Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:18:12 GMT

«فرزندت کجاست؟» تو بگو، من باور نمی‌کنم

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۴۹۸۴

«فرزندت کجاست؟» تو بگو، من باور نمی‌کنم

تهران- ایرنا- فرزندت کجاست پرسشی است که با مخاطب قرار دادن مسوولان در شبکه های اجتماعی جریان ساز شده و از لایه‌های پنهان پرده برمی‌دارد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، شهروندان نسبت به فساد حساس تر از گذشته شده‌اند. با توجه به اینکه بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند با افزایش شفافیت و پاسخگویی می‌توان به مقابله با فساد در نظام سیاسی رفت، برخی از فعالان شبکه‌های مجازی تلاش می‌کنند با ابزارهای محدودی که در دست دارند در این زمینه فعالیت کنند و از این ابزارها برای شفافیت نظام سیاسی و پاسخگو کردن آن بهره جویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین برخی از سیاسیون هم که خود را در صف طرفداران شفافیت جای می دهند، از «اتاق شیشه‌ای» سخن می گویند.
کمپین‌هایی مانند «فرزندت کجاست» چنین هدفی را دنبال می‌کند. کاربران با طرح این پرسش در صدد ایجاد شفافیت و پاسخگویی در مورد بهره‌مندی مقامات سیاسی از امکانات کشورند. در روزهای گذشته تعدادی از نمایندگان فعلی و سابق مجلس و گروهی از دولتی ها و چهره های سیاسی به این کمپین پیوستند و از شغل و موقیعت فرزندانشان گفتند. اما قضیه به همین جا ختم نمی‌شود. در برخی موارد پاسخ‌های ارائه شده مورد قبول کاربران واقع نشد. کاربران پاسخ‌ها را کلی، مبهم و بعضاً قلب حقیقت عنوان کردند تا جائی که در رد اظهار برخی از مقامات اسناد جدیدی منتشر کردند.
خوشبختانه شبکه‌های مجازی این امکان را فراهم می آورد تا اظهار نظرها تعاملی باشد و همان طور که سیاسیون پاسخ شهروندان را می‌دهند، شهروندان نیز درباره پاسخ آن‌ها اظهار نظر و اسنادی در رد یا قبول حرف‌ها منتشر کنند. شفافیت واقعی محصول همین فضای تعاملی و گفت‌گویی است. حال باید منتظر پاسخ مقاماتی بود که اظهاراتشان مورد نقد قرار گرفته‌است.
فرض کنیم سیاسیون در روزنامه‌های کثیرالانتشار اطلاعاتی در خصوص فرزندان خود ارائه می‌داند و شهروندان تریبونی برای واکنش در اختیار نداشتند. در این صورت ما هرگز نمی‌دانستم نظر شهروندان درباره این پاسخ‌ها چیست. آیا پاسخ‌ها مقبول افتاده است یا نه. اکنون این فرصت را داریم که از ظرفیت شبکه‌های مجازی استفاده کنیم و با تقویت گفت وگو بین مقامات سیاسی و شهروندان به سمت شفافیت بیشتر حرکت کنیم. این یک تمرین عمومی برای همه ما اعم شهروندان و مسوولان است.
فارغ از این جریان تعاملی که همچنان ادامه دارد، نباید از زنگ خطری که به واسطه بروز بی‌اعتمادی به صدا درآمده غافل بود. مهم این نیست که چقدر مقامات پاسخ‌دهنده اطلاعات درست ارایه داده‌اند و چقدر اطلاعات غلط. فرض بگیریم همه با صداقت و صراحت کامل پاسخ داده‌اند و حرف نگفته‌ای باقی نگذاشته‌اند، مهم این است که مخاطبان چقدر اعتماد می‌کنند و چقدر باور می‌کنند.
فرض بگیریم یک نماینده مجلس می‌گوید «فرزندش بدون استفاده از هیچ رانت دولتی در یک اداره خصوصی مشغول کار است.» کاربر دیگری ادعا می‌کند که «این حرف نادرست است و فرزند این نماینده از رانت بهره برده‌است.» دو ادعا داریم بدون هیچ ادله و اسنادی! نکته اصلی آن است که مردم بیشتر کدام یک را باور می‌کنند و به حرف کدام یک به دیده تردید می‌نگردند. به نظر می‌رسد حجم بی‌اعتمادی به مسوولان سیاسی قابل توجه و نگران کننده است.
ضروری است برای ترمیم این بی‌اعتمادی اقدامات جدی‌ صورت پذیرد و دولت با همت بیشتری زمینه‌های گفت وگو، شفافیت و پاسخ‌گویی را ایجاد کند. برای مثال اگر اطلاعات مربوط به حقوق و مزایا، خانه‌، دارایی‌ها و ... مسوولان به صورت ‌آنلاین منتشر می‌شد، اکنون پاسخی که در خصوص موقعیت کاری فرزندشان می‌دادند باورپذیرتر بود. امید است با شکل‌گیری زیرساخت‌های دولت الکترونیک و همچنین توجه بیشتر به اقتضائات شفافیت نزد مسوولان و متصدیان همه نهادهای حاکمیت، روز به روز شاهد شفافیت بیشتری باشیم تا بتوانیم اعتماد تضعیف شده را به مرور بازسازی کنیم.
پژوهش**س.ا**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی هشتک فرزندت کجاست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۴۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد با بی‌حجابان یا دولتمردان؟

