Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به مناسبت چهلمین سالگرد فاجعه سینما رکس آبادان، ویژه‌نامه «فاجعه عظیم» از سوی پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

در توضیح این ویژه‌نامه آمده است: در ۲۸ مرداد ۱۳۵۷، جنایت دیگری از رژیم پهلوی در تاریخ ثبت شد و آن سوزاندن صدها نفر از مردان، زنان و کودکان بی‌گناه در سینما رکس آبادان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام خمینی در مهر ۱۳۵۸، در جمع خانواده‌های شهدای سینما رکس فرمودند: «این مسئله، مسئله سینما یک مسئله‌ای بود که ما نجف بودیم، و من از اوّلی که قضیۀ سینما را شنیدم حدسم این بود که عُمّال خود شاه این کار را کردند. و اعلام هم کردم این مطلب را. و بعد هم معلوم شد همین طورها بوده است، و موجب تأثر همۀ ملت و ما، خصوصا تأثر من راجع به این فاجعه بود. یک "فاجعۀ عظیمی" برای ملت ما بود.»

در ویژه‌نامه "فاجعه عظیم" برای نخستین بار اسناد محرمانه از اعترافات نزدیکان و وابستگان رژیم پهلوی و همچنین گزارش‌های منابع امنیتی رژیم پهلوی درباره آتش‌سوزی سینما رکس منتشر شده است.

همچنین بخشی از این ویژه‌نامه به روایت خاطرات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله مسعودی‌ خمینی، عبدالله جاسبی، محمد سمامی، محمدحسن خاکساران، حجت‌الاسلام کشمیری، علی‌محمد بشارتی و تعدادی از شاهدان عینی از فاجعه سینما رکس پرداخته است.

گزارش‌هایی با عناوین «قرینه‌هایی از نقش رژیم پهلوی در فاجعه سینما رکس آبادان»، «۵ شاهد از نقش رژیم پهلوی در فاجعه سینما رکس»، «مواضع سیدکاظم شریعتمداری پس از فاجعه سینما رکس آبادان» به همراه تصاویر و اینفوگرافیک با موضوع آتش‌سوزی سینما رکس هم در پرونده ویژه «فاجعه عظیم» منتشر شده است.

مصاحبه با آیت‌الله سید علی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری پیرامون ابعاد حادثه سینما رکس آبادان بخش دیگر این ویژه‌نامه را شامل می‌شود.  

علاقمندان می‌توانند برای مشاهده ویژه‌نامه «فاجعه عظیم»  به اینجا مراجعه کنند.

کد خبر 4378632 حسام رضایی

منبع: مهر

کلیدواژه: امام خمینی ره انقلاب اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران مردم علیه احتکار مجلس شورای اسلامی حسن روحانی ایران وزارت امور خارجه ایران ارتش جمهوری اسلامی ایران علی ربیعی علی لاریجانی استیضاح رئیس جمهور اسلامی ایران محمد جواد ظریف سپاه پاسداران دریای خزر ایالات متحده آمریکا دولت دوازدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۴۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)

ایسنا/خراسان رضوی به مناسبت فرارسیدن شهادت رئیس مذهب شیعه، حضرت امام جعفر صادق(ع)، ویژه برنامه‌هایی از سوی معاونت تبلیغات اسلامی حرم رضوی در این آستان ملکوتی برگزار می‌شود.

ویژه برنامه‌های شهادت امام جعفر صادق(ع) با محوریت رواق بزرگ امام خمینی(ره) از شامگاه جمعه و همزمان با شب شهادت این امام همام با قرائت زیارت امین‌الله و مرثیه‌سرایی توسط مداح و ذاکر نام‌آشنای اهل بیت(ع)، آقای احمد واعظی، بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء آغاز می‌شود.

سخنرانی پیرامون شخصیت ششمین امام شیعیان توسط حجت‌الاسلام والمسلمین علی اوسطی، مرثیه‌سرایی و عزاداری با نوای ذاکران اهل بیت(ع)، آقایان سید محمود علوی و مرتضی اسلامی‌نژاد، از دیگر برنامه‌های شب شهادت این امام همام خواهد بود.

در شامگاه شهادت امام جعفر صادق(ع) همچنین زائران و مجاوران حریم ملکوتی رضوی میهمان محفل شعرخوانی با حضور جمعی از شاعران آئینی از جمله حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابوالفضل مبارز، سیدرضا یعقوبی آل، علیرضا خاکساری و علی مقدم خواهند شد.

برنامه صبح شهادت امام صادق(ع) روز شنبه ۱۵ اردیبهشت، ساعتی قبل از اذان ظهر با قرائت زیارت امین‌الله و عرض سلام و ارادت به محضر امام مهربانی‌ها با صدای کبیر قلندرزاده آغاز می‌شود و با بیان احکام دینی توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رنجبر ادامه می‌یابد.

اجرای برنامه سرود و همخوانی توسط گروه گلدسته‌های حرم، شعرخوانی آئینی با نوای شاعر و مدیحه‌سرای اهل بیت(ع)، آقای مصطفی جلیلیان مصلحی، و مرثیه‌سرایی و عزاداری در سوگ شهادت صادق آل محمد(ع) از دیگر برنامه‌های روز شهادت امام صادق(ع) خواهد بود.

در این مراسم آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی به ایراد سخنرانی می‌پردازد و سپس زائران حریم ملکوتی رضوی با قرائت زیارت‌نامه امام صادق(ع) که توسط آقای قاسم پناهی قرائت می‌شود، به محضر این امام همام عرض ارادت خواهند کرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، ویژه برنامه‌های شهادت امام صادق(ع) در شامگاه شهادت این امام بزرگوار نیز ادامه دارد و این مراسم پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با قرائت زیارت امین‌الله با نوای احمد واعظی، شعرخوانی شاعر آئینی، آقای علی زمانیان، سخنرانی آیت‌الله سید علیرضا صدر حسینی و عزاداری و مرثیه‌سرایی آقایان جعفر ملائکه و امیر عارف همراه خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)
  • برگزاری مراسم سالگرد شهادت امام صادق (ع) در ۱۶۲ بقعه متبرکه گیلان
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • انتشار نماهنگ زیبای نامه‌ای برای تو +فیلم
  • سازمان بهداشت جهانی: حمله به رفح، فاجعه انسانی خواهد بود
  • پخش مستند «مسئله حجاب» به مناسبت سالگرد شهادت استاد مطهری
  • تصویری دیده نشده از علی انصاریان در پشت صحنه یک فیلم
  • نامه رهبر انقلاب به دانشجویان منشا تحولات عظیم اروپا و آمریکا شد
  • تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پالایشگاه نفت آبادان امضا شد
  • اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند