Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بورس تهران با صدور يک اطلاعيه رسمي، با اعلام دو اصلاح بزرگ در دستورالعمل انجام معاملات که مربوط به عرضه اوليه سهام شرکت هاي جديد و دامنه نوسان است فازه تازه تسهيل داد و ستدها را کليد زد.
به گزارش خبرگزاري آريا، بر اساس اين اطلاعيه رسمي تغييرات ابلاغ شده طبق مصوبات 27تير و 10مرداد سال جاري هيات مديره سازمان بورس، تبصره‌هاي ذيل به دستورالعمل اجرايي نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بورس اضافه شدند:
•تبصره 5ماده 17مکرر يک: در عرضه اوليه سهام در صورتي که نوسان قيمت افزايشي باشد تا 10روز کاري پس از روز عرضه اوليه توقف موضوع اين ماده اعمال نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


•تبصره 7ماده 19مکرر چهار: دامنه نوسان نماد معاملاتي که به صورت تحت احتياط امکان معامله خواهد داشت، 40درصد دامنه نوسان در حالت عادي بوده و در صورتي که به تشخيص بورس داشتن بازارگردان براي گشايش نماد تحت احتياط الزامي باشد، شرايط و نحوه بازارگرداني توسط بورس تعيين مي شود.
تاثير اصلاح دستورالعمل ها در توقف و بازگشايي نمادها
از سويي ديگر، طوبي دهقاني مدير ناشران نيز اعلام کرد: با اجرايي شدن اصلاحات دستورالعمل هاي افشا، پذيرش و نحوه انجام معاملات، زمان توقف نمادها کاهش يافته و در حال حاضر تعداد نمادهاي تعليق شده به 7مورد رسيده است.
وي گفت: قبل از اجرايي شدن اصلاحات دستورالعمل هاي افشا، پذيرش و نحوه انجام معاملات، نمادهاي معاملاتي تا زمان شفاف سازي و ارايه اطلاعات از سوي شرکت ها متوقف مي ماند. پس از اصلاح دستورالعمل ها و با توجه به تمهيداتي که براي کوتاه تر شدن زمان توقف نمادها انديشيده شد، زمان توقف نمادها کاهش يافته و در حال حاضر تعداد نمادهاي تعليق شده به 7مورد رسيده است.
روند تغييرات
وي توقف و بازگشايي نمادها را در معاملات اوراق بهادار داراي اهميت زياد دانست و اظهار داشت: با توجه به تغيير برخي دستورالعمل هاي بازار سرمايه از جمله دستورالعمل هاي افشا، پذيرش و نحوه انجام معاملات در بورس تهران از دي ماه سال گذشته، نمادهاي معاملاتي علاوه بر توقف به علت برگزاري مجامع و افشاي اطلاعات با اهميت، با نوسان 20درصد و 50درصد قيمت سهام نيز متوقف مي شوند.
دهقاني تصريح کرد: مطابق اصلاحات انجام شده در دستورالعمل اجرايي نحوه انجام معاملات، در صورتي که قيمت پاياني سهم طي 5روز معاملاتي متوالي بيش از 20درصد افزايش يا کاهش داشته باشد، نماد معاملاتي متوقف و ناشر ملزم به ارائه اطلاعيه شفاف سازي درخصوص علت نوسان قيمت سهم بوده و نماد معاملاتي روز معاملاتي بعد گشايش مي يابد.
شيوه بازگشايي نماد
وي خاطرنشان کرد: در اين حالت حتي اگر ناشر اطلاعيه شفاف سازي منتشر نکند، بورس تهران با انتشار اطلاعيه عدم شفاف سازي ناشر در خصوص اين نوسان، نماد متوقف شده را در روز معاملاتي بعد بازگشايي خواهد کرد.
مدير ناشران بورس گفت: اگر قيمت سهام شرکتي در 15روز با نوسان قيمت 50درصد افزايش يا کاهش همراه شود، نماد معاملاتي متوقف شده و سرمايه گذاران و تحليل گران مي توانند از طريق کارگزاري ها، شرکت هاي مشاور سرمايه گذاري، سوالات خود را در مورد وضعيت شرکت درسايت «تدان»، مطرح کنند و ناشر در اطلاعيه شفاف سازي به اين سئوالات پاسخ مي دهد. در خصوص نوسان 50درصد، نماد معاملاتي ناشر حداکثر پس از دو روز کاري با محدوديت دامنه نوسان بازگشايي مي شود.
دسته بندي توقف نمادها
وي به دسته بندي توقف نمادها در قالب دوگروه اشاره کرد و توضيح داد: توقف نمادها به علت انتشار اطلاعات با اهميت در قالب دو گروه «الف» و «ب» دسته بندي شده اند. در مورد گروه «الف» نماد معاملاتي در اولين جلسه معاملاتي بعد، بدون محدوديت در دامنه نوسان بازگشايي خواهد شد و اگر اطلاعات مربوط به گروه «ب» باشد؛ با توجه به ساعت انتشار اين گونه اطلاعات، نماد بازگشايي خواهد شد و بازگشايي حداکثر تا روز معاملاتي بعد انجام مي شود.
دهقاني ادامه داد: در خصوص توقف نماد به علت برگزاري مجمع مطابق دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس تهران، توقف نماد معاملاتي يک روز کاري قبل از برگزاري مجامع عمومي صاحبان سهام براساس اطلاعية دعوت به مجمع منتشره توسط ناشر در سايت کدال متوقف وحداکثر دو روز کاري پس از برگزاري مجمع عمومي عادي، بازگشايي مي شود.
مديرناشران بورس تهران به تعداد روزهاي معاملاتي ناشران در فصل برگزاري مجامع اشاره کرد و افزود: در سال 97تعداد روزهاي معاملاتي در فصل برگزاري مجامع که براي اکثر شرکت ها تا پايان تير ماه مي باشد 77روز است که طي اين مدت ميانگين تعداد روزهاي مجاز بودن نمادهاي معاملاتي، 66روز بوده است.
آمار روزهاي مجاز
همچنين متوسط بيشترين تعداد روزهاي مجاز بودن نمادها طي 4ماه نخست سال 97به تفکيک صنعت مربوط به صنايع بانک ها و موسسات اعتباري، سرمايه گذاري، چندرشته اي صنعتي، مسکن و انبوه سازي، ليزينگ و لاستيک و پلاستيک مي باشد، بدين صورت که متوسط اين روزها براي صنعت بانک ها و موسسات اعتباري، صنعت سرمايه گذاري و چندرشته اي صنعتي 73روز، صنعت مسکن و انبوه سازي، لاستيک و پلاستيک و صنعت ليزينگ 72روز است.
تصوير اطلاعيه رسمي بورس تهران

