Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@11:47:41 GMT

توسعه ارقام عناب در مناطقی که سودآوری دارد

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۶۶۹۶

توسعه ارقام عناب در مناطقی که سودآوری دارد

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه ارقام در مناطقی که از نظر تجاری سودآوری داشته باشد یکی از اقدامات وزارت جهادکشاورزی خواهد بود.

شکرالله حاجی‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: خراسان جنوبی مهد کشت و پرورش عناب در کشور بوده و این منطقه می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق برای آینده باغبانی دیم پایه‌گذاری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در استان دانش بومی کشت دیم از سالیان گذشته با استفاده از بندسارها که ریشه در دانش قدیمیان دارد نهادینه شده است، افزود: در این زمان نقش آفرینی و وظایف بسیار سنگینی را برای اینکه محصولات مختص استان را توسعه دهیم باید ایفا کنیم که در جهادکشاورزی خراسان جنوبی این اتفاق افتاده است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: سطح زیر کشت عناب در جهان بیش از دو میلیون هکتار و میزان تولید سالانه در دنیا بیش از شش میلیون تن است.

حاجی‌وند ادامه داد: سطح زیر کشت عناب در کشور حدود 3200 هکتار است که 98 درصد این سطح زیر کشت در خراسان جنوبی، یک درصد در خراسان رضوی و یک درصد دیگر به صورت پراکنده در سایر مناطق کشور است.

وی افزود: برای توسعه کمی و کیفی محصول باید به زنجیره تولید محصولات ویژه این استان مانند زرشک و عناب توجه کنیم که امسال این کار در استان آغاز شده است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به خرید تضمینی عناب، تصریح کرد: خرید تضمینی معمولا زمانی شکل می‌گیرد که قیمت محصول از کف قیمت پایین‌تر باشد.

حاجی وند ادامه داد: در مورد محصولات زراعی، تعاونی روستایی و وزارتخانه وارد عمل شده و خرید تضمینی شکل می‌گیرد.

وی اظهار کرد: قیمت محصولات باغی به شکلی است که از کف قیمت پایین تر نمی‌آید و بین بازار و تولید همخوانی وجود دارد که به این علت موافق خرید تضمینی نیستیم.

ایجاد زنجیره‌های ارزش درمقابل برخورد با دلالان

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: البته اگر فعالیت واسطه‌گرها و دلالان باعث اختلال در کار باغداران شود با آنان برخورد می‌شود، چرا که این کار باعث ضرر به باغداران می‌شود.

حاجی وند تصریح کرد: ایجاد زنجیره‌های ارزش و ایجاد زنجیره‌های تولید محصولات ویژه خراسان جنوبی یکی از کارهایی است که برای برخورد با دلالان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه عناب محصول باغی است که نیاز آبی کمی دارد و اقداماتی برای آن پیش بینی شده است، افزود: برنامه کاری آینده، فرهنگ سازی دانش فنی است که در اختیار محققین خارجی و داخلی بوده و باید به بهره برداران انتقال داده شود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: این امر از سال گذشته با دعوت از محققین خارجی در خراسان جنوبی آغاز شده و امسال نیز برای این کار برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

حاجی وند بیان کرد: با فرهنگ‌سازی دانش و اطلاعات فنی باغدار و بهره برداران می‌توانند به سود اقتصادی رسید.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداران صاحب دانش فنی هستند، اظهار کرد: با این حال باید بتوانیم از اطلاعات فنی کشورهای همسایه یا کشورهایی که در این زمینه صاحب نظر هستند، بهره بگیریم.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در طی چند سال اخیر بیش از 10 رقم مختلف عناب در برخی از مناطق کشور جمع آوری شده که ارقام تجاری و اقتصادی هستند.

حاجی وند یادآور شد: توسعه ارقام در مناطقی که از نظر تجاری سودآوری داشته باشد یکی از اقدامات وزارت جهادکشاورزی خواهد بود.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام عناب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۶۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکایت آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی

وزارت آموزش و پرورش از عوامل یکی از سریال‌های نمایش خانگی شکایت کرد و خواهان توقف پخش سریال شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امید رضاوند؛ مدیرکل حقوقی، املاک و معاضدت قضایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شأن و جایگاه رفیع و والای معلم در جامعه اظهار کرد: علی‌رغم این مهم که معلّم به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین رکن نظام تعلیم و تربیت، از نقش و جایگاه منحصر به فردی در جامعه برخوردار بوده و نقش وی در هدایت آینده‌سازان این جامعه غیرقابل انکار است، چندی پیش در یکی از سریال‌های نمایش خانگی نسبت به این قشر فرهیخته، توهین و اهانت و هتک حرمتی صورت گرفته که این رفتار ناشایست موجب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی جامعه به‌ویژه فرهنگیان شده است.

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه اولین مدافع حقوق معلمان است و یکی از وظایف دفتر حقوقی و واحدهای حقوقی تابعه در سراسر کشور، معاضدت قضایی از جامعه یک میلیونی فرهنگیان معزز است.

وی گفت: در جهت برخورد با این اقدام ناشایست و غیر اخلاقی نویسنده و کارگردان و عوامل سریال یاد شده، شکایت و اعلام جرم رسمی وزارت آموزش و پرورش به دادستان عمومی و انقلاب ارائه و توقف پخش سریال مورد اشاره و برخورد قانونی لازم تقاضا شده است.

به گزارش تسنیم، در بخشی از این سریال، به ماجرای تنبیه بدنی دانش‌آموزان توسط معلم اشاره شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشریح جزئیات برگزاری جشنواره سرود فجر/ سرود تقویت می‌شود
  • تقدیر مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس از مدیرعامل پست بانک ایران و مدیریت شعب استان فارس
  • شکایت آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • واکنش حاجی‌میرزایی به اظهارات صحرایی درباره سند 2030: از خدا پروا کنید!
  • تقویت ارتباط هنرمندان صنایع‌دستی با پلتفرم‌های معروف چین
  • حق مسکن افزایش پیدا کرد؟ | توضیحات مهم مدیرکل روابط کار وزارت تعاون
  • مدیرکل ثبت شرکت‌ها: ۷۴۴ هزار شرکت صوری در کشور داریم
  • آخرین وضعیت وام ودیعه مسکن اعلام شد+ جزییات
  • فیلم/ تازه‌ترین خبرها از مناطقی که شب گذشته دچار سیلاب شدند