Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رئیس «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس گفت: این کمیسیون فردا با حضور مسئولان حقوقی دولت و وزارت امورخارجه، قانون «پیگیری حقوقی ـ سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران» را بررسی خواهد کرد. حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، گفت: جلسه پیگیری «پرونده‌ حقوقی بین ایران و آمریکا» فردا - یکشنبه ۲۸ مرداد - در کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: همچنین در جلسه فردا به موضوع پیگیری قانون «پیگیری حقوقی ـ سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران» خواهیم پرداخت و ابعاد آن  را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رئیس «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس تاکید کرد: به طور مشخص قوانین لازم درباره خسارات وارده آمریکا به ایران وجود دارد و قصد داریم در جلسه فردا این موارد را مورد بررسی قرار دهیم.

فلاحت پیشه اظهار داشت: مسئولان حقوقی دولت و وزارت امورخارجه از جمله میهمانان جلسه رو یکشنبه ۲۸ مرداد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواهند بود.

فلاحت‌پیشه در ادامه با اشاره به عضویت رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در کارگروه «برآورد خسارات مادی و معنوی کودتای ۲۸ مرداد» گفت: بنده از زمانی که ریاست این کمیسیون را بر عهده گرفتم هیچ تماس برای حضور درجلسه و کارگروه را نداشته‌ام و هیچ کاری صورت نگرفته است و به شخصه فرضیه من این است که مصوبه مجلس درباره پیگیری حقوقی و سیاسی کودتای ۲۸ مرداد به سرنوشت قوانین قبلی دچار شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: همچنین بنده به شخصه بانی تصویب ۳ قانون اعم از «الزام دولت به پیگیری حقوق ۱۷ هزار شهید ترور»، «الزام دولت به پیگیری حقوق ایرانیانی که حقوق آن‌ها توسط آمریکا نقض شده است» و  «الزام دولت به پیگیری حقوق ایرانیان قربانی جنگ شیمیایی» بودم که قرار است گزارش این ۳ قانون به مجلس ارائه شود.

فلاحت پیشه بیان داشت: قطعا ما از مسئولان دولتی می‌خواهیم که گزارش قانون پیگیری حقوقی و سیاسی کودتای ۲۸ مرداد را به مجلس ارسال کنند.   به گزارش میزان، قانون «پیگیری حقوقی ـ سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای (۲۸) مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران» در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۲ به تأیید شورای نگهبان رسید.

متن قانون «پیگیری حقوقی ـ سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران» در که در تارنمای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز منتشر شده، به قرار زیر است:

ماده۱ـ با توجه به افشاء و اعلام رسمی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مبنی بر دخالت دولت‌های آمریکا و انگلیس در طراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد علیه کشور ایران و نقض حاکمیت ملی و ورود خسارات سنگین مادی و معنوی به کشور، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است کارگروهی را به منظور برآورد خسارات مادی و معنوی وارده به ملت ایران فوراً تشکیل دهد و هر سه ماه یک بار گزارش اقدامات این کارگروه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
اعضای کارگروه پیگیری جبران خسارات کودتای ۲۸ مرداد عبارتند از:
۱ـ وزیر امور خارجه (رئیس کارگروه)
۲ـ دادستان کل کشور
۳ـ وزیر اطلاعات
۴ـ نماینده تام الاختیار فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
۵ ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
۶ ـ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
۷ـ رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی
۸ ـ. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی
تبصره ـ کارگروه موظف است راهکار‌های پیگیری خسارت‌های مادی و معنوی را به مجلس ارائه دهد.
ماده۲ـ دولت موظف است پس از برآورد خسارات نسبت به پیگیری و احقاق حقوق ملت ایران از طریق مجامع و نهاد‌های ذی ربط داخلی و بین المللی اقدام کند.
قانون فوق مشتمل بر دو ماده و یک تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ دهم شهریور ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۳/۶/۱۳۹۲ به تأیید شورای نگهبان رسید.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کمیسیون امنیت ملی کودتای 28 مرداد مجلس شورای اسلامی الزام دولت جلسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۲۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: آمریکا به مطالبات قانونی دانشجویان احترام بگذارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به سرکوب تظاهرات دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین نوشت: لازم است دولت آمریکا آزادی بیان و تجمع دانشجویان و اساتید دانشگاه را تضمین کند و به مطالبات و حقوق قانونی آن‌ها احترام بگذارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس این کشور به دلیل حمایت از فلسطین در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: گزارش‌های خبری مربوط به سرکوب و دستگیری گسترده دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا توسط پلیس این کشور به دلیل حمایت از مردم فلسطین، نقض خشونت آمیز حق رای، آزادی بیان و حقوق بشر است که موجب نگرانی مردم در سراسر جهان شده است.

وی افزود: لازم است دولت آمریکا ضمن پایبندی به تعهدات حقوق بشری خود، آزادی بیان و تجمع دانشجویان و اساتید دانشگاه را تضمین کند و به مطالبات و حقوق قانونی آن‌ها احترام بگذارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرد: با ایجاد فضای خفقان و خاموش کردن معترضان، نقش حمایتی دولت آمریکا از نسل کشی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی پاک نخواهد شد.

به گزارش تسنیم، گزارش‌ها از بازداشت بیش از 100 معترض حامی فلسطین در هفته گذشته در دانشگاه کلمبیا آمریکا و دست کم 45 نفر در روز دوشنبه 22 آوریل در دانشگاه ییل آمریکا حکایت دارند. بر اساس اعلام پلیس ایالت کنتیکت که دانشگاه ییل در آن واقع است، این افراد پس از آنکه پلیس دانشگاه دستور توقف اعتراض‌ها در حمایت از فلسطین را صادر کرد، بازداشت شدند.

بعد از عملیات موسوم به «طوفان‌الاقصی» در روز 7  اکتبر و آغاز جنگ غزه که به بروز فاجعه‌های انسانی مختلف علیه فلسطینی‌ها منجر شده حمایت از آرمان فلسطین در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا بالا گرفته است. بروز این اتفاق در کشوری که دولت او اصلی‌ترین حامی جنایت‌های اسرائیل در غزه بوده مسئله‌ای به شدت قابل توجه و نیازمند تحلیل است.

از یک منظر، این تظاهرات‌ها را می‌توان نشانه‌ای از این دانست که مقاومت در برابر ظلم یک امر فطری است و نداهای فطری حتی در جوامعی که در معرض پروپاگانداهای گسترده برای «ابتذال شر» قرار گرفته‌اند به طور کامل خاموش نمی‌شود و حتی اگر در برهه‌ای کمرنگ شود سرانجام زمانی خود را به منصه ظهور خواهد رساند.

چرایی اعتراض به اسرائیل در دانشگاه‌های آمریکا؛ ظلم را ببین!تجمع در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دلخوش : عملیات "وعده صادق" به اسراییل فهماند سمبه ایران چقدر پر زور است +فیلم
  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در تلفیق/ حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان
  • کنعانی: آمریکا به مطالبات قانونی دانشجویان احترام بگذارد
  • توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم
  • توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم