Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالحسین کبیری در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به اینکه از سال 91 در ستاد کنگره استان فعالیت دارد، اظهار کرد: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب در غرب، شمالغرب و جنوب، نیروهای رزمی و پشتیبانی رزم استان قزوین در قالب لشکرهای مختلفی مسئول نبرد با دشمنان داخلی و خارجی بودند که فقدان اطلاعات و آمار و اسناد و مدارک حماسه‌سازی‌ها و ایثارگری‌ها و مجاهدت‌هایی انگیزه‌ای شد تا در ستاد کنگره فعالیت علمی و پژوهشی آغاز شود چراکه هیچ سند و مدرک معتبری برای بیان فعالیت‌های رزمندگان استان قزوین نداشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: چنین انگیزه‌ای موجب شد که این کار را به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده، منسجم و علمی آغاز کنیم تا فعالیت‌های صورت گرفته مؤثر واقع شود و قابل‌استفاده در تمامی مباحث و مجامع علمی، پروژه‌ها، کتاب‌ها و مستندات باشد.
رئیس کمیته علمی و پژوهشی ستاد کنگره 3 هزار شهید استان قزوین خاطرنشان کرد: یک طرح کلان تحت عنوان جمع‌آوری، تاریخ‌نگاری و مستندسازی نقش استان قزوین در 8 سال مقدس را در نوشته و به همین منظور این طرح کلان در 4 دسته زیر پروژه تعریف شد چراکه اگر این دسته‌بندی صورت نمی‌گرفت با یک کلاف سردرگم روبه‌رو می‌شدیم.
وی اضافه کرد: از 4 دسته پروژه مربوطه می‌توان به نقش نیروهای نظامی و انتظامی استان را در قالب گردان‌های رزم و گردان‌های پشتیبانی، تبیین نقش هر یک از سازمان‌های دولتی و غیردولتی و مردم‌نهاد در 8 سال دفاع مقدس، نقش هر یک از اقشار و صنوف و اتحادیه‌های صنفی استان در دفاع مقدس و تأمین امنیت و پایداری مناطق غرب، شمالغرب و کردستان اشاره کرد.
کبیری در اشاره به تأمین امنیت و پایداری مناطق غرب، شمالغرب و کردستان توضیح داد: قبل از آغاز جنگ تحمیلی قائله‌هایی در آذربایجان غربی، کردستان و محدوده شمال توسط استکبار و دشمنان به راه افتاد که نیروهای قزوین به‌منظور امنیت و پایداری اعزام شدند و نکته حائز اهمیت این است که اولین شهید پاسدار در استان در سال 58 در منطقه شمالغرب کشور به شهادت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در بخش ادارات و سازمان‌های مردم‌نهاد و دولتی هر یک نقش خاصی تعریف‌شده است، تشریح کرد: هر یک از پروژه‌ها را با یک سازمان و مجموعه‌ای مرتبط کردیم برای نمونه در بحث اقشار حدود 13 قشر را در نظر گرفته و برای هر یک پروژه تعریف کردیم که نقش اصناف، نقش مساجد، پیشکسوتان، حقوقدانان، دانش‌آموزان، دانشجویان، زنان، طلاب، فرهنگیان، کارمندان، مداحان، هنرمندان و ورزشکاران ازجمله آن‌هاست.
رئیس کمیته علمی و پژوهشی ستاد کنگره 3 هزار شهید استان قزوین با بیان اینکه در خصوص نیروهای نظامی ارتش و زیرمجموعه نظامی آن یک پروژه؛ گردان‌های رزم سپاه، بسیج و نیروهای مردمی را تعریف کردیم، عنوان کرد: قبل از جمع‌آوری اطلاعات هیچ آماری در دست نبود و ستاد کنگره اطلاعات 16 گردانی که با 16 عنوان در دفاع مقدس حضور داشتند و برنامه‌های دفاعی و آفندی را انجام می‌دادند را جمع‌آوری کرد.
وی با تأکید بر اینکه هدف از پروژه‌ها در مرحله اول، جمع‌آوری مستندات است، توضیح داد: بیش از 30 سال از پایان جنگ می‌گذرد و متأسفانه اسناد، مدارک، تصاویر و حتی خاطرات کم‌کم ازدست‌رفته و به فراموشی سپرده‌شده است؛ خانواده شهدا به‌واسطه کهولت سن فوت کردند و بسیاری از جانبازان و رزمندگان در استان قزوین ازجمله آیت‌الله باریک‌بین، شهید ولی‌الله محمدی، مجید نبیل از دنیا رفتند و شهید شدند و بخشی از رزمندگان نیز بعد از گذشت سال‌ها خاطرات را فراموش کردند.
کبیری اشاره کرد: موارد مطرح‌شده ازجمله آسیب‌هایی بود که ما احساس کردیم هر چه زودتر این پروژه‌ها را به انجام برسانیم و وقتی جمع‌آوری ما انجام شد و این اطلاعات را در قالب تاریخ شفاهی به یادگاران دفاع مقدس و تحت عنوان این پروژه‌ها تعریف کردیم که می‌توانیم در چند قالب منتشر و بهره‌برداری کنیم.
وی مطرح کرد: از قالب‌های پروژه‌های تحقیقاتی، کتابی است که مستندات فعالیت‌ها در آن ثبت و ضبط شود؛ همچنین می‌توان خاطرات رزمندگان را در قالب فیلم‌های کوتاه، مستندات و کتابچه‌هایی تهیه کرد و در معرض دید عموم قرار داد.
به گفتهٔ رئیس کمیته علمی و پژوهشی ستاد کنگره 3 هزار شهید استان قزوین، برای ساخت مستندات دفاع مقدس باید کار تحقیقی صورت گیرد و سبک زندگی فرماندهان را معرفی کرد.
کبیری اعلام کرد: همان‌طور که برنامه‌ریزی‌شده است تا در تپه نورالشهدا و بوستان فدک موزه دفاع مقدس راه‌اندازی شود یکی از راه‌های بهره‌برداری از آثار حاصل از تاریخ شفاهی می‌توان به مجسم‌سازی این وقایع در این موزه اشاره کرد تا مدارک و مستندات را در معرض دید عموم قرار دهیم.
وی گفت: با این اقدام اسناد و مدارک برای نسل‌های آینده باقی خواهد ماند چراکه هویت ملی کشورمان و بیانگر وضعیت استان است، آیندگان باید بدانند پدران خود و گذشتگان خود در قزوین چه سهمی در این افتخار و پیروزی بزرگ ملت در مقابل یک دنیا داشتند.
رئیس کمیته علمی و پژوهشی ستاد کنگره 3 هزار شهید استان قزوین اشاره کرد: مجموعه‌های تبلیغی و رسانه‌ای استان باید اهداف و برنامه‌های انجام‌شده این ستاد را اطلاع‌رسانی کنند تا اطلاعاتی که در ذهن رزمندگان و مسئولین است را مستندسازی کنیم چراکه در دوران جنگ به دلیل محدودیت‌ها و نبود برخی از امکانات چنین اقدامی صورت نگرفته است و علاوه بر آن مسائل امنیتی نیز مطرح بود تا مبادا عکس‌ها در تاریکخانه‌هایی ظاهر شوند که ستون پنجم باشند و عملیات لو برود؛ به همین جهت امروز تلاش می‌کنیم تا عکس‌های محدود موجود از 8 سال دفاع مقدس را جمع‌آوری کرده و به یک سند کنیم.
وی با بیان اینکه رزمندگان باید اطلاع پیدا کند که خاطرات خود را در کجا ثبت و ضبط کنند، تأکید کرد: سند، دست‌نوشته و نامه‌ای که بتواند به تصویرسازی روایی آن دوران کمک کند موردنیاز ستاد است و رسانه‌ها می‌توانند این پیام را به‌تمامی نقاط استان و شهرهای دورافتاده برسانند به همین جهت از رسانه‌ها تقاضا داریم فراخوان‌های ستاد کنگره را رسانه‌ای کرده و در فضای مجازی منتشر کنند.
کبیری با اشاره به برنامه ستاد در هفته دفاع مقدس ابراز کرد: بسیجیان را گردان به گردان فراخوان خواهیم کرد تا به‌این‌ترتیب به اطلاعات تقسیم‌بندی شده دست پیدا کنیم که طی آن اسناد رزمندگان را دریافت و پس از اسکن، همراه با نسخه دیجیتالی به آن‌ها بازخواهیم گرداند.
وی عنوان کرد: در ستاد کنگره نیازمند کمک نویسندگان، پژوهشگران و هنرمندان و هرکسی که می‌تواند در این زمینه‌ها ما را یاری کند هستیم.
رئیس کمیته علمی و پژوهشی ستاد کنگره 3 هزار شهید استان قزوین در پایان یادآور شد: بعد از جمع‌آوری خاطرات آن‌ها را در اختیار تاریخ‌نگاران قرار خواهیم داد تا به اشکال مختلف از آن بهره‌برداری کنند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قزوین کنگره 3 هزار شهید قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۲۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

