Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@22:48:06 GMT

خال هندويي که خوش خبر نيست ...

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۲۳۳۷

خال هندويي که خوش خبر نيست ...

خبرگزاري آريا - يک زماني داشتن خالي در گوشه لب زيبايي محسوب مي‌شد، اما طي سال‌هاي اخير بسياري افراد تلاش مي‌کنند تا از روش‌هاي نوين مثل ليزر بهره بگيرند و نشانه‌هاي رنگيني که نام خال را يدک مي‌کشند از روي پوست خود پاک کنند، اما خال‌ها هم گاهي به نقاط رنگين بزرگ يا کوچک بي‌دردسر خلاصه نمي‌شوند و از بيماري‌هاي جدي‌‌تري خبر مي‌دهند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در خبرها به نقل از دکتر مهدي خواجوي، رئيس انجمن جراحان سروگردن آمده بود: بدترين نوع سرطان پوست «ملانوم» نام دارد که خطرناک است و از نشانه‌هاي آن خال‌هاي تغيير شکل داده و بزرگ شونده است که گاهي با خارش و سوزش و ترشح همراه است که هر چه سريع‌تر بايد به پزشک مراجعه شود. چراکه تشخيص زود سبب عميق نشدن خال و سرطان و موفقيت بهتر در درمان مي‌شود. با توجه به اين موضوع، پاي صحبت‌هاي دو متخصص، دکتر زهرا رحماني، جراح سر و گردن و دکتر رامين راه انجام، متخصص پوست و مو نشسته‌ايم تا در مورد انواع خال بيشتر بدانيم .
اصولا هر نوع زخم در دهان، بيني و در مسير بلع، هر گونه مشکل در تنفس، تغيير در صدا و احساس متفاوت در سر و گردن و هر توده برجسته زير پوست بايد جدي گرفته شود و براي بررسي به پزشک مراجعه شود. به‌بيان ديگر، هر زخمي روي پوست که به دليل ضربه يا گزش حشرات نباشد و به مرور گسترش يابد، خود به خود بهبود نيابد همچنين درد و علائم التهابي نداشته باشد نشانه‌هاي خطر بوده که بايد جدي گرفته شود و در صورت لزوم توسط پزشک نمونه‌برداري انجام گيرد تا درمان بهتر و به موقع صورت گيرد.
چرا برخي افراد زياد خال دارند؟
به گفته دکتر رحماني، علت ايجاد خال نتيجه چندين عامل در کنار هم است. نه‌تنها يک‌سري بيماري‌هاي ژنتيک با ايجاد ضايعات رنگدانه‌اي همراه هستند، بلکه عوامل محيطي، بخصوص نور آفتاب نيز در ايجاد خال موثر است. به علت اين تفاوت‌ها تعداد خال در آدم‌هاي مختلف فرق مي‌کند.
دکتر راه انجام نيز در اين باره مي‌افزايد: خال‌ها ترکيبي از يکسري سلول‌هاي ملانوسيتي هستند که رنگدانه توليد مي‌کنند و باتوجه به سن بروز بيماري، طبقه‌بندي مي‌شود. خال‌ها هم مادزادي و هم اکتسابي هستند. خال‌هاي اکتسابي از نوجواني تا 40 سالگي و معمولا در نواحي‌اي که در معرض نور آفتاب است، به وجود مي‌آيند. اما نکته مهم آن است که همه افراد به طور طبيعي مي‌توانند بين 10 تا 12 خال داشته باشند.
با اين‌حال به خال‌هايي که در سنين بالاي چهل سال و در نقاطي که در معرض آفتاب نيستند، ايجاد مي‌شوند بايد مشکوک شد. گاهي هم خال‌ها با گذشت زمان کمرنگ يا تيره مي‌شوند (مثل دوران بارداري).
خال‌هايي که حال‌شان خوب نيست
دکتر رحماني در مورد خال‌هايي که نشانه بدخيمي دارند، مي‌گويد: به‌طور کلي در مورد خال‌ها قانوني وجود دارد که تغيير سايز، چند رنگه بودن، اندازه بزرگ، حاشيه نامنظم و غير‌قرينه بودن خال را شامل مي‌شود. در چنين شرايطي، خال نياز به نمونه‌برداري دارد.
البته در شرايط خاصي مثل دوران بارداري هم ممکن است ضايعات رنگدانه‌اي روي پوست ايجاد شود که بعد از اتمام حاملگي احتمال برطرف شدن آن وجود دارد و نبايد نسبت به آن نگران شد .
دکتر راه انجام نيز در اين ارتباط تاکيد مي‌کند: خالي که به نوعي چند وجهي بوده، حاشيه منظم نداشته و چند رنگ باشد يا اين‌که اندازه جهشي پيدا کرده و از دو ميلي‌متر به نيم‌سانتي‌متر برسد، بايد حتما بررسي شود .
برداشتن خال‌هاي مشکوک
دکتر راه انجام تاکيد مي‌کند: خال‌هاي مشکوک به بدخيمي حتما بايد از طريق جراحي برداشته و بررسي پاتولوژيک شوند .
دکتر رحماني هم با تائيد اين مساله مي‌گويد: اگر لازم باشد همه خال‌ها را مي‌توان برداشت و اين تصور که برداشتن خال باعث بدخيم‌شدن آن مي‌شود اشتباه است. بعلاوه اگر خالي ماهيت بدخيمي داشته باشد حاشيه‌اي از بافت سالم بايد برداشته شود تا به‌ صورت ميکروسکوپي بافت سرطاني باقي نماند که اين مورد بسيار حائز اهميت است. براي برداشتن خال بدون خاصيت بدخيمي هر روش برداشتني که اسکار (جاي زخم) کمتري بگذارد، بهتر است. اما در صورت بدخيم شدن، روش جراحي ارجح است و گاهي لازم است که بعد از جراحي از اشعه درماني هم استفاده شود.
اگر نمي‌خواهي خال بزني
بي‌شک، براي پيشگيري از بروز خال استفاده از کرم ضد آفتاب در نواحي از پوست که در معرض نور آفتاب است، بسيار موثر است.
دکتر راه انجام مي‌افزايد: در کنار استفاده از ضد آفتاب و کلاه بايد در نظر داشت که در برخي افراد، استعداد بيشتري براي بروز خال وجود دارد. در چنين شرايطي پيشگيري از بروز خال سخت‌تر مي‌شود.
پونه شيرازي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۲۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوقات شرعی یازدهم اردیبهشت در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  اوقات شرعی در استان سمنان به این شرح است:

اذان صبح در سمنان ۳:۳۳
طلوع آفتاب ۵:۰۵
اذان ظهر ۱۱:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۲
اذان مغرب ۱۹:۰۲
نیمه شب شرعی ۲۳:۰۷

دیگر خبرها

  • اوقات شرعی سیزدهم اردیبهشت در سمنان
  • افزایش ایست‌های بازرسی در پی افزایش جرم و جنایت در لندن
  • معلمان مشق عشق را در مکتب‌خانه‌ها تدریس می‌کنند
  • اوقات شرعی ۱۲ اردیبهشت به افق شهرکرد
  • اوقات شرعی دوازدهم اردیبهشت در سمنان
  • کیمیای سایه در اهواز/ خورشید در کمین است+فیلم
  • در 5 دقیقه با عینک زدن خدافظی کنید!
  • اوقات شرعی ۱۱ اردیبهشت به افق شهرکرد
  • اوقات شرعی یازدهم اردیبهشت در سمنان
  • لیست بهترین جراح فک و صورت تهران