Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-09@02:24:00 GMT

نغمه‌هایی که مردم به‌یاد خواهند سپرد

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۰۱۰۰۴

نغمه‌هایی که مردم به‌یاد خواهند سپرد

به مرحوم عزت الله انتظامی می‌گوییم آقای بازیگر. بازیگر پیشکسوت، استاد و ... اینها همه درست و بجا گفته می‌شوند، اما ...

به گزارش ایمنا، اما ظاهرا به‌دلیل گذر ایام و شاید هم فراموشی و کم توجهی، یادمان رفته است که عزت‌الله انتظامی در کنار بزرگانی چون حمید سمندریان، اسماعیل شنگله، جعفر والی، پرویز فنی زاده، جمشید مشایخی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، داوود رشیدی و بهروز وثوقی، کلاس بازیگری در سینمای ایران را دگرگون کرده و دنیای نوینی را برای بازیگری بوجود آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام سترگ و ماندگار، در کنار نقش‌آفرینی‌های خاطره‌ساز این اساتید یکی از وجوه انکارناپذیر اعتبار و حرمت سینمای ایران و در زمرۀ یادگارهای درخشان این یاران دبستانی است.

در سینمای هالیوود نیز وجود اعجوبه‌هایی همچون کنستانتین استانیسلاوسکی، استدلا آدلر، الیاکازان و بسیاری دیگر، به تربیت نسلی از بازیگران نامدار انجامید که مارلون براندو یکی از قله‌های آن به شمار می رود؛ این درحالی است که سینمای هالیوود در برابرِ آنها نبود بلکه به‌خوبی قدر داشته‌های خود را دانست.

البته اعتبار استانیسلاوسکی به نقش برجسته او در تاثیرگذاری بر شیوه های بازیگری در سینمای آمریکا بازمی گردد و نه حضور در سینمای هالیوود...

اما کار شگفت بزرگانی چون عزت‌الله انتظامی در این بود که در سینمای فرو رفته در ساده‌انگاری و سینمای دم‌دستی که جریان قدرتمند آن سال های دهه چهل و پنجاهِ شمسی سینمای ایران به حساب می آمد، راهی تازه گشودند و توانستند شرافت بازیگری را در ساحت هنری و واقعیِ آن ترجمه کنند. این اقدام اگر از نقش آفرینی آنها ارزشمندتر نباشد، کم ارج‌تر نیست.

کلاس و شرافت بازیگری، سینما و تلویزیون امروز ایران، مرهون و مدیون بزرگانی چون عزت الله انتظامی و سیدضیاء الدین دری است که اکنون خداوند در دریای آرامش و آمرزش خود پذیرای این یاران دبستانی است و امید که به دیگر بزرگان سینما عزت و عافیت عنایت کند.

به هر روی سهراب سپهری چه زیبا سروده است که:

"زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست

هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود

صحنه پیوسته به جاست

خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد"

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بازیگران تئاتر سینما هنرمندان اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۱۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم شناسایی شخصیت‌های بزرگ ایران و اسلام برای مبارزه با اسطوره‌های جعلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم گرامیداشت یکصدمین سالگرد فقیه و مجاهد عالیقدر آیت الله العظمی سیدعبدالحسین لاری با حضور پژوهشگران، نخبگان و برخی از مسئولان شهرستان و استان در دانشگاه آزاد اسلامی لارستان برگزار شد.

مهدی زارع رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان در این مراسم اظهار کرد: وظیفه این واحد دانشگاهی، بررسی و تحلیل زوایای پیدا و پنهان زندگی شخصیت‌های بزرگ ایران و اسلام بوده تا از این طریق از اسطوره سازی‌های جعلی و غیر بومی و همچنین تهاجم فرهنگی ممانعت شود.

وی، آیت‌الله سیدعبد الحسین لاری را شخصیتی تاریخی خواند و افزود: خدمات متقابل این روحانی مبارز به لارستان و حمایت‌های مردم لارستان از وی باعث شد که نام این فقیه مجاهد در طول یکصد سال گذشته همواره در اوج بوده به برکت انقلاب اسلامی این نام پرآوازه‌تر شود و از سوی دیگر نام لار نیز در بین شهر‌های کشور بدرخشد.

حکومت آیت‌الله لاری الگویی برای تشکیل حکومت اسلامی

حجت الاسلام سیدمختار موسوی خرم امام جمعه شهرستان لارستان نیز به ابعاد تاریخی زندگی این مبارز نستوه پرداخت، حکومت وی را نخستین نمونه حکومت اسلامی در منطقه با ویژگی‌های برجسته تاریخ ساز معرفی کرد و گفت:‌ این شخصیت وارسته با تلاش‌های منحصر به فرد خود و ایجاد نخستین حکومت اسلامی، الگویی برای تشکیل حکومت اسلامی فراگیر در کشور شد.

جایگاه آیت‌الله لاری در سیره عملی رهبر معظم انقلاب

نماینده منتخب مردم شهرستان‌های لار، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: اهتمام و توجه ویژه رهبر حکیم انقلاب به سیدعبدالحسین لاری بسیار خاص و مثال زدنی بوده و نشان دهنده جایگاه این سید بزرگوار در سیره عملی رهبر معظم انقلاب است.

علاء‌الدین بروجردی خواستار برگزاری کنگره بین المللی با حضور بزرگان و اندیشمندان کشور‌های مختلف به منظور شناساندن این شخصیت فراملی شد.

نقش آیت‌الله لاری در ارتقای جایگاه شهرستان لار در سیاسی اجتماعی ایران

رئیس مرکز پژوهش‌های استان مقدس شاهچراغ نیز با بیان ابعاد مختلف زندگی اجتماعی و فردی شخصیت این فقیه مجاهد مطرح کرد: با آمدن این روحانی از نجف اشرف به لار، جایگاه لار در سپر سیاسی اجتماعی ایران ارتقا یافته و لارستان، مرکز کانون توجهات مردم کشور در یکصد سال اخیر شود.

علیرضا بیابان نورد با اشاره به پیوند آیت الله لاری با توده مردم و همچنین نخبگان جامعه توضیح داد: هوش و ذکاوت بالای این مبارز نستوه و حمایت‌های مردم و تجار لارستان از قیام وی باعث شد که سید در انجام اقدامات خود موفق بوده و آثار تاریخی عملی ماندگاری از خود به‌جا بگذارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیاتی جالب درباره دنیای پرزرق و برق و باشکوه بازیگری بهرام افشاری
  • لزوم شناسایی شخصیت‌های بزرگ ایران و اسلام برای مبارزه با اسطوره‌های جعلی
  • شناسایی شخصیت‌های بزرگ ایران و اسلام برای مبارزه با اسطوره‌های جعلی
  • رئیسی: ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند / دولت به وعده ایجاد سالی یک میلیون شغل عمل کرده است
  • قصه شهرت و پایانش رنگ کهنگی نمی‌گیرد/ ترس‌ و تردیدهای یک ستاره
  • قصه شهرت و پایانش رنگ کهنه‌گی نمی‌گیرد/ ترس‌ و تردیدهای یک ستاره
  • رئیسی: ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند / دولت به وعده ایجاد سالی یک ملیون شغل عمل کرده است
  • رئیسی: ایران قوی می‌تواند سایه جنگ را از سر کشور بردارد
  • قدردانی ائمه جمعه استان از پلیس برای اجرای موفق طرح نور
  • رفاقت قدیمی‌ با سیروس میمنت باعث بازی‌ام در «نون خ» شد/ در کرمانشاه ۱۰۰۰ نفر تست بازیگری دادند