Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-28@00:54:43 GMT

فساد سیستماتیک ارزی

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۹۹۰۸۲

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: اگر نگاه دقیق تری به بازار سرمایه بیاندازیم معمولا شرکت های صادرات محور متعلغ به خصولتی ها هستند مانند پتروشیمی ها، گروه نفت، گروه فلزات اساسی و… اما در طرف مقابل شرکت های واردات محور و شرکت هایی که نیاز های اساسی مردم را تامین می کنند شرکت های خصوصی و اقعی هستند مانند گروه نساجی، گروه چوب، غذایی ها و … بنابراین رشد نرخ ارز بیشتر به نفع دولتی ها است تا مردم، به همین دلیل شاهد رانت شدید در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین بازار ثانویه ارز هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدرت این رانت ها به حدی است که دولت اجازه شفاف سازی در این حوزه را نمی دهد. این امر موجب شده تا دولت به دنبال تعدادی خورده پا که برخی از کالا ها را احتکار کرده اند افتاده است. سند این امر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است که از فعالیت پتروشیمی‌ها پرده برداری کرد و گفته بود پتروشیمی‌‌ها اعلام کرده‌اند ارز را تحویل می‌دهند اما روش محاسبه ارز و مابه‌التفاوت‌ها را خودشان انجام می‌دهند. حتی به‌جای واردات ارز، کالا وارد می‌کنند. همچنین خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته بود، پتروشیمی‌ها در قیمت خوراک گاز سود بالایی به جیب زدند، درحالیکه می‌توانستند این خوراک ارزان را تبدیل به فرآورده‌های باارزش کنند، با تبدیل آن به متانول که خود ماده خام محسوب می‌شود ضرر بزرگی به کشور بود.

حال با این همه رانت و فساد با خبر شدیم که قیمت گذاری نرخ خوراک پتروشیمی ها به بانک مرکزی واگذار شده است یعنی قیمت گذاری نرخ خوراک پتروشیمی ها را به نهادی واگذار کرده ایم که بیشترین رانت ها در ان نهاد صورت می گیرد. که نمونه بارز ان جلوگیری از افشاء اسامی ارز بگیران به نرخ دولتی است. همچنین بانک مرکزی بزرگترین ترین مانع راه اندازی بورس ارز در کشور شناخته می شوند در حالی که این نهاد تا کنون هیچ دلیلی برای این کار خود نیاورده است زیرا بورس ارز بسیار شفاف است

بعد از افزایش نرخ ارز به عقیده کارشناسان بورس کالا یکی از مراکز رانت و فساد شده است، زیرا تعدادی انگشت شمار مواد اولیه در بورس خریداری و سپس این افراد مواد اولیه را به دو برابر قیمت به دست مصرف کننده یا تولید کننده می رسانند. این تخلف در حالی صورت می گیرد که وزارت صنعت و معدن تا کنون علاقه ای برای حل این موعضل از خود بروز نداده است و این یعنی مشکل از سیستم های بالا سری است.

در این بین تولید کننده ها و بازاریان که می بینند کالایشان را اگر فردا به فروش برسانند، سود بیشتری می برند مجبور به احتکار می شوند و البته محکوم نیز می شود، اما ان رانت خار و فاسد رها به راحتی به کار خود ادامه می دهند.

بنابراین بنظر می رسد بحران ارزی از یک فساد سیستماتیک ایجاد می شود که سر منشاء ان خصولتی ها و نهاد های دولتی است.


مرتضی ابراهیمی

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: فساد ارز فساد سیستماتیک ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۹۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار

روزانه در سایت "نبض بورس" گزید‌ه‌ای از آخرین اخبار و مطالب جذاب پیرامون بازار سرمایه، مسکن، ارز، انرژی و سرمایه گذاری تهیه و منتشر می‌گردد. گزارش کامل از گزیده‌ خبرهای امروز «نبض بورس» (https://nabzebourse.com) را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

توقف این نمادها در معاملات فردا   پیش بینی بورس شنبه ۸ اردیبهشت| فردا این نمادها مورد توجه هستند؟

 

خبرهای جذاب برای سهامداران کچاد، شغدیر، کتوسعه و فن افزار

 

کاهش قیمت طلا بیشتر از این خواهد بود یا خیر؟

 

پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار

 

اشتهای میلیارد دلاری و جاه طلبانه غول معدنی دنیا و تاثیر آن بر مس!

 

تامین مالی درون گروهی در زیرمجموعه والبر | قرض الحسنه بین دو شرکت دارویی!

 

نمادهایی که مشمول فرآیند تعلیق اند، مراقب باشید!

 

قیمت لحظه‌ای دلار، یورو و درهم

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • دستگیری استاد فلسفه دانشگاه کلمبیا نماد سیاست سرکوب سیستماتیک در غرب است
  • تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی
  • پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟
  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت