غلبه معنا بر فرم در عکاسی مشرقزمین/حمایت از عکاسی معنوی در کشور بیمعناست
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۰۷۶۳
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ امروز 28 مرداد مطابق با 19 آگوست، مصادف با روز جهانی عکاسی است. رشتهای هنری آمیخته با صنعت و تکنولوژی که در زیرشاخههای گوناگونی از عکاسی خبری گرفته تا عکاسی تبلیغاتی، عکاسی هنری تا عکاسی مفهومی و چیدمان و... تعریف میشود.
اما اگر در حیطههای گوناگون عکاسی جستجوگر باشیم شاید بتوان به عرصهای از عکاسی وارد شد که به شکل موضوعی و در گذر از زیرشاخههای گوناگون آن، هدف و قصدش این باشد که ساختار و ماهیت ظاهری سوژه عکاسی را سپری کرده و بیشتر بر مفهوم و محتوای آن متمرکز شود؛ یکی از این مفاهیم در چنین شکلی از عکاسی، عکس معنوی است که در آن عکاس با سوژه قرار دادن یک پدیده مادی به عمق مفهوم و معنای تنیده شده در باطن و روح آن نقب میزند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در چنین صورتی اگر به طور مثال از بنای یک مسجد عکاسی شود، هرچند که ممکن است در ابتدا به ساکن قصد عکاس مقهور و مسحور کردن چشمان مخاطب به عظمت و جلال و جبروت ساختار و اصالت معماری آن باشد اما در واقع توجه و مقصود اصلیش قداست و معنویتی است که در گذر ایام به واسطه تردد انسانهایی دیندار و خداجو در فضای نورانی آن حاصل شده است.
خلاصه آنکه بد ندیدیم تا به بهانه چنین روزی با یکی از هنرمندان جامعه عکاسی که اتفاقاً سالهاست به عکاسی معنوی مشغول است و با برپایی نمایشگاههایی سعی در تجلی مفاهیم قرآنی در طبیعت و معماری ایرانی و اسلامی داشته است، گفتوگویی داشته باشیم.
سیدروحالله هاشمی، عضو انجمن عکاسان میراث فرهنگی، عکاس جوان و خوشذوقی است. او سالها از هنر خود همانطور که اشاره شد در رسیدن به معنا و مفهوم قدسی و قرآنی از منظر دوربین عکاسی، استفاده کرده است که البته ثمره آن برپایی دو نمایشگاه با نامهای «ترانههای چشم من» و «شعائر» بوده است.
در ادامه گفتوگوی ایکنا با این هنرمند عکاس را میخوانید:
ـ وضعیت یک هنرمند عکاس در داخل کشور و نه در نسبت با وضعیت عکاسی در جهان را چگونه توصیف میکنید؟
به نظر من البته برپایه استنباط شخصی از سالها فعالیت در عرصه عکاسی باید بگویم که عکاسان ایرانی هیچ محدودیتی از نظر تکنولوژی و در اختیار گرفتن ابزار و ادوات بهروز عکاسی در دنیا نداشته و ندارند ضمن آنکه با سهولتی که در زمینه دسترسی به منابع علمی از طریق فضای مجازی وجود دارد اتفاقاً در جریان آخرین دستاوردها، شیوههای نوین و طرح مباحث زیربنایی و کلیدی در زمینه عکاسی نیز قرار میگیرند.
ـ اگر خواسته باشید میان یک عکاس ایرانی و شرقی با یک عکاس خارجی و غربی فرقی قائل شوید، این تفاوت در چیست؟
چیزی که میخواهم به آن اشاره کنم یک اصل در فلسفه هنر و کار هنری است که تصور میکنم هنر عکاسی نیز از آن مستثنی نیست و آن اینکه هنر غرب بر متریال و ماده تکیه دارد اما در هنر شرقی و هنر حاکم بر ایران متأثر از تفکر شرقی، غلبه معنا بر فرم و قالب و ساختار فیزیکی را داریم. در مورد نوعی از عکاسی که غالب هنرمندان عکاس ایرانی نیز به آن مشغولند میتوان به وضوح شاهد تحقق این امر بود و آن اینکه هنرمند ابزار موجود را در خدمت ثبت و بسط مفهوم و معنایی میکند که در قالب ساختار مادی یک پدیده شکل گرفته است ود سعی او بر آن است که مخاطب را از فرم و ساختار به عمق معنای نهفته در یک پدیده متمایل سازد.
