Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-04@03:11:06 GMT

رودبار گیلان به زیتون مرغوب در سراسر کشور شهرت دارد

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۰۲۱۰۳

رودبار گیلان به زیتون مرغوب در سراسر کشور شهرت دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان گفت: محصول زیتون مرغوب در رودبار گیلان در سراسر کشور مشهور و شناخته شده است و در جهت توسعه این محصول که متناسب با پتانسیل بومی منطقه است از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

به‌گزارش ایلنا از رشت، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در جلسه بررسی مسائل و مشکلات زیتون و فرآورده های آن که در محل این سازمان با حضور نماینده مردم رودبار، فرماندار شهرستان رودبار و رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان روغن زیتون کشور تشکیل شد، اظهار داشت: محصول زیتون مرغوب در رودبار گیلان در سراسر کشور مشهور و شناخته شده است و در جهت توسعه این محصول که متناسب با پتانسیل بومی منطقه است از هیچ کوشش و حمایتی دریغ نخواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهاد دلق پوش به تلاش‌های صورت گرفته جهت حفظ مالکیت معنوی و فکری زیتون اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با پیگیری های مکرر و مستمر و همکاری تعاونی تولید کنندگان زیتون رودبار، موفق به ثبت مالکیت فکری و معنوی محصول زیتون مختص استان گیلان در سطح ملی شدیم و هم اکنون پیگیر ثبت آن در مقیاس جهانی بر اساس معاهده وایپو هستیم که حقوق مالکیت فکری و معنوی آن برای گیلان محفوظ بماند.    دلق پوش تاکید کرد:هیچ مانعی برای حمایت از تولیدات داخلی به ویژه زیتون در وزارتخانه نداریم و مطالبات بخش زیتون و فرآوری آن را با جدیت پیگیری خواهیم کرد ، خوشه صنعتی زیتون که در شرکت شهرک های صنعتی استان تشکیل شده است را فعال نموده  و آنچه که در سطح استان باشد را مهیا و مابقی مسائل را از طریق نمایندگان پرتلاش استان در سطوح ملی و فراملی دنبال می کنیم.   منوچهر جمالی:باید تولید داخلی زیتون را بیشتر و واردات را کاهش دهیم.   در جلسه مذکور پس از استماع فعلان عرصه زیتون استان گیلان، نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی به ذکر چند نکته برای اعتلای جایگاه زیتون پرداخت و گفت: قبل از هرچیزی لازم است جهاد کشاورزی برای حمایت ویژه از زیتون وارد میدان شود و جهت رفع موانع و مشکلات زیتون کاران اقدام عملیاتی انجام دهد.   منوچهر جمالی با اشاره به اینکه اگر باغات زیتون آسیب ببینند سلامت مردم نیز به خطر می افتد، گفت: این محصول در سلامت مردم نقش اساسی دارد و به همین دلیل است که جایگاه رفیع آن در قرآن کریم نیز مورد تاکید است. وی عنوان کرد: هم اکنون 4 تا 5 هزار تن روغن زیتون در کل کشور تولید می گردد که نیاز روغن های مصرفی کشور 16 هزار تن است و تقریباً 12 هزار تن آن وارداتی است.    جمالی تصریح کرد: من نگران سفره غذایی مردم و مصرف روغن زیتون مرغوب هستم چون فرآیند واحد و درستی برای ارزیابی روغن زیتون نداریم و معتقدم که باید معیار اندازه گیری روغن زیتون به صورت منسجم و یکپارچه در کشور تعریف شود تا اعتبار روغن زیتون در بازار خدشه دار نشود.   وی از تشکیل فراکسیون زیتون در مجلس شورای اسلامی بعنوان یک فرصت خبرداد و ادامه داد: هم افزایی نهادهای دخیل در اعتلای وضعیت زیتون موثر است و با تبدیل باغات کهن به درختان اصلاح نژاد شده و افزایش کیفیت روغن زیتون باید تولید داخلی را بیشتر و واردات را کاهش دهیم.   شایان ذکر است گیلان هشت هزار و 600 هکتار باغ زیتون دارد و عمده باغ‌های زیتون استان در شهرستان رودبار متمرکز شده و بیش از 22 هزار بهره‌بردار از باغ‌های زیتون گیلان بهره‌برداری می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت استان گیلان سازمان صنعت معدن و تجارت استان قرآن کریم مجلس شورای اسلامی وزارتخانه رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۲۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آغاز کشت نیشکر در استان گفت: همه ساله ۲۹ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت نیشکر می‌رود.

او با بیان اینکه شهرستان‌های صومعه سرا و لنگرود قطب تولید نیشکر در گیلان هستند، افزود: زمان کشت این محصول از نیمه اول اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و زمان برداشت آن در آذر ماه هر سال است و فرآوری تا دی ماه ادامه داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین تصریح کرد: نیشکرکاران در زمان کاشت، داشت و برداشت محصول از هیچ‌گونه سم و کودی استفاده نمی‌کنند.

به گفته محمدی، شکر سیاه تولید شده از کیفیت و بازارپسندی مناسبی برخوردار بوده و در قالب محصول سالم عرضه می‌شود.

او همچنین گفت: استان گیلان حدود ۱۸۰ بهره بردار در زمینه کشت محصول نیشکر دارد و روش پخت شکر سیاه به صورت سنتی در کارگاه‌های محلی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: سال گذشته به ازای هر هکتار ۱۴۰۰ کیلوگرم شکر خشک به ارزش اقتصادی ۹۵ میلیارد ریال تولید شد. 

محمدی تصریح کرد: شکر سیاه، دوشاب و کف شکر از جمله تولیدات نیشکرکاران با استفاده از محصول برداشت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • بازدید استاندار گیلان از سد «دیورش» در رودبار
  • دولت نسبت به بهره برداری به موقع سد دیورش رودبار اهتمام دارد
  • پیشرفت ۷۶ درصدی سد دیورش در شهرستان رودبار
  • تکمیل سد «دیورش» رودبار نیازمند اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی است
  • لزوم توجه به توسعه باغات زیتون در شهرستان رودبار
  • انعقاد قرار با روس‌ها برای صادرات زیتون رودبار
  • معرفی ۴ ماسک معجزه آسا برای مو با تخم مرغ + طرز تهیه
  • پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی پل سفیدرود
  • کشف ۲۴ میلیارد پوشاک قاچاق در رودبار
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان