Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سخنگوي رياست جمهوري افغانستان، برقراري آتش‌بس يک‌جانبه با گروه طالبان در عيد قربان را رد کرد.
«محمد هارون چخانسوري» تاکيد کرد، دولت کابل در عيد سعيد قربان به طور يک‌جانبه با گروه طالبان آتش‌بس برقرار نمي کند.
سخنگوي رياست جمهوري افغانستان افزود، دولت افغانستان در صورتي در عيد سعيد قربان با گروه طالبان آتش بس برقرار مي کند که اين گروه با آن موافقت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با اين حال گروه طالبان تاکنون درباره موضع اين گروه درباره اعلام‌ آتش‌ بس مشترک با دولت افغانستان اظهارنظري نکرده است.
دولت افغانستان از روز سه شنبه 12 ژوئن به مناسب عيد سعيد فطر به مدت يک هفته با گروه طالبان آتش بس برقرار کرده است اما گروه طالبان 3 روز را پذيرفت.
مخالفت دولت افغانستان با آتش بس يکجانبه با طالبان درعيد قربان ناشي از نگراني مقامات کابل از پيامدهاي منفي عدم همراهي اين گروه در اين تصميم است.
نگراني دولت افغانستان از آتش بس يکجانبه
به خصوص آنکه دولت افغانستان از تجربه قبلي آتش بس يکجانبه بمناسب عيد فطر تجربه تلخي دارد.
درماه ژوئن گذشته دولت کابل پس ازپايان آتش بس دو جانبه، براي 10 روز ديگر نيز آتش‌بس را به طور يک طرفه با طالبان تمديد کرد که در آن زمان بر شدت خشونت هاي اين گروه افزوده شد.
بنا به اين تجربه است که سخنگوي رياست جمهوري افغانستان، آتش بس يکجانبه با طالبان را رد کرده و هر گونه توقف موقت جنگ با اين گروه درعيد فطر را به برنامه مشابه طالبان در اين زمينه مشروط کرده است.
با توجه به اينکه درحال حاضرشهرغزني به دليل درگيري شديد بين نيروهاي دولتي افغانستان وگروه طالبان به کانون توجه مردم اين کشور تبديل شده است، هرگونه برنامه يکجانبه آتش بس از سوي دولت کابل به موقعيت ضعيف دولت افغانستان درتامين امنيت اين کشورتعبيرخواهد شد.
بنابراين، دولت افغانستان به منظور جلوگيري از ايجاد هر گونه برداشت مبتني بر ضعف نيروهاي دولتي در مواجهه با اقدامات مرگبار طالبان، آتش بس يکجانبه را رد کرده است.
اين موضع پس از آن اعلام شد که برخي محافل سياسي، رسانه اي و مذهبي در افغانستان پيشتر پيشنهاد کردند که دولت اين کشور برنامه آتش بس در عيد قربان را همانند عيد فطر در دستور کار قرار دهد.
با وجود برخي درخواست ها براي برقراري آتش بس در عيد قربان در افغانستان، اما دولت اين کشور اين نگراني را دارد که آتش بس يکجانبه با هدف اعلام حسن نيت کابل براي توقف دائمي جنگ، موجب سوء استفاده طالبان و سقوط احتمالي برخي شهرها و روستاها بدست اين گروه بشود.
در خصوص آتش‌بس قبلي در افغانستان که بمناسبت عيد فطر انجام شد، طالبان حتي در سه روز مورد موافقت براي آتش بس هم اين تعهد خود را به طور کامل اجرا نکرد.
اگرچه طالبان مدعي شد که تصميم براي آتش بس سه روزه با هدف فراهم شدن زمينه برگزاري عبادات و آئين ماه مبارک رمضان از جمله برگزاري نمازعيد فطر و ديد و بازديد مردم اتخاذ شد اما تاکيد اين گروه بر اقدام عليه نظاميان خارجي که خارج از شمول اين آتش بس قرار گرفتند، ناقض اين هدف و اصل آتش بس بود.
طالبان بارها مدعي شده که در جنگ افغانستان، هدف اين گروه، مردم اين کشور نيستند اما واقعيت هاي موجود در اين کشور نشان مي دهند که بخشي از علل کشتار مردم به خصوص در حملات انفجاري در شهرهاي مختلف، اقدامات مرگبار طالبان است که تهديدي جدي براي مردم افغانستان محسوب مي شود.
نويسنده: محمدرضا عسگري
138/110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۲۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بارش برف و باران در ۳۰ ولایت افغانستان

ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان از احتمال بارش برف و باران نسبتا شدید همراه با رعدوبرق و سیلاب آنی در ۳۰ ولایت کشور هشدار داده است. 
این ریاست احتمال بارش برف و باران را فردا در ولایت‌های بدخشان، تخار، قندوز، بلخ، جوزجان، فاریاب، بادغیس، هرات، غور، سرپل، سمنگان، بغلان، پنجشیر، نورستان، کنر، لغمان، کاپیسا، پروان، میدان‌وردک، بامیان، دایکندی، ارزگان، زابل، غزنی، پکتیا، خوست، پکتیکا، لوگر، کابل و ننگرهار پیش‌بینی کرده است. 
براساس پیش‌بینی این ریاست، میزان بارش برف در نقاط مختلف این ولایت‌ها بین ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر و میزان بارش باران بین ۱۵ تا ۳۰ میلی‌متر خواهد بود. 

پیش از این نیز اداره‌ رسیدگی به حوادث طبیعی طالبان اعلام کرده بود که در اسفند ماه ۶۰ نفر براثر بارندگی و سردی هوا جان باختند و بیش از هزار و ۶۰۰ خانه نیز تخریب شد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان: برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند
  • نروژ: داعش توانایی خود را در افغانستان از دست داده است
  • محو فلج اطفال در افغانستان
  • امضای تفاهمنامه همکاری وزارت مهاجرین طالبان با موسسات خصوصی
  • آمریکا: مبارزه با گروه‌های تروریستی به نفع حکومت طالبان است
  • پشت پرده حمله به شهروندان چینی در پاکستان چیست؟/ دولت نوپا در اسلام آباد با بحران امنیتی دست به گریبان شد
  • بازگشت جهانی داعش
  • پیش‌بینی بارش برف و باران در ۳۰ ولایت افغانستان
  • طالبان: پاکستان از مهاجرین به‌عنوان ابزار فشار استفاده نکند
  • داعش سرکوب شده است