هنرمندان از عزت سینمای ایران میگویند/چرا فیلمهای خارجی در سینماها نمیفروشند؟
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۰۴۴۱۸
خبرگزاری میزان- بیست و هفتمین روز از مرداد ماه 1397 با اخبار و حاشیه های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها می توان به اظهار نظر هنرمندان درباره مقام "عزت الله انتظامی" بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، بیست و هفتمین روز از مرداد ماه 1397 با اخبار و حاشیه های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها می توان به اظهار نظر هنرمندان درباره مقام "عزت الله انتظامی" بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اکران فیلم های سینمای جهان در ایران بار دیگر با شکست روبرو شد. این شکست در حالی رخ می دهد که مردم همچنان از تماشای آثار ایرانی استقبال می کنند.
بامداد جمعه بیست و ششم مرداد ماه ۱۳۹۷ با خبر فوت یکی از بزرگترین بازیگران تاریخ سینما، تئاتر و تلویزیون، عزت الله انتظامی ملقب به آقای بازیگر همراه بود.
خبری که ساعتها جامعه هنری و اهالی سینما را در بهت فرو برده بود اما سر انجام با تایید مجید انتظامی مشخص شد که سینمای ایران یکی از به یادماندنی ترین بازیگران خود را از دست داده است.
زنجانپور: استعداد انتظامی در بازیگری بی همتا بود/ایرج راد: آقای بازیگر هیچ وقت نقشی را به خاطر پول بازی نکرد
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، بامداد جمعه بیست و ششم مرداد ماه ۱۳۹۷ با خبر فوت یکی از بزرگترین بازیگران تاریخ سینما، تئاتر و تلویزیون، عزت الله انتظامی ملقب به آقای بازیگر همراه بود.
خبری که ساعتها جامعه هنری و اهالی سینما را در بهت فرو برده بود اما سر انجام با تایید مجید انتظامی مشخص شد که سینمای ایران یکی از به یادماندنی ترین بازیگران خود را از دست داده است.
مجید انتظامی فرزند عزت الله انتظامی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان در خصوص علت درگذشت آقای بازیگر توضیح داد: پدرم مشکلات زیادی داشت اعم از کلیه، کبد، مغز و غیره که سر انجام نتوانست آنها را تحمل کند.
اکبر زنجانپور بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار درباره دلیل محبوبیت عزت الله انتظامی در میان مردم گفت: مهمترین دلیل و خصیصه محبوبیت عزت الله انتظامی در میان مردم استعداد مثال زدنی وی در عرصه بازیگری بود. وی انسان فوق العاده باهوشی بود و نقش هایی که به وی پیشنهاد میشد را به درستی انتخاب می کرد.
وی در همین راستا افزود: از نظر من وسواس شرط اولیه موفقیت در هر زمینه ای از جمله بازیگری است و انتظامی در انتخاب نقشهایش به شدت وسواس بود.
برای مشاهده ادامه این گفتوگو اینجا کلیک کنید.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، اکران فیلم های سینمای جهان در ایران بار دیگر با شکست روبرو شد. این شکست در حالی رخ می دهد که مردم همچنان از تماشای آثار ایرانی استقبال می کنند.
پس از شکست اولین فیلم اکران شده خارجی در سینماهای ایران دومین فیلم نیز آمار بسیار ناراحت کننده ای را از خود به جا گذاشته است. این فیلم هم اکنون اکران جمعه شب خود در هفت سینمای تهران و شهرستان را با دو مخاطب پشت سر گذاشته است.
ایده اولیه اکران فیلم های خارجی در سینماهای تهران و شهرستان ها با این هدف شکل گرفت که سینما بتواند قشر متنوعی از سینما دوستان را بر اساس سلیقه های متفاوت به سالن های سینما بکشاند. این فیلم ها با هدف افزایش ژانر در سینمای ایران شکل گرفت.
این در صورتی است که سیاست گذاران این پروژه تنها این راه را راه حلی برای تنوع بخشیدن به آثار روی پرده اکران می دانستند. این در صورتی است که شاید اگر این ظرفیت و زمان صرف سینمای داخلی میشد شاهد تاثیرات بهتری بودیم. سینمایی که خود از کاهش بی رویه تنوع و ژانر رنج عمده می برد.
برخی مدعی بودند که اکران آثار خارجی در سینما لزومی نداشته و نخواهد داشت. آنها معتقد بودند که با وجود عرضه این آثار در شبکههای اینترنتی اکران آنها در سینما بازخورد مناسبی نخواهد داشت، زیرا اهالی سینما پیش از اکران این آثار، آنها را تماشا کرده اند. برای مشاهده ادامه این گزارش اینجا کلیک کنید.درخواست رامبد جوان برای حضور در خندوانه را رد کردم/دیگر در خنداونه استندآپ کمدی انجام نمیدهم
علیرضا مسعودی مشهور به علی مشهدی کمدین و بازیگر تئاتر در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص کمرنگ شدن حضور خود در برنامه خندوانه گفت: بالاخره من اجراهای خود را انجام داده ام و حالا وقت جوانان است که خودشان را در این برنامه نشان دهند.
وی در همین راستا افزود: کمدین برنامه خنداونه گفت: من قبل از پخش خنداننده شو ۱ دیگر روی استیج نرفتم، زیرا احساس میکردم که کار خود را انجام داده ام و به اندازه کافی دیده شدهام. البته از سوی رامبد جوان درخواست حضور در خندوانه را داشتم، اما ترجیح دادم میدان را به جوانان بسپارم و دیگر استندآپ کمدی انجام ندهم.
این کمدین تلویزیون درباره سایر فعالیت های خود در عرصه هنر ادامه داد: علاوه بر بازی در سریال "آرماندو" که در آن به ایفای نقش پرداخته ام، در حال حاضر مراحل پایانی نگارش فیلمنامه سریال "آخر خطر" را پشت سر می گذارم. این سریال برای پخش در تلویزیون آماده می شود که مجید میرخان تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد اما هنوز کارگردانی برای آن انتخاب نشده است.
وی درباره زمان تولید آخر خط تاکید کرد: به امید خدا طی روزهای آتی با مشخص شدن نام کارگردان پروژه تلویزیونی آخر خط وارد مرحله پیش از تولید خواهد شد. هنوز شبکه پخش این سریال مشخص نیست که به محض شروع تولید مقدمات آن هم فراهم می شود.
برای مشاهده ادامه این گفتوگو اینجا کلیک کنید.
زندگی همسران شهدا راه روشنی برای دختران امروز است/بهشت من کنار توست روایتی از دلدادگی و ایثار است
مریم بصیری نویسنده انقلابی در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص نگارش جدیدترین اثر خود با نام "بهشت من کنار توست" گفت: کتاب "بهشت من کنار توست" داستان دختری را روایت میکند که زندگی او با یک رزمنده دوران دفاع مقدس گره خورده است. "راضیه" به عنوان یکی از شخصیتهای این داستان در بحبوحه جنگ قرار میگیرد و این دختر یاد میگیرد که چگونه در این شرایط سخت قرار گیرد.
وی درباره شباهت تازهترین اثر با کتاب قبلی خود تاکید کرد: "بهشت من کنار توست" شباهتهایی با کتاب "دخیل عشق" دارد. این کتاب که در قالب یک رمان است، به اندازهای در برخی از مخاطبان تاثیرگذار بوده است که آدرس خانه شهید را از من جویا میشوند و من به آنها میگویم این روایتی خیالی از نویسنده است.
نویسنده کتاب "دخیل عشق" درباره تاثیر عمده داستان زندگی راضیه بر دختران امروز افزود: این کتاب دختر نوجوانی را به تصویر کشیده است که با شرایط جنگ مواجه میشود. زندگی همسران شهدا راه روشنی برای دختران امروز است. این داستان برای دختران امروز جامعه ما خواندنی است. دختر داستان "بهشت من کنار توست" در هفده سالگی به آن شعور اجتماعی و سیاسی رسیده است که میتواند ازدواج کند و جبهه رفتن همسر خود را پذیرا شود. به عبارت دیگر این دختر به این درک رسیده است که میتواند همه این وقایع را هضم کرده و به زندگی خود ادامه دهد.
