Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@11:51:23 GMT

کشت بافت، تکنیکی جدید در تولید گیاهان

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۵۵۲۰

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس ، مدیر شرکت زیست فناوری فراکشت گفت: در این روش محیط کشت ژله‌ای تولید و همه عناصر مورد نیاز گیاه و هورمون گیاهی به آن اضافه می‌شود.
محمد امین تقی پور افزود: این نمونه‌ از قسمت انتهایی گیاه در محیط کشت قرار می‌گیرد تا در دما، رطوبت و نور استاندار به رشد خود ادامه دهد  .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود : در این روش گیاه بدون نیاز به خاک و آب تکثیر می‌شود و در بازه زمانی کوتاه شش هفته ای در محیط کشت به گیاه کامل تبدیل و آماده استقرار در گلخانه، باغ، مزرعه و یا آکواریوم می‌شود.
تقی پور افزود: تولید تیراژ بسیار زیاد از تعداد کمی گیاه در مدت زمان کوتاه، انتقال خصوصیات گیاه مادر به نسل‌های بعدی در گیاهان اصلاح نژاد شده، تولید گیاهان عاری از هرگونه باکتری و ویروس و احیا گیاهان در معرض انقراض را از مزیت‌های روش کشت بافت نسبت به روش‌های سنتی قلمه زدن و کاشت بذر برشمرد.
وی با بیان اینکه تاکنون رزمحمدی، رز هلندی، استویا و گیاهان آکواریومی با روش کشت بافت تکثیر شده است، افزود: در حال تحقیق در خصوص سازگار کردن گیاه حشره خوار ونوس که کاربرد زینتی دارد، به عنوان آفت کش طبیعی برای استفاده در مزارع و باغ‌ها هستیم.
تقی پور افزود: در این شرکت سالانه ۴۰ هزار نشا انواع گیاهان تولید می‌شود که در آینده نزدیک این رقم به بیش از ۱۰۰ هزار نشا افزایش خواهد یافت. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: کشت بافت گیاهان فارس شیراز تولید خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس ماهی های زینتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۵۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید در دیمزارهای تفت با کشت گیاه آنغوزه

ایسنا/یزد مدیر جهادکشاورزی شهرستان تفت گفت: گیاه دارویی «آنغوزه»، برای نخستین بار در سطح سه هکتار از دیمزارهای روستای «علی آباد» این شهرستان کشت شده است.

«محمد جعفری» در این باره اظهار کرد: نیاز آبی کم، افزایش بهره وری، سوددهی بالا و امکان صادرات محصول از مزایای کاشت گیاه دارویی آنغوزه است.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح جهش تولید دردیمزارها با کشت گیاهان بومی در شهرستان تفت، افزود: هدف از کشت گیاهان دارویی همچون آنغوزه، حفظ آب و خاک منطقه برای جلوگیری از فرسایش خاک، استفاده بهینه از اراضی مستعد دیم و امکانات موجود، کمک به رشد اقتصادی منطقه و جایگزین کردن محصولات اقتصادی کم‌آب‌طلب است.

«مریم مجیدی» رئیس مرکز جهادکشاورزی علی آباد نیز در این زمینه بیان کرد: کار کشت بذر گیاه کم آبخواه آنغوزه در دهستان علی آباد انجام شده و توسعه کشت این گیاه سودمند دارویی می‌تواند در اشتغالزایی آینده موثر و مفید باشد.

وی ادامه داد: آنغوزه نیاز آبی کمی داشته و قابلیت کشت دیم در زمین‌های شنی، آهکی و اراضی  شیبدار را دارد.

 به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی شهرستان تفت در استان یزد، گیاه دارویی آنغوزه بومی آسیای مرکزی خصوصاً افغانستان و ایران است که عمدتا به صورت خودرو در سطح مراتع رویش دارد و از خواص آن می‌توان به اثرات آرام بخشی، محافظت از اعصاب، تقویت حافظه و کاهش فشار خون اشاره کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گیاهانی که برای هر خانه‌ای لازم است
  • بهترین گیاهان برای بالکن
  • افزایش ۴ برابری کاشت گیاهان دارویی در دیمزار‌های فارس
  • افزایش بیش از ۴ برابری کاشت گیاهان دارویی در دیمزار‌های فارس
  • معرفی 3 گیاه برای نگهداری آسان در آپارتمان
  • کاشت بذر گیاهان مرتعی در راور
  • جهش تولید در دیمزار‌های شهرستان تفت باکشت گیاه آنغوزه
  • جهش تولید در دیمزارهای تفت با کشت گیاه آنغوزه
  • افتتاح ۲ واحد تولیدی در شهرک صنعتی سدید کرمان
  • کشت گیاه دارویی «زیره » در استان بوشهر تقویت می‌شود