Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز- ایرنا- از همان ابتدای کودکی و دوران تحصیل عشق و علاقه عجیبی به اشیای قدیمی و عتیقه داشت تا جایی که با پول توجیبی خود قفل های جدید می خرید و با قفل های قدیمی همسایگان خود در محله تعویض می کرد.

این علاقه با جمع آوری ابزار و ادوات فلزی قدیمی همچنان ادامه داشت تا اینکه با آغاز جنگ تحمیلی پا به میدان مبارزه گذاشت اما پس از بازگشت متوجه شد مادرش تمام آنچه را که جمع آوری کرده بوده به عنوان ضایعات به خریدار سیار محل فروخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اینها برگرفته از سخنان بهادر جعفری دارنده بزرگ ترین موزه شخصی مردم شناسی در شهر لپویی بخش زرقان شیراز و یکی از سومین دارندگان اقامتگاه های بوم گردی فعال در استان فارس است.
وی که عضو یک خانواده فقیر 12 نفری است در سال 1371 ازدواج کرده و دارای مدرک تحصیلی دوم ابتدایی است که با همسرش راضیه جعفری که او دارای مدرک پنجم ابتدایی است و علاقه وافری به شعر و ادبیات دارد و تنها پسرشان اداره این موزه و اقامتگاه بوم گردی را برعهده دارند.
بهادر جعفری که علاوه بر موزه داری به شغل در و پنجره سازی آلومینیومی نیز مشغول است تمام سال های زندگی خود را صرف جمع آوری این مجموعه ارزشمند و منحصر به فرد کرده است.
در این موزه بالغ بر دوهزار قطعه لوازم و اشیای قدیمی از سفالینه های با قدمت شش هزار سال تا اشیای معاصر وجود دارد.
بهادر جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شیراز می گوید:طبق مستندات موجود قدمت تپه باستانی لپویی به شش هزار سال قبل بازمی گردد و کاوش های باستانی انجام شده در این منطقه حاکی از این موضوع است.
وی افزود: از سال 1377 به اتفاق همسرم و بر اساس همان علاقه قبلی شروع به جمع آوری آثار قدیمی و اشیای باستانی که معمولا در اختیار مردم منطقه به خصوص پیران و سالخوردگان بود کردم.
جعفری اظهار می دارد :مردم منطقه وقتی متوجه علاقه من به این موضوع شدند بخشی از این اشیا و ابزارآلات را به من هدیه دادند و بخشی دیگر را نیز با جمع آوری درآمد اندکی که داشتم از صاحبان آن ها می خریدم.
وی ادامه داد:در ابتدا سعی داشتم محلی را که برای جمع آوری این مجموعه درنظر گرفته بودم خریداری کنم اما به دلیل عدم همکاری و نهایتا تخریب آن محل موفق به این کار نشدم تا اینکه در سال 1384 یکی از خانه های تاریخی شهر لپویی را خریداری کردم.
مسئول موزه مردم شناسی لپویی بیان کرد:تاکنون برای خرید این مکان و بازسازی آن و همچنین جمع آوری این مجموعه ارزشمند بالغ بر هفت تا هشت میلیارد ریال هزینه کرده ام و در این مسیر با مشکلات زیادی مواجه بوده ام.

** نمی فروشم هیچ وقت
وی در پاسخ به این پرسش که این مجموعه را در قبال چه مبلغی واگذار می کنید، پاسخ داد: به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی و هیچ مبلغی حاضر به فروش یا واگذاری این مجموعه ارزشمند نیستم.
جعفری می گوید:در این موزه از ادوات و آلات کشاورزی تا ظروف، البسه ،لوازم زندگی، اسکناس های قدیمی و غیره وجود دارد.
مدیر اقامتگاه بوم گردی لپویی گفت: این مکان با600 متر مربع مساحت و هزار متر مربع زیربنا شامل 16 اتاق در دوطبقه است که چهار اتاق آن اقامتگاه مسافران و 12 اتاق نیز به موزه مردم شناسی اختصاص داده شده است.

** تبلیغ و کتاب
همسر این فعال صنعت گردشگری نیز می گوید:اخیرا با تبلیغاتی که در فضای مجازی و همچنین ارتباط با دفاتر مسافرتی داشته ایم موفق به جذب تعداد قابل توجهی از گردشگران از کشورهای مختلف مانند ترکیه ، آلمان ، فرانسه،سوئیس، ایتالیا، سوئد ، چین و .. شدیم اما با توجه به مسائل سیاسی روز هم اکنون شرایط مساعدی نداریم.
راضیه جعفری می افزاید:مطالب لازم و تصاویر مرتبط با مجموعه را به منظور درج در کتاب گردشگری سال 2018 ارسال کرده ایم و همچنین حدود یک ماه قبل نیز پذیرای یک گروه مستندساز از کشور فرانسه بوده ایم.
وی ادامه داد: با همکاری همسرم دوجلد کتاب با عنوان ' لپویی ستاره درخشان فارس ' را تالیف کرده ام که جلد اول از سال 77 تا 86 و جلد دوم از سال 86 تا 97 به طول انجامیده است.

** پذیرایی
این بانوی فعال در صنعت گردشگری اظهار می دارد:در کنار بازدید از موزه،گردشگران با انواع غذاهای محلی از جمله تلید آب بنه، نان شل شلی، انواع کته و دم پخت ، کباب تابه ای بی بی خانم گل، کوفته خانم زیور، انواع دم نوش های گیاهی و همچنین خاویار گیاهی که معجونی بسیار مقوی است، پذیرایی می شوند.
شهر لپویی در 30 کیلومتری شمال شیراز و 9 کیلومتری شمال غرب شهر زرقان واقع شده و از غرب به روستای شیخ عبود، از جنوب به کوه های کتک و از شمال به روستای گلدشت متصل است.
گزارش از: سعید فانی
7379 /1876

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي گردشگري بوم گردي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۰۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده سازی ۱۵۰۰ سیخ کوبیده توسط آشپز ترکیه ای (فیلم)



منبع:فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب کوبیده به روش آشپز خیابانی هندی (فیلم) طرز تهیه آسان کوبیده مربعی و ماهی لوله ای سوخاری (فیلم) طرز تهیه و سرو کباب کوبیده و جگر در خیابان‌های ترکیه (فیلم)

دیگر خبرها

  • واکنش علی مطهری به نوازنده دف زن در مراسم سالگرد پدر
  • واکنش مطهری به ماجرای دختـر دف‌زن | خانم‌های مجلس به لاک غلیظش معترض بودنـد!
  • طرز تهیه چاپلی کباب توسط آشپز خیابانی اهل پاکستان (فیلم)
  • واکنش علی مطهری به ماجرای خانم دف‌زن در مراسم شهید مطهری/بدون مشورت با من این خانم را با یک آقا جایگزین کردند /خانم‌های معترض از او دلجویی کردند
  • آماده سازی ۱۵۰۰ سیخ کوبیده توسط آشپز ترکیه ای (فیلم)
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • تصویر قدیمی از بازیگر معروف و برادرزاده‌اش + عکس
  • ۷ موردی که همین الان باید از شرشان خلاص شوید! پشیمان نمی‌شوید!
  • عکسی قدیمی از همنشینی روحانی تندرو با خاتمی
  • عکسی قدیمی از همنشینی روحانی تندرو با سیدمحمد خاتمی