Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@08:43:55 GMT

توسعه هوش مصنوعی مبتنی بر رایانش ابری

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۳۲۷۱

توسعه هوش مصنوعی مبتنی بر رایانش ابری

پژوهشگران "ام.آی.تی" روش جدیدی را برای ترکیب دو تکنیک رمزگذاری جهت حفاظت از داده‌ها توسعه داده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، پژوهشگران "ام.آی.تی" به منظور حفاظت از داده‌های مورد استفاده در "شبکه‌های عصبی مصنوعی"(online neural networks) روش جدیدی را توسعه دادند.

شبکه‌های عصبی مصنوعی سیستم‌ها و روش‌های محاسباتی نوین برای یادگیری ماشینی، نمایش دانش و در انتها اعمال دانش به دست آمده در جهت بیش‌بینی پاسخ‌های خروجی از سامانه‌های پیچیده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از "رایانش ابری" عمومی در حال افزایش است. رایانش ابری مدل رایانشی بر پایه شبکه‌های رایانه‌ای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی با به‌کارگیری شبکه ارائه می‌کند. رایانش ابری از ترکیب دو کلمه رایانش و ابر ایجاد شده‌ است. ابر در اینجا استعاره از شبکه یا شبکه‌ای از شبکه‌های وسیع مانند اینترنت است که کاربر معمولی از پشت صحنه و آنچه در پی آن اتفاق می‌افتد اطلاع دقیقی ندارد(مانند داخل ابر). در نمودارهای شبکه‌های رایانه‌ای نیز از شکل ابر برای نشان دادن شبکه اینترنت استفاده می‌شود. دلیل تشبیه اینترنت به ابر در این است که اینترنت همچون ابر جزئیات فنی‌اش را از دید کاربران پنهان می‌سازد و لایه‌ای از انتزاع  را بین این جزئیات فنی و کاربران به وجود می‌آورد.

غول‌های فناوری مانند آمازون، گوگل و مایکروسافت چند سال است که پلتفرم‌های هوش مصنوعی مبتنی بر رایانش ابری را راه اندازی کرده اند که قادر به انجام وظایف محاسباتی سنگین از طریق استفاده از "شبکه‌های عصبی پیچشی" (convolutional neural networks) است.

شبکه‌های عصبی پیچشی رده‌ای از شبکه‌های عصبی عمیق هستند که معمولا برای انجام تحلیل‌های تصویری یا گفتاری در یادگیری ماشین استفاده می‌شوند. یک شبکه عصبی پیچشی از یک لایه ورودی، یک لایه خروجی و تعدادی لایه پنهان تشکیل شده‌ است. لایه‌های پنهان یا پیچشی هستند، یا تجمعی یا کامل.

سیستم امنیتی جدید که توسط پژوهشگران ام.آی.تی توسعه داده شده، شامل ترکیبی از دو تکنیک "رمزنگاری هم‌ریختی"(homomorphic encryption) و "مدارهای گسسته"(garbled circuits) است و به گونه‌ای طراحی شده که بسیار سریع‌تر از دیگر پلتفرم‌ها عمل می‌کند.

رمزنگاری هم‌ریختی نوعی از رمزنگاری است که به وسیله آن می‌توان بر روی متن رمز، عملیات خاص ریاضی انجام داد و عملیات ریاضی انجام شده عینا بر روی متن آشکار پیاده می‌شود.

"چیراگ جووکار"(Chiraag Juvekar) دانشجوی دکتری در رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتری و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما در این سیستم تنها از تکنیک‌هایی که کارآمدتر هستند، استفاده کرده‌ایم.

پژوهشگران سیستم هوشمند مذکور را "GAZELLE" را نامگذاری کرده و آنها را بهترین سیستم برای محافظت از داده‌ها مورد استفاده در شبکه‌های عصبی مصنوعی می‌نامند.

این سیستم به طور موثر از داده‌های آپلود شده محافظت کرده و پارامترهای شبکه را به درستی همانند دیگر سیستم‌ها انجام می‌دهد. با این حال GAZELLE ۲۰ تا ۳۰ برابر سریع‌تر از مدل‌های دیگر است.

این سیستم هوشمند بسیار هیجان انگیز است و ممکن است در آینده مهم‌ترین نقش آن در زمینه پزشکی باشد زیرا با استفاده از GAZELE، بیمارستان‌ها می‌توانند به طور ایمن و کارآمد نتایج خود را توسط رایانش ابری با سایر موسسات پزشکی همانند موسسات مراقبت سلامت به اشتراک بگذارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام ام آی تی رایانش ابری هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۳۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی اپراتور هوش مصنوعی در کشور / GPU هایتان را با اپراتور به اشتراک بگذارید

دهقانی فیروزآبادی در کنفرانس خبری معاونت علمی – فناوری ریاست‌جمهوری با تشریح برنامه‌های دولت برای توسعه هوش مصنوعی گفت: «در حال حاضر هوش مصنوعی در همان فرصتی قرار گرفته است که اقتصاد دیجیتال در دهه ۹۰ داشت. شرکت‌های فعال در این حوزه فرصت بسیار خوبی برای رشد و توسعه دارند؛ همان‌طور که کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال یک دههٔ قبل چنین فرصتی را در اختیار داشتند».

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، دیجیاتو و زومیت، معاون علمی-فناوری رئیس‌جمهور در خصوص رسیدن کشور به ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه هوش مصنوعی، گفت: «سال گذشته گفت‌وگوهایی زیادی با رئیس‌جمهور و همین‌طور دستگاه‌های مختلف ازجمله سازمان برنامه‌وبودجه برای الزام ایجاد مرکز ملی توسعه هوش مصنوعی و در کنارش، شورای ملی راهبری انجام شد و در این راستا برنامه‌ها و مدل‌های کشورهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی موردمطالعه قرار گرفت».

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه سال گذشته راه‌اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی و شورای راهبری به تصویب رسید و اعضای شورا مشخص شدند، ادامه داد: «این مرکز ذیل نهاد ریاست جمهوری تشکیل شده و اساسنامه آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی می‌شود. از آن موقع جلسات متعددی با سرمایه‌گذاران بخش‌های دولتی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه ملی برگزار شد و درنهایت از اسفند ۱۴۰۲، صندوق هوش مصنوعی با سرمایه ۱۰ همتی (۱۰ هزار میلیارد تومان) شکل گرفت که بخش خوبی از سرمایه آن از نهادهایی مانند صندوق توسعه ملی و مؤدیان مالیاتی مانند اپراتورها جذب شد.»

به گفته معاون رئیس‌جمهور، طی این مصوبات همچنین برنامه‌ریزی شد که مرکز ملی هوش مصنوعی، اپراتور هوش مصنوعی را ایجاد کند که این اپراتور ۳ خدمت اصلی مزرعه پردازشی بزرگ (هاب)، مرکز داده بزرگ (دیتاسنتر) و کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری را ارائه می‌دهد. همان‌طور که اپراتورهای تلفن همراه خدمات اینترنتی را ارائه می‌دهند، اپراتور ملی هوش مصنوعی نیز خدمات پردازشی بزرگ و خدمات کتابخانه‌های محاسباتی را در اختیار دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌ها و نهادها قرار خواهد داد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ایران از نظر دانش فنی و نیروی انسانی وضعیت خوبی دارد، گفت: «در حوزه مقالات و ارجاعات، ایران رتبه ۱۷ یا ۱۸ را دارد؛ اما در حوزه کاربرد رتبه ۷۰ تا ۸۰ را دارد که این جایگاه به دلیل نبودن زیرساخت‌ها در کشور است و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۱۴۰۳ تحول خوبی در حوزه هوش مصنوعی با ایجاد اپراتور ملی هوش مصنوعی و توسعه زیرسیستم‌ها داشته باشیم. مرکز ملی هوش مصنوعی جایگاهی فراتر از معاونت علمی دارد و از تمام دستگاه‌ها دعوت می‌کنیم که این مرکز را تقویت کنند».

وی در مورد تجهیزات و زیرساخت هوش مصنوعی افزود: «پیش‌بینی ما این است که در سال ۱۴۰۳ به چند صد GPU دسترسی پیدا کنیم، البته تحریم‌های شدیدی در این حوزه وجود دارد؛ حتی عربستان و امارات نیز که برای خرید GPU اقدام کرده‌اند و پول پرداخت کرده‌اند؛ تحریم شده‌اند. از دانشگاه‌ها و تمام کسانی که در کشور GPU دارند، دعوت می‌کنم که بعد از راه افتادن این اپراتور GPU خود را به این اپراتور بیاورند».

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900274 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • راه‌اندازی اپراتور هوش مصنوعی در کشور / GPU هایتان را با اپراتور به اشتراک بگذارید
  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • توسعه شهری و روستایی باید مبتنی بر سامانه‌های مدیریتی باشد
  • «فوربز» بررسی کرد؛ اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در حمل و نقل ریلی​
  • ۳ خدمت اصلی اپراتور هوش مصنوعی/ دسترسی به چند صد GPU در سال ۱۴۰۳
  • اپل دوباره با اوپن‌ای‌آی سر میز مذاکره نشست
  • پروژه مشترک آلمان و فرانسه برای تولید تانک‌های مدرن