Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در استان سیستان و بلوچستان سالیانه 80 نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند که حداقل ارگان های قابل اهداء 250 ارگان است.

‌به گزارش ایسنا- ‌دکتر هاشمی شهری در اختتامیه کارگاه آموزشی تخصصی فراهم آوری اعضای پیوندی در زاهدان با اشاره به فرهنگ غنی مردم این مرز و بوم و استفتائات زیادی که در مبحث اهداء عضو در هر دو مذهب وجود دارد، گفت: 10 درصد از مرگ و میر ها به علت مرگ مغزی اتفاق می افتد و این مساله به سه دلیل ضربه به سر، سکته مغزی و کاهش شدید اکسیژن رخ می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه یک تا 8 عضو یک فرد دچار مرگ مغزی بسته به مدت زمان گذشته از این مساله، قابل پیوند به انسان های دیگر است افزود: روزانه 7 تا 10 نفر در کشور به علت نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

شهری با اشاره به قابلیت های پزشکی خاص استان در بحث پیوند اعضاء‌ تصریح کرد: از سال 1388 تا کنون 142  مورد پیوند کلیه و 817 مورد پیوند قرنیه در استان انجام شده است‌.

وی با اشاره به وجود بیش از 800 بیمار دیالیزی در استان گفت: پیوند کلیه برای این افراد، علاوه بر کاستن از رنج هر روزه، زندگی بهتر و بی رنج تری را برای آنها به ارمغان می آورد‌.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همچنین ابراز امیدواری کرد: در مبحث مهم اهداء عضو بتوانیم با نگاه بلند‌تری روبرو شده و جلوی مرگ انسان های زیادی را با پیوند عضو اهدایی بگیریم‌.

دکتر شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم در این مراسم گفت: علاوه بر استفتائاتی که از علمای اهل سنت در خصوص بلااشکال بودن اهداء عضو و همچنین استفاده از عضو پیوندی وجود داشت استفتایی از مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز به دستمان رسید که در سال 1389 این فتوا صادر شده و از بلااشکال بودن دریافت و اهداء عضو حکایت دارد‌.

وی ادامه داد: بالاترین مساله در علم پزشکی پیوند عضو است و جامعه و نظام بهداشت و درمانی که در این مسیر دارای توفیق شود، پویا است‌.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سالیانه 16 هزار نفر در کشور در اثر تصادفات جان خود را از دست می دهند که 5 تا 8 هزار نفر از این تعداد دچار مرگ مغزی می شوند‌.

وی افزود: حدود 4000 هزار عضو از این افراد قابل پیوند زدن به بیماران است که متاسفانه در کل کشور، سال گذشته حدود هزار عضو اهداء شده است، در حالی‌که 25 هزار بیمار در حال حاضر در صف دریافت عضو هستند‌.

وی با تاکید بر فرهنگسازی در مبحث اهداء عضو گفت: اگر عضوی از خانواده مان دچار مرگ مغزی شد باید بیماران را مانند اعضای خانواده خود بدانیم و برای نجات آنان، مفید و موثر باشیم‌.

خانم دکتر کتایون نجفی زاده مدیرعامل انجمن اهداء عضو ایرانیان نیز در این جلسه گفت: پیشنهادی در خصوص ایجاد 9 قطب در کشور برای انجام تمام پیوندها ارائه شده است تا در صورت وجود عضو پیوندی، در فرایند تسریع شود‌.

وی با اشاره به اینکه تمام مراحل اهداء و پیوند به صورت رایگان انجام می شود ادامه داد: در مبحث اهداء عضو، هر یک از ما  که تمایل به این عمل خیر و خداپسندانه داریم تا پیش از اینکه دچار سانحه یا بیماری شویم، موضوع را با اعضای خانواده خود در میان بگذاریم تا در صورت وقوع، فرایند اهداء سریعتر و با رضایت بیشتری انجام شود .

وی افزود: همچنین ساکنان سیستان و بلوچستان  که تمایل به اهداء عضو پس از مرگ، دارند می توانند از طریق ثبت نام در آدرس اینترنتی‌ SB.EHDA.CENTER ‌و یا ‌ارسال کد ملی به شماره تلفن 3432  کارت اهداء عضو دریافت کنند‌.

همچنین در این مراسم مدال افتخار برگردن والدین دختر بچه 4 ساله زاهدانی دچار مرگ مغزی که تمامی اعضای این کودک را اهداء کرده بودند، آویخته شد‌.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام مرگ مغزي منطقه سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۱۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناگفته‌های دردناک زنان سیستان و بلوچستان از وضع آب شرب: خیلی بو میده! | فیلم

مردم سیل زده سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگاران گفت: همیشه که آب شرب نیست، بعد از مدتی هم که درست میشه فقط کافیه سیل بیاد، کل زیرساخت‌ از بین میره و آب فاضلاب هم مخلوط میشه. منبع: چندثانیه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خبر‌های خوش سیستان و بلوچستان در هفته‌ای که گذشت
  • امدادرسانی آتش‌نشانان به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • چهارشنبه این هفته سیستان وبلوچستان ودغدغه‌های شما هم استانی‌ها
  • ناگفته‌های دردناک زنان سیستان و بلوچستان از وضع آب شرب: خیلی بو میده! | فیلم
  • ببینید | ناگفته‌های دردناک و تلخ زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!
  • گردهمایی هماهنگ‌کنندگان اهدای عضو کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • هشدار نارنجی هواشناسی در سیستان و بلوچستان
  • رادیو باسابقه‌ترین رسانه در صداوسیمای سیستان و بلوچستان
  • تاکید ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بر نقش مردم در توسعه
  • امدادرسانی هلال احمر یزد به سیل زدگان سیستان و بلوچستان