Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@05:02:11 GMT

روزِ خوشِ لرها در نياوران

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۲۲۷۵

روزِ خوشِ لرها در نياوران

خبرگزاري آريا - فرهنگسراي نياوران در پنجمين روز برگزاري جشنواره ملي موسيقي جوان از نوازندگان لرستاني ميزباني کرد و آن ها در مقابل هيأت داوراني متشکل از فرج عليپور، علي اکبر شکارچي و پرويز زاده به رقابت پرداختند.
صبح روز جمعه بيست و ششم مردادماه با نوايي از کمانچه، موسيقي لرستان آغاز شد. کمانچه نوازان که در سه گروه سني الف، ب و ج تقسيم بندي شده بودند، به نوبت روي صحنه حاضر شدند و قطعات خود را نواختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد اميني راد، حميدرضا آزاد بخت،کاميار با جلاوند، محمدرضا باراني، عرفان مريدي محمد آبادى و پويا يگانه در گروه سني الف حضور داشتند. سپس سبحان امرائي از گروه سني ب به عنوان اولين شرکت کننده روي صحنه آمد. بعد از او به ترتيب سعيد پانسته، ساسان جعفري مجد، سينا خويه و حسن سالاروند از اين رده سني براي اجرا مقابل داوران قرار گرفتند.
بعد از استراحتي کوتاه رده سني ج با چهار شرکت کننده حاضر شد و در اين قسمت مهرداد عزيزي، پوريا قلاوند، نوش آفرين کشوري و سجاد ليريائي کمانچه نوازي کردند تا بخش کمانچه موسيقي لرستان به پايان برسد.
در بازه زماني 14 الي 16 جشنواره به بخش آواز، سرنا و تنبک موسيقي لرستان رسيد. در ابتدا صداي خوانندگان در سالن پيچيد. خوانندگان آواز لرستان تنها در دو گروه سني الف، ب با هم رقابت کردند. عليرضا کرنوکر در گروه سني الف و سعيد رحيمي پور در گروه سني ب شرکت کنندگان اين بخش بودند.
پس از آواز نوبت به تنبک رسيد که تنها دو شرکت کننده در گروه سني الف داشت. پارسا باجلاوند از کرج با پنج سال سن کوچکترين شرکت کننده اين روز بود که روي صحنه آمد. پس از او علي باجلاوند از دورود براي نواختن تنبک حاضر شد.
در بخش ساز سرنا چهار شرکت کننده در گروه سني الف، يک شرکت کننده در گروه سني ب و دو شرکت کننده در گروه سني ج به مرحله نهايي سرنا نوازي راه يافته بودند. اميرحسين بسطامي، اهورا دلفاني، محمدرضا رشيد زاده فرد و عرفان مريدي محمد آبادى اسامي شرکت کنندگان گروه الف بودند که يک به يک سرناي خود را به صدا درآورند. پس از آن علي الواري در گروه سني ب هنر خود را ارئه کرد.
حضور علي ترابي مديرکل دفتر موسيقي براي دومين بار در جشنواره و همچنين درخشش يك نوازنده 5ساله (پارسا باجلاوند) و تبحر عجيبش در نوازندگي که توجه هيأت داوران و حاضرين در سالن را به خود جلب كرد؛ به‌طوري كه نه تنها از او فيلم و عكس گرفتند بلكه يكي از اساتيد بعد از اتمام اجراي صحنه اي او را در آغوش گرفت از جمله مهم‌ترين حاشيه هاي پنجمين روز برگزاري جشنواره ملي موسيقي جوان در فرهنگسراي نياوران بود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۲۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش آواز استاد بنان آن هم در کنسرت راک تام یورک معروف (فیلم)

فرض بگیرید که به عنوان یک ایرانی بلیت تهیه کرده و به کنسرت یکی از بهترین موسیقیدان‌های دنیا؛ یعنی «تام یورک» رفته‌اید. منتظر آغاز کنسرت هستید، اما یه یک باره وقتی که گروه در حال کوک سازهای خود است، صدا و زبانی آشنا به گوشتان می‌رسد؛ صدای آواز غلامحسین بنان آن هم در کنسرت گروه «اسمایل»!

به گزارش ایسنا، تماشاگرانی که در کپنهاگ به تماشای گروه راک «اسمایل» با خوانندگی «تام یورک»، خواننده مشهور انگلیسی رفته بودند، در ابتدای کنسرت زمانی که گروه در حال کوک سازهای خود بود، غافلگیر شدند. ‌

ترانه «شب جوانی» از بنان فضای سالن پرجمعیت کنسرت را پر کرد و ایرانی‌های حاضر در کنسرت را ذوق زده کرد.

