Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@02:11:08 GMT

30 درصد کودکان کانون تربیت تهران تبعه خارجی هستند

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۱۴۹۰

30 درصد کودکان کانون تربیت تهران تبعه خارجی هستند

تهران- ایرنا- مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران گفت: 30 درصد از 148 کودک این کانون، عمدتا اتباع کشور افغانستان هستند.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، کودکانی هستند که در اثر کم توجهی والدین و خانواده، دوستان و در سطح بزرگتر، جامعه، ناخواسته رفتار معارض با قانون از خود نشان داده و به دلیل این رفتارها که بزه را به همراه داشته است، در مکانی به نام کانون اصلاح و تربیت نگه داشته می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنان را از مجرمان بزرگسال جدا می کنند زیرا با توجه به شرایط سنی و اجتماعی، علل و انگیزه های غالبا متفاوت بزهکاری در این قشر با سایر بزهکاران بزرگسال مشاهده می شود.
کانون اصلاح و تربیت مکانی برای نگهداری، تربیت و تهذیب کودکان و نوجوانان مجرم با قوانین خاص است. کانون اصلاح و تربیت تهران در محله شهرزیبا واقع و این کانون در سال 1347 ویژه نگهداری و تربیت کودکان بزهکار زیر 18 سال راه اندازی شده است.
طبق ماده ١٨ آئین نامه قانونی و مقررات اجرایی سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور کانون مزبور چنین تعریف شده است:
«کانون اصلاح و تربیت مرکزی است جهت نگهداری، اصلاح و تربیت و تهذیب اطفال غیربالغ و بزهکار یا بزهکارانی که کمتر از ١٨ سال تمام سن داشته باشند.»
خبرنگار قضایی ایرنا در گفت و گویی تفصیلی درباره شرایط کانون اصلاح و تربیت و وضع مددجویان آن با «علی رستمی» مدیر این کانون به بررسی مسائل این کودکان پرداخته که در ادامه آمده است:

* کانون اصلاح و تربیت در بازگشت شرافتمندانه کودکان بزهکار به جامعه کمک می کند
ایرنا: چه تعداد مددجو در این کانون هستند؟
- با توجه به مباحث قانون مجازات اسلامی، تعداد کودکان حاضر در کانون با توجه به قانون مجازات اسلامی افزایش قابل ملاحظه ای نداشت و همانند قبل حدود 148 مددجو در این کانون هستند.
پرداختن به موضوع نوجوانان، کودکان و زنان در سطح جوامع بشری موضوعی است که نگاه ویژه ای را می طلبد. به ویژه در دولتمردان، حقوقدانان، جامعه شناسان، روانشناسان و کسانی که در حوزه آسیب های اجتماعی فعالیت می کنند.
دلیل این امر، آسیب پذیری بیشتر این اقشار نسبت به دیگر افراد جامعه است؛ از این رو سعی می شود روی برنامه ریزی ها با موضوع و محوریت کودکان بیشتر پرداخته شود و به منظور رعایت حقوق این افراد در سطح جامعه و با توجه به این باور که قشر آسیب دیده جامعه، قربانیان مسائل اجتماعی هستند، نگاه روی این موضوع ویژه است.
کودکان دارای رفتار معارض با قانون، گناهکار نیستند، بلکه قربانی مسائل اجتماعی هستند و باید به آنان کمک کرد تا از منجلابی که در جامعه در آن گرفتار شده اند، رها شوند.
در سالیان اخیر تلاش شد مهارت های فردی، اجتماعی و زندگی این کودکان افزایش یابد زیرا نداشتن مهارت یکی از خلاها و عواملی است که این کودکان دچار آسیب های اجتماعی می شوند.
مهارت های فردی و اجتماعی می تواند باعث شود که کودکان زیر 18 سال مرتکب رفتارهای معارض با قانون نشوند و سر از کانون اصلاح و تربیت درنیاورند. این کانون به بازاجتماعی کردن و بازپروری و همچنین بازگشت شرافتمندانه این کودکان به سطح جامعه کمک می کند.

* بیشتر کودکان کانون، حاشیه نشین هستند
ایرنا: کودکان چرا رفتار معارض به قانون از خود بروز می دهند؟
- خانواده های این افراد به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مشکلاتی دارند و برای خانواده ها هم حین ملاقات کوتاه با فرزندانشان درباره ویژگی های روحی روانی آنان آموزش داده می شود تا بدانند چه خطراتی این بچه ها را تهدید می کند و آنان بتوانند در برابر آسیب جامعه فرزندان خود را حفظ کنند.
مساله اصلی یک خانواده، تربیت است. بیشتر بچه هایی که اینجا هستند خانواده های موفقی از حیث روش های تربیتی نداشته اند و حتی خود والدین هم درگیر مسائلی همچون طلاق، اعتیاد، بیکاری و زندان هستند و بیشتر آنان در حاشیه شهرها زندگی می کنند. وقتی خانواده نتواند به نحو احسن فرزند خود را تربیت کند، طبیعتا مدرسه هم ناکام خواهد ماند و این فرد هم سعی دارد به دنبال انتقام گیری و رفتار ضد هنجاری در سطح جامعه باشد؛ در مقابل قوانین می ایستد و در نهایت اغلب این افراد از مدرسه اخراج می شوند و شکست تحصیلی را تجربه می کنند که همین می تواند به گرایش به بزه کمک کند.
اگر مشکلات رفتاری این بچه ها اصلاح نشود، دچار اختلالات رفتاری خواهند شد که ممکن است در سطح جامعه رفتارهایی ضداجتماعی انجام دهند. وقتی پدر و مادر در خانه روابط خوب باهم ندارند، چگونه ممکن است فرزندانشان آسیب نبینند؟ این کودکان به لحاظ تربیتی بیشترین آسیب را از سردی روابط والدین می بینند.
طبق اصل 30 قانون اساسی آموزش بچه ها الزامی و برعهده آموزش و پرورش است که در وهله اول آموزش های رسمی ارائه کند و کودک را به تحصیل بازگرداند؛ چون بسیاری از آسیب های اجتماعی و اختلالات رفتاری نوجوانان به واماندگی تحصیلی آنان برمی گردد.

* ارائه گواهینامه فنی و حرفه ای بدون درج نام کانون
ایرنا: کانون اصلاح و تربیت چه آموزش هایی برای کودکان کانون درنظرگرفته است؟
- کودکان کانون اصلاح و تربیت، مهارت های فنی حرفه ای مانند مکانیک خودرو، درودگری، تعمیرات موبایل، برق ساختمان، برق خودرو و آرایشگری، صنایع دستی و معرق می آموزند و در گواهی نامه ای که از سوی سازمان فنی حرفه ای به آنان داده می شود، نامی از کانون اصلاح و تربیت نمی آید تا بتوانند با این مدرک پس از آزادی، برای یافتن کار به مراکز کاریابی مراجعه و وام های خوداشتغالی دریافت کنند.
گواهی نامه این کودکان بدون درج نام کانون اصلاح و تربیت با هدف برچسب زدایی انجام می شود؛ زیرا یکی از مشکلات بچه های کانون، برچسب زندانی بودن است.
بخش دیگر فعالیت های کانون اصلاح و تربیت، فعالیت های ورزشی است. کودکان کانون در رشته های مختلف ورزشی آموزش می بینند و این موضوع به سالم سازی جسم و روح آنان کمک قابل ملاحظه ای می کند. اگر هم افرادی درگیر مسائل مواد مخدر باشند، از طریق رشته های ورزشی سعی در بازسازی جسمانی و روانی آنان داریم.
در زمینه ورزش، مقام سوم بسکتبال استان تهران را کودکان این کانون در سال 95 کسب کردند و یک بازی خارجی در مشهد در رشته هندبال هم انجام دادند و در سطح کشور پنجم شدند. کودکان کانون بیشتر به رشته های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، بدنسازی، تنیس روی میز و کشتی علاقمند هستند.

* اردو برای کودکان کانون اصلاح و تربیت
ایرنا: برنامه های فرهنگی هم برای کودکان کانون انجام می شود؟
- بله؛ کودکان به اردوهای مختلف ورزشی، مذهبی و غیره اعزام می شوند. مثلا در سال 95، در قالب 6 اردو کودکان به مشهد رفتند که در هر دوره 30 نفر حضور داشتند. سال 96 هم این کودکان سه دوره به اردو رفتند. اردوهای تفریحی به شمال کشور هم در چند نوبت برگزار شد.
در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی، از چهره های شاخص ورزشی در این مجموعه دعوت می شود و معمولا این چهره ها استقبال می کنند.
در بحث آموزش احکام اولیه هم سه روحانی احکام را به آنان آموزش می دهند.
کودکان کانون در فعالیت های فرهنگی مانند دوره های روخوانی، حفظ و روانخوانی قرآن هم شرکت دارند.
بخش روانشناسی کانون، آموزش‌های مهارت زندگی و آموزش پیشگیری از رفتارهای پرخطر به شکل مرتب برای نوجوانان برگزار می کند. این آموزش توسط کارشناس‌ها و مددکاری هر روز برای همه برگزار می‌شود. همچنین آموزش پیشگیری از رفتارهای پرخطر در بدو ورود برای افراد برگزار می‌شود، زیرا ممکن است این افراد زیر 20 روز از کانون بروند.

* وجود کتابخانه در کانون اصلاح و تربیت با 13 هزار جلد کتاب
ایرنا: بحث مطالعه کودکان کانون به چه صورت است؟
- کتابخانه وسیعی با حدود 13 هزار جلد کتاب در همه زمینه‌ها در این کانون وجود دارد. سال به سال به تعداد کتاب‌ها افزوده و در اختیار نوجوانان گذاشته می‌شود.
استخر سرپوشیده مجهز و استاندارد در اختیار افراد قرار می گیرد که دختران، پسران و پرسنل از آن استفاده می‌کنند. دو سالن ورزشی، سالن نمایش یا سینما با گنجایش 250 نفر نیز در کانون وجود دارد که هر پنجشنبه ساعت 10 تا 12 نیز فیلم‌های به روز را نمایش می‌دهد. همچنین همه خوابگاه‌ها مجهز به تلویزیون هستند. با سیستم مدار بسته نیز سی‌دی‌های آموزشی در زمینه رفتارهای پرخطر و بهداشت عمومی برایشان پخش می‌شود.

* تعجب مقامات خارجی در بازدیدهایشان از کانون
ایرنا: آیا مقامات خارجی مانند حقوق بشر بازدیدی از کانون دارند؟
- بله؛ بازدیدهای مقامات خارجی از سفرا گرفته تا حقوق بشر به کانون اصلاح و تربیت انجام می شود. مقامات معمولا در بازدیدهایی که انجام می شود، از فعالیت های این کانون و وجود استخر مجهز، سالن سینما، مدرسه و دیگر امکانات برای کودکان شگفت زده می شوند و می گویند مطالبی که بیرون می شنوند با مواردی که خودشان دارند از نزدیک می بینند زمین تا آسمان متفاوت است.
آخرین بازدید 42 سفیر آلمان، انگلیس، فرانسه و برخی کشورهای حوزه آسیایی از کانون اصلاح و تربیت بود که فعالیت های این کانون را تحسین کردند. بازدید کمیسرعالی حقوق بشر هم در ماه گذشته انجام شد.

* بازگشت 7 تا 12 درصدی کودکان کانون به چرخه جرم
ایرنا: بازگشت کودکان به کانون چند درصد است؟
- بازگشت به چرخه جرم در سطح جهان را 35 تا 45 درصد و این موارد در کشورهای درحال توسعه بیش از 35 درصد است که بررسی آماری در 10 سال گذشته نشان می دهد که بازگشت کودکان کانون به چرخه جرم پس از آزادی 7 تا 12 درصد بود.
البته اگر بخواهیم شاهد بازگشت کودکان به کانون نباشیم، فعالیت های کانون باید در سطح جامعه تسری یابد یعنی جامعه آنان را بپذیرد و از مهارت های ارتباطی شان استفاده کند.

* تفاوتی در آموزش کودکان ایرانی و اتباع در کانون نیست
ایرنا: آیا کودکان بدسرپرست به دست قیم یا بهزیستی سپرده می شوند؟
- سلب حضانت بدسرپرستی فرایند بسیار طولانی دارد؛ وقتی پدر و مادر حضور دارند سلب حضانت روی نمی دهد. اگر مشکل خانوادگی داشته باشند با پیگیری های قاضی ناظر پس از آزادی، کودک به بهزیستی برای پذیرش معرفی می شود و این امر بیشتر برای دخترانی که جایی در بیرون ندارند، اتفاق می افتد.
ایرنا: آیا هویت همه 148 کودک کانون اصلاح و تربیت ایرانی است، یا از اتباع هم در این کانون هستند؟
- یک سوم آمار کانون را اتباع تشکیل می دهند که عمدتا افاغنه هستند. اما تفاوتی در بحث آموزش و ورزش بین اتباع و ایرانی وجود ندارد همه در یک سالن نگهداری می شوند و هیچ تمایزی به لحاظ ملیت نداریم چون با توجه به کنوانسیون حقوق کودک که کودکان باید جدای از رنگ و نژاد آموزش یکسان در جامعه داشته باشند، در اینجا هم این موارد رعایت می شود.

* 225 نفر در فاصله سال های 90 تا 96 در نهضت سوادآموزی باسواد شدند
ایرنا: وضعیت تحصیلی کودکان کانون چگونه است؟
- کودکان کانون در مدرسه اینجا درس می خوانند و افرادی هم که بی سواد هستند، نخست با حضور در کلاس های ویژه نهضت سوادآموزی باسواد و سپس وارد مدرسه می شوند.
از سال 90 تا 96، 225 کودک در کلاس های نهضت سواد آموزی شرکت کردند؛ 275 نفر در مقطع ابتدایی، 275 نفر در مقطع راهنمایی و 110 نفر در مقطع دبیرستان در همین مدت حضور یافتند.
تعداد گواهینامه فنی حرفه ای اعطا شده به کودکان در فاصله سال های 90 تا 96، در رشته برق ساختمان 252، پیرایشگری 253، رایانه 497، سفالگری دختران 37، معرق 216، درودگری 358، عروسک دوزی 90، مکانیکی برق خدرو 280 مورد بود.

* 667 مورد رضایت اولیای دم
ایرنا: درباره فعالیت های مددکاری و گرفتن عفو و رضایت از اولیای دم فعالیت های کانون چگونه است؟
- طی چندسال اخیر، مددکاران 214 مورد بازدید از منزل کودکان داشتند و توانستند در 667 مورد رضایت اولیای دم را کسب کنند. 1524 مورد مرخصی انجام شد، 848 مورد آزادی مشروط و عفو موردی داشتیم و 93 نفر هم به ستاد دیه معرفی شدند.

* کانون و شهردار
ایرنا: آیا غیر از این فعالیت ها، کودکان کانون فعالیت دیگری هم دارند؟
- بله، در اینجا برای خود شهردار و اعضای شورا انتخاب می کنند. انتخاب شهردار هر 6 ماه یک بار انجام می شود تا دیگران هم بتوانند در قالب شورای شهر و شهردار مشارکت داشته باشند. رای گیری توسط خود مددجویان انجام می شود و مانند دنیای بیرون، صندوق رایی برای ریختن رای به منظور انتخاب اعضای شورای شهر و شهردار تعبیه شده است.

