Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «شعبده شوم» با موضوع بررسی عرفان و تصوف و فرقه های مختلف آن، با حضور محمد پناهی بخش (استاد حوزه و دانشگاه) و حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه (رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه محمد پناهی بخش با اشاره به ارتباط مکتب صوفیه با اهل بیت(ع)، گفت: برخی از معتقدان به صوفیه با انتساب نسب خود به امیرالمومنین (ع) اعتقاد دارند که مکتبشان جدا از مکتب اسلام نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این که اهل بیت (ع) مکتب صوفیه را بارها مورد مذمت شدید قرار داده اند، اظهار داشت: در بسیاری از منابع دست اول اسلام روایاتی آمده است که در قرن های ۴ و ۵ هجری مکتب صوفیه را نکوهش کرده اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام (ص) در خصوص مکتب صوفیه، اظهار داشت: پیامبر اسلام (ص) می فرمایند که در آینده قومی خواهند آمد و تابستان و زمستان همواره پشم به تن می کنند و مورد لعنت ملائک آسمان ها و زمین قرار می گیرند.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) در رابطه با صوفی ها، عنوان کرد: حضرت علی (ع) در مقابل شخصی که به انزوا روی آورده و لباس های کهنه بر تن می کند، می فرمایند که شیطان پلید تو را به سمت انحراف کشیده است.

محمد پناهی بخش با اشاره به این که انزوا و ژنده پوشی راه رسیدن به خدا نیست، خاطر نشان کرد: راه هایی که خداوند برای رسیدن به خود در قرآن کریم ذکر کرده، با کارهایی که صوفیان انجام می دهند تفاوت های بسیاری دارند.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه با اشاره به این که تصوف امری تاویلی است، گفت: بسیاری از معتقدان تصوف تاویل در این عرفان را به معنای تفسیر به رای بودن می دانند، در حالی که برخی دیگر چنین اعتقادی ندارند.

وی با بیان این که همه صوفیان خردگریز نیستند، عنوان کرد: شخصی مانند ملاصدرا که انسانی اندیشمند و عاقل بوده است بدون گریز از خرد به عرفان تصوف اعتقاد داشته است.

رییس انجمن حکمت و فلسفه با اشاره به برخی از امتیازات تصوف، عنوان کرد: نگرش هستی شناسانه از جمله امتیازات تصوف است، در حالی که این امتیاز را نمی توان به تمامی تصوف ربط داد.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر تصوف آمیخته با اهل سنت وجود نداشت ممکن بود تعریف از چهره پیامبر(ص) در مسیر تحریف قرار بگیرد.

حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه افزود: موضوع توسعه اسلام توسط تصوف از جمله مواردی است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 4377856 سارا فرجی

منبع: مهر

کلیدواژه: تصوف رادیو گفتگو عبدالحسین خسروپناه مردم علیه احتکار معرفی کتاب فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تازه های نشر فعالیت های قرآنی قرآن علوم انسانی کنفرانس بین المللی معرفی نشریات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نشست هم اندیشی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی اخلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۱۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسمی؛ قرارداد وارن زائر امری با پاری سن ژرمن تمدید شد

استعداد 18 ساله پاری سن ژرمن پاداش درخشش خود را گرفت.

طرفداری | وارن زائر امری، هافبک 18 ساله فرانسوی قراردادش را با پاری سن ژرمن تمدید کرد.

با اعلام باشگاه پاری سن ژرمن پیش از بازی مقابل لوآور، قرارداد وارن زائر امری با این تیم تا تابستان 2029 تمدید شد. قرارداد قبلی این استعداد فرانسوی تنها یک سال دیگر اعتبار داشت. وارن زائر امری که در آکادمی پاری سن ژرمن رشد کرده، از زمان حضور در تیم اصلی در سال 2022 تا الان 69 بازی برای این تیم انجام داده و 5 گل و 6 پاس گل ثبت کرده است.

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود
  • تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • وزیر کار: تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • خسروپناه: با مکتب حاج قاسم درگیر دعواهای حزبی نمی‌شویم
  • رسمی؛ قرارداد وارن زائر امری با پاری سن ژرمن تمدید شد
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم