Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-03-19@10:01:32 GMT

قدر غدیر از دیدگاه قرآن و فریقین ـ 1

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۰۵۳۴۶

واقعه غدیر نقطه عطفی است در سیر تکاملی حقیقت ایمان و این وظیفه علماء و دانشمندان بوده تا رسالت علمی و روشنگری خود را انجام دهند.

واقعه غدیر نقطه عطفی است در سیر تکاملی حقیقت ایمان و این وظیفه علماء و دانشمندان بوده تا رسالت علمی و روشنگری خود را انجام دهند.

ولایت و خلافت امیرالمؤمنین (ع) حقیقت مظلومی است در طول تاریخ(۱) که البته هیچ‌گاه از دید قلم دانشمندان مسلمان و غیرمغفول واقع نشده و در شعر و ادب و نقل تاریخی و حجت اجتماعی کوتاهی نکردن؛ اما از دید روایی به واقعه غدیر، نگاه خیلی خوبی شده است و آن چه ما اکنون در دست داریم، حدود 110 صحابی، حدیث غدیر را نقل کرده‌اند؛ اما وقتی به دوره تابعین می‌رسیم، از این جا کم کم صف‌بندی‌ها مشخص می‌شوند و از نقل‌ها کاسته می‌شود؛ بنابراین، حدود 84 تابعی، حدیث غدیر را نقل کرده‌اند و وقتی به علمای قرن دوم هجری می‌رسیم، رقم نقل حدیث، به 56 می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در قرن سوم 92 نفر از عالمان این حدیث را نقل کرده‌اند و در قرن چهاردهم، تنها 19 نفر از علمای اهل سنت، این حدیث را نقل کرده‌اند. از میان عالمان حدیثی اهل سنت، احمد حنبل نگاه خوبی به این حدیث داشته و با 40 سند آن را نقل کرده است(۲).

پس این ولایت و خلافت الهی که امر آن در قرآن و کلام رسول خدا(ص) آمده باید هر سال یا بلکه هر لحظه مورد توجه و مطالعه و ابلاغ قرار بگیرد.

و این واقعه در سیره اهل بیت(ع) بسیار تأکید شده و در افضلیت این عید بر سائر اعیاد می‌فرمایند:

افضل بودن عید غدیر بر سائر اعیاد
فرات بن احنف می‌گوید:

از امام جعفر صادق(ع) پرسیدم: فدایت شوم، آیا مسلمانان عیدی بالاتر از عید فطر و عید قربان و روز جمعه و روز عرفه دارند؟

امام فرمودند: «آری! بالاترین، بزرگ‌ترین و شریف‌ترین اعیاد روزی است که خدا دین را در آن روز کامل گردانید و این آیه را بر پیامبرش، محمّد(ص) نازل فرمود: الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا؛ امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را برای شما [به عنوان] آیینی برگزیدم».

سؤال کردم: آن چه روزی است؟

فرمودند: «انبیای بنی‌اسرائیل وقتی وصیّت و امامت را به نفر بعد از خودشان واگذار می‌کردند، آن روز را عید قرار می‌دادند و این روز هم روزی است که پیامبر(ص)، علی(ع) را رهبر مردم قرار داد و در آن روز چیزهایی نازل شد و دین کمال یافت و نعمت بر مؤمنان تمام گردید».

عرض کردم: در این روز چه کاری شایسته است، انجام دهیم؟

امام(ع) فرمودند: «این روز، روز عبادت، نماز، روزه، شکر و سپاس خدا و مسرّت به سبب ولایت ما بر شما از جانب خداست، من دوست دارم این روز را روزه بگیرید(۳).

۱-شرح نهج البلاغه ابی الحدید۱/۳۵۶
۲-الغدیر علامه امینی ۱/۳۵
۳-کافی، ۱، ص ۲۰۴

* پژوهشگر دین

انتهای پیام/4072/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۵۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس/ جزء خوانی قرآن در چهارباغ

مراسم جزء خوانی و ترتیل خوانی قرآن کریم ویژه ماه مبارک رمضان، همه روزه با حضور مردم در خیابان چهارباغ شهر اصفهان برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • استقرار ۲۰ نیروی نجات غریق در ساحل بندرعباس
  • عکس/ جزء خوانی قرآن در چهارباغ
  • سرویس‌دهی ویژه به زائران در بوستان زائرپذیر غدیر مشهد
  • دیدگاه ژورنالیست؛ فوتبال کلاسیک اولدترافورد به چهارگانه کلوپ پایان داد
  • فال حافظ امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ با معنی و تفسیر؛ درس حدیث عشق بر او خوان و ز او شنو
  • ۸ عضو هیات علمی به مرتبه استادی و دانشیاری ارتقا یافتند
  • مبارزه بر سر چند هکتار برف
  • کتاب «وحیانیت و عقلانیت عرفان از دیدگاه امام خمینی (ره)» به چاپ دوم رسید
  • معرفی برگزیدگان پویش حدیث عشق در آذربایجان غربی
  • امضای قرارداد جدید ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی برای صنایع فولاد