خوشبختانه حداقل در بالغ بر دو دهه اخیر در گونه عکاسی موسوم به عکاسی هنری و مفهومی شاهد تبلور این گرایش بینشی عکاس بودهایم که در گذر از کالبد مادی سوژه در پی یافتن اصل و اصالت موجود در پدیدههای پیرامون خود بوده است و عکاسی را به سمتی گرایش داده که شاید بتوان آن را به عکاسی معنوی موسوم کرد.
در چنین جهانبینی هنری از منظر عکاسی، اولویت شناخت ماهیت درونی و باطنی هر پدیدهای است که باید با استفاده از ابزار و متریالی که در خدمت عکاس است، با ثبت عکس مخاطب را نیز به این سمت رهنمون ساخت؛ توجه میکنید که چنین انتقال تفکری و اندیشهای از منظر عکاس تا نگاه مخاطب و اینکه او بتواند به طور دقیق ذهنش را منطبق با استدلال و استنباط عکاس کند، تا چه حد به درک عمیق و شناخت دقیق از ماهیت وجودی سوژهای که قصد عکاسی آن را دارد، مرتبط است.
ـ شما از جمله عکاسانی هستید که طی سالهای اخیر در پی اتصال ماهیت و موجودیت پدیدههای اطراف خود که آن را سوژه عکاسی قرار میدهید با منبع و منشأ قدسی و باور دینی آن بودهاید و حداقل در دو نمایشگاهی که برپا کردید، مخاطب را با تجلی مفاهیم قرآنی در طبیعت و معماری قرابت بخشیدید، با چنین دغدغهای در طرح هنر معنوی و قرآنی به واسطه عکاسی، انتظار میرود که شما علاوه بر حمایت و راهبری نهادهای تخصصی و انجمنهای هنری، مورد توجه، حمایت و پشتیبانی نهادها و سازمانهای قرآنی، دینی و... قرار بگیرید، آیا چنین حمایت درخوری را شاهد بودید؟
واقعیت این است که برخلاف همه تبلیغات و سر و صداهایی که در زمینه پرداختن به هنر دینی و معنوی میشود و بسیاری از مراجع خود را داعیهدار آن میدانند اما در عرصه عمل، شاهد اعمال کوچکترین حمایتی از سوی ایشان هستیم.
من در ادامه تحقق دغدغههایم در زمینه عکاسی معنوی، چاپ و انتشار کتاب عکس «سرای دوست» شامل عکس از 40 مسجد تاریخی را در دست دارم اما با کمال تأسف بگویم که نامهربانیهای زیادی را در این مسیر دیدهام که این امر تا اندازه زیادی شخص من را که بیش از 5 سال تمام وقت، زندگی، خانواده و تخصص خود را برای ثبت درخور چنین بناهایی در قالب چند فریم عکس هزینه کردهام، دلسرد و دلآزرده کرده و اکنون بیش از هر زمان دیگری احساس تنهایی میکنم.
این نامهربانیها حتی در زمان تولید اثر نیز به شکلی پُررنگتر وجود دارد، من به عنوان یک عکاس وقتی با مشقت فراوان خود را در دورترین مکان این کشور به مسجدی که از نظر تاریخی و معماری زبانزد است میرسانم و باید بدون دغدغه و با آرامش خیال عکاسی کنم همچنان باید به دنبال کارهای اداری به منظور صدور مجوز عکاسی نیز شخصاً از این سازمان به آن سازمان بروم و ضمن آنکه هیچ فرد حقیقی، حقوقی و یا سازمانی نیست که به شرط حضور من در طبیعت، جنگل و بسیاری از اماکنی که مخاطرات خاص خود را داراست؛ آن هم برای گرفتن چند فریم عکس از مظاهر الهی و مخلوقات منحصر به فرد آن تا به لحاظ قرابت معنایی میان آنها و آیات قرآنی ارتباط برقرار کنم، حمایت و پشتیبانی از من داشته باشد، در چنین شرایطی آیا انگیزهای برای ادامه کار باقی میماند؟!
