Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر محمد حضوری  اظهار کرد: به دلیل گرم بودن آب و هوای اندونزی و رطوب بالای آنجا این احتمال وجود دارد که ورزشکاران به دلیل تعریق زیاد آب بدن خود را از دست بدهند و بدن آن‌ها دی‌هیدراته شود. این اتفاق بویژه در رشته‌های میدانی و مسابقاتی که در سالن‌های باز برگزار می‌شود، احتمال وقوع آن بیشتر از سایر رشته‌هاست؛ بنابراین بهتر است مربیان قبل از تمرینات و بعد از مسابقات وزن بدن ورزشکاران را کنترل کنند تا مشخص شود ورزشکار در جریان مسابقات به دلیل کاهش وزن آب بدن خود را از دست داده است یا خیر؟

وی گفت: برای ارزیابی از وضعیت آب بدن ورزشکار قبل و بعد از مسابقه باید رنگ ادرار ورزشکار چک شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که اگر رنگ ادرار تیره شود نشان از کم‌آبی بدن ورزشکار است. در حقیقت بیش از ۲ درصد تغییر وزنی قبل و بعد از مسابقات سبب کاهش عملکرد ورزشکار و سخت شدن ریکاوری او می‌شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: در شرایط آب و هوای گرم و رطوبت بالا، چون بسیاری از املاح بدن دفع می‌شود و تعادل الکترولیت‌ها بهم می‌خورد دچار گرفتنگی عضلانی می‌شوند. بسیاری از کشور‌ها این نوع شرایط آب و هوایی را برای ورزشکاران خود طوری شبیه‌سازی می‌کنند تا ورزشکار در جریان مسابقات به دلیل از دست دادن املاح بدن دچار گرفتگی عضلانی نشود. حتی براساس این نوع شرایط آب و هوایی نوشیدنی ورزشی خاص هر رشته ورزشی را طراحی می‌کنند. زیرا میزان تعریق و دفع آب و الکترولیت‌ها درهر ورزشکار متفاوت است. این مساله مهمی است که در کشور ما متاسفانه این گونه پایش‌ها صورت نمی‌گیرد و تمام ورزشکاران از یک الگوی نوشیدنی ورزشی تابعیت می‌کنند.

وی ادامه داد: قرقره کردن نوشیدنی ورزشی بویژه در مسابقات فوتبال سبب تنظیم هورمون کورتیزول و کاهش استرس و از بین رفتن عطش ورزشکار می‌شود. در نتیجه ورزشکار با دهان شویی کردن نوشیدنی ورزشی در جریان مسابقات کمتر دچار آسیب‌دیدگی می‌شود.

حضوری تصریح کرد: ورزشکارانی که به دلیل تعریق زیاد املاح زیادی از بدن آن‌ها دفع می‌شود، بهتر است از غذا‌هایی استفاده کنند که دارای منیزیم باشد. همچنین کمبود گلیکوژن موجب خستگی زودرس ورزشکار می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود در محیط آب و هوایی گرم و رطوبت بالا ورزشکار از ذخایر گلیکوژنی کافی برخوردار باشد تا بر روی عملکرد او تاثیر منفی نگذارد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: جاکارتا ورزشکاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۹۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میر جلیلی:اردوی راهیان نور فرصتی برای آشنایی با شهداست

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، مهدی میر جلیلی رئیس بسیج ورزشکاران کشور پس از حضور در شلمچه و برگزاری اردوی راهیان نور گفت: این اردو در جهت معرفی شهدا و آشنایی با مردم داری و مردم یاری این عزیزان در راه ­بر افراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی و تجدید میثاقی با خون شهدا بود و من از سردار سلیمانی و پشتیبانی هاشون که بستر را فراهم­ کردند تا ورزشکاران و جوانان بیایند و با قهرمانان واقعی این مروز بوم آشنا شوند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: امروز توفیق حضور در یادمان شلمچه حضور را پیدا کنیم در جایی که قهرمانان و پهلوانان این سرزمین به ویژه ورزشکاران شهید که از جان خود گذشتند و پلاکشان، مدال شأن شد و ما هم به رسم ادب، احترام و رسم پهلوانی، قهرمانان و پهلوانان ورزشی امروز­ در این مکان حضور یافتیم تا مسلک و مرام پهلوانی فراموش نشود.   وی ادامه داد: یکی از وظایفی که ما دربسیج ورزشکاران داریم، ترویج فرهنگ وسیره شهداست و این اردوی راهیان نور در جهت معرفی شهدا و انتقال پیام آنها است.‌


­

دیگر خبرها

  • کشتار ورزشکاران، تخریب اماکن ورزشی و فدراسیون‌ها
  • مقایسه درآمد پردرآمدترین ورزشکاران حرفه‌ای در هفت رشته‌ی ورزشی (+ اینفوگرافی)
  • میر جلیلی:اردوی راهیان نور فرصتی برای آشنایی با شهداست
  • آمار ورزشکاران سازمان یافته استان مرکزی ۱۴ درصد افزایش یافت
  • دوپینگ ۶ ورزشکار پاورلیفتینگ مثبت شد
  • دوپینگ ۶ ورزشکار پاورلیفتینگ ایران در سال ۲۰۲۳
  • ممنوعیت ورود غیر ورزشی‌ها به پیست اسکی شیر باد گلمکان
  • در المپیک حریف دست و پا بسته ای نیستیم/قایقرانان سنگ تمام گذاشتند
  • برگزاری جشنواره‌های ورزشی در راستای ترویج فرهنگ شهدا
  • کسب سهمیه المپیک پاریس توسط ورزشکاران زنجانی