Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-26@09:55:00 GMT

حاتم‌بخشی ارز: مسافرتی، زیارتی و مأموریتی!

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۰۱۱۴

حاتم‌بخشی ارز: مسافرتی، زیارتی و مأموریتی!

وبلاگ > فدایی، غلامرضا - ارز هر کشور به مثابه خون ملت است و پاسدار آن دولتی است که از جانب مردم به عنوان امانت‌دار باید آن را حفظ کند و در جای مناسب هزینه، و اولویت‌ها را چنان تعیین کند به گونه‌ای که فی‌المثل درمان دست به آسیب دیدن قلب و مغز مریض تمام نشود. در زمان بحران یعنی زمانی که مریض مشکل دارد و یا همه جای آن درد می‌کند پزشک حاذق اول به فکر سلامت قلب و مغز مریض است و بعد به فکر درمان بقیه اعضاست!

البته وقتی نظام اقتصادی کشور به واردات گره خورده باشد این حساسیت چتدین برابر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر کشوری در شرائط بدی قرار گرفت و همه آن را اذعان کردند و حتی خود دولت به بیمار بودن اقتصاد کشور اذعان کرد نباید به گونه ای عمل شود که گویی مشکلی وجود ندارد. وقتی کشوری دچار بحران است و خود می داند که شرائط نامساعد است و همه هم آن را می¬دانند دلیل ندارد به گونه ای وانمود کند که هیچ خبری نیست. نتیجه آن می شود که در سه ماهه اول سال 1397 دیدیم آنچه را نباید می دیدیم. باید تصمیمات به گونه ای باشد که نظام را از بیماری نجات دهد. اگر عده ای خاص از این اوضاع سود می برند و مانع چنین تصمیماتی می شوند آنوقت خیرخواهی مسئولان زیر سؤال می رود!

اگر دولتی بی محابا و بدون محاسبه دست به چنین اقداماتی بزند به این معنا است که قدرت تشخیص ندارد و یا خدای ناکرده قصد سوئی دارد. توزیع ارز در کشور به غیر از موارد مربوط به کالاهای حساس و ضروری و یا سفرهای ضرور برای بیماری و یا مسائل اساسی دیپلماتیک عبارتند از:
ارز ها ی مسافرتی
ارزهای زیارتی
ارزهای مأموریتی

مسافرت برای تفریح و خوشگذرانی آنهم در کشور های دور و نزدیک آنهم برای چند بار در سال ممکن است از نظر عده ای مانعی نداشته باشد ولی دلیلی ندارد که از ارز های یارانه ای استفاده شود. «آبادی میخانه ز ویرانی ماست» در اینجا کاملا مصداق دارد. اگر هتل های ترکیه فقط در سال 96 بیش از ده میلیارد دلار از ایرانی ها پول گرفته اند با یک حساب سر انگشتی می توان فهمید که چقدر در این زمینه دولت و بانک مرکزی حاتم بخشی کرده است. اینکه چه کسانی چنین سیاستگذاری می کنند و حقوق شهروندی را در حق این قشر مردم رعایت می¬کنند که با خون فقرا عده ای به خوشگذرانی می فرستند، خود آفت بزرگ مدیریت کشوری است که گرفتار تحریم است!
دوم ارزهای زیارتی است. البته زیارت هم حق همه مردم و به ویژه مردم متدین است. اما اگر به همین مردم متدین فهمانده شود که دلاری که می¬گیرید تا چه اندازه به اقتصاد کشور لطمه می زند قطعا آنها حاضر خواهند شد که از آن استفاده نکنند و یا معادل ریالی آن را بگیرند. این مطلب آنجا بیشتر محسوس است که برای زوارِ خانه خدا صرف شود و دلار ها به جیب عربستان سعودی برود که آنهم به نوبه خود تبدیل به سلاح و یا کالاهای خارجی و چینی شود و...

