Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@07:03:30 GMT

وقتی پرواز به مریخ به جای رویا، شغلت باشد

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۹۱۳۹

وقتی پرواز به مریخ به جای رویا، شغلت باشد

برای همه ما سفر به مریخ برای زندگی شبیه یک رویاست. اما برای فرح علی‌بی کارمند لابراتوار پیشرانه جت ناسا این موضوع دیگر رویا نیست، بلکه شغلی است که هر روز با آن سروکار دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از بی‌بی‌سی، فرح علی‌بی یکی از دانشمندان ناسا است که هم‌اکنون روی مأموریت InSight کار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این‌سایت یک فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین مریخ است که قرار است برای اولین بار نقشه درونی مریخ را تهیه کند. این فضاپیما پنجم ماه مه ۲۰۱۸ از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و قرار است ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ (اوایل دی ماه) روی سطح مریخ فرود بیاید و مأموریتش را برای جمع‌آوری اطلاعات از جمله دمای داخلی سیاره سرخ و همچنین زلزله‌های آن را آغاز کند.

در حال حاضر این‌سایت میانه راه زمین تا مریخ است و ناسا تصمیم گرفته است که به طور منظم و روزانه از وضعیت این فضاپیما مطلع شود و فرح علی‌بی روی این موضوع کار می‌کند.

خودش در این مورد می‌گوید: «خیلی هیجان‌انگیز است که فضاپیمای ما دارد به سمت مریخ حرکت می‌کند ولی واقعا کنترل کردن روزانه آن کار خسته‌کننده‌ای است. با این حال این فضاپیما دارد مسیرش را درست پیش می‌رود و ما هم داریم درست جلو می‌رویم».

او می‌افزاید: «قبل از این که این‌سایت را به فضا پرتاب کنیم، وظیفه من این بود که مطمئن شوم تمام تجهیزات و قطعات آن به درستی کار می‌کنند و با هم هماهنگی‌های لازم را دارند و بارها و بارها آنها را تست کردم. ولی الان که در زمان برزخ هستیم و در حال انتظاریم که ببینیم این فضاپیما چه زمانی به مقصد می‌رسد، کار من کمک به تیم‌های دیگر است تا کارهایشان را آماده کنند».

یک روز کاری

به گفته علی‌بی، شغل وی در ناسا مهندسی است و همیشه نگرانی با آن همراه است. زیرا همیشه همه چیز آنطور که تصور می‌کنید، اتفاق نمی‌افتند.

او می‌گوید: «این‌سایت در مسیر مریخ است و به معنای واقعی این هفته به نقطه نیمه راه مریخ می‌رسد و من کابوس‌هایم برای نحوه نشستن این فضاپیما روی مریخ شروع شده است».

گفتنی است که فقط کمتر از نیمی از مأموریت‌هایی که سعی در فرود مریخ داشته‌اند، موفق بوده‌اند. علی‌بی در این مورد می‌گوید: «یک کمی ترسناک است که شما زمان زیادی را روی یک فضاپیما صرف کرده‌اید و بدانید که یک روزی باید نتیجه آن را ببینید. روشی که ما فضاپیمای این‌سایت را هدایت می‌کنیم، به روش نوشتن دستورات است. هر کدام از این دستورات بخشی از کدی است که ما به این فضاپیما می‌فرستیم تا به او بگوییم که چطور روی زمین فرود بیاید».

او می‌افزاید: «زمانی که شب می‌شود، فضاپیما می‌خوابد و تازه کار ما شروع می‌شود. ما تمام اطلاعات آن را دریافت و تحلیل می‌کنیم و بعد به او می‌گوییم: هی این‌سایت! فردا باید کارهایی را انجام دهی که من از تو می‌خواهم».

«این‌سایت» در دست ساخت

در نتیجه این‌سایت قبل از این که صبح از خواب بیدار شود، می‌داند که باید چه کارهایی را در روز انجام دهد. این زمانی است که علی‌بی و همکارانش به رختخواب می‌روند تا بخوابند.

از آنجا که مریخ هر روز تغییر حرکت می‌دهد، دانشمندان باید هر ساعت این تغییر حرکت‌ها را محاسبه کنند. تیم علی‌بی یک بار در هفته باید ابزارهای مختلف فضاپیما را امتحان می‌کنند تا عملکرد آنها را بررسی کنند و مطمئن شوند که همه چیز خوب راه‌اندازی شده است و ابزار هنوز به درستی کار می‌کنند.

