Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@18:55:32 GMT

احتمال پیوستن ترکمنستان به پروژه باکو- تفلیس- قارص

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۷۱۵۲

احتمال پیوستن ترکمنستان به پروژه باکو- تفلیس- قارص

سفیر ترکیه در عشق‌آباد گفت: ترکمنستان ممکن است به پروژه باکو- تفلیس- قارص بپیوندد و از این منظر مسیر جدیدی برای صادرات منابع انرژی خود به دست آورد. ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از ترند، مصطفی کاپوجو، سفیر ترکیه در عشق‌آباد گفته است که پروژه ریلی باکو- تفلیس- قارص ممکن است تداوم یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین اظهار داشت: پروژه‌های مرتبطی در طرف ترکی آماده شده و این مسیر ممکن است توسط ترکمنستان برای صادرات منابع انرژی به بازارهای جدید مورد استفاده قرار بگیرد.

سفیر ترکیه در ترکمنستان همچنین افزود: ما برنامه‌هایی برای توسعه پروژه باکو- تفلیس- قارص داریم. این مسیر برای ترکیه و ترکمنستان ارزش و اهمیت راهبردی دارد. عشق‌آباد نفت و گاز صادر می‌کند و خواهان افزایش درآمدهایش است. ذخایر گاز ترکمنستان حدود 26 میلیارد متر معکب برآورد می‌شود.

افتتاح رسمی پروژه ریلی باکو- تفلیس- قارص 30 اکتبر سال گذشته میلادی در باکو برگزار شد. ساخت این خط ریلی بر اساس موافقتنامه سه‌جانبه میان کشورهای ترکیه، آذربایجان و گرجستان صورت گرفته بود.

ظرفیت این خط ریلی معادل 17 میلیون تن محموله‌های مختلف به صورت سالانه می‌باشد. در نخستین فاز اجرایی این خط ریلی، قرار است یک میلیون مسافر و 6.5 میلیون تن بار از طریق این خط آهن جابجا شود.
با امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر، پیشرفت‌هایی در راستای تلاش‌های ترکیه و ترکمنستان برای انتقال انرژی آسیای مرکزی از مسیر خزر به آذربایجان و سپس ترکیه و اروپا صورت گرفته است. در ماده 14 کنوانسیون مذکور آمده است: «طرف‌ها می‌توانند نسبت به تعبیه بافه‌ها و خطوط لوله زیردریایی در بستر دریای خزر اقدام کنند.»

البته این اقدام مشروط به سازگاری زیست‌محیطی و موافقت کشورهایی است که خط لوله از حوزه آن‌ها عبور می‌کند.
این امر امیدهای بسیاری را برای ترکیه به‌منظور انتقال انرژی ترکمنستان به بازارهای اروپایی به‌وجود آورده است. علاوه بر پروژه باکو- تفلیس- قارص، طرح بزرگ‌تر تاناپ نیز -که خط لوله انتقال نفت ترانس‌خزر را نیز دنبال می‌کند- از آلترناتیوهای ترکیه برای انتقال منابع ترکمنستان به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

R1396/P1396/S8,1414/CT12 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "ترکیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار ترکیه اخبار ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۷۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام اقدامات لازم برای اعزام آزمایشی نخستین قطار ترانزیتی از افغانستان به ترکیه

معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: اقدامات لازم برای اعزام آزمایشی قطار مذکور انجام‌ شده و راه‌اندازی رسمی مسیر تجاری مذکور پس از رفع نواقص و تایید متخصصان فنی ریلی با هماهنگی راه‌آهن‌های ۲ کشور انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مرتضی جعفری اظهار کرد: پیرو بازدید انجام شده سال گذشته توسط تیم عالی فنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شامل معاون فنی و زیربنایی و مدیران کل حوزه‌های مختلف سیر و حرکت، ایمنی و فنی و زیربنایی، از محور ریلی افغانستان حدفاصل «شمتیغ» تا «روزنک» و مذاکرات به‌عمل‌آمده در جلسه برگزار شده در وزارت راه و شهرسازی با حضور «کاظمی قمی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، بر لزوم رفع نواقص و مشکلات ایجاد شده برای خط به‌منظور حمل محمولات تجاری تاکید شد.

