Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@15:06:21 GMT

نشانه های فقر معیشت در قم!

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۶۴۵۱

نشانه های فقر معیشت در قم!

بر اساس آمارهای ارائه شده کمک های مردم قم به کمیته امداد نسبت به سال های قبل رشد چشمگیری داشته است اما در عین حال شاهد افزایش فقر و مراجعه بیشتر مردم به کمیته امداد در قم هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، طی چهار ماه گذشته کمک‌های مردم به کمیته امداد قم 18 درصد رشد داشته است، استان قم رتبه نخست صدقات کشور را به خود اختصاص داده است، در سه ماه نخست سال بر اساس دریافتی‌های انجام شده نسبت به سه ماه نخست سال گذشته 136 درصد رشد داشته‌ایم که این یک توفیق الهی است؛ در مورد زکات واجب سال گذشته 36 میلیون و 500 هزار تومان جذب داشته اما امسال این آمار به 172 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اظهارات اکبر میرشکار مدیرکل کمیته امداد استان قم است.

136درصد رشد در پرداخت کمک های مردمی به کمیته امداد امام خمینی(ره) در قم نشانه این است که توان کمیته امداد قم 136 درصد برای کمک به نیازمندان بیشتر شده است این در حالی است که سال گذشته 1300خانواده نیازمند زیر پوشش کمیته امداد توانمند و از چرخه  کمک های این کمیته خارج شدند  که نشان دهنده این است اکثریت افردی که به کمیته امداد امام خمینی(ره) مراجعه می کنند نیازمند واقعی در مقطع زمانی هستند که بعد از توانمند شدن از چرخه کمیته امداد خارج می شوند.

همچنین اعلام شده  زکات فطریه قمی‌ها با رشد 84 درصدی به 358 میلیون تومان رسیده است در چهار ماهه اخیر 14 میلیارد تومان درآمد داشته و بخش زکات یک میلیارد و 100 میلیون تومان از این مبلغ را به خود اختصاص داده است که 37 درصد این مبلغ در بخش عمرانی هزینه شد و 63 درصد نیز به حساب فقرا واریز شده است.

مراجعات مردم قم به کمیته امداد دو برابر شده

این مسئله نشان دهنده افزایش سخاوت مردم قم در این شرایط اقتصادی است و به صورت طبیعی باید با این میزان کمک های مردمی میزان ارائه خدمات و کمک های به نیازمندان و فقرا نیز افزایش پیدا کرده باشد اما باید پرسید آیا این اتفاق در عمل  نیز رخ داده است یا نه در این زمینه مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) گفته است این روزها به علت مشکلات اقتصادی مراجعات مردم به کمیته امداد دو برابر شده و آمار مراجعات به دو هزار و 800 مورد در ماه‌های اخیر رسیده است.

اما این مسئله که گفته شده تعداد مراجعات به کمیته امداد امام خمینی (ره) در قم دو برابر شده است جای تامل دارد آیا تنها مراجعات افزایش پیدا کرده است یا اینکه این مراجعه کنندگان کمک هم دریافت کرده اند؟ که این مسئله را نشان از فقیر تر شدن بخشی از مردم قم اعلام شده است.

با توجه به اظهارات مدیرکل کمیته امداد استان قم در دریافتی کمیته در صدقه، زکات و زکات فطریه  رشد چشمگیر وجود داشته، رشدی بیش از دوبرابر شدن مراجعات به کمیته امداد امام خمینی(ره) با این وجود این دوبرابر شدن تعداد مراجعات که به دلیل سوء مدیریت دولتمردان بوده نباید خدمات ارائه شده را به مراجع کننده ها و نیازمند ان واقعی کاهش پیدا کند.

قشر متوسط هم به کمیته امداد مراجعه می کنند

متاسفانه قشر متوسط هم برای دریافت کمک به کمیته امداد مراجعه می کنند و از طرفی عمده خدمات کمیته امداد ارائه وام قرض الحسنه است که دو مشکل عمده ایجاد می کند اول اینکه خانواده درگیر فر نمی تواند ضامن های مورد نیاز وام را پیدا کند مشکل بعدی اینکه در این اوضاع بد اقتصادی مددجویانی هم که موفق به دریافت وام می شوند در معرض ورشکستگی قرار می گیرند و امکان باز پرداخت وام های دریافتی را ندارد.

طبق آمار سال گذشته کمیته امداد امام خمینی قم نزدیک به 20 هزار خانواده با جمعیتی حدود 35 هزار تن را تحت پوشش دارد از این تعداد، 15 هزار و 300 خانواده به صورت مستمر از همه خدمات کمیته به ویژه از مستمری ماهانه بهره مند و به حدود 5 هزار خانواده به صورت تک خدمتی و یا چند خدمتی ، ارائه خدمات می شود.

نکته مهمی که نباید از نظر دور داشت این است که درست است مردم قم با وجود همه مشکلاتی اقتصادی هرساله سخاوتنمد تر از گذشته صدقه و زکات پرداخت می کنند اما دوبرابر شدن مراجعه مردم به کمیته امداد یک زنگ خطر بزرگی است که متاسفانه نه تنها مردم قم بلکه در سراسر کشور در حال رخ دادن است.

