Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-23@09:59:26 GMT

سفارشات امام باقر علیه السلام به شیعیان

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۷۶۲۱

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ هفتم ماه ذی الحجه برابر با سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان ولایت حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) است.

سفارشات امام باقر علیه السلام به شیعیان:
قال الباقر علیه السلام فی وَصِیَّتِهِ لِبَعضِ شیعَتِهِ:
یا مَعشَرَ شیعَتِنا؛ اِسمَعوا وَافهَموا وَصایانا وعَهدَنا إلی أولِیائِنَا، اُصدُقوا فی قَولِکُم، وبَرّوا فی أیمانِکُم لِأَولِیائِکُم وأعدائِکُم، وتَواسَوا بِأَموالِکُم، وتَحابّوا بِقُلوبِکُم، وتَصَدَّقوا عَلی فُقَرائِکُم، وَاجتَمِعوا عَلی أمرِکُم، ولا تُدخِلوا غِشًّا ولا خِیانَةً عَلی أحَدٍ، ولا تَشُکّوا بَعدَ الیَقینِ، ولا تَرجِعوا بَعدَ الإِقدامِ جُبنًا، ولا یُوَلِّ أحَدٌ مِنکُم أهلَ مَوَدَّتِهِ قَفاهُ، ولا تَکونَنَّ شَهوَتُکُم فی مَوَدَّةِ غَیرِکُم، ولا مَوَدَّتُکُم فیما سِواکُم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ولا عَمَلُکُم لِغَیرِ رَبِّکُم، ولا إیمانُکُم وقَصدُکُم لِغَیرِ نَبِیِّکُم، وَاستَعینوا بِاللّه ِ. وَاصبِروا، «إنَّ الأَرضَ لِلّهِ یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِهَ والعاقِبَةُ لِلمُتَّقینَ».
امام باقر علیه السلام در سفارش به برخی شیعیان خود:‌ ای گروه شیعیان ما، توصیه‌ها و سفارش ما به دوستانمان را بشنوید و نیک دریابید.
راست گفتار باشید، به سوگندتان با دوستان و دشمنانتان وفادار باشید، با اموالتان به مدد یکدیگر بشتابید، قلباً یکدیگر را دوست بدارید، به فقرا یتان صدقه دهید، در کار خود متحد باشید.
به هیچ کس دغلی و خیانت روا مدارید، بعد از یقین [درعقیده به حقّانیت ما]دچار شکّ و تردید نشوید، بعد از پیشروی، از ترس، گام واپس ننهید، هیچ یک از شما به دوستدار خود پشت نکند.
زنهار به دوستی با غیر خود میل نکنید و به اغیار دست مودّت ندهید و کارتان جز برای پروردگارتان نباشد و ایمان و عقیده تان به کسی جز پیامبرتان نباشد و از خدا یاری طلبید و شکیبا باشید که «زمین از آنِ خداست و آن را به هرکس از بندگانش که بخواهد به ارث می‌دهد و فرجام، از آن پرهیزگاران است». زمین از آنِ خداوند است و او آن را به بندگان شایسته اش، به ارث می‌دهد.
سپس فرمود:
از شیعیان ما، آن کسی دوستدار خدا و دوستدار رسول اوست که هرگاه سخن گوید، راست گوید و هرگاه وعده‌ای دهد، بدان وفا کند و هرگاه امانتی بدو سپرده شود، آن را برگرداند و هرگاه در راه حقّ باری بر دوش او نهند، آن را به دوش کشد و هرگاه حقّ واجبی از او خواسته شود، عطا کند و هرگاه به کار حقّی فرمان داده شود، انجامش دهد.
شیعه ما کسی است که علم او از گوشش فراتر نرود (اسرار ما را که می‌شنود حفظ کند).
شیعه ما کسی است که عیب جوی ما را مدح نمی‌گوید، با کسی که به ما بغض می‌ورزد، پیوند برقرار نمی‌سازد، با کینه جوی ما، همنشینی نمی‌کند، اگر به مؤمنی برسد، به او احترام می‌گذارد، اگر به نادانی برخورَد، از او دوری می‌کند؛ شیعه ما کسی است که [از سختی‌ها و گرفتاریها]چونان سگ، زوزه نمی‌کشد و مانند کلاغ، طمّاع نیست و به سوی احدی جز برادران خود، دست نیاز دراز نمی‌کند، حتی اگر از گرسنگی بمیرد؛ شیعه ما کسی است که به عقیده ما معتقد باشد، به خاطر ما، دوستان خود را ترک می‌گوید، کسانی را که از او دور و بیگانه اند، اما دوستدار مایند، به خود نزدیک می‌کند و نزدیکان خود را که با ما دشمن اند از خود دور می‌گرداند.
الأعراف: ۱۲۸.
برگرفته از کتاب ۷۸۶ حدیث از حضرت امام باقر علیه السلام

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: سفارشات امام باقر شیعیان توصیه حدیث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۷۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادگاه ویژه سبب می‌شود که روحانیت ملاحظه بیشتری داشته باشند

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه دادگاه ویژه سبب می‌شود روحانیت ملاحظه بیشتری داشته باشند، گفت: دادگاه ویژه روحانیت افزون بر حفظ شخصیت اشخاص، باید شأن و جایگاه روحانیت را نیز مد نظر قرار دهد‌. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله مکارم شیرازی در دیدار حجت الاسلام قاصدی؛ رئیس دادگاه ویژه روحانیت قم، وجود این دادگاه را از برکات امام راحل(قدس سره) دانست و گفت: دادگاه ویژه سبب می‌شود که روحانیت ملاحظۀ بیشتری داشته باشند.

وی افزود: دادگاه ویژه روحانیت افزون بر حفظ شخصیت اشخاص، باید شأن و جایگاه روحانیت را نیز مد نظر قرار دهد.

مرجع تقلید شیعیان، پیشگیری را موثرتر و کم هزینه‌تر از جبران جرایم دانست و گفت: باید با آموزش طلاب جوان، زمینه صیانت آنها در مواجهه با جرم و وقوع در دام مجرمان را فراهم کرد.

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • معابر پایتخت لغزنده است،مراقب باشید/ معابر تهران پر تردد
  • پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دادگاه ویژه سبب می‌شود که روحانیت ملاحظه بیشتری داشته باشند
  • تقویم نجومی امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • جلد سیزدهم کتاب «اعلام الهدایه» به زبان اردو ترجمه و منتشر شد
  • دستاوردهای سپاه بر کسی پوشیده نیست
  • پاسخی بر یک کلیپ زرد و تأسف‌ برانگیز
  • درمان بیماران یک عبادت و دارای اجر معنوی است