* تنها یک مورد قصاص نفس از سال 91
ایرنا: چند مجرم که جرم قتل مرتکب شده باشند، اینجا هستند و آیا برای آنان قصاص نفس انجام شد؟
- از سال 91 تاکنون 6 مورد مرتبط با قتل به اینجا ارجاع داده شده اند که هنوز هیچ کدام منجر به قصاص نشده است.
پس از سال 92 با توجه به ماده 91 قانون مجازات اسلامی مبنی بر درک حرمت کار از سوی کودکی که مرتکب قتل می شود، حکم قصاصی برای کودکان کانون اصلاح و تربیت تهران صادر نشده است.
البته یک مورد است که مربوط به قبل از سال 92 است و پرونده درخواست اعاده دادرسی و این درخواست در دیوان عالی کشور مورد قبول واقع شد.
قتل کودکان برخلاف بزرگسالان که با علم این کار را انجام می دهند، از روی اتفاق است. قتل در بچه ها به صورت اتفاقی در مسیر مدرسه به خانه یا در محل کار، ناخواسته و فقط در یک دعوای کودکانه و برای حمایت از دوست، روی می دهد.
گفت وگو از: لیلا اسماعیل نژاد
اجتمام*7329*1834

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي كانون اصلاح و تربيت مدير كانون كودكان بزهكار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۱۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای رصدخانه نجوم ایلام پس از ۱۳ سال تعطیلی‌

ایسنا/ایلام مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام از راه‌اندازی و احیای رصدخانه نجوم چغاسبز ایلام پس از ۱۳ سال تعطیلی خبر داد.

رصدخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام با مساحت ۲۵۰ متر و زیربنای ۲۰۰ متر در سال ۱۳۷۵ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۷ شروع به کار کرده است ولی قریب به ۱۳ سال است که به دلایل مختلف این رصدخانه تعطیل بوده است.
«فاطمه رستگار» با حضور در ایسنا  گفت: مرکز رصدخانه نجوم که یکی از مراکز خیلی خوب و علمی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان است، استان ایلام، جزء یکی از سه استان‌های کشور است که رصدخانه دارد ولی متأسفانه این مرکز قریب به ۱۳ سال تعطیل بوده است که به یمن این دولت و کمک‌های استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و امام جمعه ایلام، بعد از مدت‌ها این مرکز احیا شد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان نوجوان استان ایلام ‌با اشاره به اینکه این رصدخانه با مبلغ بیش از یک میلیارد تومان احیا شده است، خاطرنشان کرد: تعمیرات اساسی و عمرانی در سال ۱۴۰۲ در این رصدخانه انجام شده است. همچنین ۲ میلیارد تومان بودجه نیز برای تجهیزات پیشرفته رصدخانه و آسمان نما تعیین شده است و یک گروه تخصصی از دانشگاه فردوسی مشهد کار خود را شروع کرده و در حال تجهیز این مرکز هستند، این مرکز اواخر اردیبهشت افتتاح می‌شود.
رستگار افزود: موقعیت مکانی این مرکز در چغاسبز است و با توجه به اینکه این منطقه جزء مناطق حاشیه نشین است، به هر حال یکسری آسیب‌های اجتماعی در این محله کم برخوردار بیشتر وجود دارد. افتتاح این مرکز علمی می‌تواند تاثیراتی بر روی این موضوع داشته باشد چون مردم آن منطقه بهتر می‌توانند از آن استفاده کنند.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ادامه داد: صفر تا صد این مرکز هم از لحاظ عمرانی و هم از لحاظ تجهیزات پیشرفته را احیا می‌کنیم، این یک اتفاق و نوید خوب در حوزه کودکان و نوجوانان بوده است، این مرکز برای اوقات فراغت بچه‌ها بسیار مناسب است.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نقش مهم کانون پرورش فکری در مناسبت‌های فرهنگی
  • کانون علمی آرد و نان در البرز راه اندازی می‌شود
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان و نوجوانان خرم آباد
  • تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است
  • وکیل مدافعان شیطان در تهران!
  • رونمایی از دو عنوان کتاب در لرستان
  • طرد ۸۵ هزار تبعه غیر مجاز افغانستان از استان کرمان
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی عکس "یاریگران زندگی" 
  • ۸۵ هزار تبعه غیرمجاز افغانستان از کرمان به میهنشان بازگشتند
  • احیای رصدخانه نجوم ایلام پس از ۱۳ سال تعطیلی‌