سوم ارزهای اعطایی برای مأموریت های اداری غیر ضرور به مدیران و مسئولان کشوراست. وقتی مدارکشور بر واردات قرار گرفت به دنبال آن مسافرتهایی هم باید صورت گیرد. نه یک بار و بلکه چندین بار و به ظاهر هم استدلال قانع کننده است که چگونه می توان خرید کرد بدون اینکه مذاکره کرد و بدون اینکه از نزدیک کالا را دید و یا بدون اینکه آن را درست تحویل گرفت. در اینجا هم نوع نگاه است که لازمه آن اختصاص دلار های ارزان از جانب مردم فقیر به عده ای برای سامان دادن به زندگی شخصی و احیانا تفریحات گروهی است. در همین مجلس شورای اسلامی چرا بعضی کمیسیونها سرقفلی دارد و عده ای برای عضویت در آن صف می¬کشند آیا به خاطر تخصص آنهاست و یا به خاطر دلسوزی بیش از حدشان و یا اینکه این کمیسیونها نسبت به بعضی کمیسیونهای دیگر دارای فوائد جانبی است و سفرهای خارجی چه به طور مستقیم و یا در معیت وزرا را به همراه دارد. محاسبه ارزهای پرداختی در این باره کار مشکلی نیست. و اگر آن را به تولید داخلی به معنای واقعی اختصاص می دادند و زنجیره آن را تکمیل می¬کردند چه اتفاقات بزرگی که نمی افتاد. دست¬کم از کشور ترکیه باید آموخت که علی رغم دفع کودتا و نداشتن منابع نفتی و گازی همه بازار های منطقه را پر کرده است و زیرساختهای کشورش را به ویژه از نظر فرهنگی و روابط انسانی برای جذب گردشگر به خوبی فراهم کرده است. شنیده شد که امسال رئیس جمهور در سفر سالانه خود به نیویورک قرار است حدود 7 نفر را با خود بیردکه اقدامی میمون است ولی سؤال این است که آیا این کار را رؤسای قبلی و خود ایشان در سالهای قبل نمی توانستند انجام بدهند.

ما هنوز باور نداریم که در جنگ اقتصادی هستیم. مثلا در روز تحریم امریکا (15/5/1397) رئیس جدید بانک مرکزی می گفت اتفاقا ما در همین روز میخواهیم بسته اقتصادی خود را اعلام کنیم تا به دنیا بگوئیم که ما مشکل نداریم. چرا چنین چیزی گفته می شود. مردم و به ویژه توده اصلی مردم که می دانند مشکل داریم و اکثر گرفتاریها هم مربوط به آنها است.

مسئولان می گویند به حول و قوه الهی این مشکل را هم پشت سر می گذاریم. خوب بعد چی؟ ما که در چهل سال گذشته برنامه نداشته و هنوز سر خط هستیم، آیا نباید از این فرصت، باتدبیر و فکر درست حد اکثر استفاده را بکنیم؟

کلید واژه‌ها : ارز مسافرتی - مرکز مبادلات ارزی - ارز -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ارز مسافرتی مرکز مبادلات ارزی ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۰۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ نقطه حادثه در مسیرهای اربعینی ایمن سازی شدند

به گزارش خبرنگار مهر، داریوش امانی ظهر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: در مسیرهای اربعینی نزدیک به ۱۳۰ نقطه حادثه خیز وجود دارد که تا امروز توانستیم ۷۰ نقطه حادثه خیز را برطرف کنم.

وی گفت: ۸۷۸ نقطه حادثه خیز در مجموع در جاده‌های کشور وجود داشت که از یک هزار و ۵۰۰ نقطه که به دولت تعهد داده بودیم در سال گذشته نزدیک به ۷۶۰ نقطه حادثه خیز را برطرف کنیم و برنامه این است که تا پایان این دولت تمام این نقاط حادثه خیز را در سطح جاده‌های کشور برطرف کنیم.

وی با اشاره به نیاز اساسی زائران اربعین به ناوگان حمل و نقل و سهولت در تردد آنها تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی در حال برنامه‌ریزی برای واردات و همچنین استفاده از محصولات داخلی در راستای تکمیل ناوگان حمل و نقل جاده‌ای است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور افزود: در حال رایزنی با طرف عراقی هستیم تا بتوانیم از ناوگان حمل و نقل این کشور برای جا به جایی آسان زائران در مرزها استفاده کنیم.

وی درباره مشکلات موجود در مسیر منتهی به مرز شلمچه و ناایمن بودن جاده اهواز به خرمشهر گفت: ما در سال گذشته بیش از ۲ هزار و پانصد میلیارد تومان طرح برای راه‌های اربعینی تعریف کردیم و امسال هم این طرح ادامه دارد که بخشی از مطالبات پیمانکاران تأمین اعتبار شده است و ایمن سازی جاده اهواز به خرمشهر در اولویت کار ما قرار گرفته تا هم در تکمیل بزرگراه و هم در تأمین روشنایی و رفع مشکلات موجود آن اقداماتی انجام شود که در ایام اربعین حسینی بخشی از آن قابل استفاده باشد.

کد خبر 6087669

دیگر خبرها

  • رها سازی آب سد وشمگیر از امروز؛ مردم به حریم رودخانه گرگانرود نزدیک نشوند
  • لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن
  • نوای دلنشین نقاره زنی در چهارشنبه زیارتی حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ نقطه حادثه در مسیرهای اربعینی ایمن سازی شدند
  • راهنمایان گردشگری فقط از طریق  دفاتر اقدام مجاز به برگزاری تور هستند
  • ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی
  • اعزام کاروان زیارتی زائراولی‌های کربلای معلی ازشهرجدیدرامشار
  • سفر به عتبات گران‌تر از سفر به ترکیه
  • حاتم بخشی بیات از جیب کارکنان نفت؟
  • برای آگاهی‌بخشی و انعکاس خواست مردم