قطعا باور دارید که «ان الله لایجری الامور الا باسبابها» و باور دارید که اصلاحات امام زمانی قاعدتا زمانبر و تدریجی است.
بیایید فرض کنیم آقا تشریف آوردند آیا بلافاصله تمام زنان بی حجاب و بدحجاب و شل حجاب تنبیه می شوند؟ یا مردان و زنان اختلاسگر و سوء استفاده چی تنبیه میشوند؟
آیا در اولین سخنرانیها دوچرخه سواری بانوان را محکوم میکنند یا میگویند ای دولتمردان وای مردم قسط و عدالت را بر پای دارید؟
آیا وزرای ارتباطات تمام جهان مامور میشوند فیلترینگ شدیدی اجراکنند و نیروهای انتظامی برفراز بامها دیش های ماهواره را جمع میکنند یا مسئولین موظف به تهیه برنامه های متنوع فرهنگی میشوند تامردم را رشد بدهند؟
آیا بیت المال به سمت طرفداران شان سرازیر میشود یا همه واجدین شرایط ازآن بهره می برند و مکتبی و حزب اللهی و هم خط و چپ و راست با دیگران برابرند؟

ظاهرا در این مملکت عده ای تفکرات خود را دقیقا منطبق بر ایده های امام(عج) میدانند و شاید خود را امام می پندارند و میخواهند قبل از ظهور ان را پیاده کنند ولی اساس حرکت انبیا که مبتنی بر توحید و قسط است رافراموش کرده اند. تا آنجا که مشخص است پس از توحید و پرهیز از شرک نوبت قسط وعدل است ان هم نه در شعار و بلکه در عمل و اگرچنین نباشد جهان امادگی همراهی باامام را نخواهد داشت .
مسئولین محترم و مدعیان دینداری اگر قصد دارند قبل از ظهور منجی به راه ان معصوم بروند بسم الله .... بدون شعار بلکه با عمل پای دروادی برقراری قسط و عدل بنهند. از اختلاف و نفاق و دروغ و شعارزدگی و تهمت و سیاسی کاری و گروه گرایی و چوب لای چرخ یکدیگر گذاشتن و کندکردن جریان توسعه و.... دست بردارند.
مردم خسته اند و نیازبه کمک و رسیدن به آرامش دارند.

* منتشر شده در سایت مبلغ

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902279

دیگر خبرها

  • گانتس: تا این لحظه پاسخ رسمی درباره توافق تبادل دریافت نکرده‌ایم
  • استفاده از همه ظرفیت‌ها برای خدمت به مردم از وظایف جدی مسوولان
  • مسوولان از ظرفیت نیروهای متخصص و متعهد شمال فارس نیز استفاده کنند
  • برخورد با بی‌حجابان یا دولتمردان؟
  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسوولان امور قرآنی چه نوشتند؟
  • جلب رضایت مردم اساس کار مسوولان کردستان است
  • ایران؛ کثرت فرهنگی و وحدت سیاسی
  • «شفافیت» یکی از مهمترین موضوعات مورد نیاز در مجلس آینده است
  • مقاومت بازار طلا برای شفافیت
  • کارکنان عقیدتی سیاسی مسئول تقویت هدایت و معنویت هستند