گفتوگو از امیرسجاد دبیریان
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۰۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتخاب بهترین دوربین کانن: چالشی جذاب برای عکاسان!
در این مطلب به معرفی بهترین دوربین کانن میپردازیم و از بهترین دوربین کانن برای عکاسی تا بهترین دوربین کنون برای فیلمبرداری را مورد بررسی قرار دادهایم. هر یک از این دوربینها ویژگیها و قابلیتهای منحصر به فردی دارند که میتوانند نیازهای خاص عکاسان را برآورده سازند. ما عملکرد، کیفیت تصویر، ویژگیهای خاص و نقاط قوت و ضعف هر دوربین عکاسی را بررسی میکنیم تا به شما در انتخاب بهترین مدل های دوربین کانن کمک کنیم. با دیدنگار همراه باشید.
بهترین دوربین کانن برای عکاسی: Canon EOS R5سنسور CMOS تمام فریم با رزولوشن 45 مگاپیکسل
پردازشگر DIGIC X با قابلیت عکاسی پیاپی 20 فریم بر ثانیه
سیستم فوکوس خودکار 5940 نقطهای با پوشش 100%
فیلمبرداری 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه
استانداردهای فیلمبرداری bit 4:2:2-10 با C-Log و HDR PQ
صفحهنمایش لمسی 3.2 اینچی با رزولوشن 2.1 میلیون پیکسل
دوربین کانن EOS R5 به عنوان بهترین دوربین کانن برای عکاسی شناخته میشود. چرا که ترکیب بینظیری از امکانات پیشرفته را در یک بدنه کاملا قابل حمل ارائه میدهد. سنسور فول فریم 45 مگاپیکسلی آن کیفیت تصویر فوقالعادهای را ارائه میکند و همراه با محدوده داینامیکی گسترده 14 ستاپ، امکان ویرایش عمیق بعد از فیلمبرداری را فراهم میکند.
سیستم فوکوس خودکار CMOS AF Dual Pixel با 1053 نقطه فوکوس، ردیابی سوژه حتی در حرکات پیچیده را به خوبی انجام میدهد. علاوه بر این، قابلیتهای فیلمبرداری، لرزشگیر 5 محوره در بدنه، صفحه لمسی جانبی و بدنه ضد آب، دوربین کانن EOS R5 را به بهترین دوربین کانن برای عکاسی تبدیل کرده است.
بهترین دوربین کانن برای فیلمبرداری: Canon EOS R5 Cسنسور CMOS فول فریم 45 مگاپیکسلی
پردازنده تصویر DIGIC X
ضبط ویدئو K 8 با نرخ 60 فریم در ثانیه با کدک سینماتیک XF-AVC
ضبط ویدئو K 4 با نرخ 120 فریم در ثانیه در 4:2:2 bit-10
فوکوس خودکار AF Dual Pixel CMOS با 1053 نقطه فوکوس
داینامیک رنج Canon Log 3: 1600% با 14 استاپ در ایزو 800
لرزشگیر تصویر 5 محوره در بدنه
صفحه نمایش لمسی جانبی 3.2 اینچ با 2.1 میلیون پیکسل
در طراحی دوربین کانن EOS R5 C کاملا بر امکانات ویدئویی پیشرفته متمرکز شده است و این دوربین عکاسی به عنوان بهترین دوربین کانن برای فیلمبرداری شناخته میشود. دوربین کانن EOS R5 C قادر است با کیفیت K RAW8 با نرخ 60 فریم در ثانیه فیلمبرداری کند که برای پروژههای سینمایی و تلویزیونی ایدهآل است. کدک سینماتیک XF-AVC، رنگها و جزئیات تصویر را به شکل بسیار واقعگرایانهای ضبط میکند. ضبط K 120fps4 و 4:2:2 bit-10، شما را قادر میسازد تا اسلوموشنهای هیجانانگیزی را که چشم هر بینندهای را به خود معطوف کند ایجاد کنید.
ورودیها و خروجیهای تصویر و صدای حرفهای چندگانه آن، گزینههای مختلفی برای تولید محتوا را ارائه میدهد. علاوه بر این، سنسور CMOS فول فریم 45 مگاپیکسلی برای ثبت لحظههای مهم بسیار مناسب است. ترکیب همه این ویژگیها، دوربین کانن EOS R5 C را به بهترین دوربین کانن برای فیلمبرداری تبدیل کرده است.
بهترین دوربین کانن کامپکت: Canon PowerShot G1 X Mark IIIسنسور APS-C CMOS با رزولوشن 24.2 مگاپیکسل
پردازشگر DIGIC 7
لنز با قابلیت زوم 3برابر با فاصله کانونی 24-72 میلیمتر و دیافراگم f/2.8-5.6
سیستم تثبیت تصویر داینامیک Dual Sensing IS
سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel CMOS AF با 49 نقطه فوکوس
حساسیت (ISO) از 100 تا 25600 (قابلیت ارتقا به 51200)
فیلمبرداری Full HD با سرعت 60 فریم در ثانیه
صفحه نمایش لمسی 3 اینچی با رزولوشن 1.04 میلیون پیکسل
دوربین کانن G1 X Mark III با ترکیبی از ابعاد کوچک، کیفیت تصویر بالا و قابلیتهای حرفهای، به عنوان بهترین دوربین کانن کامپکت شناخته میشود. این دوربین با وجود اندازه کوچک و سبک، دارای یک سنسور APS-C با رزولوشن 24.2 مگاپیکسل است که تصاویری با وضوح و جزئیات بالا را تضمین میکند. لنز با قابلیت زوم 3برابری و دیافراگم f/2.8-5.6، امکان عکاسی از مناظر گسترده تا پرترههای با فوکوس عمیق را فراهم میکند. همچنین سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel CMOS AF و سیستم 4 استاپه ضدلرزش، تضمین میکند که تصاویر شما حتی در شرایط نوری دشوار، همیشه واضح و شارپ باشند.
از دیگر ویژگیهای برجسته این دوربین میتوان به قابلیت فیلمبرداری 4K، صفحه نمایش لمسی و دوشاتر مکانیکی و الکترونیکی اشاره کرد که باعث میشود دوربین G1 X Mark III به عنوان بهترین دوربین کانن برای مصارف خانگی معرفی شود.
بهترین دوربین کانن برای مبتدی ها: Canon EOS R10سنسور APS-C CMOS با 24.2 مگاپیکسل
پردازنده تصویر DIGIC X
فوکوس خودکار Dual Pixel CMOS AF با 3975 نقطه فوکوس
ضبط ویدئو 4K بدون کراپ با 60 فریم بر ثانیه
ویوفایندر OLED با رزولوشن 1024*768
صفحه نمایش لمسی 3 اینچ با 1.04 میلیون پیکسل
دو درگاه برای کارتهای حافظه و پشتیبانی از UHS-II
بدنه از جنس پلیکربنات ضد آب
دوربین کانن EOS R10 به عنوان بهترین دوربین کانن برای مبتدی ها شناخته میشود؛ زیرا ترکیبی از قابلیتهای پیشرفته و طراحی ساده را ارائه میدهد. با سنسورAPS-C 24.2 مگاپیکسلی و پردازنده قدرتمند DIGIC X، این دوربین کیفیت تصویر فوقالعادهای را در یک بدنه کوچک و سبک فراهم میکند. سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel CMOS AF با 3975 نقطه فوکوس، به طور دقیق سوژه را ردیابی کرده و کار را برای مبتدیان آسان میکند.
قابلیتهای ویدئویی مانند فیلمبرداری 4K با نرخ 30 فریم در ثانیه و 4K کراپ شده با نرخ 60 فریم در ثانیه، دوربین کانن را برای فیلمبرداری نیز مناسب میسازد. صفحه نمایش لمسی، ویوفایندر OLED، بدنه ضد آب، سازگاری با لنزهای EF و RF و اتصالات بیسیم، دوربین کانن EOS R10 را به دوربینی همهکاره تبدیل میکند. همه این ویژگیهای پیشرفته در کنار قیمت مناسب، این دوربین را به یک انتخاب ایدهآل برای کسانی که میخواهند عکاسی حرفهای را آغاز کنند، تبدیل میکند و به عنوان بهترین دوربین کانن برای مبتدی ها شناخته میشود.
