Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ فرهاد دلق پوش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در نشست بررسی مسائل و مشکلات زیتون و فرآورده‌های آن که با حضور نماینده مردم رودبار، فرماندار شهرستان رودبار و رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان روغن زیتون کشور تشکیل شد گفت: محصول زیتون مرغوب در رودبار گیلان در سراسر کشور مشهور و شناخته شده است و برای توسعه این محصول که متناسب با پتانسیل بومی منطقه است از هیچ کوشش و حمایتی دریغ نخواهیم کرد و در سال گذشته با پیگیری‌های مکرر و همکاری تعاونی تولید کنندگان زیتون رودبار، موفق به ثبت مالکیت فکری و معنوی محصول زیتون مختص استان گیلان در سطح ملی شدیم و هم اکنون پیگیر ثبت آن در مقیاس جهانی بر اساس معاهده وایپو هستیم که حقوق مالکیت فکری و معنوی آن برای گیلان محفوظ بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه هیچ مانعی برای حمایت از تولیدات داخلی به ویژه زیتون در وزارتخانه نداریم و مطالبات بخش زیتون و فرآوری آن را با جدیت پیگیری خواهیم کرد از تشکیل خوشه صنعتی زیتون در شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان خبر داد و افزود: با فعالیت خوشه صنعتی زیتون در تلاشیم تا ضمن رفع موانع توسعه هرچه بیشتر زیتون، همچنین تولید داخلی زیتون را بیشتر و واردات را کاهش دهیم.

همچنین منوچهر جمالی نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در این نشست تخصصی گفت: قبل از هرچیزی لازم است جهاد کشاورزی برای حمایت ویژه از زیتون وارد میدان شود و برای رفع موانع و مشکلات زیتون کاران اقدام عملیاتی انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه اگر باغات زیتون آسیب ببینند سلامت مردم نیز به خطر می‌افتد، افزود: این محصول در سلامت مردم نقش اساسی دارد و به همین دلیل است که جایگاه رفیع آن در قرآن کریم نیز مورد تاکید است.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون ۴ تا ۵ هزار تن روغن زیتون در کل کشور تولید می‌شود که نیاز روغن‌های مصرفی کشور ۱۶ هزار تن است و تقریباً ۱۲ هزار تن آن وارداتی است.

منوچهر جمالی تصریح کرد: من نگران سفره غذایی مردم و مصرف روغن زیتون مرغوب هستم، چون فرآیند واحد و درستی برای ارزیابی روغن زیتون نداریم و معتقدم که باید معیار اندازه گیری روغن زیتون به صورت منسجم و یکپارچه در کشور تعریف شود تا اعتبار روغن زیتون در بازار خدشه دار نشود.

وی از تشکیل فراکسیون زیتون در مجلس شورای اسلامی به عنوان یک فرصت خبرداد و افزود: هم افزایی نهاد‌های دخیل در اعتلای وضعیت زیتون موثر است و با تبدیل باغات کهن به درختان اصلاح نژاد شده و افزایش کیفیت روغن زیتون باید تولید داخلی را بیشتر و واردات را کاهش دهیم.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:گیلان ۸ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ زیتون دارد و عمده باغ‌های زیتون استان در شهرستان رودبار متمرکز شده و بیش از ۲۲ هزار بهره‌بردار از باغ‌های زیتون گیلان بهره‌برداری می‌کنند.

 

انتهای پیام/م.ع

مالکیت فکری و معنوی، زیتون گیلان در مقیاس جهانی ثبت خواهد شد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۳۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

 رییس مجمع گز و شیرینی‌های سنتی اصفهان از ثبت ۷ اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی گز اصفهان خبر داد.

حسین طاهری در گفت‌وگو با تسنیم، از ثبت هفتم اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته به پاس بزرگداشت مالکیت فکری مردم اصفهان بر تولید گز و چند قرن تلاش مردم این دیار برای حفظ این محصول سنتی، روز هفتم اردیبهشت ماه به نام روز جهانی گز اصفهان نام‌گذاری شد.

وی افزود: همچنین در دو سال گذشته با تلاش پیشکسوتان صنعت گز و همراهی دکتر طغیانی موفق شدیم که گز، سوهان عسلی، لوز و شیرینی کرکی را در فهرست عناصر ناملموس ملی به نام اصفهان ثبت کنیم.

رئیس جمع گز و شیرینی‌های سنتی اصفهان تصریح کرد: پیش از این پولک و نبات هم به نام اصفهان ثبت شده بود و می‌توان گفت که اصفهان تنوع بی‌نظیری از انواع شیرینی‌های سنتی دارد و در این راستا تلاش کردیم تا محصولات سنتی را به عنوان عناصر هویتی شهر اصفهان به ثبت برسانیم و در قدم بعدی به دنبال توسعه این محصولات هویتی هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به معرفی قدمت گز پرداخته و گفت: گز مهم‌ترین شیرینی سنتی اصفهان است که قدمت آن به دوران صفویه بر می‌گردد و در طول 500 سال گذشته توسط مردم اصفهان حفظ و توسعه پیدا کرده است. همچنین مدارک و مستندات  بسیاری از جمله سفرنامه پولاک اتریشی و مورخان ایرانی دال بر مالکیت فکری و معنوی مردم اصفهان بر این محصول است.

طاهری اصفهان را بزرگترین تولید کننده گز در جهان دانست و گفت: در بسیاری از کشورهای جهان نام گز با اصفهان عجین شده و گز اصفهان شهرت جهانی دارد.

طاهری افزود: در سالیان اخیر شاهد رشد چشم‌گیری در شکل‌گیری واحدهای تولید گز در اصفهان بوده‌ایم و امیدواریم‌ که این هنر- صنعت به رشد و پویایی خود ادامه دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان
  • شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • جریان مقاومت در مقیاس منطقه‌ای و جهانی فراگیر شده است
  • کشف ۷۰۰ کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس
  • دیدار ۴۶ کارگر استان گیلان با رهبر انقلاب
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • برگزاری ۳۱ عنوان برنامه ویژه هفته کارگری در گیلان