Web Analytics Made Easy - Statcounter

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس درشرق گلستان از اجرای طرح زهکشی چهار هزار و 700 هکتار اراضی حوزه سد گلستان در سال جاری خبر داد و گفت: بیش از این نیز هزار هکتار در این حوزه زهکشی شده است.

غلامعلی نورا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زهکشی این مقدار اراضی در حوزه سد گلستان به صورت زیرزمینی و بیشتر باهدف خارج کردن آب و املاح اضافی از بستر و عمق خاک، جلوگیری از شور شدن خاک و افزایش تولید در واحد سطح انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: زهکشی اراضی زراعی از محل اعتبارات ملی و استانی حوزه فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی انجام می شود و در این حوزه پارسال مجموعا مبلغ 420 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت.
نورا اضافه کرد: احداث، مرمت و ریگلاژ 40 کیلومتر جاده بین مزارع، احداث، مرمت، لایروبی و زهکشی 180 کیلومتر کانال های آبیاری عمومی، اجرای دو هزار و 350 هکتار روش های نوین آبیاری و توسعه صنایع تبدیلی از دیگر اقدامات انجام شده از محل اعتبارات پارسال حوزه فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی بوده است.
زهکشی فرآیند خارج کردن آب سطحی اضافی و مدیریت سفره آب زیرزمینی کم عمق از طریق نگه داشت و دفع آب و مدیریت کیفیت آب برای رسیدن به منافع دلخواه اقتصادی و اجتماعی همزمان با محیط زیست است و جمع آوری و خارج کردن املاح اضافی، جمع آوری آب های سطحی ناشی از روان آب، ایجاد تهویه مناسب در محیط خاک ریشه، بهبود کارایی ماشین آلات مخصوصا کشاورزی و استحکام بخشیدن به ساختمان خاک از جمله اهداف اجرای آن است.
مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین از پرداخت حدود 469 میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی از سال 92 تا 96 در این شهرستان خبر داد و گفت: با این میزان تسهیلات پرداختی 549 دستگاه تراکتور، 18 دستگاه کمباین و 400 دستگاه ادوات دنباله بند خریداری و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: از مجموع تسهیلات اعلام شده، مبلغ 106 میلیارد و 520 میلیون ریال آن در سال گذشته پرداخت شد که با آن 114 دستگاه تراکتور، 2 دستگاه کمباین و 85 دستگاه ادوات دنباله بند خریداری و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.
نورا اضافه کرد: امسال نیز خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی این شهرستان 90 میلیارد ریال پیش بینی شده که تا الان 34 میلیارد و 370 میلیون ریال برای خرید 35 دستگاه تراکتور و 13 دستگاه ادوات دنباله بند به کشاورزان پرداخت شده است.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت حدود 170 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی با 14 هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد و علاوه بر آن هر ساله حدود 20 هزار هکتار نیز در قالب کشت دوم انجام می شود.
این شهرستان با تولید سالانه 700 تا 900 هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی با ارزش تقریبی 16 هزار میلیارد ریال از مراکز مهم تولیدات کشاورزی دراستان گلستان و کشور به شمار می رود.
/3039/1860

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جهاد كشاورزي زهكشي گنبدكاووس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۲۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر افزایش مشارکت مردم خوزستان در جهت ارتقاء تولیدات کشاورزی استان، اظهار کرد: امید است با شیوه‌های نوین و تشکل‌های جدید، مردم در راستای دستیابی به اهداف موردنظر بخش کشاورزی کمک شایانی داشته باشند.

مجید نبی‌پور با بیان اینکه استان خوزستان علاوه بر نفت و گاز در بخش کشاورزی از پتانسیل‌های فراوانی برخوردار است، افزود: خوزستان ۶.۴ میلیون هکتار وسعت دارد و دارای تالاب‌های متعدد از جمله تالاب شادگان با ۵۶۰ هزار هکتار و تالاب هورالعظیم با ۱۲۰ هزار هکتار است.

وی با اشاره به وجود ۱.۳ میلیون هکتار اراضی بیابانی و شن‌زار در خوزستان بیان کرد: این استان ۳۰۰ هزار هکتار شن‌زار، ۲ میلیون هکتار مرتع و یک میلیون هکتار جنگل دارد.

نبی پور عنوان کرد: حدود یک میلیون هکتار از اراضی خوزستان سال گذشته به کشت محصولات اختصاص یافت و برای کشت تابستانه نیز الگوی کشت برای حدود ۳۰۰ هزار هکتار در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: حدود ۲۸ میلیارد متر مکعب آب پشت سد‌های خوزستان وجود دارد که می‌توان از این پتانسیل در کشاورزی استفاده کرد.

نبی‌پور بر لزوم مدیریت زمین، زمان، آب، بکارگیری تحقیقات، افزایش بهره‌وری و توسعه صادرات تاکید کرد و افزود: مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی استان بسیار مطلوب است و امیدواریم بتوانیم به درستی از این تشکل‌ها و نیروی مردمی در تولید استفاده کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های این سازمان در راستای تحقق شعار سال، ادامه داد: برای استفاده بهینه از نیرو‌ها زراعت و کشت یک میلیون هکتار در نظر گرفته شده و توسعه کشت سویا، نخیلات، گیاهان دارویی، تکمیل گلخانه‌های نیمه‌تمام، تکمیل صنایع تکمیلی و توسعه باغات در اراضی کشاورزی، لایروبی انهار در حوزه آب و خاک، توسعه آبیاری تحت فشار و تسطیح اراضی مدنظر است.

دیگر خبرها

  • کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند
  • اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد
  • تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار از شالیزار‌های آمل
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • افزایش بهره‌وری با تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی
  • مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان
  • امسال بیش از یک میلیون تن گندم از مزارع گلستان برداشت می شود
  • مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار اراضی کشاورزی البرز
  • تجهیز ۳۹۱ هکتار اراضی کشاورزی ساری به سامانه نوین آبیاری
  • مبارزه با آفت زنگ زرد در ۴۰۰ هکتار از گندم زار‌های لرستان