بهترین دوربین کانن برای عکاسی پرتره: Canon 5D Mark IVسنسور CMOS تمام فریم با رزولوشن 30.4 مگاپیکسل
پردازشگر تصویر +DIGIC 6
سیستم فوکوس اتوماتیک Dual Pixel CMOS AF با 61 نقطه فوکوس خودکار
حساسیت (ISO) 100 تا 32000 (قابلیت ارتقا به 50 تا 102400)
قابلیت عکاسی پیدرپی با سرعت 7 فریم بر ثانیه
فیلمبرداری 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه و Full HD با سرعت 60 فریم در ثانیه
برخورداری از محدوده سرعت شاتر 30 تا 8000/1 ثانیه
صفحه نمایش لمسی 3.2 اینچی با رزولوشن 1.62 میلیون پیکسل
دوربین کانن 5D Mark IV با سنسور CMOS تمام فریم با رزولوشن 30.4 مگاپیکسل و پردازشگر تصویر +DIGIC 6، امکان ایجاد عکسهای پرتره با جزئیات بسیار دقیق و رنگهای زنده را فراهم میکند و به عنوان بهترین دوربین کانن برای عکاسی پرتره شناخته میشود. با سیستم فوکوس اتوماتیک Dual Pixel CMOS AF با 61 نقطه فوکوس خودکار، این دوربین قابلیت فوکوس دقیق و سریع بر روی افراد را در شرایط مختلف نوری و محیطی فراهم میکند.
علاوه بر این، دارای دامنه حساسیت ISO بالا و پشتیبانی از قابلیت فوکوس دستی است که باعث میشود عکسهای پرتره حرفهای و با کیفیتی را در شرایط نوری مختلف به دست آورید. با این ترکیب از ویژگیها و قابلیتها، دوربین کانن 5D Mark IV برای عکاسان حرفهای که به دنبال عکاسی پرتره با کیفیت و بدون تعویض دوربین هستند، بهترین گزینه ممکن است.
بهترین دوربین کانن سال 2024: Canon EOS R6 Mark IIسنسور فول فریم 24.2 مگاپیکسل CMOS
پردازنده تصویر DIGIC X
عکاسی پیدرپی با سرعت ۱۲ فریم بر ثانیه با شاتر مکانیکی
فیلمبرداری K UHD 60p4
فوکوس خودکار Dual Pixel CMOS AF II با 1053 نقطه فوکوس
تثبیتکننده تصویر 5 محوره درون بدنه (IBIS) تا 7 مرحله
منظرهیاب الکترونیکی 0.5 اینچی با 3.69 میلیون پیکسل
صفحه لمسی زاویهدار 3 اینچی با 1.62 میلیون پیکسل
دو شکاف کارت حافظه UHS-II
درگاه USB-C 3.2 Gen 2، HDMI، میکروفون، هدفون
وای فای 5/2.4 گیگاهرتز و بلوتوث برای انتقال بی سیم
دوربین کانن EOS R6 Mark II به عنوان بهترین دوربین کانن سال 2024 معرفی شده است، زیرا با داشتن بدنه بدون آینه و سنسور فول فریم 24.2 مگاپیکسلی به همراه پردازشگر قدرتمند DIGIC X، یک دوربین همه کاره برای عکاسان و فیلمبرداران حرفه ای محسوب میشود.
این دوربین با قابلیت فیلمبرداری 4K با نرخ 60 فریم در ثانیه، فوکوس خودکار پیشرفته 1053 نقطه ای، تثبیت تصویر 5 محوره و بدنه کاملا ضد آب و گرد و غبار، پاسخگوی نیازهای حرفه ای ترین کاربران در زمینه عکاسی و فیلمبرداری است. علاوه بر این، طراحی ارگونومیک و گزینه های متنوع اتصال آن، کار با این دوربین را برای خلق آثار هنری بسیار راحت و لذت بخش کرده است و به عنوان بهترین دوربین کانن بدون آینه شناخته میشود.
خرید دوربین عکاسی کانندوربینهای کانن برای انواع کاربری با رنج قیمتی متفاوت در بازار موجود است. اما تجربه یک خرید مطمئن با ضمانت اصالت کالا و مناسبترین قیمت تنها از فروشگاههای معتبر ممکن است. فروشگاه دیدنگار با سالها تجربه و مشاورین متخصص در هر زمان آماده خدمترسانی به شماست.