وعده های اقتصادی دولت از جمله تحول اقتصادی که حتی مردم را از یارانه ناچیز45500تومانی بی نیاز خواهد کرد نه تنها محقق نشد بلکه باعث نیازمند تر شدن مردم به کمیته امداد امام خمینی(ره) شده است مسئله ای که مطمئنا کیفیت ارائه خدمات را به مددجویان کمتر خواهد کرد.

نشانه های فقر در قم

از طرفی نشانه های این فقر را با یک گشت و گذار در حاشیه های شهر قم می توان مشاهده کرد حاشیه نشینی در قم در این چندسال اخیر افزایش پیدا کرده است به دلیل فقیر شدن مردم و عدم تونایی خرید خانه در داخل شهر قم  افرادی مجبور به ساخت خانه در اطراف شهر قم که امکانات اولیه رفاهی ندارد می کند که در نهایت منجر به اختلافات میان مردم فقیر و شهردای های قم می شود.

بناهای غیراصولی و استفاده از ابزار اولیه غیراستاندار، هم ظاهر نازیبایی در این محله ها به وجود آورده اند؛ و هم اینکه استحکام زیادی در برابر باد و باران و زلزله ندارند.

وضعیت بهداشتی نامناسب، کوچه ها و خیابان های خاکی و نبود امکانات رفاهی از دیگر معضلات و مشکلات موجود در منطقه های حاشیه نشینی است که ساکنان آن، با آنها دست و پنجه نرم می کنند! حال، بروز آسیب های اجتماعی در این مناطق هم که دیگر جای خود دارد

این حق طبیعی مردم قم است که وقتی مسئولین آمار ارائه می دهند و اعلام می کند که کمک مردم به کمیته امداد و دیگر ارگان های حمایتی افزایش پیدا کرده است هرساله این فقر را کمتر در قم مشاهده کنند اما مردم عکس آن را مشاهده می کنند، البته خلا در زیر ساخت های فرهنگی، مهاجرت  پذیری قم، نزدیک به پایتخت و شاه راه مواصلاتی بودن 17 استان کشور مسئله آسیب های اجتماعی و پدیده فقر را در قم افزایش داده است.

مسئله دیگر که مورد توجه است این است شهر مقدس قم به عنوان پایتخت جهان تشیع و مذهبی ترین شهر کشور است و مورد توجه محافل داخلی و خارجی است و وجود فقیر در این شهر شاید توجیه  از نوع توجیه های عادی نداشته باشد و ممکن است منجر به قضاوت های نادرستی در مورد شهر قم شود.

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۶۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای «خبر خوش» برای مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد چیست؟

زی‌سان: از چند روز گذشته خبری تحت عنوان «خبر خوش برای مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد/ واریز این مبلغ تا ساعاتی دیگر برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی» در برخی رسانه‌های زرد و فیک‌نیوزها منتشر شده است. اما شواهد نشان می‌دهد دستکم تا هفته آینده خبری خوبی برای مددجویان کمیته امداد و مستمری بگیران بهزیستی مخابره نخواهد شد. 

ماجرا از این قرار است که هنوز تکلیف اضافه حقوق مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد مشخص نشده است و محمد اسدی (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور) درباره میزان افزایش حقوق مستمری بگیران توضیحاتی ارائه داد.

محمد اسدی (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور) گفت: در روز‌های گذشته، نشستی با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاونان ایشان در مورد افزایش مستمری بازنشستگان و نرخ این افزایش داشتیم که به جمع‌بندی نرسیدیم؛ این نشست نتیجه‌ای نداشت و قرار شد هفته آینده مجدداً نشستی برگزار و در مورد میزان افزایش مستمری ۱۴۰۳ تصمیم‌گیری شود.

خواسته‌ی ما، اجرای دقیق مر قانون است؛ ما به صراحت خواستار اجرای قانون هستیم؛ به طور مشخص بایستی ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اجرایی شده و مستمری بازنشستگان به اندازه‌ی میزان افزایش هزینه‌های زندگی افزایش یابد.

انتظار می‌رود نرخ افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی در نشست هفته آینده با مدیرعامل و مدیران و کارشناسان سازمان تعیین تکلیف شود

tags # افزایش حقوق سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)
  • تجلیل از خیران همراه کمیته امداد در فارس
  • شاهد تحول در خدمت‌رسانی در کمیته امداد امام‌خمینی(ره) بودیم
  • توانمندسازی مددجویان هدف اصلی کمیته امداد است
  • تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری فارس
  • اجازه ندهید حتی یک کودک از تحصیل جا بماند
  • خودکفایی ۴ هزار و ۵۹۸ مددجوی استان همدان
  • اخلاص امام راحل(ره) بزرگ‌ترین پشتوانه کمیته امداد است
  • ماجرای «خبر خوش» برای مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد چیست؟
  • مهارت‌آموزی ۳۵۲۱ مددجوی کمیته امداد خراسان‌ جنوبی