Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - خزانه دار شورای شهر تهران گفت: 89 درصد کل مصارف هزینه ای شهرداری تهران در ماه های اردیبهشت و خرداد امسال در بخش نگهداشت شهر، حقوق و دستمزد اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا سید حسن رسولی روز یکشنبه در هشتادمین جلسه شورای شهر به ارائه گزارش عملکرد مالی(حساب های درآمد و هزینه) شهرداری تهران در دو ماه ابتدای امسال پرداخت و گفت: شهرداری در سه ماهه نخست توانست 49درصد منابع را کسب و هزینه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطر نشان کرد: این تحقق بودجه مصوب نشانگر آن است که شرایط اقتصادی به گونه ای نبوده است که شهرداری بتواند مسیر مبتنی بر تعادل و انضباط بودجه ای را طی کند.
رسولی افزود: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی 2 ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف 29هزار و 49 میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند.
رسولی گفت: اما در ماههای اردیبهشت و خرداد 1397 شهرداری تهران توانست با تحقق 48 درصد منابع ،مبلغ 13هزار و 999 میلیارد ریال را تحصیل کند و با ثبت تنها 11 درصد مصارف خود مبلغ 3 هزار و 300 میلیارد ریال هزینه ثبت شده در دفاتر حسابداری را به عنوان گزارش هزینه دو ماه اردیبهشت و خرداد ارائه کند.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: تحقق 48 درصد دریافت ها، بیانگر آن است که شهرداری با 52 درصد کسری عملکرد در تامین منابع مواجهه بوده و ثبت میزان 11 درصد مصارف بیانگر فاصله زمانی در نحوه ثبت رویدادهای مالی شهرداری است.

*شهرداری در عملکرد درآمدی کسری 14 میلیارد ریالی داشت
خزانه دار شورای شهر درباره عملکرد درآمد نیز اظهار داشت: در این بخش شهرداری تهران در این دو ماه با کسری عملکرد 14 میلیارد ریال نسبت به بودجه مصوب مواجه بوده ، که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش واگذاری دارائی های سرمایه ای است، در حالی که شهرداری مکلف به تامین 43 درصد منابع از این محل بوده اما شاهدیم تنها توانسته مبلغ 5 هزار و 138 میلیارد ریال از منابع خود را در این دو ماه از این محل تامین کند.
رسولی با تاکید بر اینکه شهرداری در عملکرد درآمدی (اردیبهشت و خرداد) کسری عملکرد 58 درصدی دارد، اعلام کرد: این امر که متاثر از تلاطمات بازار ارز و سکه بوده است بر روند تامین منابع شهرداری از محل عوارض بر پروانه های ساختمانی، درآمد حاصل از تغییر کاربری ها و عوارض بر مازاد تراکم در حد مجاز تاثیر مستقیمی داشته است.
وی ادامه داد: در بخش درآمدها شاهد عملکرد 8 میلیارد ریالی در مجموع دو ماه(اردیبهشت و خرداد) هستیم که نسبت به مصوب شورا با کسری عملکرد 41 درصدی در این بخش مواجه هستیم، در حقیقت نوسانات اقتصادی این بخش از منابع شهرداری را نیز دستخوش تغییر کرده است و ما شاهد کاهش میزان تحقق درآمدهای شهرداری به محدوده پنجاه درصد هستیم.

*کسری 2 هزار و 41 میلیاردی در تامین منابع ناشی از استقراض
رسولی همچنین افزود: در بخش منابع حاصل از دارائی های مالی شاهد کسری عملکرد 2 هزار و 41 میلیارد ریالی شهرداری در تامین منابع ناشی از استقراض مبتنی بر وام و سایر شیوه های تامین مالی هستیم.
وی یادآور شد: بر همین اساس در 2 ماه منابع حاصل از دارائی های مالی به جای آنکه سهم 10 درصدی از منابع این دو ماه را طبق مصوبه شورا به خود اختصاص دهند، با خویشتنداری شهرداری در استقراض و ایجاد بدهی جدید برای شهر در مقایسه با بودجه مصوب سهمی نزدیک به 5 درصد از منابع دو ماه را به خود اختصاص داده اند.
وی عنوان کرد: این گام می تواند آغازی بر پایان دادن به چرخه ایجاد بدهی برای اداره شهر و شهرداری باشد و همه ما باید دست به دست هم دهیم و از طریق مدیریت مصارف و کاهش هزینه ها از ایجاد بدهی جدید برای اداره شهرداری و شهر اجتناب کنیم.

*شهرداری تنها 4 درصد از درآمد را در تملک دارایی هزینه کرد
رسولی در بخش عملکرد هزینه اردیبهشت و خرداد گفت: در این بخش با کسری عملکردی 23 میلیارد ریالی نسبت به بودجه مصوب مواجه ایم که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش تملک دارائی های سرمایه ای یعنی پروژه ها و هزینه های توسعه شهر است. در حالی که شهرداری مکلف به هزینه 43 درصد منابع در این محل در این دو ماه است ما شاهدیم تنها مبلغ 134 میلیارد ریال معادل 4درصد از مصارف دو ماه را در بخش تملک دارائی های سرمایه ای هزینه کرده است.
وی خاطر نشان کرد: در بخش مصارف هزینه ای که عمدتا به نگهداشت شهر، حقوق و دستمزد و هزینه های اجتناب ناپذیر شهرداری اختصاص می یابد ما شاهد عملکرد 2هزار و 941 میلیارد ریال هستیم که 89 درصد کل مصارف شهرداری در اردیبهشت و خرداد ماه 1397 را از آن خود کرده است.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بیان کرد: در بخش مصارف تملک دارائی های مالی یا همان هزینه های بازپرداخت وام ها، تسهیلات و دیون ما شاهد عملکرد 79 میلیارد ریالی در دو ماه اردیبهشت و خرداد ماه هستیم.
وی تاکید کرد: هزینه های قطعی و پرداختی بیش از ارقامی است که در گزارش شهرداری به آن اشاره شده است و این امر متاسفانه ناشی از عدم ثبت به روز اسناد پرداختنی بوده که لازم است شهرداری تهران تمهیدات لازم برای روز آمد کردن ثبت اسناد مالی و ارائه گزارشات دقیق را مورد توجه جدی قرار دهد.

*ایجاد تعادل بین منابع و مصارف بودجه
رسولی اظهار داشت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده در برش عملکردی سه ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف 43هزار و 573 میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند، اما در سه ماهه نخست سال 1397 شهرداری تهران توانست با تحقق 49درصد منابع ، مبلغ 21هزار و 250 میلیارد ریال را تحصیل و هزینه کند.
وی ادامه داد: تحقق 49 درصد منابع و مصارف بودجه مصوب نشانگر آن است که شرایط اقتصادی به گونه ای نبوده است که شهرداری بتواند مسیر مبتنی بر تعادل و انضباط بودجه ای را طی کند، بر همین اساس ما باید تدابیر ویژه ای برای مقابله با بحران های مالی شهری بیاندیشیم تا روند خدمت رسانی به شهروندان دچار وقفه و تاخیر نشود.

*گزارش دهی مالی در راستای افزایش آگاهی شهروندان
رسولی ابراز امیدواری کرد این روند گزارش دهی حسابهای درآمد و هزینه شهرداری که برابر قانون آغاز شده است زمینه های انضباط مالی و حاکم شدن قانون بر رویکردهای مالی و معاملاتی شهرداری را تقویت کند.
وی افزود: گزارش ها شهروندان را از آنچه در بخش مالی شهرداری می گذرد آگاه نماید و این آگاهی زمینه ساز پرسشگری و تقویت نظارت شهروندان بر شهرداری را فراهم سازد.

*تاثیر تحولات اقتصادی بر شهرداری تهران
عضو شورای شهر تهران گفت: تغییرات و تحولات اقتصادی بر عملکرد مالی شهرداری تهران تاثیرات مستقیم و غیر قابل انکاری دارد و این امر شهرداری را با چالش تامین منابع برای اداره شهرداری و تامین هزینه های نگهداشت و توسعه شهر مواجه خواهد کرد .
وی تاکید کرد: ضروری است به منظور مدیریت اثرات این چالش ها از سوی شهردار تهران در تعامل و همراهی با همکارانم در شورای اسلامی شهر تهران تدابیر و راه حل های مناسبی در مدیریت هزینه ها و تلاش برای کاهش هزینه های غیر ضروری تبیین و ملاک عمل قرار گیرد.

*خوابهای جدی وزارت صنعت و معدن برای شهرداری ها
وی در ادامه با بیان اینکه وزارت صنعت و معدن و دولت برای شش ماه دوم سال مالیات بر ارزش افزوده را با توجیه تقویت تولید حذف خواهد کرد، افزود: دولت مجبور می شود شهرداری ها را به عنوان سازمان های بحران زده اداره کند.

*بودجه سال 97 شهرداری تهران باید اصلاح شود
محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز پس از ارائه گزارش خزانه دار شورا، خواستار تشکیل جلسه اضطراری برای اصلاح بودجه 97 شهرداری تهران شد.
وی گفت: این گزارش نشان می دهد در بهترین ماه های سال که باید اوج درآمدزایی باشد 52 درصد کاهش درآمد و به تبع آن کاهش در هزینه داشتیم.
سالاری ادامه داد: از آنجاییکه بودجه سال 97 بودجه استراتژیکی نیست باید یک جلسه اضطراری با محوریت کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تشکیل شود و در بودجه 97 اصلاحاتی صورت گیرد.

*وضعیت مالی شهرداری بحرانی است
مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران هم در خصوص وضعیت مالی شهرداری تهران گفت: وضعیت مالی شهرداری تهران بحرانی است به گونه ای که تنها نیمی از بودجه شهرداری محقق شده و ما اگر بر این اساس جلو برویم از بودجه 17 هزار و پانصد میلیارد تومانی حداکثر حدود 9 هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد.
فراهانی خاطر نشان کرد: این بدین معنا است که تنها می توان هزینه های نگهداشت شهر را تامین کرد و ما شاهد تعطیلی پروژه های شهری هستیم.
عضو شورای شهر تهران افزود: طبیعی است که عزیزان معاونت برنامه ریزی باید در اسرع وقت گزارش تحقق پذیری بودجه را بدهند تا بر آن اساس اصلاحیه بودجه را ارائه دهیم.

*تنها 11 درصد مصارف شهرداری ثبت شده‌اند
زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم افزود: در گزارش آمده که فقط 11درصد مصارف صورت گرفته ثبت شده است، این در حالی است که شعار شورای پنجم شفافیت است اما در حوزه فعل و انفعالات شهرداری شفافیت اعمال نشده است.
وی با بیان اینکه شهردار تهران راجع‌ به این موضوع باید پاسخگو باشد عنوان کرد: شش ماهه اول سال فصل درآمدزایی شهرداری است، همیشه در نیمه دوم سال تحقق درآمد کم‌تر است اما شهرداری فقط 49درصد تحقق بودجه داشته و منفی 52درصد کسری داشته است.
وی تاکید کرد: این موضوع باید در جلسه‌‌ای با شهرداران و مسوولان مالی بررسی و اگر لازم است اصلاحیه‌ای در بودجه صورت گیرد.
وی خاطر نشان کرد: عملکرد سرمایه‌ای، دارایی و عمرانی شهرداری نیز قابل دفاع نیست و شهرداری در این مدت فقط توانسته حقوق 68هزار کارمند خود را پرداخت کند و هیچ اقدام دیگری در زمینه‌های دیگر انجام نداده و اگر به همین آهنگ پیش برویم قطعا با مشکل روبرو می شویم.
تهرام /7244//1348

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي گزارش خزانه داري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۲۰۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا /

موسسه بین‌المللی تحقیقات برای صلح موسوم به «سیپری» در تازه‌ترین گزارش خود در خصوص بودجه نظامی کشورهای مختلف، می‌گوید ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده است.   به گزارش عصر ایران به نقل از یورو نیوز؛ بر اساس این گزارش که بر پایه آمارهای رسمی و دولتی کشورهای مختلف جهان حاصل می‌شود، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۳ مبلغ ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صرف هزینه‌های نظامی کرده است. این عدد نسبت به سال ۲۰۲۲ شش دهم درصد افزایش یافته است.    بر اساس اعلام این موسسه، میزانی که ایران برای هزینه‌های دفاعی خرج کرده معادل ۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده است.    در منطقه خارمیانه کشورهای عربستان سعودی، اسرائيل و ترکیه بیش از ایران در سال ۲۰۲۳ برای صنایع نظامی خرج کرده‌اند. عربستان با تخصیص ۷۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نه تنها در منطقه خاورمیانه در رده نخست قرار دارد که حتی در جهان هم بعد از ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه و هند در جایگاه پنجم ایستاده است.    بعد از عربستان این اسرائيل است که با صرف ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در جایگاه دوم در منطقه خاورمیانه و پانزدهم جهان ایستاده است. ترکیه هم با ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در رده بیست و دوم دنیا قرار دارد و بیش از ایران در امور نظامی هزینه کرده است.    بر اساس نتایج این تحقیق، رتبه ایران در رده‌بندی جهان نسبت به سال ۲۰۲۲ هفت رده بالاتر رفته و از جایگاه ۳۳ به رده ۲۶ رسیده است. سهم ایران در کل هزینه‌های تسلیحاتی در جهان در سال ۲۰۲۳ حدود چهار دهم درصد بوده است. این در حالی‌است که عربستان سعودی، اسرائيل و ترکیه به ترتیب سهمی ۳.۱، ۱.۱ و شش دهم درصدی از کل هزینه‌کرد در صنایع نظامی در سال ۲۰۲۳ جهان داشته‌اند.    این گزارش که هزینه‌ها در صنایع نظامی کشورهای مختلف در تمامی نهادهای مربوطه را مورد بررسی قرار داده می‌گوید سهم هزینه‌های نظامی اختصاص یافته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دست‌کم از سال ۲۰۱۹ به بعد رو به افزایش بوده است.   بر این اساس سهم سپاه پاسداران در کل هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۷ درصد بوده اما این میزان در سال ۲۰۲۳ به ۳۷ درصد افزایش یافته است.    علاوه بر این در سال ۲۰۲۳ هزینه‌های مربوط به خرید هواپیما از شرکت صنعتی هواپیماسازی ایران (هسا) نیز در مدت مشابه ۲۷ درصد افزایش یافته است.    از تولیدات هسا می‌توان به هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) که سپاه آنها را تولید و مورد استفاده قرار می‌دهد اشاره کرد.   کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا /
  • بلاتکلیفی بودجه شهرداری کرمانشاه در ۱۷۵اُمین جلسه شورای شهر
  • انحراف در بودجه شهرداری کرمانشاه
  • هزینه کرد شهرداری این شهر بدون ابلاغ بودجه، غیرقانونی است
  • اختصاص دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به قم
  • هزینه کرد شهرداری مشهد بدون ابلاغ بودجه، غیرقانونی است
  • ضرورت توجه به مشکلات منابع انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه شهرداری ارومیه
  • افزایش بودجه نظامی کشورهای اروپایی به بالاترین رقم از زمان جنگ سرد
  • مقایسه هزینه‌های نظامی آمریکا، چین و روسیه
  • خبر مهم درباره نرخ جایگزینی حقوق بازنشستگان