Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعال عرصه اقتصاد مقاومتی شهرستان خمین با اشاره به اینکه گره خشکسالی با حرکت به سمت کشاورزی نوین باز می شود گفت: مسئولین کمک کنند کشاورزی به سمت کشاورزی نوین حرکت کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ استفاده از واژه اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در چند سال اخیر، یادآور این معناست، که جنبه‌های اقتصادی کشور را در مقابل هجمه‌های اقتصادی نابرابر دشمن که یکی از نمودهای آن تحریم‌های یکجانبه است، باید مقاومت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصادمقاومتی در واقع یک نوع الگوی اقتصادی برگرفته از فرهنگ، ارزش‌های اسلامی و انقلابی است و خصلت بارز آن توانمندی اقتصاد کشور در مقابله با تهدیدهای دشمن و تبدیل آنها به فرصتی برای پیشرفت بیشتر است.

یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی می‌توان تاکید بر تولید داخل به ویژه تولید و خودکفایی در محصولات اساسی مانند محصولات غذایی، کشاورزی، دارو، مواد اولیه تولید و دانش نام برد.

بخش کشاورزی با داشتن زیر شاخه های زراعت، دامپروری، شیلات و جنگلداری و... یکی از مهم ترین بخش در اقتصاد مقاومتی شناخته شده است.

ایران به دلیل داشتن تنوع اقلیمی، خاک مساعد و نیروکار یکی از کشور های پیشرو در صنعت کشاورزی بوده است از این رو به سراغ یکی از کشاورزان موفق استان رفتیم و با او در رابطه با فعالیت هایش گفتگو کردیم.

طهماسبیان یکی جوان سخت کوشی خمینی است که با وجود سختی‌های بسیار قدم در عرصه تولید لوبیا گذاشته و توانسته با فعالیت در مزرعه کشاورزی، اقتصاد مقاومتی را معنا ببخشد.

ایجاد اشتغال برای ۷ نفر با تولید لویبا

طهماسبیان فعال عرصه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: از ۱۶ سالگی در مزرعه پدرم مشغول به کار کشاورزی شدم و به دلیل علاقه ای که به این فعالیت پیدا کردم کشاورزی را ادامه دادم.

طهماسبیان اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ هکتار زمین کشاورزی که از پدرم به ارث رسیده است مشغول به فعالیت هستم و در زمینه تولید لوبیا و هندوانه فعالیت دارم.

وی با اشاره به اینکه با دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی موفق شدم فعالیتم را گسترش دهم ادامه داد: در حال حاضر هفت نفر به صورت مستقیم در مزرعه مشغول به کار هستند.

خشکسالی بلای جان کشاورزان شده است

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی با تاکید بر تاثیر مخرب خشکسالی بر بخش کشاورزی افزود: خشکسالی و کمبود آب امروزه به عنوان یکی از شایع ترین معضلات کشور محسوب می شود که این موضوع بر روی تولید هم منفی تاثیر گذاشته است.

وی اضافه کرد: هر چند برای مقابله با این پدیده استفاده از ارقام مقاومت با کم آبی را استفاده کرده ام ولی همچنان این موضوع به عنوان یکی از مشکلات کشاورزان است.

دولت و جهاد کشاورزی از کشاورزان حمایت نمی کند

طهماسبیان با انتقاد از نبود همکاری و حمایت از سوی دولت و جهاد کشاورزی بیان کرد: گرانی لوازم و اجناس مورد نیاز کشاورزی از جمله کود و ماشین آلات و خرید ارزان محصولات کشاورزی از دیگر مشکلات بخش کشاورزی است که کشاورزان با آن دست وپنجه نرم می کنند.

این فعال اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: به دلیل اینکه در خصوص لوبیا قیمت و خرید تضمینی وجود ندارد همواره در فروش محصولات با مشکل مواجه هستیم و بیشتر محصولات را به دلالان می فروشیم.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال ایجاد شغل برای جوانان و گسترش فعالیت خود در حوزه کشاورزی هستم افزود: در تلاش هستم فعالیت های دیگر را در زیر مجموعه بخش کشاورزی از جمله دامداری و مرغداری را راه اندازی کنم که با گرفتن مجوزات لازم این فعالیت ها را آغاز خواهم کرد.

گره خشکسالی با حرکت به سمت کشاورزی نوین باز می شود

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: در خواست ما از مسئولین این است که به کشاورزان کمک کنند تا کشاورزی به سمت کشاورزی نوین حرکت کند تا بتوان با استفاده کمتر از منابع آبی در مقابل با خشکسالی ها مقاوم باشد.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین بخش های کمک دهنده به اقتصاد کشور است خاطرنشان کرد: باید دولت حامی بزرگی برای هزینه های زیاد کشاورزی باشد تا این بخش به رونق اقصادی کشور کمک کند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۱۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان

به گزارش خبرنگار مهر، علیقلی ایمانی، مدیر عامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور و دبیر خانه کشاورز استان گلستان در یادداشتی اختصاصی برای مهر نوشت؛

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای هر سال خط مشی مسؤولان را در جهت رشد و توسعه کشور با شعارهای مهم تولیدی که راه نجات اقتصاد کشور هست مشخص می‌کنند؛ شعارهایی همچون مشارکت عمومی، تولید ملی، تولید اشتغال آفرین، تولید پشتیبانی و مانع زدایی، تولید دانش بنیان اشتغال آفرین، رونق و رشد تولید، جهش تولید با مشارکت مردم و شعارهای سازنده دیگر که به فرموده ایشان بخشی از این شعارها در سال‌های گذشته انجام شده البته نه به قدر مطلوب چون این شعارها چیزی نیستند که یک ساله انجام شود اما باید مستمر و ادامه‌دار باشد.