وی درباره دلایل تاثیرگذاری کتاب خود ادامه داد: یکی از نقاط عطف زندگی این دختر زمانی است که با تصمیم به ازدواج با یک رزمنده میگیرد و در مرحله بعد زمانی که همسرش به جبهه میرود، خبری از او نمیشود. اینجا این دختر به دنبال همسر خود میرود. مرحله بعد این داستان دختر متوجه میشود که همسرش شهید شده است و با مشکلاتی که بعد از آن مواجه میشود، داستان ادامه پیدا میکند.
برای مشاهده ادامه این گزارش اینجا کلیک کنید.
پاییز سینمای ایران با حضور شهاب حسینی/نبات ملودرامی خانوادگی در بستر اجتماع
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، شهاب حسینی بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون نزدیک به دو سال است که بعد از اکران فیلم "فروشنده" از عرصه سینما فاصله گرفته است. اکران آثاری همچون فروشنده، سایه های موازی و امتحان نهایی آخرین تجربیات حسینی در پرده سینما بوده است.
این دوری حسینی از سینما در حالی رخ می دهد که وی فعالیت بسیار پررنگ و فعالی در عرصه نمایش خانگی و تئاتر داشته است. بازی وی در سریال شهرزاد طرفداران بسیار انبوهی را به جمع طرفداران حسینی اضافه کرد.
از طرفی حسینی در همین حین و زمان استراحت بین فیلمبرداری شهرزاد ۲ و ۳ تئاتری را به نام "اعتراف" کارگردانی کرد. وی در این تئاتر با علی نصیریان همبازی شد. اثری که توانست رکوردهای متنوعی را در تئاتر ایران جابجا کند.
حال شهاب حسینی با فیلمی تازه با نام "نبات" ساخته "پگاه ارضی" به عرصه اکران باز خواهد گشت. این فیلم در ابتدا قرار بود برای حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر آماده شود اما کارگردان از حضور فیلمش در این جشنواره انصراف داد.
فیلم سینمایی "نبات" در حال حاضر در نوبت اکران قرار دارد و براساس برنامه ریزیهای انجام گرفته پس از قطعی شدن سرگروه، در فصل پاییز در سینماهای سراسر کشور به نمایش عمومی درمی آید. سازندگان به تازگی با نیکان فیلم برای پخش به توافق نهایی رسیده اند و بزودی سرگروه فیلم نیز مشخص خواهد شد.
برای مشاهده ادامه این گزارش اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: آخر خط ایرج راد اکبر زنجانپور عزت الله انتظامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۴۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصههای مجید» میراث پوراحمد است
به گزارش خبرنگار مهر، شانزدهم فروردین ماه نخستین سالروز درگذشت زندهیاد کیومرث پوراحمد کارگردان تاثیرگذار سینمای ایران بود که با توجه به همزمانی سالروز درگذشت وی با ماه مبارک رمضان، مراسم بزرگداشت وی به همت کمیته فرهنگی انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران و همکاری انجمن کارگردانان سینمای ایران روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه ساعت ۱۶:۳۰ در سالن سیفالله داد خانه سینما برگزار شد.
در ابتدای این نشست پیام جعفر گودرزی رییس انجمن منتقدان قرایت شد. در این پیام با اشاره به قتل داریوش مهرجویی و سال تلخ سینما ایران، از موفقیت کیومرث پور احمد در خلق جهان سینمایی خود که در خاطرات مانده قدردانی و از او به عنوان یکی از ایرانی ترین سینماگران یاد شد.
پس از پخش کلیپی راجع به کیومرث پور، عباس یاری ضمن اشاره به اینکه همچنان چراغ این خانه روشن است، گفت: همچنان این کشتی در برابر طوفان های مختلف از خود مقاومت و ایستادگی نشان داده است. آرزو داشتم این مراسم در زمان حضور پوراحمد برگزار میشد اما این مراسم میگوید هنرمند رفتنی نیست.
وی با اشاره به اینکه ما در دوران هیس هستیم، عنوان کرد: در این دوران با بیان کوچکترین مطلبی از طرف هنرمندان گروه هایی در فضای مجازی وجود دارند که شروع به توهین میکنند؛ این رویکرد که عده ای در زمانی که یک فیلم و عوامل آن در سالن هستند فیلم را هو میکنند اصلا خوب نیست. پوراحمد به نوجوانان و قومیت ها خیلی توجه داشت و شاید جای علیرضا داوودنژاد اینجا خالی است.
وی در پایان این بخش از صحبت های خود گفت: کیومرث پوراحمد دوست و همکار ما بود، کسی بود که دغدغه سینما ایران را داشت و راجع به مطالب خود خیلی سخت گیر بود. تا وقتی سینمای ایران و آثار او هست یاد او در خاطرات زنده است.
پس از این ابوالحسن داوودی با اشاره به مراسم و حضور مهمانان گفت: این مراسم نشان میدهد سینما هنوز زنده است و مثل جوی آبی است که هیچ وقت نمی ایستد. سینمای ایران از بزرگترین دست اندازها عبور کرده و در سخت ترین شرایط به پیش رفته است.
این کارگردان سینما با اشاره به اینکه آشنایی و رفاقت او و کیومرث پوراحمد به ۴۰ سال پیش بر می گردد، بیان کرد: رفاقت ما از زمانی شروع شد که هر ۲ در عرصه سینمای کودک شروع به فعالیت کردیم؛ حس و حالی که آن زمان بود از درون فیلمسازها نشات میگرفت و این موضوع عامل نزدیکی من و کیومرث بود. در جشنواره پنجم کودک اصفهان فیلم «سفر جادویی» من و «شکار خاموش» کیومرث با هم در بخش مسابقه حضور داشتند و رفاقت اصلی ما در فضای صمیمی و جمع های باز جشنواره شکل گرفت. آن زمان کیومرث پوراحمد از فیلم من تعریف میکرد و من هم معتقدم فیلم «شکار خاموش» او مورد کم لطفی قرار گرفت. فضایی که او ترسیم کرده بود در صورتی که بسط پیدا میکرد منجر به شکل گیری یک ژانر ویژه از فیلم کارتونی متکی بر واقعیت ملی میشد.
وی با اشاره به اینکه این اتفاق چند سال بعد دوباره در جشنواره هشتم رخ داد، افزود: فیلم «ایلیا نقاش جوان» که برای همیشه توقیف شد با فیلم «شرم» کیومرث در بخش مسابقه حضور داشتند و اتفاق جالب در مورد فیلم کیومرث این بود که یکی از بخش های فیلم قصه های مجید بود که بر اساس داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی به اسم «رودروایسی» ساخته شده بود. این فیلم به بخش خارجی جشنواره رفت و شب دوم یا سوم جشنواره داوران خارجی آمده بودند و همه به اتفاق یا فیلم را نفهمیده بودند یا به شدت از موضوع آن عصبی بودند. مساله داوران خارجی این بود که چرا شخصیت مجید مساله طلبکاری را مستقیما به آن مرد نمی گفته است. آن جا متوجه شدیم که اصلا رودروایسی فقط در فرهنگ ما وجود دارد از این رو این فیلم در آن جشنواره مورد توجه قرار نگرفت.
وی با اشاره به اینکه یک سوال غم انگیز برایش به وجود آمده است، گفت: کسی که این شخصیت های ماندگار را خلق کرد چرا باید با چنین برخورد هایی در زمان نمایش فیلمش مواجه می شد. پوراحمد شخصیت های کالتی را در سینما به وجود آورد، شما مشابهی مثل «بی بی» و «مجید» پیدا نمیکنید، من در سفرها متوجه شدم که دل کیومرث از یک گنجشک کوچک تر بود اگر چه زبان او گاهی تند میشد.
داوودی در پایان این بخش از صحبت های خود، گفت: کیومرث مسیر و راه دلش را میرفت، اصلا باورم نمیشد با همه روحیه کم و بیش افسرده ای که این مدت داشت به این شکل از میان ما برود.
وی در حالی که بعض بر گلو داشت، بیان کرد: سال گذشته مریم (دختر کیومرث) با هواپیما به ایران می آمده تا خبر بچه دار شدنش را به پدر بدهد. شاید اگر کیومرث ۲ روز دیگر مانده بود نیازی به این جلسه و بزرگداشت نبود و در بین ما حضور داشت.
سپس محسن امیریوسفی با اشاره به اینکه سال عجیب و غریبی را پشت سر گذاشتیم که بهار آن با مرگ کیومرث شروع شد و اواسط پاییز با خبر قتل مهرجویی و همسر وی مواجه شدیم، عنوان کرد: وقتی نگاه میکنیم، میبینیم پوراحمد یک کودک درون جسور داشت و جسارت او از همه هم نسل ها بیشتر بود، این کودک جسور درون بود که او را زنده نگه می داشت و به او انرژی میداد.
وی با مرور اولین خاطره اش با پوراحمد، گفت: زمان تولید فیلم «خواب تلخ» بود و در رابطه با انتخاب بازیگر نقش مرده شور با پوراحمد صحبت میکردم و برای او جالب بود که ایده فیلم و مرده شور را از قصه های مجید گرفته ام.
وی با تایید صحبت 2 سخنران قبلی، گفت: پوراحمد ای کاش میماند. او اگر بود ایده های جدید و نگاه جدید داشت. او همواره تاکید داشت هنوز بازنشسته نشده ام. پوراحمد در سال های آخر مورد بی مهری قرار گرفت؛ او حساس بود و مثل اکثر سینماگران پوست کلفت نبود و آسیب ها بهواسطه این حساسیت او به وجود آمد.
پس از پخش کلیپ و در بخشی دیگر از برنامه، ابوالحسن داوودی گفت: «قصه های مجید» فقط قصههای اخلاقی و سرگرم کننده نیست و یک نگاه جامعه شناختی از همه مسایل اجتماعی به ما می دهد؛ این سریال پوراحمد مبتنی بر فرهنگ زیسته و زندگی ایرانی بود و مهمترین میراثی که از او به جا مانده همین است.
این کارگردان در رابطه با تنوع ژانر آثار پوراحمد، مطرح کرد: در سینمای ایران که صنعت نیست، گنجشک روزی و تک محصولی است برای تولید یک اثر یا باید حمایت دولتی را داشته باشید یا در بخش خصوصی حتما باید گردش مختصر سرمایه انجام شود از همین رو در سینمای ایران ژانرها مثل کاشت سیب زمینی و پیاز است و به فراخور اقتضائات سینما، در دوره های مختلف ژانرهای مختلف مورد توجه قرار میگیرد. دهه ۶۰ سینمای کودک به این دلیل رشد کرد که خیلی از مسایل و محدودیت های سینما در بخش بزرگسال قابل عرضه نبود، تعویض و جا به جایی و رشد ژانرها در ایران بیشتر از سر اجبار است.
امیر یوسفی نیز در همین رابطه گفت: پوراحمد غیر از «قصه های مجید» در گونه ها و ژانرهای دیگر نظیر پلیسی و عامه پسند کار کرد. پوراحمد از دوران دهه ۶۰ آمد و وقتی نیست انگار از آن نسل فیلمسازی یک ورق مهم خورده است.
در پایان مراسم عباس یاری با ذکر خاطره ای مبنی بر اینکه پوراحمد در فیلم «گلدن تایم» به جای او بازی کرده است و پخش صوتی از کیومرث پوراحمد صحبت های خود را به پایان برد. در انتها حضار به صورت ایستاده کیومرث پوراحمد را تشویق کردند و جلسه به پایان رسید.
کد خبر 6081473