Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به برگزاری نشست صبح امروز فراکسیون مستقلین ولایی با محمد نهاوندیان مشاور اقتصادی رییس‌جمهور، اظهار داشت: آقای محمد نهاوندیان که میهمان جلسه صبح امروز فراکسیون مستقلین ولایی بود، گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور ارائه کرد.

وی افزود: آقای نهاوندیان در گزارشی به تشریح دلائل نرخ رشد ارز در ۱۲ دولت بعد از انقلاب، یعنی در طول ۴۰ سال اخیر پرداخت و گفت که در این مدت نرخ رشد نقدینگی ۲۰ درصد بوده اما رشد اقتصادی به‌طور میانگین زیر ۳ درصد بوده و این عدم توازن منجر به افزایش نرخ رشد ارز در این ۴ دهه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مشاور اقتصادی رییس‌جمهور در این جلسه به ارائه راهکارهایی برای شرایط و وضعیت فعلی نیز پرداخت، گفت: به‌طور کلی مهمترین خواسته و دغدغه نهاوندیان در جلسه صبح امروز فراکسیون مستقلین ولایی این بود که سیاسیون نباید برای اقتصاد نسخه‌پیجی و تصمیم‌گیری کنند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: به‌گفته نهاوندیان کاهش نرخ تورم موجب کاهش نرخ سود بانکی نشده است. حال آن‌که یکی از چالش‌های اصلی کشور اصلاح نظام بانکی است و نهاوندیان نیز از مجلس به‌خاطر پیشگام شدن در بحث موسسات مالی و اعتباری تشکر کرد.

نایب رییس نخست فراکسیون مستقلین ولایی یادآور شد: آقای نهاوندیان از پرداخت ۲۱ هزار میلیارد تومان جهت رفع خسارات موسسات مالی غیرمجاز پرداخت شده است. مشاور اقتصادی رییس‌جمهور تاکید داشت که کاش نرخ ارز به تدریج تعدیل می‌یافت و از تعدیل یک‌باره آن خودداری می‌شد؛ چراکه پایین نگه داشتن دستوری و سرکوب‌گرایانه نرخ ارز نتیجه‌ای جز آن‌چه امروز شاهدیم به همراه نخواهد داشت.

وی همچنین گفت: آقای نهاوندیان در ادامه جلسه خود با فراکسیون مستقلین ولایی به مقایسه ۲ نظام سیاسی شوروی سابق و چین به‌لحاظ ساختار اقتصادی و اصلاح این ساختار پرداخت. البته بحث این نیست که باید حتماً از سیاست اصلاح اقتصادی چین تبعیت کنیم اما به‌گفته نهاوندیان، چینی‌ها در برخورد مفسدان اقتصادی ابتدا اعدام کردند، سپس اعلام کردند.

او در ادامه به راهکارهای نهاوندیان برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی فعلی نیز پرداخت و گفت: به‌گفته مشاور اقتصادی رییس‌جمهور لازم است که فسادستیزی کنیم و رشد نظام مردم‌سالارانه را حفظ و تقویت کنیم و رویکردی مردم‌گرایانه در اقتصاد پیش بگیریم و حکومت در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی منضبط و آهنین باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: آقای نهاوندیان همچنین به‌شدت نسبت به سود بانکی ۲۰ درصد انتقاد و تاکید کرد که این سود بانکی بالا عملاً منجر به افزایش نقدینگی می‌شود. به‌گفته نهاوندیان باید به‌سمت افزایش تولید حرکت کنیم و این درحالی است که افزایش تولید نیازمند کاهش هزینه تولید است. همچنین کاهش هزینه تولید نیازمند کاهش سود بانکی است و کاهش سود بانکی منجر به کاهش تورم خواهد شد و لازمه کاهش تورم نیز کاهش وابستگی دولت به بانک مرکزی است.

