Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@08:40:29 GMT

راه‌آهن همدان ارزیابی زیست‌محیطی نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۹۴۲۳

راه‌آهن همدان ارزیابی زیست‌محیطی نمی‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: ۵۱ عنوان فعالیت تولیدی، صنعتی، خدماتی و زیربنایی در کشور و استان همدان مشمول ارائه گزارش ارزیابی زیست‌محیطی هستند.

سیدعادل عربی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با ۵۱ فعالیت مشمول طرح ارزیابی زیست‌محیطی بیان کرد: هر واحدی که جزء این ۵۱ مورد باشد و بخواهد مستقر شود تا گزارش خود را تحویل ندهد و توسط مشاور مربوطه گزارش آن تأیید نشود، امکان آغاز فعالیت برای آن وجود ندارد که از جمله‌ این پروژه‌ها می‌توان به کارخانه فولاد، محل‌های دفن نخاله‌های ساختمانی و بزرگرا‌ه‌ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره تشکیل هسته HSE مخفف بهداشت، ایمنی و محیط زیست اظهار کرد: چند واحد بزرگ استان از آن دسته فعالیت‌هایی که شامل این طرح می‌شوند و در صورت ارائه گزارش‌ها که اثرات زیست‌محیطی آن باید قبل از ساخت، حین ساخت و بعد از ساخت تأیید شود، مسئول آن پروژه موظف است در اولین فرصت نسبت به تشکیل هسته HSE اقدام کند.

عربی ادامه داد: مسئول این هسته باید هر سه ماه یکبار یا هر فصل یکبار گزارشی از وضعیت مدیریت زیست‌محیطی پروژه در قالب فرمت مشخصی که ارائه شده است، به اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان تحویل دهد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواستار اجرایی شدن و پیگیری این طرح از ادارات استان‌ها شد اما مشکلی که وجود داشت این بود که طرح‌های بزرگ بعد از دریافت مجوز از محیط زیست دیگر به آن پایبند نبودند و چون پروژه‌های بزرگ اثر بزرگ زیست‌محیطی دارند بنابراین دوباره این طرح در آنها مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در ادامه گفت: اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان قبل از دستور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم این طرح را در دستور کار داشت اما اجرایی نشده بود.

وی افزود: اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مکاتبات مختلفی را با واحد‌های تابعه شهرستانی انجام داده که به منظور داشتن پایش‌ها و نظارت بر عملکرد باشد و طی مکاتباتی که با واحد‌های مسئول داشت تعهدات آنها را یادآوری و ابلاغ کرد که گزارشات فصلی را مطابق فرمت‌های گفته شده و معرفی هسته HSE به این اداره‌کل تحویل دهند.

عربی با بیان نمونه‌هایی از این‌ طرح گفت: از نمونه‌های این طرح می‌توان به کارخانه‌های سیمان، کارخانه‌ فولاد ویان، نیروگاه شهید مفتح، شهرداری همدان و برخی از پروژه‌های راه‌سازی استان به تولی‌گری راه و شهرسازی اشاره کرد که با آنها مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم تا گزارشات ارسال شود.

وی درباره برگزیده بودن برخی صنایع برای اجرای این طرح اظهار کرد: عمده صنایعی که مشمول این طرح هستند، تحت عنوان صنعت سبز شناخته می‌شوند و سیمان هگمتان، سیمان نهاوند، فولاد ویان و نیروگاه شهید مفتح مکان‌هایی بودند که گزارشات خود را در قالب فرمت گفته شده ارائه می‌کردند.

عربی با اشاره به پروژه‌هایی که قبل از وضع طرح ارزیابی زیست‌محیطی آغاز به‌کار کردند، توضیح داد: به عنوان مثال راه‌آهن در مناطق غربی کشور مشمول این طرح نیست و بعضی از شبکه‌های ریلی مانند راه‌آهن تهران به همدان که از قبل بودند در زمان آغاز کارشان این طرح وجود نداشته و گزارشی در این مورد ندارند اما راه‌آهن ملایر به کرمانشاه گزارشی دارند که البته گزارش ارزیابی نیست و در سطحی کوچک‌تر است و چون پروژه آغاز شده و مشغول به‌کار بودند یک گزارش مدیریت محیط زیستی از آنها گرفته شده است.

وی در پایان گفت: این گزارش مدیریت مربوط به وضعیت فعلی پروژه برای بحث آلودگی‌ها و تخریب محیط زیستی است که بگویند چه کاری در این راستا انجام خواهند داد و مربوط به پروژه‌هایی است که استثنائا آغاز شده و در ابتدا گزارشی نگرفته‌اند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام راه آهن منطقه همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۹۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده گله قوچ و میش ارمنی در بوکان

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان در گفتگو با خبرنگاران گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست دسته ۲۰ راسی قوچ و میش ارمنی را در منطقه شکارممنوع دشت ۴۷ هزار هکتار فیض‌الله‌ بیگی این شهرستان مشاهده کردند.

رحیم عبدالکریمی اظهار کرد: در فصل بهار این گونه برای تغذیه از مراتع به صورت گله‌ ای حرکت می‌ کنند و در تلاش هستند که خود را از مناطق پر خطر و شلوغ دور کنند.

وی از دوستداران محیط زیست به‌ویژه اهالی روستا‌های این منطقه خواست تا در صورت مشاهده دسته‌های قوچ و میش ارمنی از نزدیک شدن به آنها و حتی تصویربرداری و انتشار آن در فضای مجازی خودداری کنند، زیرا ممکن است راهنمایی برای شکارچیان متخلف باشد.

رییس حفاظت محیط زیست بوکان گفت: با تلاش و پیگیری‌های مکرر و در راستای امانتداری و حفاظت از میراث زیست محیطی ارزشمند و غنی، شهرستان بوکان اکنون دارای سه منطقه شکار ممنوع «سارده کویستان»، «دشت فیض الله بیگی» و «سه کانیان» و یک پناهگاه مخصوص حیات وحش بنام «دشت سوتاو» است که ارتقای منطقه «بهی فیض الله بیگی» به منطقه حفاظت شده نیز در حال پیگیری است.

قوچ و میش ارمنی همان گوسفند وحشی است، این نوع گوسفند با چندین نژاد متفاوت از جمله قوچ اصفهان، قوچ لرستان و قوچ عریان حوالی مشهد در ایران زیست می‌کنند، خالص‌ترین نژاد گونه قوچ و میش ارمنی در کشور متعلق به زیستگاه‌های آذربایجان غربی به ویژه منطقه حفاظت شده "مراکان" خوی است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • سلامت مردم و محیط زیست در رأس دغدغه‌ها و نیاز جامعه
  • شناسایی متخلف سابقه دار شکار با همکاری سپاه و نیروی انتظامی
  • مشاهده گله قوچ و میش ارمنی در بوکان
  • دستگیری ۳۶۷ متخلف‌زیست محیطی در آذربایجان‌غربی
  • توقیف خودروی حمل پساب در تاکستان 
  • دستگیری ۳۶۷ متخلف زیست محیطی پارسال در آذربایجان‌غربی  
  • مجازات جایگزین حبس برای ۱۴ متخلف زیست محیطی گیلان
  • حکم سبز برای متخلفان محیط زیست در گیلان
  • دستگیری ۳۶۷ متخلف زیست محیطی در آذربایجان‌غربی طی سال گذشته
  • نشست نمایندگان دادستان‌های کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار شد