این تیم برای این کار از یک کنسول استفاده می‌کنند زیرا فضاپیمای این‌سایت در شرکت لاکهید مارتین کنترل می‌شود و تیم‌های سازنده قطعات و تجهیزات فضاپیما از اروپا اطلاعات آن را دریافت می‌کنند و در نتیجه دانشمندان ناسا باید سیستمی داشته باشند که به آنها امکان ارتباط با بقیه کارشناسان را هم بدهد.

نمای گرافیکی فضاپیمای این‌سایت

فرح علی‌بی در انگلستان بزرگ شده و بعد به منچستر رفته و در دانشگاه کمبریج و بعد MIT تحصیل کرده و زمانی که در MIT بوده در ناسا و بخش لابراتوار پیشرانه جت استخدام می‌شود.

او علاقه خاصی به انسلادوس، قمر کیوان یا همان زحل دارد و دوست دارد بعد از پایان مأموریت این‌سایت، فضاپیمایی را نیز به انسلادوس بفرستد. علاوه بر این، از آنجا که ناسا به دنبال یافتن حیات در منظومه شمسی است، دوست دارد که بخشی از این تیم باشد.

انتهای پیام/4056

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۹۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، هرچند فضاپیمای ویاژر یک هنوز داده های علمی درستی به زمین نمی فرستد اما اکنون اطلاعات قابل استفاده درباره سلامت و وضعیت عملیاتی سیستم های مهندسی خود ارسال می کند.

ویاژر یک نخستین شی ساخت انسان بود که در سال ۱۹۷۷ میلادی به فضا پرتاب شد و حدود ۳۵ سال بعد از منظومه شمسی خارج و وارد فضای بین ستاره ای شد. پس از آن نیز ویاژر ۲ به فضا فرستاده شد. این فضاپیما هنوز هم فعال است و با زمین ارتباط برقرار می کند.

هر دو کاوشگر تنها ابزارهای ساخت انسان هستند که فضای خارج از تاثیر خورشید را بررسی می کنند. البته در نوامبر ۲۰۲۳ میلادی ویاژر یک پس از ۱۱ سال اکتشاف و در فاصله ۲۴ میلیارد کیلومتری زمین ارتباط سیستم رایانشی این فضاپیما با تیم پروژه روی زمین قطع شد.

تیم عملیات ویاژر یک ناسا در ماه مارس سال جاری میلادی سیگنال دیجیتالی به فضاپیما ارسال کردند تا سیستم FDS آن را وادار کنند کل حافظه ابزار را به زمین بفرستد. این تخلیه حافظه به مهندسان و محققان اختلالی را نشان داد که در نتیجه یک کد معیوب در یک تراشه به وجود آمده بود. از بین رفتن این کد سبب شد اطلاعات علمی و مهندسی ویاژر غیرقابل استفاده شود.

مهندسان ناسا نمی توانند به طور فیزیکی این تراشه را تعمیر یا جایگزین کنند اما آنها می توانند از راه دور کد معیوب را در جای دیگری از حافظه FDS قرار دهند. هرچند هیچ یک از بخش های حافظه به اندازه ای بزرگ نیست که کد را به طور کامل در خود جای دهد این تیم می تواند بخش مذکور را به چند قسمت تقسیم در بخش های جداگانه قرار دهد.

کد خبر 6086088 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • ادعای ناسا ؛ ردپای حیات بیگانگان را در مریخ کشف کردیم!
  • ناسا ردپای حیات بیگانه را در مریخ کشف کرد
  • برقراری پرواز و افزایش ظرفیت صندلی با نرخ مصوب
  • ناسا به کشف حیات بیگانه یک گام نزدیک‌تر شد
  • پائز: المپیکی شدن ایران اصلا یک رویا نیست
  • ارتباط فضاپیمای وویجر ۱ ناسا پس از ماه‌ها با زمین برقرار شد
  • قیمت بلیط استانبول به تبریز مرداد 1403
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • ببینید | نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ
  • (ویدئو) نقشه ۷۲ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