Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز - ایرنا - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای فارس با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های مجاز نیاز به عزم جهادی در تخصیص اعتبار دارد، گفت: با نصب سالانه یک هزار تا یک هزار و 500 کنتور نباید انتظار داشت که منابع آب و سفره های زیر زمینی در فارس ترمیم شود.

مهندس حسین صالح جهرمی روز یکشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس اظهار داشت: استان فارس معادل 16 استان کشور چاه مجاز دارد ، 72 هزار حلقه چاه مجاز در فارس فعال است ، این رقم بسیار بالایی است و می تواند به منابع آب آسیب بزند از این رو تاکید وزارت نیرو این است که همه این چاهها به کنتور هوشمند مجهز شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه کنتور هوشمند از جمله راهکارهای کنترل مصرف است گفت: بهره برداران آب استقبال زیادی از نصب کنتور نمی کنند زیرا کنتور استفاده از آب را محدود می کند ، این طبیعی است که بهره برداران به اعمال محدودیت روی خوش نشان ندهند، هر چند قانون دراین زمینه سختگیرانه نیست اما باز هم بهره برداران برای استفاده از کنتور روی خوش نشان نمی دهند.
صالح جهرمی ادامه داد : قانون موجود اجازه کف شکنی به چاههای که خشک شده را داده است، بنا بر این هر چاه مجازی که خشک شود می تواند مجوز کف شکنی بگیرد در حالی که ما معتقدیم در دشت هایی که بحرانی است و چاهها خشک می شوند باید استفاده از آب محدودیت بیشتری داشته باشد و نصب کنتور می تواند این محدودیت ها را اعمال کند ، بنا بر این دولت باید اعتبار ویژه ای تخصیص دهد که کنتور های هوشمند به صورت یک حرکت جهادی و در کوتاه مدت نصب شود.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای فارس ادامه داد: ما فقط از هشت شرکت اجازه تامین کنتور هوشمند داریم ، از بین دهها شرکتی که در این زمینه وجود دارد فقط این هشت شرکت تایید شده است ، در سال 96 مقرر شد دولت هزینه کنتور را بپردازد ، متاسفانه در استان فارس فقط 50 میلیارد ریال دراین زمینه اختصاص یافت و این اعتبار بسیار اندکی است .
این مقام مسوول گفت: شرکت برنده مناقصه در استان فارس متعهد شد که یک هزار و 500 کنتور تامین کند، در حالی که این شرکت خط تولید نداشت و انتظار داشت که بخشی از این اعتبار را صرف خط تولید کند ، چنین مشکلاتی برای سایر شرکت ها هم وجود دارد ، آنها هم خط تولید ندارند.
صالح جهرمی افزود: 38 هزار حلقه چاه برقی در فارس فعال است، در سالهای گذشته 10 هزار و 500 کنتور روی این چاهها نصب شده است ، 28 هزار چاه دیگر وجود دارد که کنتور ندارد ، اگر با این روند تخصیص اعتبارات بخواهیم کنتور هوشمند نصب کنیم حدود 30 سال طول می کشد که همه چاهها در استان فارس کنتور دار شوند .
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای فارس گفت : بنا بر این باید در یک حرکت جهادی با تامین اعتبار ویژه برای نصب کنتورهای هوشمند از شرکت هایی که خط تولید دارند و توان تولید کنتور هم دارند اقدام کرد ، نصب سالانه یک هزار کنتور ما را به جایی نمی رساند .
صالح جهرمی افزود: در برخی از دشت های فارس چاه مجاز و غیر مجاز در کنار هم آب برداشت می کنند ، محدودیت هایی برای پر کردن چاههای غیر مجاز در این دشت ها وجود دارد ، اکثر چاههای غیر مجاز غیر برقی است و بی رویه آب برداشت می کنند ، قانون باید تکلیف این چاهها را روشن کند.
وی افزود: قانونگذار باید نواقص قانونی را در این زمینه رفع کند ، همین نواقص قانونی و محدودیت ها به سفره های آب زیر زمینی لطمه می زند .همین تناقضات باعث می شود که بهره برداران مجاز هم رغبتی به نصب کنتور نداشته باشند ، نمی توان بالای سر هر چاه یک مامور انتظامی گذاشت که قانون را دور نزنند .
صالح جهرمی با بیان اینکه بیش از هفت هزار چاه در سه سال و نیم گذشته در استان فارس پُر شده است گفت : از این محل 390 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است ، چاه های غیر مجازی که اکنون آبدار نیستند هم پُر می شود ولی جزء آمار نمی آید، این آمار مربوط به چاههای فعال است که برداشت آب داشته اند.
6113/ 2027

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آب منطقه اي فارس كنتور هوشمند چاه مجاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۲۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری بیش از ١١ هزار انشعاب غیر مجاز آب در اهواز

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های مجموعه آبفا اهواز وجود انشعابات غیر مجاز آب و اعمال تخلف از سوی برخی شهروندان بوده است.

فرزان عباسیان می گوید: در این زمینه طی یکسال گذشته بیش از ١١ هزار مورد انواع تخلف انشعاب غیر مجاز شناسایی و جمع آوری شده است.

او ادامه داد: با تعداد ١٠ هزار و ٥٩٦ انشعاب غیر مجاز و ٨٠٩ مورد تخلف مانند اعمال تغییرات در کنتور‌های آب در یکسال گذشته برخورد شد.

عباسیان با بیان اینکه این عملیات با هدف جلوگیری از هدر رفت آب، افت فشار و مدیریت آب بدون درآمد اجرا شده است، گفت: میزان صرفه جویب مصرف آب پس از این عملیات ٤٩٧ هزار و ٣٨٩ مترمکعب بوده است.

قائم مقام شرکت آبفا کلانشهر اهواز می گوید: موضوع تعویض کنتور‌های خراب نیز از دیگر اهداف مد نظر بوده که در سال گذشته بالغ بر ٢٠ هزار و ١٨٣ مورد کنتور خراب و فرسوده تعویض شد.

عباسیان بیان کرد: تعویض کنتور‌های خراب در ابتداء میزان مصرف صحیح و قرائت را تسهیل می‌کند و مشترکین نیز حق آبهاء مصرفی دقیق خود را پرداخت خواهند کرد.

وی با اشاره به فرا رسیدن فصل گرم هوا و احتمال افزایش میزان مصرف آب گفت: همزمان با فرا رسیدن گرمای هوا میزان سرانه مصرف آب افزایش خواهد یافت، لذا شهروندان با صرفه جویی و مصرف صحیح میتوانند میزان احتمال افت فشار و بروز تنش آبی را کاهش دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • نصب سه هزار و ۲۰۰ دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب
  • تجهیز ۵۳ درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند
  • تجهیز ۵۳ درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند
  • هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند
  • ۳۲۰۰ کنتور هوشمند روی چاه‌های آب در کرمانشاه نصب‌ شد
  • رشد ۶ درصدی مصرف برق در صورت افزایش قابل توجه دما
  • کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند
  • افزایش ده برابری هوشمند سازی شبکه برق شیراز
  • جمع آوری بیش از ١١ هزار انشعاب غیر مجاز آب در اهواز