ویدیوی این اجرای زنده با صدای بنان:

به احتمال زیاد وقتی که چنین اتفاقی در چنین کنسرتی رخ می‌دهد، ایرانی‌های حاضر در آن مکان حسی مملو از شادمانی، نوستالژی و البته غرور به آنها دست می‌دهد و شاید حتی بخواهند فریاد بزنند که این صدای خواننده وطن من است، صدای استاد بزرگ غلامحسین بنان!

البته که چندان دور از ذهن نیست که غیرایرانی‌ها آشنایی با موسیقی ایران و البته غلامحسین بنان نداشته باشند ولی همین کار گروه اسمایل موجب برانگیخته شدن کنجکاوی مخاطبان می‌شود که درباره آنچه در ابتدای کنسرت پخش شد، جست‌وجو کنند. همین امر اما خود به واسطه بازتابش در فضای مجازی، یک نوع معرفی موسیقی ایرانی به جهان است. 

حتی اگر بخواهیم از زاویه دیگری به مسئله نگاه کنیم، می‌توانیم این اقدام را نوعی تعامل فرهنگی بدانیم. درحقیقت سال‌ها است که در دنیا مسئله‌ای با عنوان «تعامل فرهنگی» محل بحث رویدادهای فرهنگی شده است و اهالی فرهنگی و هنر با ارائه راهکارهای مختلف به دنبال ایجاد «تعامل فرهنگی» در دنیا هستند؛ تعاملی که از راه‌های مختلف موسیقایی، تجسمی، ادبی و ... جای کار دارد.

به همین جهت شاید بتوان استفاده از اثر موسیقی غلامحسین بنان را در کنسرت گروه «اسمایل» نوعی تعامل فرهنگی تلقی کرد؛ چراکه استفاده از این اثر موسیقی در چنین قالبی خواه یا ناخواه بارها به روش‌های مختلف دیده خواهد شد و موسیقی ایرانی را به افراد زیادی از سراسر دنیا معرفی خواهد کرد.

البته مشابه این اتفاق را خرداد امسال هم داشتیم، زمانی که حساب رسمی باشگاه فوتبال «آ. ث. میلان» در اینستاگرام طی اقدامی جالب از اثری از آقا موسی خان معروفی (پدر جواد معروفی) روی ویدیوی گل‌های تیمش مقابل تیم «سمپدوریا» در شب پیروزی پنج بر یک استفاده کرد.

به هر حال چنین اتفاق‌هایی به احتمال زیاد تصادفی نیستند، و اگر فرد باهوشی همچون تام یورک در کنسرتش از اثر بنان استفاده می‌کند حتما هدف خاصی از این کار داشته است. البته که ما شاید هیچگاه گمان نمی‌کردیم در کنسرت تام یورک آواز بنان را بشنویم و این امر آنقدر عجیب هست که در فضای مجازی از آن بهره‌برداری‌های طنز هم می‌شود؛ به گونه‌ای که برای برخی آنقدر غیرقابل باور است که می‌نویسند: «وقتی می‌گی خدایا یا پولدارم کن یا توی کنسرت تام یورک بنان پخش شه!»

اما از اینها هم که بگذریم، موسیقی ایران آنقدر هنرمندان درجه یک و آثار شاهکار دارد که بالاخره حتی اگر خود ما نیز تلاشی برای معرفی آنها نکنیم، به گونه‌ای مسیر آنها به جهان باز و به جهان معرفی می‌شوند؛ چراکه هنر همچون رودی است که به هر حال جریان خود را پیدا می‌کند. 

تام یورک، خواننده و آهنگساز، با تاسیس یک گروه آلترناتیور راک در سال ۱۹۸۵ به نام «ریدو هد» به شهرت و محبوبیت جهانی رسید. او در سال ۲۰۲۰ به همراه اعضای «ریدیو هد» گروه تازه‌ای به نام « اسمایل» (لبخند) تاسیس کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • یک درگذشت، تغییراتی در صداوسیما و بازیگرانی که مجری شدند
  • پخش آواز استاد بنان آن هم در کنسرت راک تام یورک معروف (فیلم)
  • انتشار فراخوان هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان
  • فراخوان هفدهمین جشنواره موسیقی جوان منتشر شد
  • فراخوان هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان منتشر شد
  • فراخوان هفدهمین جشنواره موسیقی جوان منتشر شد/اضافه‌شدن چند بخش
  • راهیابی دو اثر رادیویی صداوسیمای کیش به جشنواره گامی‌به سوی مردم سالاری دینی
  • جشنواره کنسرت موسیقی پاپ در انزلی برگزار می‌شود
  • ستاره های موسیقی پاپ در شمال کنسرت برگزار می‌کنند
  • هنرمندان موسیقی که در سال ۱۴۰۲ با آنها وداع کردیم