-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۶۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) این سکانس از افعی تهران، داغ خیلی‌ها را تازه کرد

سکانسی از قسمت جدید افعی تهران درباره تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدرسه داغ دل خیلی‌ها را تازه کرد و واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در ادامه برخی از این واکنش‌ها را با هم بخوانیم: 

یکی از کاربران در واکنش به این سکانس نوشت: همیشه باخودم فکر می‌کردم اگه با مدیر و ناظم ظالم دوره مدرسه مواجه بشم چطور برخورد خواهم کرد، بعیده بتونم کاری که پیمان معادی انجام داد رو انجام بدم. هم دلم واسش سوخت، هم خوشحال شدم، حس دوگانه‌ای بود.

عارف یکی دیگر از کاربران نوشت: دو تا از معلم هامون خیلی کتک زدن منو امروز بهش فکر نمیکنم و گذشتم ازش ولی بیست سال طول کشید و تو این مدت هم خیلی اذیت شدم، اما اگر الان ببینمشون در این حد که پیمان تلافی کرد و که حتما میکنم

میلاد گفت: معلم کلاس دوم ابتدایی برای تشویقم خط کش داد تا من دانش آموز خاطی را تنبیه کنم جلوی کلاس گفت بزن و یادمه از ترس نه گفتن به معلم و زدن همکلاسیم چه حسی داشتم...

منبع: برترین‌ها

tags # سریال افعی تهران سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • (ویدئو) این سکانس از افعی تهران، داغ خیلی‌ها را تازه کرد
  • بهترین بروکرهای فارکس: راهنمای انتخاب برترین‌ بروکر فارکس
  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!
  • شاخص بورس یک‌هزار واحد رشد کرد
  • رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • کاهش بیش از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ فاز اصلاحی شاخص شروع شد؟
  • گزارش روزانه بورس ۴ اردیبهشت/ رشد بورس موقتی بود؟