وی گفت: مقرر شد اصلاحات فنی و رفع نواقص و کاستی‌های موجود حدفاصل مرز شمتیغ تا ایستگاه روزنک، با هدف ارتقای سطح ایمنی موردنیاز از وضعیت عملیاتی به شرایط استاندارد فنی، به‌منظور امکان سیر قطارهای تجاری انجام شود.

معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره جزئیات مذاکرات انجام شده، ادامه داد: در این راستا مقرر شد کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان که از سوی سفیر معرفی شده است، نسبت به انجام اصلاحات مورد نیاز و بهره‌برداری محور مذکور با نظارت عالی وزارت راه و شهرسازی (راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران) مبادرت ورزد که در این راستا طی یک سال گذشته با مساعدت راه‌آهن، ۱۶ قطار عملیات برای تسهیل انتقال ادوات ریلی به‌منظور تسریع عملیات اجرایی احداث قطعه چهارم محور ریلی خواف-هرات انجام شده است.

جعفری افزود: بر اساس توافقات صورت‌گرفته با حضور سفیر، کنسرسیوم فوق‌الذکر متعهد شدند که به‌سرعت نواقص را رفع کرده و پس از ارتقای خط مبتنی بر استانداردهای ریلی، به راه‌آهن جمهوری اسلامی منعکس شود تا پس از بازدید از اقدامات انجام شده، امکان سیر ایمن قطار به تأیید کارشناسان فنی برسد.

وی بیان داشت: با وجود دستور مساعدت حداکثری از سوی مدیرعامل و پشتیبانی راه‌آهن برای ارسال ادوات ریلی و پیگیری‌های مکرر از سوی راه‌آهن با عبور هر قطار عملیات، کنسرسیوم مذکور در روزهای اخیر از حسن‌نیت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سو استفاده کرده و بدون هیچ‌گونه هماهنگی و اخذ تاییدیه از راه‌آهن جمهوری اسلامی، نسبت به بارگیری واگن‌ها و اعلام آن در رسانه‌ها جهت حمل محمولات تجاری ترانزیتی اقدام کرده که مورد پذیرش نبوده و به منزله نقض مقررات ریلی بین‌المللی و توافقات قبلی است.

معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در پایان با اشاره به لزوم حفظ جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مناسبات بین‌المللی گفت: ضمن عدم هماهنگی انجام شده، باتوجه به رویکرد توسعه‌ای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه کریدورهای بین‌المللی ریلی، اقدامات لازم برای اعزام آزمایشی قطار مذکور انجام‌گرفته و راه‌اندازی رسمی مسیر تجاری مذکور پس از رفع نواقص و تأیید متخصصین فنی ریلی با هماهنگی راه‌آهن‌های ۲ کشور انجام خواهد شد.

کد خبر 747140

دیگر خبرها

  • انجام مقدمات اعزام قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • اطلاعیه راه‌ آهن درباره عدم مجوز قطار افغانستان ترکیه خلاف واقع است
  • انجام اقدامات لازم برای اعزام آزمایشی نخستین قطار ترانزیتی از افغانستان به ترکیه
  • مقدمات اعزام قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه انجام شد
  • قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه وارد محدوده ریلی ایران نشده است
  • مجوز قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه هنوز صادر نشده است
  • قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه وارد شبکه ریلی راه‌آهن شرق نشده است
  • قطار ترانزیتی افغانستان -ترکیه وارد شبکه ریلی راه‌آهن شرق نشده است
  • اطلاعیه روابط عمومی راه آهن؛ هیچ قطار تجاری ترانزیتی از سوی کشور افغانستان وارد محدوده ریلی ایران نشده است
  • صادرات اولین محموله تجاری افغانستان به اروپا از طریق خط آهن ایران به ترکیه