نایب رییس نخست فراکسیون مستقلین ولایی با بیان این‌که به‌گفته نهاوندیان بی‌انضباطی در سیستم بانکی عامل اصلی مشکلات اخیر بوده است، گفت: برای حل این مشکل باید در سطح سیاسی بر انسجام داخلی بیافزاییم و مسابقه مقصریابی را در کشور تعطیل کنیم.

جعفرزاده ایمن‌آبادی در پایان تصریح کرد: نهاوندیان تاکید کرد باید هدف همه ما حفظ انقلاب و اصلاح ساختار نظام باشد و در رسیدگی به تخلفات اقتصادی نیز به‌نحوی عمل کنیم که حرکت‌مان به‌سمت فسادستیزی باشد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: محمد نهاوندیان فراکسیون مستقلین ولایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۲۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود

بهادری جهرمی گفت: این دولت در طول دوره گذشته تعامل خوبی با مجلس یازدهم داشت، همین مسیر تعاملی دولت با مجلس دوازدهم نیز ادامه خواهد یافت.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه طی سخنانی ضمن گرامیداشت شکست تاریخی حمله نظامی آمریکا به طبس و قدردانی از مردم سمنان برای استقبال پرشور از رییس‌جمهور و هیات دولت در سفر استانی اخیر اعضای کابینه، بیان کرد: اعضای دولت به صورت شبانه‌روزی برای حل مشکلات و توسعه کشور می‌کوشند.

وی افزود: رییس‌جمهور هم‌اکنون در سفر به پاکستان هستند و سعی می‌شود برای تحقق شعار سال از تمامی ظرفیت‌های داخلی و خارجی استفاده شود. ایشان فردا به سریلانکا خواهند رفت و توافقات دوجانبه وجود خواهد داشت و یک پروژه افتتاح خواهد شد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: هم‌چنین هفته گذشته سومین جلسه معاون اول رئیس جمهور با فعالان بخش خصوصی برگزار شد و این جلسات با توجه به شعار سال و لزوم دخیل کردن مردم و بخش خصوصی در اقتصاد برگزار و دنبال می‌شود.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی پیرامون سفر فردای رییس‌جمهور به سریلانکا گفت: سفر رییس‌جمهور به پاکستان و سریلانکا با محوریت توسعه روابط است و با توجه به اقدامات تروریستی و اقدامات خرابکارانه در منطقه، توسعه و تقویت همکاری‌های دو کشور نیز دنبال می‌شود و در زمینه تبادلات اقتصادی اهمیت دارد. حجم تجارت خارجی دو کشور افزایش یافته و صادرات ما به پاکستان هم افزایش داشته است. پاکستان در سال گذشته ششمین مقصد صادراتی برای ما بوده و میزان صادرات از ۱.۵ میلیارد دلار به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده است. در این سفر هدف‌گذاری شده که حجم تجاری تبادلات به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

وی اضافه کرد: در سفر رییس‌جمهور به کشور سریلانکا، یک پروژه و طرح انتقال آب، سدسازی و نیروگاه با حجم گسترده و توان فنی گسترده توسط نخبگان ایرانی اجرا شده که فردا با حضور رییس‌جمهور افتتاح خواهد شد. ارزش این پروژه حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده که توسط دولت سریلانکا تامین شده و کار اجرا توسط نخبگان ایرانی انجام شده است.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • دلار با کاهش تنش‌های سیاسی برمی‌گردد/ عده‌ای برخلاف منافع ملی بازار ارز را بهم می‌زنند
  • واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی
  • رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد
  • (ویدئو) نوری قزلجه: تعطیلی روز پنجشنبه ارتباطات رسمی را به مدت ۴ روز قطع خواهد کرد
  • نوری قزلجه: تعطیلی روز شنبه برای کل کشور یکسان است اما پنج شنبه فقط برای برخی شرکت ها اعمال می شود
  • سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود
  • برگزاری سومین نشست معاون اول رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی و تعاون
  • سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