت که در زمان دعوا و مناقشه همواره دو طرف سطح بالایی از خواسته خود را عنوان می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حال حاضر دو کشور در حالت مناقشه قرار دارند. این در حالی است که قطعا در استراتژی امنیت ملی آمریکا به این موضوع دقت شده که ایران نقش بی بدیلی در ساختار امنیتی و ثبات در منطقه خاورمیانه دارد و منطقه خاورمیانه بدون مشارکت ایران نمی تواند شرایط را برای ثبات فراهم آورد. در نتیجه در این شرایط چنین مساله ای وجود دارد و چه اوباما و چه ترامپ به دنبال حذف ایران از منتطقه نیستند چون منافع آمریکا چنین اقتضایی را ندارد . موازنه قدرت در منطقه باعث ثبات و امینت در منطقه خواهد شد در حالی که ثبات و حذف ایران از منطقه خلا قدرت ایجاد کرده و سایر قدرت‌ها در این خلا بحث حضور خود در منطقه را دنبال می کنند که شاید منافع امریکا را در بر نداشته باشد.
در هر حال آمریکایی ها به نقش سازنده ایران در منطقه اذعان دارند از این رو خواهان خلا حضور ایران در قدرت نیستند. البته نوع نگاه آمریکا ترامپ و اوباما در این مورد متفاوت است و اوباما با شرکای خود و اعضای دائم شورای امینت مانند روسیه و چین با ایران مذاکره کرده اما ترامپ اینگونه نمی اندیشد و علاقه مند است مستقیما با ایران مذاکره کند و هر جایی که مساله صلح و امنیت مساله شده طرف مذاکره آمریکاست و سایر کشورها نهایتا می توانند در آن مشارکت کنند و به پیشرفت مذاکره کمک کنند.
همان طور که در مذاکره هسته ای این اتفاق اقتاد در سایر مسائل امنیتی نیز طرف اصلی مذاکره طبیعتا آمریکایی ها خواهند بود و مساله بین ایران و آمریکا نیز به نوعی امنیتی محسوب می‌شود در نتیجه اروپایی ها تنها می‌توانند در رفع مشکلات دو طرف نقش ایفا کنند.

قاسم محبعلی/ دیپلمات سابق

منبع: ایکنا

کلیدواژه: اروپا آمریکا ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۹۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ابرقدرت نظامی منطقه/ معادلات قدرت به نفع مسلمان رقم خورد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی شاهرودی ظهر آدینه در خطبه‌های نماز جمعه شاهرود به میزبانی مصلای مدرسه قلعه این شهر ضمن بیان اینکه در عملیات «وعده صادق» ایران به عنوان ابر قدرت نظامی منطقه شناخته شد، ابراز داشت: ایران کاری کرد تا هیمنه اسرائیل در دنیا شکسته شود و لذا این دستاورد بزرگی برای امت‌های مسلمان است.

وی ضمن بیان اینکه با انجام عملیات وعده صادق حاکمیت اطلاعاتی صهیونیست‌ها از بین رفت، افزود: این باعث بر هم زدن معادلات قدرت به نفع ایران و ملت‌های مسلمان دنیا شده است.

خطیب موقت نمازجمعه شاهرود ضمن بیان اینکه دشمن به دنبال ایجاد خاورمیانه جدید با محوریت رژیم منحوس اسرائیل در منطقه بود، ابراز داشت: این معادله اکنون با محوریت و راهبرد جدید به نفع مردم مظلوم فلسطین رقم خورده است.

سعیدی شاهرودی ضمن بیان اینکه عملیات طوفان الاقصی همینه اسرائیل را در جهان فرو ریخت، تصریح کرد: اجرای این عملیات این رژیم منحوس را از رسیدن به اهداف خودشان برای ادامه حیات باز داشت.

وی ضمن بیان اینکه اسرائیل چهار راهبرد برتری اطلاعاتی، غافلگیری نیروهای حماس، انتقال جنگ به خارج سرزمین‌های اشغالی و عدم غافلگیری در حملات حزب الله را در برنامه خود داشت، بیان کرد: طوفان الاقصی و وعده صادق، اسرائیل را در رسیدن به این راهبردها ناکام گذاشته است.

کد خبر 6095730

دیگر خبرها

  • مذاکره جمهوری آذربایجان و اروپا برای توسعه کریدور میانه
  • سایه مستدام جنگ بر اروپای مدعی دیپلماسی
  • تغییر محاسبات منطقه با قدرت بازدارندگی ایرانی
  • ایران معادله صهیونیست‌ها را بهم زد
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا
  • «وعده صادق» افسانه شکست ناپذیری اسرائیل را در هم شکست
  • ایران ابرقدرت نظامی منطقه/ معادلات قدرت به نفع مسلمان رقم خورد
  • عملیات وعده صادق قدرت فرماندهی ایران را نشان داد
  • چرا ایران هسته ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • چرا ایران دارای سلاح هسته‌ ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