مجتبی اخلاقی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره آمار کتاب‌های منتشر شده در حوزه دفاع مقدس و مقاومت گفت: کتاب‌های این حوزه تحقیقی و پژوهشی است و براساس اسناد موجود در مرکز به چاپ رسیده است.

وی افزود: در محور مقاومت هم سه کتاب «معمار حرم» درباره نقش شهید سلیمانی در شکل‌گیری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، «سربلند میدان» زندگی‌نامه سرلشکر شهید سیدمحمد حجازی و «روشنای بدر» مستندی روایی از زندگی شهید اسماعیل دقایقی بنیانگذار جبهه مقاومت، در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به چاپ رسیده است.

مدیر انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به نامزدی ۱۳ اثر این مرکز در بیست و یکمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس خاطرنشان کرد: این آثار در بخش کتاب‌های مرجع، خاطره و خاطرات شفاهی در جایزه کتاب سال دفاع مقدس بود که حاصل کار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به همراه انتشارات مرز و بوم وابسته به این مرکزبود.

اخلاقی افزود: کتاب‌های «خاکریز‌های خط مقدم» یک و دو دایرةالمعارف جهاد سازندگی در دفاع مقدس، «محصلان مدرسه عشق» درباره نقش دانش آموزان در دوران دفاع مقدس، «بازسازی خرمشهر» در دوران پس از جنگ تحمیلی، «دستاورد‌های فرماندهان» تحلیل نقش فرماندهان آن دوران و کتاب‌های «روزشمار دفاع مقدس» از جمله آثار منتخب بیست و یکمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس بودند.

دیگر خبرها

  • تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • نشست علمی « انقلاب اسلامی، ارتش و دفاع مقدس »
  • مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد
  • انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
  • «تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»
  • بزرگداشت مفاخر و مشاهیر، غنی سازی فرهنگی است
  • نشست ستاد برگزاری اجلاسیه شهدای شهرستان دنا
  • نقش پادگان دژ در دفاع از خرمشهر و حماسه مقاومت
  • اردبیل| ارتش مقتدر ۸ سال دفاع مقدس را به نفع ایران تمام کرد
  • شهدای شاخص ارتش در مازندران