Web Analytics Made Easy - Statcounter

وهاب مکاری کارشناس حوزه انرژی در پژوهشگاه نیرو در یادداشتی آورده است که مصرف همزمان برق و گاز به عنوان دو حامل انرژی، ویژگی خاصی دارد که کشور ما داراست.
در بسیاری از کشورها فقط از برق به عنوان منبع تأمین انرژی به ویژه در بخش خانگی استفاده می‌شود و در کشورهای پیشرفته، حتی اجاق گازها و تجهیزات گرم کننده آب نیز در منازل مسکونی، برقی است و گاز نقشی در تأمین انرژی خانگی ندارد، پس نمی‌توان میزان سرانه مصرفی برق در ایران را با چنین کشورهایی مقایسه کرد، چرا که در ایران برق و گاز به صورت توأم مصرف می‌شود و اگر بخواهیم مقایسه‌ای روی میزان مصرف انرژی در بخش های مختلف به ویژه خانگی داشته باشیم، باید مصرف در هر دو بخش را در نظر بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بخش خانگی شرایط اقلیمی، نوع معماری ساختمان‌ها و حتی زیربنای هر منزل مسکونی تأثیرگذار است و با در نظر گرفتن تمامی این موارد در مجموع مصرف انرژی در بخش خانگی به رقم سرانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلووات ساعت در مترمربع برای هر مشترک خانگی منظور شده، در حالی که این رقم در کشورهای پیشرفته زیر ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلووات ساعت در مترمربع است.
برای مقایسه میزان مصرف انرژی در بخش خانگی نمی‌توان کشورهایی که تنها برق مصرف می‌کنند را فقط با مصرف برق در ایران سنجید، بلکه باید کل مصرف انرژی آنها را با کل مصرف انرژی ما مقایسه کرد تا به مقایسه درستی در این خصوص برسیم.
با وجود آنکه ما هم‌زمان از انرژی گاز نیز استفاده می‌کنیم، متوسط مصرف برق هر مشترک خانگی در ایران ۳۰۰۰ کیلووات ساعت در سال است که این رقم، قابل چشم‌پوشی نیست و در برخی اقلیم‌های سرد ایران به ۱۵۰۰ کیلووات ساعت و در برخی اقلیم‌های گرم ایران حتی تا ۲۰ هزار کیلووات ساعت هم می‌رسد که با این اوصاف ضروریست در کاهش مصرف انرژی و مدیریت بخش تقاضا بیش از پیش توجه داشته باشیم.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۰۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرفه برق مشترکان خانگی تغییر می‌کند؟

مدیر عامل شرکت توانیر از عدم تغییر تعرفه برق مشترکان خانگی خبر داد.

به گزارش مشرق، مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه تعرفه قبوض خانگی در سال جدید افزایش پیدا نمی‌کند، گفت: در سال جاری افزایشی در تعرفه‌ها نخواهیم داشت و تعرفه‌ها مطابق گذشته است.

وی ادامه داد: برای آن دسته از مشترکانی که مصرف برقشان پایین‌تر از الگوی مصرف برق باشد به صورت یارانه و برای کسانی که میزان مصرف برقشان بیش از الگوی تعریف شده باشد، به صورت پلکانی محاسبه می‌شود.

مدیر عامل توانیر اضافه کرد: کسانی که در مناطق عادی هستند و از کولر گازی استفاده می‌کنند در صورتی که مراعات نکنند میزان مصرف برق آنها بیش از الگو می‌شود و در صورت استفاده بی رویه کولرهای گازی در این مناطق منجر به افزایش قبوض و سنگین شدن آنها می‌شود

سخنگوی صنعت برق در خاتمه خاطر نشان کرد: کسانی که هنوز نسبت به تغییر کولر آبی به گازی اقدام نکرده‌اند، بدانند که هزینه برق این افراد افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای پیدا خواهد کرد و در این مناطق توصیه ما استفاده از کولرهای آبی و یا استفاده از کولرهای پر بازدهی که اخیراً از موتورهای BLDC استفاده می‌کنند در این صورت مصرف برق به شدت کاهش پیدا می‌کند و تعرفه برق مناسب‌تری پرداخت می‌کنند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از برنامه متفاوت رضا رشیدپور
  • تولید سالانه ۳۵۰۰ تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی
  • ۴۳۰۰ مگاوات صرفه جوی برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی
  • تعرفه برق مشترکان خانگی تغییر می‌کند؟
  • دلیری سپاه پاسداران باعث خوشحالی ایرانیان و رسوایی اسرائیل شد
  • مقایسه ساعت هوشمند RS4 و  Solar Lite
  • افزایش مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون نفر
  • افزایش تعداد مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار مشترک
  • کاهش مصرف انرژی در فرودگاه شهید باکری ارومیه
  • چشم ایران به برق خورشید روشن می‌شود؟