لذا مسؤولان امر باید چالش‌های عدم اجرای این شعارها را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مناسبی در جهت انجام آنها پیدا نمایند که قابل اجرا و عمل باشد.

مسائل عمده کشور بحث اقتصاد است که باید در این زمینه فعال عمل کرد و کلید حل مسائل اقتصادی کشور تولید است که می‌تواند بسیاری از این موارد مثل تورم، رشد اقتصادی، اشتغال، ارزش پول ملی و سایر مسائل مبتلا به اقتصاد را ساماندهی کرد.

انتظار می‌رود که یک جهش در تولید اتفاق بیفتد و آن هم با مشارکت مردم و مردمی کردن اقتصاد با رفع موانع، حضور مردم در اقتصاد یکی از بخش‌های تولیدی کشور که مکرراً مقام معظم رهبری تاکید بر حمایت از این بخش در جلسات متعدد و در سنوات گذشته و حال داشته و دارند «بخش کشاورزی» است.

کشاورزی نقش بسزایی در امنیت غذایی کشور، قطع وابستگی و حفظ استقلال کشور را دارد؛ لذا نگاه علمی و کارشناسی به این بخش توسط مسؤولان امر و متولیان و نهادهای مرتبط و رفع موانع و مساعدت و کمک به تولیدکنندگان باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از مشکلات این بخش که در ۲ سال گذشته باعث نگرانی جامعه کشاورزی، افت محصول و نهایتاً کاهش درآمد و منافع کشاورزان شده، قطع برق چاه‌های کشاورزی در زمان پیک تولید است.

علی رغم وجود قوانین بسیار شفاف در این خصوص ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مصوب ۱۳۹۰/۱۱/۲۹ مجلس شورای اسلامی است که صراحتاً اعلام می‌دارد هر گاه دولت به دلیل کمبودهای مقطعی به شرکت‌های عرضه کننده برق یا گاز یا مخابرات دستور دهد موقتاً جریان برق یا گاز یا خدمات مخابراتی واحدهای تولیدی متعلق به شرکت‌های خصوصی و تعاونی را قطع کند موظف است نحوه جبران خسارت‌های وارد شده به این شرکت‌ها ناشی از تصمیم فوق را نیز تعیین و اعلام کند و در تبصره یک همین قانون آمده در زمان‌های اضطراری که قطع برق یا گاز واحدهای مسکونی جان شهروندان را به خطر اندازد و شورای تأمین استان محل ایجاد اضطرار می‌تواند برای حداکثر ۲ روز که قابل تمدید است حکم این ماده را نقض کند و دستور دهد بدون تعیین نحوه جبران خسارت‌های وارد شده برق یا گاز واحدهای تولیدی قطع شود و در تبصره ۲ همین قانون آمده شرکت‌های عرضه کننده برق یا گاز موظفند ضمن هماهنگی با شرکت بیمه امکان خرید بیمه نامه پوشش دهنده خسارت ناشی از قطع برق یا گاز را برای واحدهای تولیدی مشترک خود فراهم آورند و همچنین ماده ۲ قانون تسهیل برقی کردن چاه‌های کشاورزی آمده است که وزارت نیرو مکلف است انرژی مورد نیاز متقاضیان و مشترکان بخش کشاورزی اعم از مشترکان قدیمی و جدید را به صورت ۲۴ ساعته و در تمام فصول سال با رعایت سقف ساعات مندرج در پروانه بهره برداری آب تعیین نماید و مواد دیگری در قانون افزایش بهره‌وری به این موضوع تاکید دارد.

متأسفانه با وجود قوانین زیاد در این خصوص اقدامی از طرف دست‌اندرکاران علی رغم پیگیریی‌های زیاد اتفاق نیفتاده است؛ به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در رأس آن کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که وظیفه نظارت بر اجرای قوانین به عهده آنها است این بی‌توجهی موجب نارضایتی کشاورزان از مناطق مختلف را به دنبال داشته و دارد که در اثر قطع برق خسارات جبران ناپذیری هم به تولید و هم به اقتصاد خانوار کشاورزان وارد آمده است.

خواسته جامعه کشاورزی بر این است که تدبیری اندیشیده شود و تجدید نظری اعمال گردد که از خسارات وارد شده به کشاورزان و صدمه به تولید ملی جلوگیری شود.

کد خبر 6086927 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • ۲۳۲ واحد راکد ایلام به چرخه تولید بازگشت
  • نقش مهم تعاونی ها در جهش تولید
  • جهش تولید بدون فعالیت کارگران معنا و مفهومی ندارد
  • ۱۵۸ واحد تولیدی در زنجان تعطیل یا راکد است
  • ضربه به تولید با تصمیم‌گیری برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • تعاونی خیرین با هدف توسعه اشتغال و تولید ایجاد شود
  • مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان
  • برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح