Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، اظهار کرد: در حال حاضر  کارگران بی‌شماری هستند که به دلیل مشکلات کارگاه‌های کوچک از کار بیکار شده‌اند و ماه‌هاست که حقوق خود را نگرفته‌اند. بعضی از کارخانه‌ها هم بیش از یک سال است که تعطیلند و کارگرانشان یک روز سرکارند و چند هفته بیکار و خانه‌نشین شده‌اند.

 

وی ادامه داد: حمایت از نیروی بیکار و شاغلان بیکار شده در چنین شرایطی جزو وظایف ذاتی تمام دولت‌هاست و با هر بینش و گرایشی باید به وظیفه خود در قبال نیروی کار عمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما متاسفانه شرایط حمایت از نیروی بیکار شده در کشور ما مناسب نیست، به نحوی که کارگران بیکار شده اگر دنبال مقرری بیمه بیکاری بروند، دستشان به جایی نمی‌رسد.

 

این کارشناس حوزه کار، صندوق تامین اجتماعی را متولی تامین منابع بیمه بیکاری دانست و گفت: سازمان تامین اجتماعیتا زمانی که کارگر حق بیمه خود را در طول خدمت به صندوق تامین اجتماعی واریز می‌کند، باید از او حمایت کند و اگر ناخواسته بیکار شد مقرری بیمه بیکاری به او بدهد.

 

سیارمه افزود:متاسفانه این رویه در سازمان تامین اجتماعی برعکس است و اگر کارگری از کار بیکار شود و تا چند ماه حق بیمه واریز نکند، سازمان تامین اجتماعی به جای حمایت از او، خود را طلبکار دانسته و جریمه می‌گیرد، در حالی که وقتی با دلایل موجه برای تامین اجتماعی مسجل شده که کارگر خودش ترک کار نکرده بلکه از کار اخراج شده یا کار او متوقف شده باید از نیروی بیکار حمایت کند.

 

وی ادامه داد: امروز مقرری بیمه بیکاری برای تعداد محدودی از افراد بیکار شده پرداخت می‌شود و بسیاری از نیروهای بیکار شده از دریافت مقرری بیمه بیکاری محرومند، درصورتی که ساختار بیمه بیکاری در تمام دنیا به این شکل است که شاغلان حق بیمه خود را برای بهره‌مندی از مزایای آن در طول زندگی و دوران بازنشستگی در آینده می‌پردازند ولی متاسفانه قوانین و مقررات ما با دیگر کشورها در این زمینه همخوانی ندارد.

 

بیکار بر اساس قانون بیمه بیکاری، به فرد بیمه‌ شده‌ای گفته می‌شود که بدون میل و اراده از کار بیکار شده و آماده به کار باشد. بیمه شده بیکار در صورتی که مشمول قانون کار بوده و سابقه پرداخت حداقل شش ماه حق بیمه را داشته باشد، می‌تواند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کند. بیمه‌شدگانی که به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی بیکار شوند، می‌توانند از مقررات این قانون استفاده کنند و برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، باید حداکثر ظرف مدت ٣٠ روز از تاریخ بیکاری موضوع را به اداره کار اطلاع دهند و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه اعلام کنند.

ایسنا

110

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: بیمه بیکاری کارگر بیکار بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۲۰۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج با وعده حل نمی‌شود

رئیس کمیسیون نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر سنندج گفت: کارگران و خانواده‌های آن‌ها چشم به راه اقدامات شهرداری سنندج هستند و مشکل بیمه آن‌ها با وعده حل نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، سالار علی ویسی امروز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ در جلسه بررسی مشکلات بیمه کارکنان و کارگران شهرداری که با حضور دستگاه‌های مسئول برگزار شد، اظهار کرد: کارگران شهرداری چشم به راه اقدامات مدیران شهرداری در خصوص ارائه راهکاری برای حل مشکلات قطعی بیمه و عقب ماندگی حق اولیه خود هستند.

وی افزود: در این راستا سه سال است که با سو مدیریت صورت گرفته در این حوزه بدهی ۲۳ میلیاردی شهرداری به سازمان تأمین اجتماعی به بیش از ۱۶۰ میلیارد افزایش یافته و تاکنون اقدام مؤثری جهت توقف افزایش و پرداخت بدهی صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر سنندج ادامه داد: اولین مشکل عدم اطلاع شهرداری از میزان دقیق بدهی و اختلاف محاسباتی بوده که با هم‌افزایی و بررسی‌های مجدد می‌توان اختلاف نظرها را با سازمان تأمین اجتماعی حل و فصل کرد.

علی ویسی تصریح کرد: بارها جلساتی با حضور اعضای شورای شهر در ساختمان شورا و دفتر مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی برگزار و راهکارهایی مصوب و ارائه شده که بی‌نتیجه مانده است که از مدیران شهرداری خواستاریم برای آخرین بار کمیته‌ای با حضور کارشناسان شهرداری و سازمان تأمین اجتماعی تشکیل داده و طی یک ماه آینده نتیجه بررسی نهایی را برای اقدامات بعدی اعلام کنند.

کد خبر 747187

دیگر خبرها

  • بلاتکلیف شدن کارکنان شرکت فروسیلیس ملایر در پی تعطیلی این شرکت
  • ۲۸۰ برنامه ویژه کارگران در همدان برگزار می‌شود
  • طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • تایید طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران درشورای نگهبان
  • تایید طرح اصلاح قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • طحان نظیف: طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان تایید شد
  • مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج با وعده حل نمی‌شود
  • ۱۰ هزار راننده تاکسی بیمه تامین اجتماعی ندارند
  • خبر مدیرعامل تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی