Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ روز شنبه، دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد و به آرامی از مرز ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد. دلار در ابتدای روز تحت‌تاثیر جوسازی نوسان‌گیران در معاملات پشت خطی انتهای هفته در محدوده ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز به کار کرد، ولی تنها کافی بود که مدت زمان کوتاهی از شروع بازار بگذرد تا فضای معاملات حالت طبیعی به خود بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
برخلاف انتظار نوسان‌گیران، بازار کشش حفظ سطح ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومانی را از خود نشان نداد و حتی به زیر مرز حمایتی اولیه خود رفت. تا ساعت ۴ بعدازظهر روز گذشته، دلار روی عدد ۱۰ هزار و ۴۵۰ تومان قرار گرفته بود. این قیمت ۵۰ تومان کمتر از قیمت بسته شده پنج‌شنبه هفته گذشته بود. معامله‌گران در معاملات شبانه پنج‌شنبه و جمعه بیکار ننشسته و قیمت‌ها را تا سطح ۱۰ هزار و ۶۵۰ تومان صعودی کرده بودند؛ صعودی که نتوانست بازار روز شنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد.
بازار ارز در ۷ روز گذشته در دامنه مشخص ۱۰ هزار و ۴۰۰ تا ۱۰ هزار و ۶۵۰ تومان نوسان کرد؛ در مقابل قیمت این ارز از ابتدای مرداد تا اواسط همین ماه در دامنه ۹ هزار تا ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی تغییرات خود را ثبت کرده بود؛ همین مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که هیجان در بازار ارز در هفته گذشته به میزان بسیار زیادی پایین آمده بود. 
برخی از کارشناسان اعتقاد دارند؛ در‌صورتی‌که بازارساز بتواند تا اواخر شهریور ماه مانند هفته گذشته دامنه نوسانات را مدیریت کند، آرامش نسبتا پایداری مانند سال‌های ۹۳ تا ۹۶ بر بازار حکمفرما خواهد شد. از نظر آنها، پس از آن قیمت ممکن است اندکی در واکنش به آغاز دور دوم تحریم‌ها تعدیل شود، ولی شکل نوسانات می‌تواند مانند چند ماه ابتدایی سال ۹۷ نباشد.
به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی بازار بیشتر از سطح قیمت به میزان نوسانات حساسیت دارد. چنانکه مشاهده شد، نزول دلار به زیر سطح ۱۰ هزار تومانی و نزدیک شدن به ابتدای کانال ۹ هزار تومانی پس از آغاز به کار بازار دوم با هجوم گسترده نوسان‌گیران به بازار و بازگشت دلار به کانال ۱۰ هزار تومانی دنبال شد. 
با این حال، با رفتن دلار به این کانال، نه فروشندگان و نه خریداران توان زیادی را برای جابه‌جایی قیمت‌ها از خود نشان نداده‌اند. در روزی که دلار به زیر مرز حمایتی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومانی رفت، سکه تمام بهار آزادی نیز از کانال ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی ابتدای روز عقب نشست؛ هر چند که همچنان در سطح بالاتری نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه به کار خود پایان داد.
 روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی در انتهای روز با ۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان به کار خود پایان داد که ۳۰ هزار تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه بود. این در حالی بود که در ابتدای روز معاملات سکه در نزدیکی محدوده ۳ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان کلید خورده بود. 
علت اینکه سکه با فاصله ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه آغاز به کار کرده بود را باید در معاملات پشت خطی روزهای پنج‌شنبه و جمعه جست‌وجو کرد. آنها در مقاطع زمانی یاد شده حتی توانسته بودند سکه را تا مرز ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بالا ببرند. با این حال به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی نوسان‌گیران شبانه نمی‌توانند فضای روزهای بازار را متاثر ‌کنند؛ پیش‌تر هیجانات شبانه فضای معاملات در روز بعد را تحت‌تاثیر قرار می‌داد.
 به‌نظر می‌رسد، بخش زیادی از تقاضایی که دلار را بالای مرز ۱۰ هزار تومانی نگه داشته است، ناشی از تقاضای غیرواقعی است. دبیرکل کانون صرافان نیز با تاکید بر اینکه هنوز تقاضاهای اصلی در بازار ارز، غیرواقعی است، گفت: اگر این تقاضاها کنار گذاشته شود، بازار تا دو هفته آینده به پایداری می‌رسد و می‌تواند به تقاضاهای ارز خدماتی پاسخ دهد.
سه ناحیه فشار بر بازار سکه
سکه در روزهای اخیر از سه ناحیه تحت فشار قرار گرفته است؛ اولی آغاز دور جدید تحویل سکه‌های پیش‌فروش از روز جاری؛ دومی نزول بهای اونس در بازارهای جهانی و سومی کاهش نوسانات قیمت دلار. 
برخی کارشناسان باور دارند؛ در‌صورتی‌که این روند ادامه پیدا کند، احتمال نزول سکه به سطوح بسیار پایین‌تری وجود دارد. این در حالی است که دسته دیگری از معامله‌گران باور دارند تا زمانی که تقاضای احتیاطی و تبدیل سرمایه در بازار سکه وجود دارند، احتمال کمی برای کاهش حباب این فلز گرانبها وجود دارد.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 رویداد24 قیمت طلا بازار ارز قیمت دلار بازار سکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۳۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این بازار گزینه مهم سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۳!

سال ۱۴۰۲ در شرایطی به پایان رسید که ماراتن قیمت‌ها اغلب بازار‌های ایران را سودده کرده بود.

به گزارش خبرآنلاین، بازار‌های سنتی و چهارگانه در ایران در ماه پایانی سال گذشته بازدهی محسوسی را داشتند. بر اساس این گزارش سوددهی این بازار‌ها در کنار به حرکت درآمدن قیمت ارز رخ داد. هر چند سال ۱۴۰۲ در شرایطی به پایان رسید که بهای هر دلار در محدوده ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان باقی ماند، اما بازار به رسیدن نرخ دلار به شصت هزار تومان روی خوش نشان داد و رفت و برگشت قیمت ارز در این کانال نیز سبب شد بهای دلار در ابتدایی‌ترین روز‌های سال و در میانه تعطیلات در کانال جدید یعنی شصت هزار تومان بازگشایی شود.

بر اساس این گزارش، اما سئوال مهم اینجاست که کدام بازار‌های ایران در سال ۱۴۰۳ به سود روی خوش نشان خواهند داد.

تحولات صورت گرفته و تصمیمات تازه البته سبب شد بازار جدیدی به بازار‌های سنتی و بازار مسکن و خودرو برای سرمایه‌گذاری اضافه شود. به عبارت دیگر افزایش نرخ سود بانکی به حدود ۲۳ درصد این محل را به محل مهمی برای کسب سود برای سرمایه‌گذاران بدل کرد خصوصا آنکه میزان سوددهی بازار پول از بازار مالی یا بازار سرمایه بسیار بالاتر است. در شرایطی نرخ سود بانکی در محدوده ۲۳ درصد است که بازار سرمایه ر سال گذشته بازدهی در محدوده ۱۱ درصد را داشته است.

به این ترتیب این گزینه بار دیگر به گزینه مهم سرمایه‌گذاران خرد برای کسب سود بدل شده است.

در این میان باید توجه داشت سرمایه‌گذاری در هیچ بازاری نتوانسته است در سال گذشته نرخ تورم را پوشش دهد. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران در همه بازار‌ها با تورم چهل درصدی ریالی روبرو بودند، اما میزان بازدهی حاصل از بازار‌ها در بالاترین حالت در میانه کانال بیست درصد قرار دارد.

این بدان معناست که تداوم این تورم، همه فعالان اقتصادی را متضرر خواهد کرد.

بورس پیش خواهد رفت؟

بازار سرمایه با عقب‌ماندگی جدی از تورم روبروست. این بازار یکی از کمترین بازدهی‌ها را در سال گذشته به ثبت رساند. دلیل این اتفاق نیز به تصمیمات تنش‌زا و پافشاری بر مولفه‌های اقتصاد دستوری باز می‌گردد. بسیاری از کارشناسان معتقدند این بازار مستعد سوددهی بسیار بالایی است، اما با ریسکی سیستماتیک، آن هم ناشی از تصمیمات دولتی روبروست و اگر شکل تصمیمات اصلاح شود، این بازار می‌تواند یکی از بالاترین بازدهی‌ها را در سال جاری نصیب سرمایه‌گذاران کند. بورس ایران از سال ۱۳۹۹ با بحران جدی روبرو شد و از آن تاریخ تا کنون همچنان نتوانسته است دست و پای خود را از زنجیر رکود رها کند.

