Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@01:19:19 GMT

آب نکا رود به نجات خلیج گرگان کمک کند

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۰۷۵۷۵

آب نکا رود به نجات خلیج گرگان کمک کند

گرگان – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: در نشست های مشترک با مدیران استان مازندران مقرر شده که سهم و حق آبه ای از حوزه رودخانه نکا رود وارد خلیج گرگان شود که این امر تاکنون تحقق نیافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، میرمحمد غراوی عصر شنبه در نشست تخصصی خلیج گرگان و تالاب‌های بین‌المللی استان گلستان که با حضور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: در تامین سهم آب شیرین مورد نیاز خلیج گرگان استان گلستان دچار مشکل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی، سدهای احداث شده بر روی مناطق بالای دستی حوزه نکا رود مانع از ورود سهمی از آب به خلیج گرگان شده است.
وی ادامه داد: حدود 6تا 8هزار هکتار از پهنه تالاب میانکاله و خلیج گرگان خشک شده و این خشکسالی به سوی شرق در حال حرکت است و نگاه بخشی به تامین سهم آب خلیج گرگان موجب خسران می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: طرح گردشگری آشوراده (از مصوبات سفر دولت یازدهم) از 330 هکتار به 22 هکتار منحصر شده که امیدواریم در 3 تا 4 ماه آینده آغاز اجرای این طرح را شاهد باشیم.
وی ادامه داد: محیط زیست کشور مسیر را ترسیم و اعلام کند که توسعه در جوار سواحل باید با چه ویژگی‌هایی باشد تا اقدامات ما نیز طبق آن مشخص‌ شود.
غراوی گفت : در سند آمایش سرزمین استان گلستان به دو بخش کشاورزی و گردشگری بهای زیادی داده شده که اگر نتوانیم از ظرفیت سواحل خود در حوزه‌های مختلف مانند آبزی‌پروری استفاده کنیم و در حوزه گردشگری در ساحل سرمایه‌گذاری نشود، بخش عمده‌ای از اهدافی که برای این دو محور در سند آمایش تعیین شده ، مغفول می‌ماند.
به گزارش ایرنا نشست تخصصی دریای خزربا حضور پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی، تربتی نژاد نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس و شماری از مدیران گلستان و مازندران در گرگان برگزار شد.
در این نشست وصعیت محیط زیست تالاب های بین المللی استان، راهکارهای اضطراری نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله و نوسانات تراز آب دریای خزر به بحث و بررسی گذاشته شد.
به گزارش ایرنا خلیج چهار هزار هکتاری گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است، خلیجی که حالا با مشکلات متعدد دست ‌و پنجه نرم می‌کند و فعالان و مسوولان محیط ‌زیست معتقدند که با ادامه روند کنونی تبدیل به نسخه دیگری از دریاچه ارومیه می شود.
خلیج گرگان علاوه بر پتانسیل گردشگری، زیستگاه انواع آبزیان بومی و منحصر بفرد است که به دلیل ادامه ورود برخی پسماندها، فاضلاب خام، زه آب های کشاورزی و آلودگی حال و روز خوبی ندارد و هر از چند گاه ضرورت کمک به آن مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد.
علاوه بر پسروی شدید و کاهش عمق آب خلیج گرگان، این بار رشد بیش از حد و غیرمتعارف جلبک ها لزوم توجه بیشتر به این خلیج را دو چندان ساخته است.
7333/1648

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي محيط زيست خليج گرگان گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۷۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از انجام عملیات امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌فارس با تلاش امدادگران اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، مصطفی حاجی رضایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به خدمات‌رسانی به خدمه و ملوانان شناورها و کشتی‌ها در خلیج‌ فارس در نوار ساحلی استان بوشهر اظهار داشت: اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در نوار ساحلی این استان 6 مرکز جستجو و نجات دریایی راه‌اندازی کرده که به‌صورت شبانه‌روزی امدادرسانی می‌کند.

وی با اشاره به فعال بودن مرکز جستجو و نجات دریایی در بنادر عسلویه، دیر، محمدعامری، بوشهر، خارگ و دیلم گفت: 7 شناور ناجی با تجهیزات پیشرفته و مدرن به همراه نیروهای امدادگر مجرب در مراکز جستجو و نجات دریایی فعالیت می‌کنند.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از امدادرسانی به 42 فروند شناور در خلیج‌فارس در سال 1402 خبر داد و بیان کرد: در این عملیات‌ها 172 نفر از خطر غرق‌شدگی در خلیج‌فارس نجات یافتند.

حاجی‌رضایی فوت 2 نفر در حوادث یادشده را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در سال گذشته با حضور به موقع شناور امدادی ناجی ضمن امدادرسانی به شناورها به 70 نیاز پزشکی خدمه شناورها در آب‌های استان بوشهر پاسخ داده شد.

وی از انجام عملیات امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس با تلاش امدادگران اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: پیرو اعلام اضطرار شناور یاد شده به مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی بوشهر مبنی بر مصدومیت خدمه شناور ویژه حمل کالاهای عمومی پس از هماهنگی لازم شناور ناجی 23 به موقعیت اعزام شد.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه خدمه مصدوم به آمبولانس مستقر در اسکله تحویل شده گفت: در دومین عملیات نیز پس از تماس تلفنی شناور سفیر لیان با سامانه 1550 مبنی بر بیماری یک نفر از خدمه، شناور ناجی 9 به موقعیت اعلامی اعزام و فرد مصدوم در اسکله مروارید خارگ تحویل آمبولانس شد.

وی از دریانوردان خواست به محض مواجهه با شرایط اضطرار در خلیج فارس در اسرع وقت با سامانه تلفنی 1550 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/190

 

دیگر خبرها

  • برقراری مجدد پرواز گرگان به آکتائو قزاقستان
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • همایش پر شور و نشاط پیاده روی در گلستان
  • تازه ترین شماره‌ی ماهنامه جرجان بیست شد
  • سیل شدید گلستان؛ خط راه‌آهن تهران - گرگان زیر آب رفت
  • ویدیو/ سیل خط راه‌آهن تهران - گرگان را زیر آب برد
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • بارش برف در ارتفاعات گلستان/ زنجیره چرخ الزامی است
  • ثبت بیشترین باران در شیرآباد
  • سیل مسیر قطار تهران - گرگان را بست