Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@10:21:11 GMT

«بهین‌نامه» ویژه شهریار مندنی‌پور منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۷۵۴۷

«بهین‌نامه» ویژه شهریار مندنی‌پور منتشر شد

شماره دوم نشریه «بهین‌نامه» ویژه «شهریار مندنی‌پور» منتشر شد.

به گزارش ایسنا، دفتر دوم فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی «بهین‌نامه»  که دبیران تحریریه آن فرح نیازکار و کوروش کمالی سروستانی هستند و در شیراز منتشر می‌شود در هفت بخش به معرفی شهریار مندنی‌پور و نقد و بررسی آثار این نویسنده می‌پردازد. در پاره‌ای از بخش نخست به قلم فرح نیازکار، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول نشریه آمده است: خطــوط درهــم تنیــده در تــار و پــود اوراق، روایتگــر حکایتــی می‌شــوند کــه جهــان زیســتی حکایتگــر را معنــا می‌کننــد؛ راویــان ایــن حکایــات بــا نوعــی تأمــل پایــدار بــر مفهــوم زمــان، حادثــه و رخدادهــای جــاری و بــا خلــق قهرمانانــی کــه بــا واســطه حضورشــان، ناممکن‌هــا، ممکــن می‌شــوند، جســارت، دلدادگــی، اضطــراب و امیــد را در آثــار خویــش بــه تصویــر می‌کشــند و در تلاطــم ادراک و دریافــت معنــا، مخاطبــان خویــش را بــه دوبــاره اندیشــیدن بــر مفهــوم وجــود و رســالت هســتی برمی‌انگیزنــد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. و ما همــگام بــا راویــاِن تاریــخ، عشــق، مــرگ، هســتی و آرزومنــدی، بــه جهانــی پــا می‌گذاریــم کــه زیســتی معنــادار را برایــمان رقــم می‌زننــد.

او در ادامه و در تبیین چرایی تدوین این ویژه‌نامه آورده است: پرداختـن ویــژه بــه شــهریار مندنی‌پــور در ایــن شــماره مــا را بهانــه‌ای دیگربــار شــد تــا همــگام بــا او و اندیشــه‌اش، نبــض هســتی را از دریچــه چشــمان او بــه تأمــل بنشــینیم؛ نویســنده‌ای متعهــد کــه شــکوه و شرف زیسـتـن را در تعهــد محــض بدانچــه خلــق می‌کنــد، می‌پنــدارد!

بخش دوم این نشریه به "روایت شهریار" اختصاص یافته که به قلم شهریار مندنی‌پور نگاشته شده و در آن به "گاه‌شمار شهریار مندنی‌پور" و مصاحبه‌ای اختصاصی با عنوان "جهان معنایی داستان به روایت شهریار مندنی‌پور" پرداخته شده؛ او در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به چیستی جهان آرزومندی‌اش آورده: دیروز مرا آرزوی دیگری بود، امروز دیگری و فردا هم را هم کی می­‌داند! هر دو ما با هم یک "ویرانه مدور" هستیم. هریک خواب یا آرزوی آن یکی دیگر. شاید بزرگترین آرزوی هر نویسنده­ای این باشد که اول بتواند دنیای داستانی خود یا واقعیت داستانی خود را بسازد، بعد پیدا کند خواننده دوست­‌داشتنی خود را که همه جای جهان می­‌شود باشد، یا او را هم بسازد...

 در ادامه این فصل، بخشی از رمان تازه منتشرشده شهریار مندنی‌پور با عنوان «ماه‌پیشانی» و به زبان فارسی آمده است. داستان کوتاه «رویین‌تنی» او نیز پایان‌بخش  این فصل است.

در فصل "بازتاب" با مقالاتی درباره آثار شهریار مندنی‌پور روبه‌روییم؛ "شهریار و زیست‌ِ معنایی روایات" از کوروش کمالی سروستانی، "زلزله جنگ" از حسن میرعابدینی، "از یادهای دیروز" از علی خدایی، "حال و قال راویان و قاریان" از کیهان خانجانی، "یادداشت" از فرزانه طاهری، "طرح داستانی ماه‌پیشانی، رمان تازه شهریار مندنی‌پور" از دکتر رضا پرهیزگار،" نگاهی به جهان داستانی داستان‌های کوتاه شهریار مندنی‌پور" از آرش آذرپناه،"کودکانه های شهریار" از احمد اکبرپور، "زیستن بر جانِ زبان، تحلیلی بر داستان «نظریه پنجشنبه»" از  نایب شیرازی، "هفت زن، هفت داستان" از سارا هلاله، " فرهنگ و صدا و نشانه" از حمید نشاط، "مرثیه دل و دلدادگی به روایت بنفشه‌ها در شرق" از پژمان رنجبر، "رمان، هستی، پرسش" از حسین رسول‌زاده، "سایۀ‌ بلاگردان بر داستان‌های «مومیا و عسل»، به بهانۀ چاپ مجدد مجموعه داستان «مومیا و عسل»" از نیما تقوی، "وجوه شخصیت در داستان‌های شهریار مندنی‌پور" از مرضیه کمالی سروستانی، " شهریار و الگوهای روایتی" از دکتر مرتضی جعفری، "شهریار و ارواح شهرزاد" از دکتر اطلس اثنی‌عشری  و " شهریار در هزار و یک سال" از  دکتر فرح نیازکار.

در فصل " گفت‌وگو" به پرسش و پاسخ با غلامرضا رضایی درباره " سبک و سیاق مندنی‌پور" و  بهناز علیپور گسکری درباره "شهریار؛ دغدغه‌های زبانی و سطوح پیشازبانی در روایت‌های سیال ذهن" پرداخته شده و در "نشست" با محمد کشاورز و فرشته توانگر با موضوع "از کلمه تا روایت"، چالش زبان و فن نویسندگی شهریار مندنی‌پور بررسی شده است.

در دو بخش پایانی نشریه؛ "به روایت کتاب" به معرفی آثار شهریار مندنی‌پور و "به روایت تصویر" به تاریخچه‌ای تصویری از کودکی تا کنون شهریار مندنی‌پور پرداخته شده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۷۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار تهران

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار از بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهدی محمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار، با انتشار اطلاعیه ای از دستگیری عضو شورای شهر باغستان شهریار به اتهام اعمال نفوذ بر خلاف حق و قانون خبر داد و اظهار کرد: تحقیقات تکمیلی در این خصوص ادامه دارد.

دادستان شهریار تاکید کرد برخورد با مظاهر فساد و سوء استفاده از حقوق دولتی از برنامه‌های اصلی دستگاه قضائی بوده و این موضوع با جدیت و اقتدار پیگیری خواهد شد.

شهر باغستان یکی از شهر های هفت گانه شهرستان شهریار است که در شرق این شهرستان واقع شده و دارای جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • فرمانداری نائین به فرمانداری ویژه تبدیل شد
  • طرح واکسیناسیون اتباع خارجی + فیلم
  • تکذیب پیوست نامه صحرایی درباره ابطال کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان/ دانشگاه رای را اجرا کند
  • بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار تهران
  • واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد
  • بازداشت یک عضو شورای شهر از بخش‌های تابعه شهریار
  • ۱۰۰۰ واحد مسکن ویژه مددجویان کمیته امداد در بوشهر ساخته می‌شود
  • مهندسی معکوس قطعات پتروشیمی پارس جنوبی به همت دانش بنیان‌ها
  • جزییات آیین نامه حمل و نقل دارو از طریق سکوهای آنلاین منتشر شد