دلار پیش خواهد رفت؟

حساسیت بالای سیاستگذار بر نرخ دلار سبب شده است که این بازار مستعد افزایش چندانی نباشد. هر چند در ماه‌های پایانی سال قیمت دلار از محدود ۵۰ هزار تومان حرکت کرد، اما با این حال نمی‌توان انتظار رشد بالای قیمت ارز را داشت. بسیاری از کارشناسان با استناد به اینکه سال پایانی دولت در پیش است و دولت در سال ۱۴۰۴ باید انتخابات برگزار کند، بر این عقیده‌اند که نرخ دلار در این شرایط امکان جهش بالا را نخواهد داشت. اگر نرخ دلار در روندی بطئی دستخوش افزایش شود، تاثیر رشد آن بر سایر بازار‌ها نیز به همین صورت خواهد بود.

طلا می‌تازد

پیش‌بینی‌های جهانی بر رشد قیمت طلا در بازار‌های جانی استوار است. شرایط حاکم بر سیاست جهان و تداوم جنگ اسراییل علیه فلسطین در کنار ادامه جنگ روسیه و اوکراین سبب شده است بازار طلا همچنان به یک بازار بسیار مهم برای سرمایه‌گذاران جهانی بدل شود. در عین حال احتمال افزایش قیمت دلار سبب شده است بازار طلا به یکی از مهمترین بازارها برای سرمایه‌گذاران در ایران بدل شود. پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی بر این عقیده است طلای جهانی پتانسیل رشد ۱۰ درصدی را دارد، چون از تیرماه نرخ بهره در آمریکا احتمالا پایین می‌آید و این تاثیر مثبت روی طلای جهانی دارد.

در کنار این احتمالات عدم توازن عرضه و تقاضا، بازار سکه را نیز به بازاری سودآور برای سرمایه‌گذاران بدل می‌کند. بزرگ شدن حباب سکه در روز‌های اخیر نشان از اقبال سرمایه‌گذاران به این بازار دارد.

مسکن درگیر بحران رشد و رکود

هر چند هیچ عقل سلیمی بازار مسکن را برای سرمایه‌گذاری توصیه نمی‌کند، اما ریزش ارزش پول ملی در کنار عدم تطابق عرضه و تقاضا سبب شده است بازار مسکن برای گروهی که سرمایه بالاتری دارند به بازاری برای سرمایه‌گذاری بدل شود. در این میان آخرین آمار‌ها نشان از رسیدن متوسط قیمت مسکن به ۸۳ میلیون تومان در تهران دارد. رقمی که این کالای سرمایه‌ای را از دسترس بسیاری دور کرده است، اما تحلیلگران بر این عقیده‌اند این بازار مستعد رشد بیش از حد قیمت نیست و راه افتادن پروژه‌های مسکن ملی می‌تواند در مهار قیمت موثر باشد.

خودرو همچنان منتظر

بازار خودرو همچنان در انتظار عملی شدن واردات خودرو در اندازه و ابعاد پیش‌بینی شده است. روند واردات خورو در سال گذشته نیز مانند سال پیش از آن کند بود. در این میان اخباری که مرتبط با توقف شماره‌گذاری برخی خودرو‌ها بود سبب شد بازار این خودروی خاص به بازاری بسیار پرسود برای سرمایه‌گذاران بدل شود. در صورت واردات خودرو طبق برنامه و تحقق اهداف تولید، این بازار با رشدی ملایم روبرو خواهد بود.

به این ترتیب بازاری که همچنان مستعد رشد است، بازار سرمایه است که فعلا درگیر دستورات پرریسک و عقب برنده است. باید دید سیاست دولت بر رشد کدام بازار استوار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • قیمت نفت بیش از یک دلار بالا رفت
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ فروردين
  • ثبات نرخ دلار و درهم و رشد قیمت یورو در معاملات امروز مرکز مبادله
  • سقوط بیت‌کوین
  • پیش بینی قیمت دلار ۹ فروردین ۱۴۰۳ / تنور قیمت دلار داغ شد
  • پیش بینی قیمت دلار ۸ فروردین ۱۴۰۳/ ترمز دلار کشیده شد؟
  • ثبات قیمت انواع ارز در معاملات مرکز مبادله
  • کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در روز رشد بهای طلای جهانی
  • این بازار گزینه مهم سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۳!
  • بازار رمزارز‌ها / صعود دوباره بیت‌کوین به ۷۰ هزار دلار